Författare Ämne: från b200f till b200K??  (läst 4267 gånger)

fille

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
från b200f till b200K??
« skrivet: februari 08, 2008, 17:08:42 »
HEj nån som vet vad man måste byta runt motorn för att byta till K från F motor?

mvh
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: från b200f till b200K??
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2008, 17:20:00 »
Varför??

men det är väl allt! block topp insug...

om du gillar förgasaren så kan du ju ta insuget och förgasaren...

OBS jag kan ha fel. infon är baserad på tron om att k motorerna har förbräningsrum i kolven!

ha d
« Senast ändrad: februari 08, 2008, 17:51:19 av GustavT »
Lycklig igen i min 360gl sedan

fille

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2008, 17:52:27 »
ska göra ett karossbyte på en risig b200k 360 å undrar hur mkt man måste ta från K bilen,, bränsle tillförsel å osv....
Bygger ny tävlingsbil

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 09, 2008, 19:57:08 »
Jag har gjort precis tvärtom på min 360, dvs. från K till F.. E rättare sagt. Samma sak fast utan lambda.

det som skiljer annat än förgasaren och kabelhärvan är att K inte har någon elbränslepump vid tanken, utan en pump vid motorn som suger ur tanken. Det är egentligen inte mycket mera än så  :)

fille

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2008, 23:16:30 »
aha tack för svaret :D    så de är i precisp bara ur med F motorn å i med K motorn å sen ta bort soppa pumpen vid tanken... ? hur är de med tändning å sånt? äre renix på K motorn med el? eller måste man bygga om nått där?

är blocket på K och F samma eller finns de 2 olika? tänkte om man bara kunde byta topp å sug..?

tar gärna imot fler råd å tipps..

mvh// Andreas
« Senast ändrad: februari 09, 2008, 23:33:26 av fille »
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: februari 10, 2008, 10:11:21 »
aha tack för svaret :D    så de är i precisp bara ur med F motorn å i med K motorn å sen ta bort soppa pumpen vid tanken... ? hur är de med tändning å sånt? äre renix på K motorn med el? eller måste man bygga om nått där?

är blocket på K och F samma eller finns de 2 olika? tänkte om man bara kunde byta topp å sug..?

mvh// Andreas
Jag tror att det är Renix på K-motorn oxå, annars flyttar du ju bara över svänghjulet så funkar det! Hålen till givaren du vet.

Blocken är nog lika men kolvarna är ju förbränningsrum i på K-motorn så det räcker inte att byta toppen för då får du INGA förbränningsrum alls, en jävla komp med andra ord  ;)

Fan nu har det snurrat till i hjärnan igen  :-[  , är ju BARA B230K som har förbränningsrum i kolvarna istället för i toppen.
B200K har bara lite högre komp (andra kolvar) samt förgasare. Annars är block och topp lika som B200F. Om det inte är EGR på B200K det vet jag inget om, det är det i allafall inte på B200F
« Senast ändrad: februari 10, 2008, 16:02:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 10, 2008, 11:55:06 »

mvh// Andreas

Ja K motorn har också Renix.
Ja det är samma block och topparna är också samma(530) på F och K, så du behöver bara ta insuget och tempsensorerna från F motorn och montera på K motorn ifall du vill ha insprutningen kvar.