Författare Ämne: Clutch som slurer\slirar  (läst 2398 gånger)

NikDev

• Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
Clutch som slurer\slirar
« skrivet: februari 26, 2008, 00:00:10 »
hei

clutchen min har begynt å slure endel i det siste. Og den tok langt ute, så i haynes boka og det skal være ca 15cm pedal, jeg hadde 18cm... Justerte så pedalen(på justeringen ved gaffelen) er normal igjen nå, men den slurer litt fremdeles. Er det noe jeg kan gjøre?

Skulle ikke tro clucthen var nedslitt da bilen bare har kjørt 11000mil (de siste 1000 med svetsad diff)  ???
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Clutch som slurer\slirar
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2008, 00:36:18 »
hei

clutchen min har begynt å slure endel i det siste. Og den tok langt ute, så i haynes boka og det skal være ca 15cm pedal, jeg hadde 18cm... Justerte så pedalen(på justeringen ved gaffelen) er normal igjen nå, men den slurer litt fremdeles. Er det noe jeg kan gjøre?

Skulle ikke tro clucthen var nedslitt da bilen bare har kjørt 11000mil (de siste 1000 med svetsad diff)  ???

Lamellen eller fjädrarna är slitna. Hur långt kopplingen håller beror nog mest på, hur man kör!

En annan, möjlig orsak, kan vara att ett oljeläckage från bakre vevaxeltätning, har oljat in hela lamellen. Isåfall måste det väl, droppa under bilen! :-\   

Pedalen borde höja sig, då lamellen slits. Mao ej sjunka!

Men det troligaste är nog att lamellen är sliten...:) /Max
« Senast ändrad: februari 28, 2008, 04:37:09 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.