Författare Ämne: Lameller som passar...  (läst 70960 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Lameller som passar...
« skrivet: mars 01, 2008, 04:31:57 »
Här kan vi diskutera olika lamellers kompatibilitet mod 300-bilarna. Diskussionen har påbörjats på många andra ställen.

Ni är välkomna att flytta inläggen hit om ni, någon gång, tänker kasta dem. Lägg gärna länkar om annan nyttig kopplingsinformation här! :) /Max
« Senast ändrad: juni 12, 2008, 23:47:00 av FREJ »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2008, 04:34:20 »
Fann en pdf, i en annan tråd (se bild)! Kanske Astra-lamellen passar! :-\ Den som först kommer till Biltema, får kolla!   Biltema-länk  :) /Max


Rättelse: Diameter 215 mm är antagligen fel. Medför i så fall att denna lamell inte passar på 360! /Ds

Rättelse 2: FREJ har 215 mm, se hans inlägg nedan! :) /Ds
« Senast ändrad: mars 01, 2008, 16:20:38 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2008, 04:50:26 »
Har funnit nya uppgifter! ;D Lamellen på våra bilar, om man bortser från splines, är samma som på andra volvobilar med B230F.

Följande tycks gälla: B230F+M47=>lamell-diameter 230 mm. Volvo 240, 740 och 940 har 22 splines på 25 mm axel samt 230 mm diameter. 360 har 24 splines på 20,4 mm axel och 230 mm diameter, se länk! :) /Max


Har funnit följande opelmodeller intressanta! Med avsende på splines. Info hämtad här!

Vectra 2.0ltr Di 16v 1996-00 20.4 x 24T    
   
Vectra 2.0ltr DTi 16v   1997-00 20.4 x 24T


Opel Kadett 2.0 Gsi 16v   1992-98 20.4 x 24T

Corsa 1.6ltr Gsi 16v 1993-00 20.4 x 24T

Corsa 1.4ltr 8v 20.4 x 24T

Corsa 1.4ltr 16v 1995--> 20.4 x 24T

Astra 1.8ltr Gte 8v 1984-91 20.4 x 24T    
    
Astra 2.0ltr Gsi 16v 1992-98 20.4 x 24T
 
Astra 2.0ltr GSI 16v 1988-92 20.4 x 24T
 
Astra 2.0ltr Gte 8v 1984-91 20.4 x 24T



Kollar mot http://catalog.meca.se med avsende på 230 mm i diameter. Röd => ej 230 mm. Blå => ok ;D


Har hittills funnit en Vektra! ;D Men det finns två olika, se länk! :-\

Följande bilar har denna vektralamell, se länk.

OPEL    Astra F, 92-01      2.0i-16V GSi Kombi-sedan     09.91-01.98
OPEL    Calibra                 2.0i-16V 4WD Coupé    06.90-02.94
OPEL    Calibra                 2.0i-16V Coupé    06.90-02.94
OPEL    Kadett E, 85-94    2.0i-16V GSi Kombi-sedan    03.88-08.91
OPEL    Vectra A, 88-95    2.0i-16V 4WD GT Sedan    01.89-10.90
OPEL    Vectra A, 88-95    2.0i-16V 4WD GT Sedan    12.90-11.95
OPEL    Vectra A, 88-95    2.0i-16V GT Sedan    01.89-06.94
OPEL    Vectra A, 88-95    2.0i-16V GT Sedan    02.90-11.95
OPEL    Vectra A, 88-95    2.0i-16V Kombi-sedan    02.90-11.95



Mer kommer, det är jag säker på. Skriv vad du tror. Kanske har du lamellen liggande och kan  ge oss mätdata! :) /Max
« Senast ändrad: mars 01, 2008, 06:32:45 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2008, 11:11:00 »
Rättelse: Diameter 215 mm är antagligen fel. Medför i så fall att denna lamell inte passar på 360! /Ds

Nej så här ÄR det för jag har mätt..

B21/B23 (och troligen B19) i 340/360 och 240 har 215mm svänghjul och lamell!

B230 i 240/740 har 230mm svänghjul och lamell.

MEN

B200 (i allafall 360) har svänghjul 230mm MEN lamell på bara 215mm!!
Jag har skrivit om min teori i nån annan tråd jag inte minns var nu men troligtvis har volvo lånat svänghjul från 740 men snålat på lamellen och satt dit 215mm pga. den låga effekten i 360...... gissar jag i allafall.

Kommentarer?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #4 skrivet: mars 01, 2008, 16:25:08 »
Bra FREJ :), har själv inga lösa delar att mäta på! I så fall, har vi astra-lamellen, att kolla! /Max

Ps. tror ni att en 230 mm lamell passar? Vore inte fel att byta upp sig! /DS
« Senast ändrad: mars 01, 2008, 16:31:37 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #5 skrivet: mars 01, 2008, 23:06:30 »
B200 (i allafall 360) har svänghjul 230mm MEN lamell på bara 215mm!!
Jag har skrivit om min teori i nån annan tråd jag inte minns var nu men troligtvis har volvo lånat svänghjul från 740 men snålat på lamellen och satt dit 215mm pga. den låga effekten i 360...... gissar jag i allafall.

Kommentarer?!

Eller så var det för dyrt att ta fram en ny lamell (230mm med rätt spines). Man undrar ju varför dom inte ändrade transaxeln så den passade "volvos" splines.


Bra FREJ :), har själv inga lösa delar att mäta på! I så fall, har vi astra-lamellen, att kolla! /Max

Ps. tror ni att en 230 mm lamell passar? Vore inte fel att byta upp sig! /DS

230mm får plats. Om den passar på transaxeln å inte offseten i lamellnavet är alldeles galet så funkar det. Men om svänghjulet å tryckplattan är slitna (från 215mm lamellen) så lär man fixa det innan man monterar större lamell.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #6 skrivet: mars 03, 2008, 22:41:18 »
Bra FREJ :), har själv inga lösa delar att mäta på! I så fall, har vi astra-lamellen, att kolla! /Max

Ps. tror ni att en 230 mm lamell passar? Vore inte fel att byta upp sig! /DS

Fick svar idag från en ev. säljare av lamell till mig.

Den opellamellen (215mm, 20.4mm@24 splines) var 9mm tjock och är ny!
Så då behöver jag bara veta hur tjock en ny Volvolamell är för att våga slå till!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2131
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #7 skrivet: mars 07, 2008, 17:17:00 »
Är det säkert att 360 har 20,4mm splines? Det är ju 20mm axel.
Undrar om ett 13/16x24 (20,6mmx24) splines skulle gå att använda, i så fall kunde man använda tex  Porschepassande 215mm sinterlamell?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #8 skrivet: mars 11, 2008, 19:18:24 »
Är det säkert att 360 har 20,4mm splines? Det är ju 20mm axel.
Undrar om ett 13/16x24 (20,6mmx24) splines skulle gå att använda, i så fall kunde man använda tex  Porschepassande 215mm sinterlamell?


Hoppas väldigt mycket på att det ska passa just nu, fick en opellamell på posten idag och har bara jämfört med ögonmått att lamellen ska få plats än, skall mäta upp den ordentligt så fort sjuka sonen sover sött!
Återkommer om en stund med bilder och info!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #9 skrivet: mars 11, 2008, 19:20:51 »
haha det är lite skakis nu vi får hoppas att den passar :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #10 skrivet: mars 11, 2008, 19:38:58 »
haha det är lite skakis nu vi får hoppas att den passar :)

Inte hunnit ner i verkstan än, men kom på att jag inte har nåt att jämföra med...... ingen lös 360-lamell och ingen lös transaxel.. dock en lös växellåda men har den lika splines som lamellen? Alltså har transaxeln lika splines i båda ändar?  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #11 skrivet: mars 11, 2008, 20:08:45 »
Bra FREJ, lite trist att vi inte får svaret i kväll! ;) Tristast för dig, kan tänka mig att du ville testa direkt, när du öppnade paketen! :) Vi väntar tålmodigt. Funderar på om du, kanske kan få testa, på en bilskrot! /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #12 skrivet: mars 11, 2008, 20:17:30 »
haha det är lite skakis nu vi får hoppas att den passar :)

Inte hunnit ner i verkstan än, men kom på att jag inte har nåt att jämföra med...... ingen lös 360-lamell och ingen lös transaxel.. dock en lös växellåda men har den lika splines som lamellen? Alltså har transaxeln lika splines i båda ändar?  ???

aj tusan då =/ jag tror det är samma men lovar inget :P håller med max far till en skrot och kolla om den passar i värstafall. vi får hoppas att den passar för då har det öppnats en ny värld för oss 300 fantaster  :-*
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2131
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #13 skrivet: mars 11, 2008, 20:58:32 »
haha det är lite skakis nu vi får hoppas att den passar :)

Inte hunnit ner i verkstan än, men kom på att jag inte har nåt att jämföra med...... ingen lös 360-lamell och ingen lös transaxel.. dock en lös växellåda men har den lika splines som lamellen? Alltså har transaxeln lika splines i båda ändar?  ???
Ja det är lika splines i båda ändar, det kolla jag förra veckan så jag är 100% säker på det  8)
Så gå ner i verkstan och prova NU!!  ;D

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #14 skrivet: mars 11, 2008, 21:06:34 »
kullke har talat ut med dig och TESTA TESTA TESTA  ;D måste väll vara uppe hela natten och vänta på svar nu hhaha
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #15 skrivet: mars 11, 2008, 21:53:29 »
börjar få ont i pekfingret, går och kollar tvätten så länge.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #16 skrivet: mars 11, 2008, 22:38:31 »
Ja det är lika splines i båda ändar, det kolla jag förra veckan så jag är 100% säker på det  8)
Så gå ner i verkstan och prova NU!!  ;D

Japp det stämde  ;)
Testade på växellådans ingående axel och det passade perfekt! Dock var diametern på axeln ~19.5mm. Men som sagt så passade det trots lamellens största diamter på ~20.4mm!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #17 skrivet: mars 11, 2008, 22:43:38 »
Här på följande bilder syns skillnader & likheter mellan Opellamellen (215mm - Ascona, Kadett, 2,0 1982-86, källa och inköpsställe) och en Volvolamell (215mm - Volvo 740, B230E 1985)
Självklart hade jag jämfört med en 360-lamell om jag haft en till hands!
« Senast ändrad: mars 13, 2008, 22:40:56 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #18 skrivet: mars 11, 2008, 22:44:44 »
Här kommer fler bilder..

Bild "Jämförelse lameller 007" ljuger lite eftersom Volvolamellen är helt slutkörd och Opellamellen är ny.
Opellamellens tjocklek är ~8,8mm obelastad och 7,6mm belastad. (Ny)
Volvolamellens tjocklek är ~7,8mm obelastad och ~6,9mm belastad. (Förmodligen gått bilens 20k mil.)

Lamellcentrumet i Opellamellen är utrustat med 4 små fjädrar utöver de 4 grova.
De små fjädrarna bjuder väldigt lite motstånd! Undrar fortfarande varför man ska behöva ha dessa.. borde bli som ett "glapp" tycker jag.

Splines"hylsan" är 30mm djup på Volvolamellen men bara 23mm på Opellamellen, problem?
« Senast ändrad: maj 19, 2008, 22:31:02 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #19 skrivet: mars 11, 2008, 22:44:59 »
Här syns att det blir 4.6mm glapp obelastat och ~3.3mm belastat mellan tryckplatta och svänghjul när man stoppar i mellan en 8.8mm tjock (Opel)lamell.. hur mycket ska man dra in den tro? Behövs schims? (Hur mycket spel är det original innan tryckplattan dras åt/in mot svänghjulet!?)

På bild 2 & 3 syns det att (Opel)lamellen går fri, dock vet jag inte vilket håll den skall monteras på? Förutom att den bara passar på ett håll för annars tar lamellcentrum med de grova fjädrarna i svänghjulet. Den tjocka sidan skall alltså vara mot tryckplattan för att lamellen skall passa/funka.
« Senast ändrad: maj 19, 2008, 22:32:20 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #20 skrivet: mars 11, 2008, 23:21:57 »
Är det denna "6.64.150 Asc, Kad, 2,0 82" för 350 kr, som du köpt? /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #21 skrivet: mars 11, 2008, 23:24:00 »
Är det denna "6.64.150 Asc, Kad, 2,0 82" för 350 kr, som du köpt? /Max

Japp!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #22 skrivet: mars 12, 2008, 07:40:57 »
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

tänkte ta upp detta ämne igen har varit på det själv och nu hoppas jag du frejj snappar upp det då du ska till att montera dit din koppling. Handlar alltså om att schimsa in tryckplattan.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #23 skrivet: mars 12, 2008, 12:56:27 »
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

tänkte ta upp detta ämne igen har varit på det själv och nu hoppas jag du frejj snappar upp det då du ska till att montera dit din koppling. Handlar alltså om att schimsa in tryckplattan.

Shimsa så att fjäderns maxtryck sammanfaller med en "sluten"  koppling, vid en viss kopplingstjocklek. Låter vettigt, vet bara inte hur mycket det gör. Guiden anger inte tryckskillnaden på de 1,9 mm. Hur som..., detta borde gå att göra med "enklare" verktyg. Det finns inga behov av att veta trycket, enbart vart de är som störst! Konkavitet mm, kan väl mätas med bladmått under en stålskala? :) /Max
« Senast ändrad: mars 12, 2008, 17:02:59 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #24 skrivet: mars 12, 2008, 15:05:31 »
Roligt att den passade :) var det mycktet "glapp" eller vad jag ska säjja? sidled upp och ner  ???
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #25 skrivet: mars 12, 2008, 16:11:49 »
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

tänkte ta upp detta ämne igen har varit på det själv och nu hoppas jag du frejj snappar upp det då du ska till att montera dit din koppling. Handlar alltså om att schimsa in tryckplattan.

Denna tråd har jag missat trots att jag letat över nätet efter en sådan guide! Tack loffe!  :D

Jag hade tänkt det men sen frågade jag på jobbet om vi kunde göra det i pressen men den mätaren går väl till typ 1000 bar och det blir nog inget utslag på den med en fjuttig tryckplatta.. ska se om vi har nåt annat skoj som kan funka..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #26 skrivet: mars 12, 2008, 16:12:42 »
har du bara en nog kraftig badrums våg under så borde det gå (räcker väl om den går upp till 1ton ;))

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #27 skrivet: mars 12, 2008, 16:19:28 »
Shimsa så att fjäderns maxtryck sammanfaller med en "sluten"  koppling, vid en viss kopplingstjocklek.
Detta borde gå att göra med "enklare" verktyg. Det finns inga behov av att veta trycket, enbart vart de är som störst!

För mig verkar det vara ett enkelt verktyg, men är mer än glad om du kommer på ett ännu enklare!


Konkavitet mm, kan väl mätas med bladmått under en stålskala? :) /Max

Det såg ut som om det var den principen dom praktiserade, förutom att de istället för stålskalan hade en ämnesbit i stål.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #28 skrivet: mars 12, 2008, 16:27:44 »
Roligt att den passade :) var det mycktet "glapp" eller vad jag ska säjja? sidled upp och ner  ???

Ja det var lite nervöst ett tag, särskillt som Kullke postade detta precis när jag fått hem lamellen:

Är det säkert att 360 har 20,4mm splines? Det är ju 20mm axel.


Men vilket glapp menar du? Är det mellan splines i lamell vs transaxel du menar? (Radiellt spel är den korrekta benämningen tror jag)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #29 skrivet: mars 12, 2008, 17:00:05 »
altså när du sätter lamellen på axeln :P sitter den som orginal lamellen eller rör den på sig?  :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #30 skrivet: mars 12, 2008, 18:14:29 »
altså när du sätter lamellen på axeln :P sitter den som orginal lamellen eller rör den på sig?  :P

Den satt som gjuten! Alltså förmodligen som original. Har inte fått känna på originalet nån gång..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #31 skrivet: mars 12, 2008, 18:58:19 »
Just det jag skulle ju skriva till dig FREJ när jag fick min splitt nya original Volvo 360 Lamell!
Har du jämfört Opel-lamellen du fått då? Min nya Volvo-lamell var 9.3 mm tjock iallafall.
/Johan
« Senast ändrad: mars 12, 2008, 21:07:29 av FREJ »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #32 skrivet: mars 12, 2008, 19:38:46 »
Just det jag skulle ju skriva till dig FREJ när jag fick min splitt nya original Volvo 360 Lamell!
Har du jämfört Opel-lamellen du fått då? Min nya Volvo-lamell var 9.3 mm tjock iallafall.
/Johan


Aha, min nya Opel-lamell var 8.8mm med mitt digitala skjutmått. Men säljaren sa 9mm.
« Senast ändrad: mars 12, 2008, 21:08:01 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #33 skrivet: mars 12, 2008, 19:40:39 »
Den satt som gjuten! Alltså förmodligen som original. Har inte fått känna på originalet nån gång..

Jätte bra, så långt. Har svårt att tänka mig vad som skulle kunna fela nu! Beställer nog en, jag också, när jag sett att din passar! ;) Bra att ha en i på lager! ;D

För mig verkar det vara ett enkelt verktyg, men är mer än glad om du kommer på ett ännu enklare!

Ser, framför mig, ett mycket enkelt vektyg, som alla kan tillverka! Måste bara testa det först! Sliter av en kopplin, från någon gammal bil, så fort jag hinner! Principen är ju den samma på alla bilar! ;D

Det såg ut som om det var den principen dom praktiserade, förutom att de istället för stålskalan hade en ämnesbit i stål.

Tror inte alla har tillgång till plana stålklotsar! Tror du inte en stålskala kan fungera lika bra? :)
Föresten, vad är tolleransen?

/Max
« Senast ändrad: mars 12, 2008, 19:58:52 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #34 skrivet: mars 12, 2008, 19:56:46 »
Finns det månne sinter lamell till denna "åpel" som dubeställde till? :P haha
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #35 skrivet: mars 12, 2008, 20:35:56 »
Just det jag skulle ju skriva till dig FREJ när jag fick min splitt nya original Volvo 360 Lamell!
Har du jämfört Opel-lamellen du fått då? Min nya Volvo-lamell var 9.3 mm tjock iallafall.
/Johan


Aha, min nya opel-lamell var 8.8mm med mitt digitala skjutmått. Men säljaren sa 9mm.

ja det borde väl funka?
Vad var det till för opel? har den samma diameter eller är den större?
/Johan
« Senast ändrad: mars 12, 2008, 21:08:22 av FREJ »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #36 skrivet: mars 12, 2008, 20:37:56 »
För mig verkar det vara ett enkelt verktyg, men är mer än glad om du kommer på ett ännu enklare!

Ser, framför mig, ett mycket enkelt vektyg, som alla kan tillverka! Måste bara testa det först! Sliter av en kopplin, från någon gammal bil, så fort jag hinner! Principen är ju den samma på alla bilar! ;D

Berätta berätta!  :o


Det såg ut som om det var den principen dom praktiserade, förutom att de istället för stålskalan hade en ämnesbit i stål.

Tror inte alla har tillgång till plana stålklotsar! Tror du inte en stålskala kan fungera lika bra? :)
Föresten, vad är tolleransen?

/Max

Nej jag menade att det går lika bra med stålskalan eller ett vattenpass tex.  ;)
Toleransen är för mig okänd.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Lameller som passar...
« Svar #37 skrivet: mars 12, 2008, 20:45:32 »
en 1/10 är väll nästan max? :P

var är du peter!  :'( vi behöver dig
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #38 skrivet: mars 12, 2008, 21:00:48 »
Finns det månne sinter lamell till denna "åpel" som dubeställde till? :P haha

Vet ej men när det gäller sinter så finns ju www.Dalhems.com med 4 eller 6-pucks lameller från 215mm upp till 250mm om man har svänghjul och tryckplatta till det.
Kör man original 360-svänghjul+tryckplatta är ju 228mm:ers optimal! Se sid 2 & 3  här:

De har även vanliga organiska eller keramiska lameller! Dock så skriver dom 20.6mm@24 splines.. men VW-splines ska ju passa! Det är bekräftat i denna tråden: starkare koppling till 300 b200
Annars har uppgifterna varit 20.4mm. Så står det här tex: http://www.peansweden.se/Helix%202007%20Catalogue.pdf
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lameller som passar...
« Svar #39 skrivet: mars 12, 2008, 21:16:34 »
Just det jag skulle ju skriva till dig FREJ när jag fick min splitt nya original Volvo 360 Lamell!
Har du jämfört Opel-lamellen du fått då? Min nya Volvo-lamell var 9.3 mm tjock iallafall.
/Johan


Aha, min nya opel-lamell var 8.8mm med mitt digitala skjutmått. Men säljaren sa 9mm.

ja det borde väl funka?
Vad var det till för opel? har den samma diameter eller är den större?
/Johan

Ja det verkar stämma kanon! Diametern är samma, 215mm. Finns såklart större oxå, nästa steg är nog 228mm.
Den uppgift jag fick var Opel Ascona & Kadett, 2,0 1982-86.

Det jag läst mig till här är att Astra GTE 8v 1,8 & 2,0 1984-1991 ska ha 215mm med rätt splines.
samt att Astra GSI 16v, Kadett GSI 16v & Calibra 16v 1988-1992 ska ha 228mm med rätt splines.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.