Du skrev ju svaret själv 
Utgår ifrån att du har B2xx eller B19.
Släpp ner låda och diff ca 10 cm så går det mycket bättre, du måste ju ändå släppa ner det lite så diffen går under bakaxeln när du ska dra ur lådan ur momentröret, jag brukar ha bilens vikt på bakaxeln (=att den står på hjulen eller pallbockar under axeln så den inte hänger ner)
Men kan jag med fördel lossa fästena till låda+diff och släppa ner allting utan att sabba kardanaxeln? jag menar den är väl inte hur flexibel som helst? Eller finns det någon knut som flexar?
Tack!
Jo det kan du, motorn sitter bara med ett fäste på var sida så den vrids med när du släpper ner låda + diff.
Jag brukar ha en garagedomkraft under lådan och släppa ner tills handbromsvajern och bränsleslangarna blir ett hinder, det brukar räckatill för att diffen ska gå under bakaxeln när man ska dra lådan ur momentröret.
Att tänka på när du drar bort lådan från momentröret är att se efter så inte axeln i momentröret följer med.
Bästa brukar det gå om man bara avlägsnar bulten från den bakre klämman på splineshylsan, då ser man ifall långa axeln vill börjar följa med och kan hålla emot den med tex en kraftig skruvmejsel genom hålen i momentröret ifall att den börjar glida med.
Borde nog kanske göras en guide om växellådsbyte mm här på forumet