Författare Ämne: Panik!! Övre bultar växellåda-Kardanaxel  (läst 7437 gånger)

n0rell

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Panik!! Övre bultar växellåda-Kardanaxel
« skrivet: mars 21, 2008, 18:38:53 »
Hur 17 får man bort dessa bultar? trängre arbetsyta får man leta efter!

Lossa diffens huvudfäste och vika ner allting kanske?
Om du inte är säker så kom med förslag iaf!!

Tacksam för snabba svar!!!!

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: Panik!! Övre bultar växellåda-Kardanaxel
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2008, 18:53:05 »
Du skrev ju svaret själv :)
Utgår ifrån att du har B2xx eller B19.
Släpp ner låda och diff ca 10 cm så går det mycket bättre, du måste ju ändå släppa ner det lite så diffen går under bakaxeln när du ska dra ur lådan ur momentröret, jag brukar ha bilens vikt på bakaxeln (=att den står på hjulen eller pallbockar under axeln så den inte hänger ner)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2008, 08:48:13 »
Hur 17 får man bort dessa bultar? trängre arbetsyta får man leta efter!

Lossa diffens huvudfäste och vika ner allting kanske?
Om du inte är säker så kom med förslag iaf!!

Tacksam för snabba svar!!!!

Jag tror att jag fick loss mina ändå men jag är inte säker på hur jag gjorde.. trångt var det i allafall!

Sänk ner du så blir det lättare!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2008, 10:49:09 »
Släpp ner låda och diff ca 10 cm så går det mycket bättre, du måste ju ändå släppa ner det lite så diffen går under bakaxeln när du ska dra ur lådan ur momentröret, jag brukar ha bilens vikt på bakaxeln (=att den står på hjulen eller pallbockar under axeln så den inte hänger ner)

Men kan jag med fördel lossa fästena till låda+diff och släppa ner allting utan att sabba kardanaxeln? jag menar den är väl inte hur flexibel som helst? Eller finns det någon knut som flexar?

Tack!

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2008, 11:15:25 »

Men kan jag med fördel lossa fästena till låda+diff och släppa ner allting utan att sabba kardanaxeln? jag menar den är väl inte hur flexibel som helst? Eller finns det någon knut som flexar?

Tack!
Jo det kan du, motorn sitter bara med ett fäste på var sida så den vrids med när du släpper ner låda + diff.
Jag brukar ha en garagedomkraft under lådan och släppa ner tills handbromsvajern och bränsleslangarna blir ett hinder, det brukar räckatill för att diffen ska gå under bakaxeln när man  ska dra lådan ur momentröret.
Att tänka på när du drar bort lådan från momentröret är att se efter så inte axeln i momentröret följer med.
Bästa brukar det gå om man bara avlägsnar bulten från den bakre klämman på splineshylsan, då ser man ifall långa axeln vill börjar följa med och kan hålla emot den med tex en kraftig skruvmejsel genom hålen i momentröret ifall att den börjar glida med.
Borde nog kanske göras en guide om växellådsbyte mm här på forumet :)

n0rell

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2008, 13:11:03 »
Tja boys!

Jävligt kul och spännande det här. jag är inte speciellt erfaren av att skruva, men mer eran hjälp har ett intresse vuxit fram :D
Tack för all hjälp!

När jag hissar ner låda+diff för att dra allt under bakaxeln så händer det som du nämnde, handbromswire tar emot och jag kommer inte tillräckligt långt ner.
Måste jag demontera wiren, eller går det att släppa spänningen lite så jag kommer under?
Jag behöver säkert 10 cm mera.

Eller finns det ett sätt att komma förbi detta hinder som inte innebär demontering?

Tacksam för svar!

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 23, 2008, 13:24:53 »
jag brukar som dom ahr sagt släppa ner växel/diff och sen brukar jag ta en domkraft på spränkgkåpan och hissa upp den lite till  ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

n0rell

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 23, 2008, 13:28:07 »
vart sitter sprängkåpan ?

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 23, 2008, 13:31:47 »
Den som sitter emot motorn. längst fram, sen brukar jag knuffa fram motorn och hela paketet lite  ;D

n0rell

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 23, 2008, 13:53:13 »
Jaha, så man pumpar upp motorn med domkraft så kardanaxeln höjs och främre delen på lådan hänger med=diffen sjunker under bakaxeln och sen är det bara att rycka ut hela paketet?
Läste att man skulle vara mycket försiktig så att man inte drar ut något annat än låda?...

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 23, 2008, 13:59:03 »
Spot on!  ;D yepp se till att inte Axeln följer med den är jobbig att pilla tillbaka :P

n0rell

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 23, 2008, 14:10:19 »
Spot on!  ;D yepp se till att inte Axeln följer med den är jobbig att pilla tillbaka :P

Great!
Någt universaltips som förhindrar detta missöde? Kanske kan låsa den på något sätt? Eller räcker det med att en snubbe håller i samtidigt som man tar ut låda?

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 23, 2008, 14:15:30 »
Lättast är det förståss om motorn är borta, men om man inte har det så annors får man ha Ngn som håller i eller försöka lirka ut den försiktigt :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #13 skrivet: mars 23, 2008, 20:17:17 »

Great!
Någt universaltips som förhindrar detta missöde? Kanske kan låsa den på något sätt? Eller räcker det med att en snubbe håller i samtidigt som man tar ut låda?

Du såg väl Kullkes svar, annars se nedan:

Att tänka på när du drar bort lådan från momentröret är att se efter så inte axeln i momentröret följer med.
Bästa brukar det gå om man bara avlägsnar bulten från den bakre klämman på splineshylsan, då ser man ifall långa axeln vill börjar följa med och kan hålla emot den med tex en kraftig skruvmejsel genom hålen i momentröret ifall att den börjar glida med.

Angående att få ner lådan tillräckligt. För mig räckte det att ta ner den tills handbromswiren sträckte sen drog jag av låda+diff tills de släppte/började släppa från transaxeln (den som går fram till växellådans ingående axel) sen kunde man luta diff+låda mer och tillräckligt för att få den under bakaxelröret. Vill man få extra plats kan man vända låda+diff upp och ner eller om det var ett kvarts varv. Då tar paketet mindre plats uppåt.

Lycka till och ställ alla frågor du vill ha svar på så ska vi försöka svara på dem!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.