Författare Ämne: En död 360glt -88  (läst 37410 gånger)

300Gellte

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
En död 360glt -88
« skrivet: april 06, 2008, 20:17:37 »
Genade i en kurva och körde upp på trotoaren så att bilen guppade till, då bara tvärtog den av som om jag hade slagit av tändningen :S

Jag har fint gnista. Instrumentbelysningen lyser fint. Bränslepumpen går när jag tvångsmatar den genom bränslepumpsrelä-sockeln. För bränslepumpsrelät är det som sitter vid luftmassemätarn va? Säkringen till bränslepumpen är hel.

Startmotorn drar runt, och bilen går några sekunder sen dör den av.

Luftmassemätarn låter inte bra, spjället inuti slår och ger ifrån sig missljud när jag nöter på startmotorn.

Vad kan det vara för fel? Det är alltså en 360 glt -88 med en b200E i.

Vet att det inte är första tråden om ämnet men hittade inga svar i dom andra.

Tacksam för svar !! :)

Snikarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
SV: En död 360glt -88
« Svar #1 skrivet: april 06, 2008, 21:42:27 »
Var inte riktigt med, har du kollat dom tre säkringarna i den lilla separata svarta låda på insidan av vänster skärm?

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 06, 2008, 21:56:19 »
på min sitter det bara 2 st säkringar där :P båda dom va hela

Snikarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 06, 2008, 21:58:38 »
Börjar nog bli senil ;), får skylla på att min bil saknar dessa ;D

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 06, 2008, 22:23:17 »
men att luftmassemätarn ger ifrån sig missljud :/ det tänder och den får bränsle, jag blir ju less

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 06, 2008, 22:42:07 »
men att luftmassemätarn ger ifrån sig missljud :/ det tänder och den får bränsle, jag blir ju less
Om den tänder och får bränsle borde den ju starta,hur ser tändstiften ut? har du kollat kamremmen? Det gör du enklast om du öpnar oljelocket och tittar om kamaxeln snurrar när du nöter den på startmotorn.

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 06, 2008, 23:02:21 »
jag har kollat kamremmen, alltså jag kollade stiften, och dom var ytters lite blöta. Va å köpte nya stift för nån dag sen. Jag lossade på slangen som kommer ut från bränslefiltret i motorutrymmet och vred på tändningen, då sprutade det bränsle. Så då är det ju fel på bränslet närmare motorn?

Hur kollar jag spridarna bäst möjligt?

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 07, 2008, 01:54:01 »
Hur kollar jag spridarna bäst möjligt?

Mät spänningen över en spridare, då du kirrar startmotorn! Testa med startgas! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 07, 2008, 13:14:22 »
Jag mätte på ena spridaren och där gav de utslag när jag vred på tändningen. Startgas har jag provat jäddra mycke, utan resultat :(

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #9 skrivet: april 07, 2008, 17:36:43 »
Om inte startgas funkar låter det onekligen som tändproblem, bilen ska gå på enbart startgas om så behövs!
För att verkligen utesluta bränsleproblem, koppla bort bränsletillförseln helt (ta ut bränslepumpssäkringen eller reläet eller nåt...), se till att du har fina stift och pröva med startgas. Startar den inte då, börja felsöka tändsystemet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 07, 2008, 18:37:27 »
Den går på startgas, så fort man slutar dör den, det kommer bränsle till soppafiltret också.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 07, 2008, 19:49:35 »
Jag mätte på ena spridaren och där gav de utslag när jag vred på tändningen.

Hur stort, i Volt tack... :) Detta är viktigt!

Startgas har jag provat jäddra mycke, utan resultat :(

Startar bilen och sen dör den, då startgasen är slut, eller?

Den går på startgas, så fort man slutar dör den, det kommer bränsle till soppafiltret också.

Utan relä? (Kurres tips) Eller gäller detta både med och utan relä? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 07, 2008, 20:30:34 »
utan och med relä. men när jag vred på tändningen så slår reläet. Kan de vara trasigt ändå? :O

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #13 skrivet: april 07, 2008, 21:10:01 »
utan och med relä. men när jag vred på tändningen så slår reläet. Kan de vara trasigt ändå? :O

Kan kanske vara trasigt ändå, men du hör väl om soppapumpen surrar samtidigt som reläet är draget?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 07, 2008, 21:47:15 »
Jo, hörde nu att pumpen går med relät. Kan de vara styrboxen som har farit? Den styr väl öppningstiderna till spridarna?

Om nu styrboxen har farit, vad ser man för symptom?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: april 07, 2008, 22:38:35 »
Om nu styrboxen har farit, vad ser man för symptom?

Ovanligt, så jag vet inte om några symptom.
Har du haynes så kan du kolla upp bränslesystemet
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 07, 2008, 23:20:22 »
Är du säker att kamremmen inte kuggat över ??? om luftmassemätarn ger ifrån sig onormalt mycket missljud kunde det bero på att remmen kuggat över, men den brukar ha lite ljud när man kör på starten och om den går på startgas är det nog något annat ::)
Bilen kunde ha dessa symptom ifall btr skulle ha fel så bränsletrycket skulle bli 0, men jag har aldrig hört talas om trasig btr.
Om det är elfel tror jag att din styrbox inte får varvtalssignal från tändningen, och det är möjligt att bränslepumpsrelät inte heller får varvtalssignal (pumpen går i allafall när du nöter på starten).
Det går två kablar från bränslepumpsrelät tändnings+ och varvsignal (samma som till varvräknaren) (i riktning mot vindrutstorkarmotorn) de är skarvade i närheten av huvudbromscylindern så där ser du färgen på dessa två (jag minns int färgen), de går bakåt och in i kabelmattan  om du tittar på tändboxen så skall det finnas två kablar med samma färg där,mät med ohmmätare mellan dessa så att det inte är kabelbrott för det är samma kablar men de är dumt nog förgränade inuti kabelmattan, så det jag försöker förklara här är att du kan mäta så att det inte är avbrott i förgräningarna, jag tycker att det är dumt att de gjort förgräningar inuti kabelmattan för det är ett svårupptäkt fel.
Hur uppför sej varvräknaren när du nöter på starten???

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: april 08, 2008, 02:29:32 »
Är du säker att kamremmen inte kuggat över ??? om luftmassemätarn ger ifrån sig onormalt mycket missljud kunde det bero på att remmen kuggat över, men den brukar ha lite ljud när man kör på starten och om den går på startgas är det nog något annat ::)
Bilen kunde ha dessa symptom ifall btr skulle ha fel så bränsletrycket skulle bli 0, men jag har aldrig hört talas om trasig btr.
Om det är elfel tror jag att din styrbox inte får varvtalssignal från tändningen, och det är möjligt att bränslepumpsrelät inte heller får varvtalssignal (pumpen går i allafall när du nöter på starten).
Det går två kablar från bränslepumpsrelät tändnings+ och varvsignal (samma som till varvräknaren) (i riktning mot vindrutstorkarmotorn) de är skarvade i närheten av huvudbromscylindern så där ser du färgen på dessa två (jag minns int färgen), de går bakåt och in i kabelmattan  om du tittar på tändboxen så skall det finnas två kablar med samma färg där,mät med ohmmätare mellan dessa så att det inte är kabelbrott för det är samma kablar men de är dumt nog förgränade inuti kabelmattan, så det jag försöker förklara här är att du kan mäta så att det inte är avbrott i förgräningarna, jag tycker att det är dumt att de gjort förgräningar inuti kabelmattan för det är ett svårupptäkt fel.

Tack för att du lagt ner tid i mitt problem :) tack alla andra också. Om kamremmen har hoppat ett snepp då tänder den vid fel tillfälle va?
Dom 2 kablar du pratar om som går från bränslepumpsrelä och sen fram mot torkarmotorn, jag tog lös kabelskorna som dom är skarvade på, och det var ärgat nanting. så jag byte ut kabelskorna där.
Hur varvräknaren uppför sig har jag inte kollat :P men när bilen fungerade då hoppade varvräknarn som satan, fast bilen gick ändå normalt.

Ska snacka med en gammekare imorn som är redigt kunnig så får hoppas på framsteg så man kan fara ut å drifta i nysnön :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: april 08, 2008, 17:12:41 »

Dom 2 kablar du pratar om som går från bränslepumpsrelä och sen fram mot torkarmotorn, jag tog lös kabelskorna som dom är skarvade på, och det var ärgat nanting. så jag byte ut kabelskorna där.
Hur varvräknaren uppför sig har jag inte kollat :P men när bilen fungerade då hoppade varvräknarn som satan, fast bilen gick ändå normalt.

Då kanske Kullke är nåt på spåren eftersom din varvräknare skvallrat om problem med varvtalssignalen!

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: april 09, 2008, 18:35:36 »
tändmodulen var trasig, så bytte ut den, nu har den goaste gnistan i stan.

men då visar det sig att den inte får nån soppa, det kommer soppa till slutändan av soppafiltret så pumpen fungerar och filtret är inte tätt. Vad kan det vara för nått då?
Skit i spridarna? Går det isf att fixa med sån där vätska som ska rensa bränslesystemet?

TACK :)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: april 09, 2008, 18:39:31 »

men då visar det sig att den inte får nån soppa, det kommer soppa till slutändan av soppafiltret så pumpen fungerar och filtret är inte tätt. Vad kan det vara för nått då?
Skit i spridarna? Går det isf att fixa med sån där vätska som ska rensa bränslesystemet?

Vad är spänningen, över spridarna (i Volt), när du kirrar!? :) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: april 09, 2008, 20:33:29 »

VA  ??? Du hade ju fin gnista innan:

Genade i en kurva och körde upp på trotoaren så att bilen guppade till, då bara tvärtog den av som om jag hade slagit av tändningen :S

Jag har fint gnista.

Då måste tändmodulen gått sönder precis nu då?!
Hur vet du att den inte får soppa?

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: april 09, 2008, 21:11:10 »
för att stiften är snustorra :/

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: april 09, 2008, 21:28:48 »
för att stiften är snustorra :/

Okej, då kanske det är bränslet som felat hela tiden. Mät på spridarna som Max tjatat om  ;)

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: april 09, 2008, 21:59:19 »
på 1,3 och 4an visar det 8-9 volt, på 2an visar den noll över spridarn

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: april 10, 2008, 03:53:02 »

Bra att du har lite värden på spridarna! Dessa är parallellkopplade till samma slutsteg. Därför behöver man bara mäta på en! Att du fick ett avvikande mätresultat, kan bero på dålig kontakt. Däremot har du ett, allt för högt, värde.

Enligt Haynes:
Kall motor => 1 V snabbt fallande till 0,6 V för att därefter långsamt normaliseras runt 0,4, när motorn är varm. Vid acceleration stiger spänningen till 2 V. Detta är det högsta värde, som boken tar upp... I nämnda bok är en hel serie tester beskrivna, så jag föreslår att du införskaffar boken, ex på Biltema! Är bra att ha!

Spridarbanken jordas av insp.elektroniken medan den får sin positiva matning från insp.relät. Nästa steg blir att ta bort kablarna från insp.arna och mäta dess individuella resistans. Haynes skriver 4-5 Ohm för hela banken, detta blir 16-20 Ohm per st! Kolla detta! Kolla även systemspänningen i bilen! Mät mellan generator ut och jord, då du kirrar!

Återkom när du gjort detta, vi är nu nära lösningen på ditt problem! :) /Max

Ps. Kolla ditt mätinstrument, ex mot ett 1,5 Volts batteri! Vore synd om det visar fel! /Ds.
« Senast ändrad: april 10, 2008, 04:04:28 av Max »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: april 10, 2008, 19:48:14 »

Bra att du har lite värden på spridarna! Dessa är parallellkopplade till samma slutsteg. Därför behöver man bara mäta på en! Att du fick ett avvikande mätresultat, kan bero på dålig kontakt. Däremot har du ett, allt för högt, värde.

Enligt Haynes:
Kall motor => 1 V snabbt fallande till 0,6 V för att därefter långsamt normaliseras runt 0,4, när motorn är varm. Vid acceleration stiger spänningen till 2 V. Detta är det högsta värde, som boken tar upp... I nämnda bok är en hel serie tester beskrivna, så jag föreslår att du införskaffar boken, ex på Biltema! Är bra att ha!

Spridarbanken jordas av insp.elektroniken medan den får sin positiva matning från insp.relät. Nästa steg blir att ta bort kablarna från insp.arna och mäta dess individuella resistans. Haynes skriver 4-5 Ohm för hela banken, detta blir 16-20 Ohm per st! Kolla detta! Kolla även systemspänningen i bilen! Mät mellan generator ut

och jord, då du kirrar!

Återkom när du gjort detta, vi är nu nära lösningen på ditt problem! :) /Max

Ps. Kolla ditt mätinstrument, ex mot ett 1,5 Volts batteri! Vore synd om det visar fel! /Ds.

Om det inte är dålig kontakt i spridarkontakt nr 2 kan det ju vara avbrott i kontakten eller byglingen till nästa kontakt!
Men märkvärdigt att det är så hög spänning!

Resistansen på mina originalspridare är 16 ohm. (LU-Jetronic  B200F 1987).

Men högre spänning till spridarna borde väl göra att de öppnar mer och ger FÖR FET blandning, konstigt då att stiften är torra..(inte dränkta).

Det är ju inte spänningen som höjs och sänks egentligen utan det är olika långa intervaller i insprutningarna. http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

Men när man mäter spänningen får man ju medelvärdet av signal och inte signal. Och ju tätare och/eller längre till-signaler desto högre blir ju medlet. Så hög medelspänning innebär att spridaren sprutar in mer bränsle än om medelspänningen skulle vara lägre.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #27 skrivet: april 10, 2008, 20:17:20 »
Att mäta spänningen på en fyrkanstsvåg, speciellt en PWM modulerad sådan, är ingen exakt vetenskap med en vanlig digital multimeter... Det finns dyra varianter som klarar det ordentligt, men de flesta gör det inte!
Analoga varianter är bättre, men det förutsätter att man vet motstånd och dylikt för dem, annars går värdena inte att jämföra med värdena från andra instrument!

Det du kan göra om du inte har tillgång till oscilloskop eller andra exklusiva instrument är att helt enkelt ta det instrument du har, mäta på en fungerande bil och jämföra med de värden du får på din bil... Det borde kunna berätta om allt står någorlunda rätt till. Om möjligt bör du dock använda ett analogt instrument, framförallt billiga digitala instrument är ofta lite oförutsägbara vid annat än likström...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: april 10, 2008, 21:31:15 »
Att mäta spänningen på en fyrkanstsvåg, speciellt en PWM modulerad sådan, är ingen exakt vetenskap med en vanlig digital multimeter...

Bra Kurre! :) Anade att det var problem, men visste ej. Nu vet jag och fler med mig! Tipset att jämföra bilar låter vettigt... :) /Max

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: april 14, 2008, 18:12:22 »
mätte upp bränsletrycket idag och de låg på 2.5 bar. sen skruvaden jag lös styr/databoxen och såg att den va bytt, sen plasthöljet till kontakten på boxen var nästan helt borta, alltså bara själva plasten, kan de kommit in fukt där och kortslutit boxen?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: april 14, 2008, 18:35:57 »
mätte upp bränsletrycket idag och de låg på 2.5 bar. sen skruvaden jag lös styr/databoxen och såg att den va bytt, sen plasthöljet till kontakten på boxen var nästan helt borta, alltså bara själva plasten, kan de kommit in fukt där och kortslutit boxen?

Bra att bränsletrycket stämde.

Men skumt med boxen!? Nån som pillat på den..

Nja boxens kretskort är väl lackade så jag tror inte det kan ha blivit kortslutning, skulle va i kontakten då men där är det ju större avstånd att kortsluta..

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: april 14, 2008, 19:12:17 »
alltså jag blir så less:P perfekt gnista, perfekt bränsletryck :/

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: april 14, 2008, 19:19:05 »
stiften heelt torra :S

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: april 14, 2008, 20:01:34 »
stiften heelt torra :S

Kan ju inte komma in nån soppa med andra ord.. Mätt på spridarna igen?

Känner du nån med B200F som du kan låna en box av?

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: april 14, 2008, 20:58:53 »
du menar en b200E va? känner ingen med en 200e :S får väl fara på skroten

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: april 14, 2008, 21:57:56 »
du menar en b200E va? känner ingen med en 200e :S får väl fara på skroten

B200E menar jag  ;)

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: april 16, 2008, 17:08:25 »
okej, beställde en styrbox från ådalens bilskrot idag, får väl hoppas på att det är där felet sitter, annars blir jag ledsen =(

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: april 17, 2008, 17:15:24 »
har bytt styrboxen nu, och nu är den ännu jävla dödare än förrut, förut startade den å gick iaf en sekund, nu är den inte ens på G att starta.

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: april 17, 2008, 19:34:41 »
Jag tror att det har med lmm att göra...
kan ju inte så mycket om den men om funktionen är ungefär samma som på b200f så blir det ju inget bränsle om kontakten eller liknande är borta.

Lycka till
Lycklig igen i min 360gl sedan

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: april 18, 2008, 10:37:15 »
så om lmm är trasig så får bilen inget bränsle alls?