Författare Ämne: Projekt: Snabba upp en 360  (läst 350365 gånger)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #400 skrivet: december 22, 2006, 12:03:51 »
Nej jag gjorde aldrig nåt åt toppen av olika anledningar, det var väl en miss kan jag säga såhär i efterhand.
Men tanken var att åka standard ett tag och sedan riva ner den och göra ett seriöst trimjobb senare, men jag tappade motivationen så det blev aldrig av.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #401 skrivet: december 22, 2006, 12:10:13 »
Här kommer bilder!

NyPlanad:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #402 skrivet: december 22, 2006, 12:10:54 »
planad 2
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #403 skrivet: december 22, 2006, 13:38:19 »
planad 3, här kan ni jämföra med era groteska förbränningsrum  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #404 skrivet: december 22, 2006, 13:39:30 »
Nu sticker ventilerna ut.. utanför packningen. (obs ingen packning på bilden)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #405 skrivet: december 22, 2006, 13:40:37 »
Nån gammal krigsskada 1, gör den nån skada?
« Senast ändrad: december 22, 2006, 13:42:26 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #406 skrivet: december 22, 2006, 13:41:35 »
Krigsskada 2
« Senast ändrad: december 22, 2006, 13:42:14 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #407 skrivet: december 22, 2006, 13:43:15 »
kanalen där det ser ut som om "klägget" kommit med luftströmmen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #408 skrivet: december 22, 2006, 13:43:52 »
kanalen där det INTE ser ut som om "klägget" kommit med luftströmmen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #409 skrivet: december 22, 2006, 13:45:54 »
Så vad tror ni nu om klägget?

Och är det nån som har en smart metod att ställa kammen rätt med planad topp och "fel (1 kugg kortare)" kamrem?

OBS vi fixar självklart ställbart kamdrev
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #410 skrivet: december 22, 2006, 23:01:14 »
Nån gammal krigsskada 1, gör den nån skada?

Ingen fara, det ska se ut så där, det är en oljeretur. Vet inte varför dom "gjutit ett hål" istället för att borra, kanske var billigare....

"Klägget" ser ju inte bra ut, glappar ventilerna mycket i styrningarna? Nya ventiltätningar stoppar väl oljan ett tag, men dom slits ju ut fort om ventilen glappar för mycket.

För att få kammen rätt använder du en gradskiva på vevaxeln å en indikatorklocka på en ventiltryckare. + en mejsel i tändstiftshålet så att du kan se om 0-märkningen på veven verkligen stämmer.
Bonnvarianten är att montera "rakt av", vrida motorn ett varv och sedan justera kamdrevet tills man är mitt på överlappet när kolven är i topp. Inte särskilt exakt, men i närheten iallafall.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #411 skrivet: december 23, 2006, 12:44:42 »
Ingen fara, det ska se ut så där, det är en oljeretur. Vet inte varför dom "gjutit ett hål" istället för att borra, kanske var billigare....
Aha, det har jag aldrig tänkt på, på denna toppen såg det ut som en  brottsyta runt hålet så jag antog att hålet inte skulle vara där. Då har vi lärt oss nåt idag med ;)

"Klägget" ser ju inte bra ut, glappar ventilerna mycket i styrningarna? Nya ventiltätningar stoppar väl oljan ett tag, men dom slits ju ut fort om ventilen glappar för mycket.
Ingen har haft tid att känna på ventilglapp så här i juletid, toppen bultas just nu på motorn. Får se vad som händer i framtiden..

För att få kammen rätt använder du en gradskiva på vevaxeln å en indikatorklocka på en ventiltryckare. + en mejsel i tändstiftshålet så att du kan se om 0-märkningen på veven verkligen stämmer.
Den varianten blir det inte. Men det vore ju det bästa.

Bonnvarianten är att montera "rakt av", vrida motorn ett varv och sedan justera kamdrevet tills man är mitt på överlappet när kolven är i topp. Inte särskilt exakt, men i närheten iallafall.

Vad menas med rakt av? Mitt på överlappet är inte mitt på överlappet för en ventil utan både för avgas och insug va? Haynes beskriver det så fint: "båda nockarna skall stå snett" typ..

Vi ska testa att mäta på min bil som är hel och fin, mäta avståndet från märkningen på kamdrevet till nån bra punkt i närheten när cyl1 är i ÖDP
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #412 skrivet: december 23, 2006, 22:15:15 »
Vi kom på det sen att det är ju faktiskt märkt även för kamdrevet hur det skall stå, vi slapp bygga ställbart kamdrev, tror vi, om man skall gå efter märkningarna.

Bilen är ute på gatan igen i allafall men går lite skumt, ingen tomgång, går på tre burkar i början och rök först som en hel turboräser, men över 4krpm går den som 17!

Det låter ju som om kamdrevet/kammen behöver justeras ändå!?

Vi gillade inte fördelaren, fanns inget perfekt läge att få mot mellanaxeln. Antingen kan man inte justera ned under 15 grader förtändning eller så kan man inte gå över, finns inget mellanläge där man kan justera från 0-20 grader förtändning tex.
Just nu är den ställd på 15 grader förtändning så det är är ju vad den skall vara i princip (12-15 enligt haynes beroende på motortyp)

Just det, den läckte lite vatten vid vattenpumpen mot toppen oxå, och det rök ur generatorn pga spillvatten som låg kvar där men annars är det GULD, den är IGÅNG igen dagen före julafton och den går så rått å gott!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #413 skrivet: december 24, 2006, 00:41:49 »
Kan ju säga att bilen går fett som om jag hade 4 weber 52:or :(
fasnade mitt i vägen och kom inte iväg förens jag kört med bränslepumpsrelät borta i ett par min... den startade och gick bra utan bränsle och då har den gått fett :P
sen när man startade med fick man hålla 3,5k+ för att den inte skulle sura igen >:(


men men den rullar och går satan :)

tack för all hjälp frej
Lycklig igen i min 360gl sedan

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #414 skrivet: december 24, 2006, 06:28:55 »
Med "rakt av" menade jag att bara montera ihop som vanligt utan att bry sig om att kammen hamnar några grader fel, kanske var så ni gjorde. Att justera efter överlappet funkar dock bara om insug å avgas är öppna lika många grader med kolven i topp. På t.ex. en VX3 kam blir det ju fel.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #415 skrivet: december 24, 2006, 21:33:34 »
Cp bil :D
julafton och allt.
har varit ute och startat och fyllt på glykol men nu blir den inte sur och går som en klocka :) fst man måste hålla fulgas när man startar. men men bara att den startar med etanol i några minusgrader är otroligt ;D

god jul till på er alla som kollar 300power på julafton(och skaffa er ett liv för fan ;))
Lycklig igen i min 360gl sedan

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #416 skrivet: december 26, 2006, 11:18:17 »
Bilen går som ett skott men surar och vill inte gå rent om men typ kör på för låga varv...
liknande problem som många andra har här att den går på 2-3 cyl till man har varvat ut den. men kan detta ha nåt med att kammen eller tändningen står fel? eller ja det måste det ju eftersom det funkade innan men...  >:( fan det är för svårt för mig... hjälp :)
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #417 skrivet: december 26, 2006, 15:45:22 »
Bilen går som ett skott men surar och vill inte gå rent om men typ kör på för låga varv...
liknande problem som många andra har här att den går på 2-3 cyl till man har varvat ut den. men kan detta ha nåt med att kammen eller tändningen står fel? eller ja det måste det ju eftersom det funkade innan men...  >:( fan det är för svårt för mig... hjälp :)

Som Gustav säger så går bilen som ett skott! Jag hade mitt livs hitills roligaste upplevelse i en 360 igår juldagen, provkörde då Gustavs nytrimmade räser för första gången och den var lika kul att köra som den lät då Gustav startade upp den första gången dagen före julafton! Den var väldigt rapp även när Freedo sålde den till Gustav men nu är den ännu rappare! Och låter jättebrutalt när man är tvungen att varva till lite ibland för att hålla den "i ren gång". Folk som passerar/passeras glor som ugglor! Och när den går rent och det är hyffsat grepp i backen drar det på bra!
Jag bara bubblade av skratt när jag klev ur bilen igen och lämnade tillbaks nycklarna till "besten" till lillebror Gustav. Kan inte sluta le när jag tänker på den korta provrundan från igår hihi!

Åter till allvaret, vi skruvade inte ihop den rakt av som du sa Zlobban eller gick på överlappet, vi kollade remhjulen mot märkena och dubbelkollade igen efter att vi spännt remmen och dragit runt motorn ett par varv med spärrnyckel. Det stämmer jättebra, precis lika jättebra som det gjorde förra året när Gustav planade en B230E 3mm och körde en kugg kortare rem. Då behövde vi heller inte bygga ställbart kamdrev för det stämde direkt.

Tändningen står på ca 15° men vi hade då vaakumslangen på till fördelaren vilket man inte skall ha enligt haynes när man checkar tändläge.

Vi får nog testa att sänka tändningen för att utesluta det iallafall. Vi låg lägre direkt vid uppstart men vill minnas att den gick som en V8 på tomgång redan från början fast den kanske iofs. var sur då.

Har för mig att jag läst att etanol knappt kan sura ner sig men det kanske är en myt, dock ska det ju kräva/gilla mera tändning så det borde gå bra som det är nu tycker jag.

Spännande det här, kul med en sån spännande karaktär på motorn i allafall, hehe. Mungiporna uppåt!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #418 skrivet: december 29, 2006, 22:12:21 »
Har för mig att jag läst att etanol knappt kan sura ner sig men det kanske är en myt, dock ska det ju kräva/gilla mera tändning så det borde gå bra som det är nu tycker jag.

Beror nog på hur mycket etanol det handlar om, jag lyckades sura ner och knäcka ett antal stift i somras men då hade jag brutalt fet blandning under vissa förhållanden, som t.ex. när jag stod på launch controllen.

Kul att ni fått fart på bilen! Hoppas ni ska köra nåt Blackrace till sommaren? Då har ni ju svart på vitt hur mycket snabbare den blivit sen Freedo körde den.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #419 skrivet: december 30, 2006, 04:57:13 »
Har för mig att jag läst att etanol knappt kan sura ner sig men det kanske är en myt, dock ska det ju kräva/gilla mera tändning så det borde gå bra som det är nu tycker jag.

Beror nog på hur mycket etanol det handlar om, jag lyckades sura ner och knäcka ett antal stift i somras men då hade jag brutalt fet blandning under vissa förhållanden, som t.ex. när jag stod på launch controllen.

Kul att ni fått fart på bilen! Hoppas ni ska köra nåt Blackrace till sommaren? Då har ni ju svart på vitt hur mycket snabbare den blivit sen Freedo körde den.
Okej, tror inte Gustav har brutalt fet blandning, den gick ju bra innan vi planade toppen och han har inte gjort nån förändring på bränslet.

BR kan va lite svårt här nere, vet inte hur långt man måste åka för att hitta ett..?

Förresten så komp.provade vi cylindrarna idag, 1, 2 & 3 visade jämna fina värden 10,3-11 kilo ungefär, bra tänkte jag, skit tänkte Gustav (hans B230E 3mm plandad hade 16 kilo i alla cylindrar när vi byggde den förra året)
Och mycket riktigt, cylinder 4 uppmätte 13 kilo!

Så nu undrar vi hur det kan bli så här? de tre första läcker lika mycket? Topplockspackningen då som läcker?!

Och är det därför den går så konstigt? Den går ju bra på höga varv & hög belastning!?

(Film på den råa gången kommer imorgon lördag.)  :P
« Senast ändrad: december 30, 2006, 13:35:41 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #420 skrivet: december 30, 2006, 07:53:20 »
Film på hur rått den går:

24,5mb wmv
http://rapidshare.com/files/9489725/Finbl__g_r_r_tt.wmv.html

Edit: Denna filmen är inte riktigt rättvis, bilen surar ner sig väldigt och fästet är 0. När den går bra är den ÄNNU roligare :)
« Senast ändrad: december 30, 2006, 12:07:02 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #421 skrivet: december 30, 2006, 11:49:04 »
Citera
Förresten så komp.provade vi cylindrarna idag, 1, 2 & 3 visade jämna fina värden 10,3-11 kilo ungefär, bra tänkte jag, skit tänkte Gustav (hans B230E 3mm plandad hade 16 kilo i alla cylindrar när vi byggde den förra året)
Och mycket riktigt, cylinder 4 uppmätte 16 kilo!

Jag är ganska säker på att det var 13 kg i sista cylindern...
men jag tror att det är kammen som står för tidigt. vx3 öppnar ju avgas ventilen 3 grader tidigare iaf och sen står ju kammen lite tidigt med så det förbränns inte riktigt och kommpet blir aldrig riktigt högt???
har jag fel? den ska ju inte ha nån ventil öppen i kompressionstakten men det är allt jag kan komma på.

ha d gött

just det jag fick soppa torsk i går med >:(
just när bilen skulle börja köra efter lamda så somnade bilen in!
« Senast ändrad: december 30, 2006, 11:57:18 av FREJ »
Lycklig igen i min 360gl sedan

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #422 skrivet: december 30, 2006, 11:59:06 »
gött att den går iallafall..kul med trimmade bilar men dom vill inte alltid va med och leka..
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #423 skrivet: december 30, 2006, 13:15:30 »
Citera
Förresten så komp.provade vi cylindrarna idag, 1, 2 & 3 visade jämna fina värden 10,3-11 kilo ungefär, bra tänkte jag, skit tänkte Gustav (hans B230E 3mm plandad hade 16 kilo i alla cylindrar när vi byggde den förra året)
Och mycket riktigt, cylinder 4 uppmätte 16 kilo!

Jag är ganska säker på att det var 13 kg i sista cylindern...
men jag tror att det är kammen som står för tidigt. vx3 öppnar ju avgas ventilen 3 grader tidigare iaf och sen står ju kammen lite tidigt med så det förbränns inte riktigt och kommpet blir aldrig riktigt högt???
har jag fel? den ska ju inte ha nån ventil öppen i kompressionstakten men det är allt jag kan komma på.

ha d gött

just det jag fick soppa torsk i går med >:(
just när bilen skulle börja köra efter lamda så somnade bilen in!

Jasså 13kg kanske det var, rejäl skillnad mot dom andra 3 i allafall. Borde inte vara så.... oroväckande.

Om kammen inte är tillräckligt bra justerad så kom hit och fila ställbart kamdrev Gustav! Dremeln är laddad!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #424 skrivet: december 30, 2006, 13:44:31 »
Om kammen står tidigt så kan ju avgasventilerna smygöppna lite tidigt och släpper ut komp men då borde det ju vara lika på alla cylindrar tycker jag.

Vx3 har följande värden, kanske hjälper på nåt sätt.

Lyft In 11.37 Ut 10.65

Insug grader
F ödp    E ödp
5            55
Utblås grader
47           3
Duration 245,4/236,2


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #425 skrivet: december 30, 2006, 18:25:57 »
Om kammen står tidigt så kan ju avgasventilerna smygöppna lite tidigt och släpper ut komp men då borde det ju vara lika på alla cylindrar tycker jag.

Det tycker jag med!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Trasig topppackning på gustv
« Svar #426 skrivet: december 30, 2006, 22:19:23 »
 :( :( :( :(
drog topppackningen idag... både till vatten och olja så får fixa det nån dag sen :(
e mest sur på skiten... den gick iaf lika dant med trasig packning så det var nog inte det som var felet innan.
bajs på den
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #427 skrivet: december 31, 2006, 10:40:06 »
Nu får vi anledning att lyfta toppen och klura lite, gött  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2131
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #428 skrivet: december 31, 2006, 19:07:29 »
Om kammen står tidigt så kan ju avgasventilerna smygöppna lite tidigt och släpper ut komp men då borde det ju vara lika på alla cylindrar tycker jag.

Det tycker jag med!

Avgasventilen öppnar ju först när kolven är nästan nere efter i slutet av kompressionstakten så det kan inte va problemet.
Men däremot kan det ju va så att insugsventilen stänger lite tidigare när kolven är på väg upp på den cylindern. Orsaken till det skulle ju i såfall vara ett enormt stort ventilspel eller fel på kammaxelfel på grund av slitage eller så är den felslipad från början. Kan ju också vara en kombination av alla dessa fel.
Kan ju också va möjligt att det är ventilläckage på alla andra cylindrar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #429 skrivet: december 31, 2006, 20:13:01 »
Kullke
Det får vi kolla upp, hur kollar man ventilläckage, förutom att hälla vätska i förbränningsrummet och se om det läcker ut, det har jag själv gjort när jag skulle mäta upp volymen i en topp.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #430 skrivet: januari 01, 2007, 04:26:24 »
Det var ju trist med den ojämna (och låga) kompressionen, är ni säker på att det inte var läckage i toppackningen mellan cylindrarna redan då?

När ni ändå ska av med toppen igen kan ni ju passa på att vrida runt kammen å slänga ett öga på ventilsäten å ventiler, å kolla ventilspelet oxå.

När man planar toppen så mycket (3mm?) så kommer kamaxeln att hamna fel om man inte har justerbart drev(eller filar originaldrevet). Tänk dig att motorn är monterad & allt står rätt, sen flyttar man ner kamaxeln 3mm (planar toppen), då får man ca 3mm "för mycket" rem på varje sida, när man sedan sträcker remmen kommer kamaxeln att vrida sig. Det spelar ingen roll att remmen är kortare. Kortare rem har man för att få mindre "slack" vid sträckaren när man planar mycket, annars räcker inte sträckaren till.

Och när ni ändå har isär motorn kan ni ju kolla om märkningen på veven stämmer med kolven i topp, det är inte att ge sig fan på. Jag har sett flera bilar där det inte varit exakt, eller ens i närheten för den delen.

Den konstiga tändningen kanske beror på att mellanaxeln hamnat ett kugg fel? Låter som det iallafall, annars brukar det ju gå att justera för mycket åt båda håll. Använd en spegel så du kan se märkningarna rakt framifrån, då blir det enkelt.

Hoppas jag inte svamlat alltför mycket nu, nyss hemkommen från nyårskalas å ganska på lyset....

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #431 skrivet: januari 01, 2007, 13:47:44 »
Det kan stämma, jag har ingen koll på hur det står, tror inte gustav kollat det heller. Jag tänkte att det inte spelade nån roll eftersom man kan flytta kuggar med fördelaren istället, tänkte inte på att det kan bli fel ändå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #432 skrivet: januari 01, 2007, 16:37:42 »

Avgasventilen öppnar ju först när kolven är nästan nere efter i slutet av kompressionstakten så det kan inte va problemet.


Det har du ju fullständigt rätt i, vet inte hur jag tänkte faktiskt  :P


Hade ni bort fördelaren eller ändrade mellanaxeln nåt när toppen var av?
Den dåliga gången måste nästan bero på felställd tändning för precis sådär gick den när vi skulle starta upp motorn för första gången och fördelaren satt nåt kugg fel. Den svarade inte på gas, obefintlig tomgång, svårstartad mm.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #433 skrivet: januari 01, 2007, 17:23:59 »
Jepp vi ändrade mellanaxeln och därför hade vi bort fördelaren när vi skulle starta upp pga. att fördelaren stod helt fel.

Men tändningen har vi kollat flera gånger, den står nu på ca 15°.
Vid uppstart stod den på jättemycket mer och sen satte vi ner den under 10° men den gick typ likadant ändå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #434 skrivet: januari 01, 2007, 17:35:31 »
>>zlobban

Självklart har vi tänkt på kammen vid 3mm planing, det fina är att man inte behöver ställbart kamdrev för att det räcker att flytta kammen "exakt" en kugg på remmen för att kammen skall stå rätt (när man använder 1 kugg kortare rem).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #435 skrivet: januari 02, 2007, 13:45:11 »
Hejsan... packningen var hur fin som helst... >:(

kan det spruta ut olja och ryka j-vligt vitt av nån annan anledning?

ska nog korta bultarna lite. nån som vet om dom kan bli för långa vid planing?

jag har olja och vatten på och i toppen men packningen är hel. fattar inget ???
Lycklig igen i min 360gl sedan

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt: Starta upp en 360 :'(
« Svar #436 skrivet: januari 04, 2007, 13:23:43 »
 :'( :'( :'( :'( :'(

Vad gör jag för fel då???
plockade dit toppen och drog åt så mycket jag vågade... bytte tillochmed ut en bult för att den var dålig. drog iallafall av en :'( :'( :'(
vid 12-13 nm så dom är nog slut. men men det är ju bara att riva när lusten kommer :P

sen till det ännu tråkigare :o den läcker fortfarande olja... ur den lilla pipen på vevhusventilationen... varför???
det betyder att jag inte hade behövt riva toppen från början >:(
och att det finns värre fel som jag inte fattar nått av ???
sen går bilen "tungt" och dör direkt när man startar och kör på tomgång med org bränsletryck blev bättre med fetställd btr. då hade jag en ryckig tomgång på 500 rpm

skulle köra det gångavståndet som det är mellan frej och mig men kom inte hem utan lämnade skiten...  hjälp jag blir så less  :'(
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #437 skrivet: januari 05, 2007, 15:38:41 »
Dags för sammanfattning av läget samt mer bilder:
Händelseförlopp:
- Toppen planades 2.7mm
- 061224 Motorn kördes ett tag, gick som 17 på höga varv men var svårstartad samt konstig & klen på låga varv. Rök vitt hela tiden och surade ner sig, vattenpumpen läckte vatten mot toppen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #438 skrivet: januari 05, 2007, 15:39:07 »
- Tändning kollades till 15­°
- Komptest visade ca 10,10,10,13
- Efter ett tag började det komma ut olja ur motorn, på insugssidan.

- Toppen lyftes igen för Gustav trodde han blåst toppackningen pga. bilen börjat gå skit eller ej gå alls snudd på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt: Snabba upp en 360
« Svar #439 skrivet: januari 05, 2007, 15:40:42 »
- Gustav upptäcker att kontakten till tempgivaren för sprutet inte suttit på ordentligt. Kan förklara varför motorn surat ner sig så
- Toppackningen var hel men oljig, olja över hela insuget, ner på blocket, upp under huven och lite på kåpan till kupeefläkten, men inget runt runda kamkåpan bak på toppen mot torpeden
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.