Författare Ämne: Startar ej  (läst 11000 gånger)

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Startar ej
« skrivet: maj 15, 2008, 20:51:58 »
Nu krånglar bilen :/ Har funkat utmärkt hela dagen och plötsligt när jag skulle starta den nu så vägrar den gå igång..helt nya tändstift, där kommer gnista, där finns soppa och den vill inte starta med startkablar..Den tuggar men vill inte gå igång..
Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tack på förhand

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Startar ej
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2008, 21:01:33 »
Nu krånglar bilen :/ Har funkat utmärkt hela dagen och plötsligt när jag skulle starta den nu så vägrar den gå igång..helt nya tändstift, där kommer gnista, där finns soppa och den vill inte starta med startkablar..Den tuggar men vill inte gå igång..

Tack på förhand

Surrar bensinpumpen när du slår på tändningen?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2008, 22:54:21 »
om du har soppa och tändning så borde den gå igång. har du gnista på alla stift?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2008, 00:44:27 »

Tack på förhand

Helt nya stift, provat med de gamla?

Var finns soppa, i tanken? Eller har du kollat bränslepump och spridare?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2008, 01:15:30 »
Ja asså bytade stiften förra veckan så den har ju startat med dom och jag har inte kolla bränslepumpen..får göra det imorgon

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2008, 01:23:28 »
Ja asså bytade stiften förra veckan så den har ju startat med dom och jag har inte kolla bränslepumpen..får göra det imorgon

Okej bra! Var nyss ett fall här på forumet med nya tändstift som inte funkade, var visst fel värmetal.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2008, 13:41:38 »
Kolla att kamremmen är hel. Är väl inte direkt ett vanligt fel, men finns det både soppa och gnista skulle jag kolla där i alla fall.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2008, 16:33:15 »
Kolla att kamremmen är hel. Är väl inte direkt ett vanligt fel, men finns det både soppa och gnista skulle jag kolla där i alla fall.

beror på om soppan finns imotorn eller i tanken.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2008, 22:07:30 »

beror på om soppan finns imotorn eller i tanken.

Nu menade jag givetvis soppa i förbränningsrummet :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2008, 14:00:29 »
fan är det här som är bränslepumpen? eller är det bara ett vanligt filter?

Har dragit bort slangen där det är markerat och där kommer inte någon bensin.
Vad göra?
« Senast ändrad: maj 17, 2008, 14:18:53 av linkanhej »

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 17, 2008, 14:17:23 »
då kollar du säkringar till bränslepumpen och ser om dom är hela och är dom det så kollar du om bränslepumpen får nå power då du crankar. mät mellan plus och minuspolen på pumpen och se om du får tolvvolt, man brukar höra om den går igång men för att veta om det är pumpen(mest troligt inte) eller bränsle pumpsrelät så får du ta och mäta om du får spänning på pumpen.

pumpen sitter väl under bilen skulle jag tro ser lite mindre ut än det där och med två sladdar till sig.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 17, 2008, 14:20:14 »
mm hitta något under bilen också..hade hoppats på att det inte var den :P

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 17, 2008, 14:21:15 »
sitter väl en i tanken på dom där bilarna, har inte haynes vid mig och aldrig skruvat i en 300 med insprut.

men läg dig på backen och stick in huvvet vid den under bilen och förösklyssna medans nån polare eller grannes katt eller nån annan du vrider på starten.

« Senast ändrad: maj 17, 2008, 14:42:11 av loffe »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 17, 2008, 14:51:33 »
Tror inte det sitter någon pump i tanken.

Sitter i alla fall en pump under, på en vagga framför tanken, under en plåt som ska skydda från värme från avgassystemet.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: maj 17, 2008, 15:36:14 »

Sitter i alla fall en pump under, på en vagga framför tanken, under en plåt som ska skydda från värme från avgassystemet.

Det stämmer..dessvärre är det omöjligt att höra om den surrar pga motorljudet..får ta bilen till ett garaget där jag kan hissa upp bilen.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: maj 17, 2008, 17:33:50 »
ja, jag hade då prov bytat bränslepumprelät iaf. dom brukar gå sönder så lite förebyggande byte skadar juh ändå inte.  Men kolla så pumpen går.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 17, 2008, 20:09:00 »

Det stämmer..dessvärre är det omöjligt att höra om den surrar pga motorljudet..får ta bilen till ett garaget där jag kan hissa upp bilen.

VILKET MOTORLJUD?? Bilen startar ju inte skrev du? Vad har jag missat?

Pumpen sitter som sagt på plåten snett framför höger bakhjul, det man ser utan att ta bort nåt är det vita plastfiltret som är halvt genomskinligt. Finns bara en pump såingen pump i tanken!

Pumpen startar i 2 sekunder varje gång du vrider på tändningsnyckeln, alltså du behöver inte köra på startmotorn utan bara slå över till tändläget på tändningsnyckeln.

Ljudet från bränslepumpen är ett "iiiii"-ljud som  hörs även då bilen går på tomgång, till och med om man bara öppnar förardörren och sticker ut huvudet när man sitter i bilen..

Säkringen till pumpen sitter under ett svart litet plåtlock på insidan av vänster framskärm, titta ner innanför batteriet så ser du den.

Bränslepumpsreläet sitter i en svart sockel på svarta plåtstativet till luftmängdsmätaren (som i sin tur sitter på svarta grova slangen till insuget).
Bränslepumpsrelät är lite special då det känner av att motorn går via impulser från tändningen så det kan nog kosta några hundra på skroten och kanske ännu mer på volvo/mekonomen om dom ens har kvar det..

Om du misstänker bränslepumpsreläet kan du kolla att det är det genom att:
- Först tar du bort reläet
- Sen byglar du anslutning 30 & 87b i reläets sockel med en kabelstump
- Nu kan du lyssna om pumpen går, alternativt ha slangen borta från bränslefiltret så som på din bild och se om soppan kommer fram.
Kommer det bränsle och pumpen surrar fint så var det inte pumpen som var felet utan reläet (eller möjligtvis nåt annat elfel tex. att tändmodulen har gått sönder, fast den fungerar ju för dig då du har gnista. Men säkringen till bränslepumpen måste oxå vara hel annars går inte pumpen även om du byglar i reläsockeln).

Om pumpen inte går då du byglar så får du mäta antingen på pumpens sladdar då du tagit bort plåten som pumpen sitter på så du kommer åt att mäta. Eller så finns det en snabbkontakt på golvet under mattan i bagageutrymmet.

Lycka till i felsökningen.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: maj 17, 2008, 20:42:08 »
okey, dom är såpass dyra. då kan det vara värt att kolla funktionen innan :)

Misstänker det, gav flera hundra för ett till 740 då jag hade en sådan. Men vet inte om det är liknande relä eller enklare på 740. Dyrt var det i allafall! Eller om det var dyrt som nytt.. minnet spökar för mig.
« Senast ändrad: maj 17, 2008, 21:00:22 av FREJ »

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: maj 18, 2008, 13:48:19 »
Bränslepumpsreläerna borde inte vara så dyra. Tror att gamla oplar också använder samma relä, för vissa av dom har ju också le-jetronic.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: maj 22, 2008, 00:27:53 »

Jamen "startmotorljudet" då eller vad jag ska kalla det :P men jag behöver alltså inte vrida så långt för att lyssna om den surrar eller inte..
Tack för all infon ska ta en titt på det i veckan.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: maj 22, 2008, 19:51:49 »

Jamen "startmotorljudet" då eller vad jag ska kalla det :P men jag behöver alltså inte vrida så långt för att lyssna om den surrar eller inte..
Tack för all infon ska ta en titt på det i veckan.

Pumpen skall snurra när du kör på startmotorn men även i läget före, tändläget ej startläget. Den går ca 2 sekunder varje gång du vrider nyckeln från 0 till tändläget. Detta för att pumpen ska bygga lite tryck så den är redo när du vrider till startläget och det är dags för motorn att starta.