Författare Ämne: Ny låda i en gammal bil?  (läst 3630 gånger)

chiefen

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Ny låda i en gammal bil?
« skrivet: juni 09, 2008, 22:42:01 »
Tjena tjena!

Har en 343 från 80, som det blev lite skit med häromdagen. Helt plötsligt när jag körde tappade jag hastighet och motorn varvade mer. Tänkte först att det var kopplingen, men sen insåg jag att det var växellådan eller splinesen till den som pajat.

Undrar nu om en nyare fyrpetad låda (82 och framåt) passar i min lilla kärra.
Har hittat en på en skrot hemmavid, men dom som jobbar där trodde inte att den skulle passa, men detta är väl en mer säker källa...

Tacksam för snabba svar, det är bråttom!

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Ny låda i en gammal bil?
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2008, 23:37:20 »
Det ska nog vara samma! det är bara "länkarmen" som går från växel lådan som skilljer sig på b14 och om du har en röblockare så att säjja. men den går att ta bort och byta så :)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

chiefen

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2008, 23:48:58 »
Tack för ditt svar!

Är det jobbigt att byta dessa länkarmar? Vill helst ha jobbet gjort på några timmar, och känner heller inte att bilen är värd att kosta på en massa tusenlappar (ber om ursäkt, men så är fallet)...

Har hittat lådor för 1250 spänn, som är likadana som den som sitter i min. Är det kanske bättre att slå till på en sådan, istället för att bygga om och jäklas?

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2008, 09:37:51 »
jo tusan det går fort att byta dom! :) först hakar du ur den från lådan som ligger på sen byter du låta och stoppar tillbaka den fast i nya lådan då. så är det klart :D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

chiefen

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2008, 12:17:14 »
Så det skiljer ingenting mot för om jag sätter i en originallåda?

Har funderat lite, och kommit fram till att den låda som finns hemmavid inte kan vara så himla mycket billigare än den för 1250, och jag kan nog bjuda ett par hundringar mer för en låda som passar, plug and play, så att säga. Blir nog en originalare faktiskt.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2008, 23:22:59 »
Var beredd på att saker och ting kan sitta fast. Skruven och muttern till ena gummibussningen på min bil hade i stort sett förenat sig och blivit ett :)

När du ändå har lådan nere, kolla hur växellådsbalken ser ut, om det kan vara läge att plocka ner den och hindra lite rostangrepp.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.