Författare Ämne: Släpper bara på högerhjulet...  (läst 32508 gånger)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
Släpper bara på högerhjulet...
« skrivet: juni 23, 2008, 16:22:22 »
Jag har med tiden förstått att vi 300-ägare har något väldigt fint på våra bilar, DeDion bakaxel, men min verkar inte vilja fungera riktigt :/
Hur jag än försöker så släpper det BARA på högerhjulet när jag burnar och det är bara högerhjulet som spinner i högerkurvor! :( väldigt irriterande!

Har testat ta i mer luft i vänsterdäcket, men det funkar inte. Vad kan det va för fel? Eller är DeDion bakaxeln inte så bra som jag trordde? Jag vet att t ex 740:ns stela bakaxel släpper lättare på högerhjulet än vänster pga kardanaxelns vridning, men DeDionen är ju delad = samma kraft på båda hjulen :/
En gång 300, alltid 300!

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Släpper bara på högerhjulet...
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2008, 19:12:01 »
Du kanske har slitet hjullager vänsterbak så den drivaxeln snurrar sämre.  provat bara dumpa kopplingen på grus och sett om den ritar på båda?   :P (edit, glömde smajlisen)
« Senast ändrad: juni 23, 2008, 20:46:03 av loffe »

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2008, 19:23:42 »
Anliggande broms?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2008, 19:53:56 »
Här har du jag och många med oss diskuterat De-dion tidigare:  8)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=484.msg44701#msg44701

Att det bara spinner på höger i högerkurvor är tyvärr FULLT normalt, detsamma för vänsterhjulet i vänsterkurvor. Detta pga. att bilen kränger och tyngden och således friktionen minskar drastiskt på innerhjulet.

Dock har jag oxå märkt att det är värst när man svänger åt höger, och jag har då INTE haft anliggande broms eller dåligt hjullager som skulle påverka. Det handlar nog om att förarens vikt + tex. batteriet som sitter till vänster ger bilen en sned belastning redan från stillastående.

De-dion är bra men inte tillräckligt bra! För att stilla mitt behov av dubbelt hjulspinn krävs svetsdiff eller nån form av diffbroms/spärr.  :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2008, 20:14:25 »
Du kanske har slitet hjullager vänsterbak så den drivaxeln snurrar sämre.  provat bara dumpa kopplingen på grus och sett om den ritar på båda?   :P (edit, glömde smajlisen)

jo, kanske, fast det känns inte riktigt som det, svårt att förklara. Det är inga missljud och sånt, men jag kan ju kolla upp det nästa gång den står på lyft. på grus spinner den nog på båda ;)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2008, 20:15:37 »
Anliggande broms?
tror inte det, snurrar bra när hjulen går fritt :/
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2008, 20:25:22 »
Här har du jag och många med oss diskuterat De-dion tidigare:  8)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=484.msg44701#msg44701

Att det bara spinner på höger i högerkurvor är tyvärr FULLT normalt, detsamma för vänsterhjulet i vänsterkurvor. Detta pga. att bilen kränger och tyngden och således friktionen minskar drastiskt på innerhjulet.

Dock har jag oxå märkt att det är värst när man svänger åt höger, och jag har då INTE haft anliggande broms eller dåligt hjullager som skulle påverka. Det handlar nog om att förarens vikt + tex. batteriet som sitter till vänster ger bilen en sned belastning redan från stillastående.

De-dion är bra men inte tillräckligt bra! För att stilla mitt behov av dubbelt hjulspinn krävs svetsdiff eller nån form av diffbroms/spärr.  :(
hmm, jo, förstår att det oftast spinner på innerhjulet, men det är väldigt stor skillnad på höger och vänsterkurvor för min del, även med en som väger 10 kilo mer än mig i passagerarsätet :/ (vill ha lamelldiff!!!) får se på besiktningen hur bromsverkan är på hjulen, men förra besiktingen avslöjade att jag hade 0,2 mer verkan på högerhjulet, allstå borde det va tvärt om om jag bromsar upp den :/
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2008, 18:38:41 »
Ok, kollade upp om det va någon broms som låg på, och kurre86, du hade rätt! vänsterhjulet gick nästan inte att snurra på, eller jag fick ta i rätt ordentligt medans högerhjulet snurrade helt fritt.

Skönt att veta va felet är, men hur kan jag lättast åtgärda det? Kan det vara bromsledningen som går mellan hjulen som det är något motstånd i? I så fall skulle det ju bli högre tryck på vänsterbromsen än höger. Kollade i haynesboken men hittade ingen beskrivning på hur man reglerar bromsverkan mellan höger och vänster bakbromsar :/
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2008, 19:45:36 »
Ok, kollade upp om det va någon broms som låg på, och kurre86, du hade rätt! vänsterhjulet gick nästan inte att snurra på, eller jag fick ta i rätt ordentligt medans högerhjulet snurrade helt fritt.

Skönt att veta va felet är, men hur kan jag lättast åtgärda det? Kan det vara bromsledningen som går mellan hjulen som det är något motstånd i? I så fall skulle det ju bli högre tryck på vänsterbromsen än höger. Kollade i haynesboken men hittade ingen beskrivning på hur man reglerar bromsverkan mellan höger och vänster bakbromsar :/

Det har ju inte med det hydraliska systemet att göra utan handbromsen! Gissar jag ganska säkert på i allafall.

Min handbromsarm (den som wiren drar i som sen påverkar backarna i bakhjulen), den hade kärvat pga. rost så den gick trögt och gick inte tillbaka, därför blev det så att bromsarna låg på på den sidan. Ta bort hjul och trumma och kolla läget! Säkra upp med kopparpasta innan du skruvar isär!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2008, 21:04:09 »

Det har ju inte med det hydraliska systemet att göra utan handbromsen! Gissar jag ganska säkert på i allafall.

Min handbromsarm (den som wiren drar i som sen påverkar backarna i bakhjulen), den hade kärvat pga. rost så den gick trögt och gick inte tillbaka, därför blev det så att bromsarna låg på på den sidan. Ta bort hjul och trumma och kolla läget! Säkra upp med kopparpasta innan du skruvar isär!
Det låter mycket troligt! :) då ska jag titta över det när jag får tid, men jag får antagligen köpa ny handbromswire antar jag?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 30, 2008, 23:21:21 »

Det låter mycket troligt! :) då ska jag titta över det när jag får tid, men jag får antagligen köpa ny handbromswire antar jag?

Handbromswiren behövde jag inte röra, var bara armen som hade kärvat och den sitter ju bakom trumman, mellan bromsbackarna. Mitt i smeten om man säger så..

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juli 01, 2008, 06:19:03 »
eller så lättar man på juster skruven? eller sitter det ingen sån på våra fina pärlor?  (så länge sen jag mecka med dom att jag skäms)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #12 skrivet: juli 01, 2008, 07:00:28 »
På min bil hade också handbromsarmen kärvat fast, på båda sidor... Jag använder dock sällan handbrosen, så den hade kärvat fast i urlagt läge; således hade jag ingen handbroms alls! Besiktningen tyckte jag skule åtgärda det... ::)

Hur som helst, när jag skruvade där under kom jag på en liten ide till förbättring; original sitter handbromsarmen nitad i sitt fäste och roterar på niten. Det innebär tyvärr att det är mkt svårt att smörja delarna ordentligt. Min tanke var då att borra ur niten och ersätta med en ordentlig bult samt brickor. Någon som känner för att pröva?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juli 01, 2008, 09:55:17 »
eller så lättar man på juster skruven? eller sitter det ingen sån på våra fina pärlor?  (så länge sen jag mecka med dom att jag skäms)

Det finns inten justering i bilen vad jag vet, däremot under bilen där en wire blir 2. Men där lär det oxå vara lite rostigt och svårmeckat. Trångt inte minst. Så wirebyte drar jag mig för!

Och om armen kärvat på hjulet så hjälper det ju inte att släppa på nån wire för armen går ju ändå inte tillbaka då.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juli 01, 2008, 17:14:01 »
På min bil hade också handbromsarmen kärvat fast, på båda sidor... Jag använder dock sällan handbrosen, så den hade kärvat fast i urlagt läge; således hade jag ingen handbroms alls! Besiktningen tyckte jag skule åtgärda det... ::)

Hur som helst, när jag skruvade där under kom jag på en liten ide till förbättring; original sitter handbromsarmen nitad i sitt fäste och roterar på niten. Det innebär tyvärr att det är mkt svårt att smörja delarna ordentligt. Min tanke var då att borra ur niten och ersätta med en ordentlig bult samt brickor. Någon som känner för att pröva?
Nitad i sitt fäste? jag tror att du snackar bromsar på 340 med B14 nu?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #15 skrivet: juli 01, 2008, 18:28:16 »
Jo, jag snackar 340 B14 bromsar nu... Tänkte inte på att det kan se anorlunda ut på bilarna med större motorer...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juli 01, 2008, 18:59:57 »
Det verkar som att det inte är något större ingrepp då, passar mig bra :) ska försöka få det fixat i morn. Vad ska jag smörja med tycker ni, kopparpasta? Kan lika gärna göra det ordentligt så jag slipper få problem med det i framtiden ;)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juli 01, 2008, 20:18:49 »
Det verkar som att det inte är något större ingrepp då, passar mig bra :) ska försöka få det fixat i morn. Vad ska jag smörja med tycker ni, kopparpasta? Kan lika gärna göra det ordentligt så jag slipper få problem med det i framtiden ;)

Kopparpasta är det enda jag kan tänka på, eller nåt fett möjligtvis.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juli 03, 2008, 21:48:34 »

Kopparpasta är det enda jag kan tänka på, eller nåt fett möjligtvis.
ok :) imorn ska det väl bli av hoppas jag, får testa diffen på bilträffen här i alingsås sen till helgen, så ska som allt få se vad en gammal 360 kan ställa till med ;)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: juli 04, 2008, 19:13:01 »
Kollade bakbromsarna nyss, men jag vet inte om jag missförstod det, men skulle handbromsarmen sitta utanför bromstrumman? För min bromsvajer gick rätt in i bromstrumman, ingen arm där inte :/ men hjulet snurrade bättre nu iaf :) kasnke bara va tillfälligt.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: juli 04, 2008, 20:53:42 »
Kollade bakbromsarna nyss, men jag vet inte om jag missförstod det, men skulle handbromsarmen sitta utanför bromstrumman? För min bromsvajer gick rätt in i bromstrumman, ingen arm där inte :/ men hjulet snurrade bättre nu iaf :) kasnke bara va tillfälligt.

Om jag varit otydlig så ska jag försöka vara tydligare nu, ARMEN SITTER INUTI BROMSTRUMMAN  ;D

Armen påverkar ju precis som bromscylindern bromsbackarna. Det är därför det är så bra handbroms, eller lika bra som fotbromsen eftersom det är samma grejer som bromsar. På en med skivbromsar är det ju (oftast) små backar till handbromsen och sen feta skivbromsen till färdbromsen.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: juli 05, 2008, 12:48:53 »

Om jag varit otydlig så ska jag försöka vara tydligare nu, ARMEN SITTER INUTI BROMSTRUMMAN  ;D

Armen påverkar ju precis som bromscylindern bromsbackarna. Det är därför det är så bra handbroms, eller lika bra som fotbromsen eftersom det är samma grejer som bromsar. På en med skivbromsar är det ju (oftast) små backar till handbromsen och sen feta skivbromsen till färdbromsen.
haha, jahaaa :) Nu känner jag mig dum, men det såg ut som att den skulle sita på utsidan i haynesboken :P Jag får kolla på det någon gång då, fick inte loss trumman då, men det stod nått om det i boken.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: juli 05, 2008, 14:09:57 »

haha, jahaaa :) Nu känner jag mig dum, men det såg ut som att den skulle sita på utsidan i haynesboken :P Jag får kolla på det någon gång då, fick inte loss trumman då, men det stod nått om det i boken.

Jepp det står i boken, det kan ju bli en kant i trumman och då hakar backarna i kanten när man försöker dra av trumman.. men det står nåt om hur man släpper efter på backarna i boken.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: juli 05, 2008, 20:35:50 »
Går det på stora trummorna också? På B14 modellerna sitter det en hävarm som sticker ut innåt, ovanför de-dion axeln. Där kan man lossa vajern innan man tar bort trumman och ta bort en nylonstopp som gör att armen går att flytta tillbaka ännu mer. Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på dom större, men i värsta fall får man väl släppa på vajern längre upp. Fungerar säkert bra med avdragare också  ;D
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: juli 05, 2008, 20:41:53 »
Går det på stora trummorna också? På B14 modellerna sitter det en hävarm som sticker ut innåt, ovanför de-dion axeln. Där kan man lossa vajern innan man tar bort trumman och ta bort en nylonstopp som gör att armen går att flytta tillbaka ännu mer. Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på dom större, men i värsta fall får man väl släppa på vajern längre upp. Fungerar säkert bra med avdragare också  ;D

Är det därför jag aldrig lyckats med stoppen.. för att jag har 360.
Jag har nog klarat få av trummorna ändå och sista gången vet jag att jag lossade på spännskruven där 1 wire blir 2...

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: juli 06, 2008, 21:57:07 »
Lite tipps när man ska ha av bromstrummorna från 360 är ordentligt med smörjmedel och våld. Gummihammare att slå på trumman med samtidigt som man bänder med försiktigt med en skruvmejsel. Mina trummor hade iaf tagit fast riktigt ordentligt på förra bilen.
Kom förståss ihåg att inte ha i handbromsen, för då blir det riktigt svårt  :D

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: juli 07, 2008, 21:44:05 »
hehe, tack för alla tips :) jag testar att lossa på handbromsvajern, så får jag se hur hårt den sitter.
En gång 300, alltid 300!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: juli 09, 2008, 14:57:16 »
Efter 'diverse undersökningar' har det visat sig att min 360 drar på båda hjulen hela tiden. Fast ena är på grus och andra på ren asfalt släpper den ändå på båda.
Kan diffarna ta stryk och börja dra på båda eller hur tusan går detta ihop?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: juli 09, 2008, 20:13:43 »
Efter 'diverse undersökningar' har det visat sig att min 360 drar på båda hjulen hela tiden. Fast ena är på grus och andra på ren asfalt släpper den ändå på båda.
Kan diffarna ta stryk och börja dra på båda eller hur tusan går detta ihop?

HÄFTIGT!
Jo om de små diffdreven börjar skära på axeln så blir det ju så... Och skär lär dom ju göra om man står och börnar med ett däck en stund, då blir det ju lite hastighet på dem menar jag. Kör man på en parkering och svänger runt runt händer ju samma sak men det blir ju inte alls den hastigheten på dreven då!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: juli 09, 2008, 23:05:53 »
Ok, låter lite som om dom skärt fast då.
Jag borde nog skruva upp diffen och kolla lite hur den mår.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: juli 09, 2008, 23:20:20 »
Ok, låter lite som om dom skärt fast då.
Jag borde nog skruva upp diffen och kolla lite hur den mår.

Det är det första jag tänker på i allafall.. men de måste ju skurit rejält om den ska diffa så bra som du beskriver.. Och då borde det nästan höras/märkas när du vänder runt på asfalt..

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: juli 09, 2008, 23:42:07 »
Ja den borde ju funka som en svetsad diff då?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: juli 10, 2008, 00:11:03 »
Ja den borde ju funka som en svetsad diff då?

Jepp

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: juli 10, 2008, 15:05:53 »
Skulle det inte gå att på något sätt bromsa det där kugghjulet som sitter i våra öppna diffar på egen hand? Alltså att försöka få tag på någon sorts lamell till den, precis som lamelldiffar, fast lite mer primitivt? Bara en tanke som slog mig när jag läste nu :) Man kanske skulle kunna lägga någon väldigt kraftig gummi/plast/hård fast friktionsframkallande sak emellan kugghjulet och något som är still i diffen... dålig på att förklara, men ni kanske förstår? :P
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: juli 12, 2008, 13:59:27 »
Har fixat bromsen nu, och jä***ar va allting satt! Fick ta fram hulken inom mig för att få loss bromstrumman, men det gick till slut. Bromsarmen där inne satt som sten den med, va lika trögt att drå åt den som att dra tillbaka den... ganska kärv. Efter en dos 5-56 och kopparpasta gick den lätt som en fjäder :) Kollade andra sidan också när jag ändå va igång, men den va bra, som vi misstänkte.

Ett av fästerna till bromsoken gick av på varje sida när jag tog loss trummorna, men det löste sig med en par små bultar :)

Har inte testat hur den diffar än, men det ska väl bli av någon gång snarast.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: juli 12, 2008, 19:23:46 »
Har fixat bromsen nu, och jä***ar va allting satt! Fick ta fram hulken inom mig för att få loss bromstrumman, men det gick till slut. Bromsarmen där inne satt som sten den med, va lika trögt att drå åt den som att dra tillbaka den... ganska kärv. Efter en dos 5-56 och kopparpasta gick den lätt som en fjäder :) Kollade andra sidan också när jag ändå va igång, men den va bra, som vi misstänkte.

Ett av fästerna till bromsoken gick av på varje sida när jag tog loss trummorna, men det löste sig med en par små bultar :)

Grattis, precis som på min då! Var det vänster bak på din med?

Det där med att hitta på nåt i diffen har jag oxå funderat på men skrotat ideen.. det man kan göra är ju att stelsvetsa..
Om det nu är de små dreven som håller på att skära i girders diff så lär de nog gå åt skogen så småningom om man fortsätter att tvinga dem till att snurra. Särskillt om man bränner gummi med ett däck och det andra står still, då snurrar de små kugghjulen som 17 och blir det hög friktion mellan dem och axeln då lär de ju bli hemskt varma.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: juli 13, 2008, 17:39:08 »
Jo, jag är också lite rädd att min diff ska rasa en vacker dag.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: juli 13, 2008, 18:40:43 »

Det där med att hitta på nåt i diffen har jag oxå funderat på men skrotat ideen.. det man kan göra är ju att stelsvetsa..
Om det nu är de små dreven som håller på att skära i girders diff så lär de nog gå åt skogen så småningom om man fortsätter att tvinga dem till att snurra. Särskillt om man bränner gummi med ett däck och det andra står still, då snurrar de små kugghjulen som 17 och blir det hög friktion mellan dem och axeln då lär de ju bli hemskt varma.
Jo, vänster bak va det :) Men det fixade sig tyvärr inte helt. Testade att lägga en liten burn i går, men det släppte fortfarnade helst på högerhjulet, men det kanske hade att göra att jag va ensam i bilen, mest tyngd på vänsterhjulet.

Det kanske är lite svårt att få det att både bromsa bra och hålla i längden :/
Men jag tänkte om det va några kullager i de där små kugghjulen som man kunde byta ut mot några "bromslager" (om det finns), alltså några passande lager som går trögt att skruva på. Då borde det väl hålla et tag iaf... Men jag borde kanske börja fundera på att svetsa om det skiter sig med lamelldiff :/ Vill INTE ha öppen diff, det är tråkigt!
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: juli 13, 2008, 21:51:57 »

Jo, vänster bak va det :) Men det fixade sig tyvärr inte helt. Testade att lägga en liten burn i går, men det släppte fortfarnade helst på högerhjulet, men det kanske hade att göra att jag va ensam i bilen, mest tyngd på vänsterhjulet.

Det kanske är lite svårt att få det att både bromsa bra och hålla i längden :/
Men jag tänkte om det va några kullager i de där små kugghjulen som man kunde byta ut mot några "bromslager" (om det finns), alltså några passande lager som går trögt att skruva på. Då borde det väl hålla et tag iaf... Men jag borde kanske börja fundera på att svetsa om det skiter sig med lamelldiff :/ Vill INTE ha öppen diff, det är tråkigt!

Glöm allt jag sa om vänster! Min bromsarm hade kärvat på höger!  ::)
Det borde gjort min mer "diffad" vid burnouts men det var inget jag tänkte på då i allafall  :-\

De små kugghjulen har inga kul/rullager vad jag vet utan smörjs av oljan och glider väl på en smörjfilm då.

Öppen diff är fruktansvärt osexigt och otrevligt på alla sätt och vis! Förutom när man ska köra vardagstrafik då (om man jämför med svetsdiff som tjuter/väser däck eller hackar sig fram i varenda sväng och dessutom understyr rakt fram när bakhjulen råkar ha bättre fäste än framhjulen.)

Lamelldiff eller nån annan form av låsande/bromsande diff står högt om inte högst på min lista över åtråvärda saker att montera på sin 360!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: juli 14, 2008, 12:01:46 »
Haha, ok :)

Jo, svetsdiff har ju väldigt många nackdelar! Lär ju inte hålla någon längre tid heller. Hoppas att jag kunde få tag på en lamelldiff nu, men om jag gör det så har jag ändå inga pengar till den :'( Köpte ju fälgar för 3000 kr, jäkla dumt gjort kan man tycka lite i efterhand så här :/

Men bara en liten fråga; Förutom att man måste slipa av de där muttrarna på 240-lamelldiffen eller svarva ut diffhuset för att diffen över huvud taget ska gå in, passar det sedan bolt on eller behöver man modifiera något mer?
En gång 300, alltid 300!