Författare Ämne: Släpper bara på högerhjulet...  (läst 32449 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Släpper bara på högerhjulet...
« Svar #40 skrivet: juli 14, 2008, 13:14:29 »
Haha, ok :)

Jo, svetsdiff har ju väldigt många nackdelar! Lär ju inte hålla någon längre tid heller. Hoppas att jag kunde få tag på en lamelldiff nu, men om jag gör det så har jag ändå inga pengar till den :'( Köpte ju fälgar för 3000 kr, jäkla dumt gjort kan man tycka lite i efterhand så här :/

Men bara en liten fråga; Förutom att man måste slipa av de där muttrarna på 240-lamelldiffen eller svarva ut diffhuset för att diffen över huvud taget ska gå in, passar det sedan bolt on eller behöver man modifiera något mer?

Själva svetsningen av diffen håller ju om man gör det rätt (vilket inte jag gjorde). Däremot frestas ju allt annat extra mycket. Tex medbringarna som går in i diffen utifrån. Drivknutar, bussningar mm. Men det gör det ju till viss del med lamelldiff med men inte lika extremt.

Angående diffen så är det väl osäkert, den enda kända diffen av denna moddade typ ägs ju av Bekkis här på forumet..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
« Svar #41 skrivet: juli 14, 2008, 13:38:22 »
Haha, ok :)

Jo, svetsdiff har ju väldigt många nackdelar! Lär ju inte hålla någon längre tid heller. Hoppas att jag kunde få tag på en lamelldiff nu, men om jag gör det så har jag ändå inga pengar till den :'( Köpte ju fälgar för 3000 kr, jäkla dumt gjort kan man tycka lite i efterhand så här :/

Men bara en liten fråga; Förutom att man måste slipa av de där muttrarna på 240-lamelldiffen eller svarva ut diffhuset för att diffen över huvud taget ska gå in, passar det sedan bolt on eller behöver man modifiera något mer?

Själva svetsningen av diffen håller ju om man gör det rätt (vilket inte jag gjorde). Däremot frestas ju allt annat extra mycket. Tex medbringarna som går in i diffen utifrån. Drivknutar, bussningar mm. Men det gör det ju till viss del med lamelldiff med men inte lika extremt.

Angående diffen så är det väl osäkert, den enda kända diffen av denna moddade typ ägs ju av Bekkis här på forumet..
Ok, jo, det slits ut i förväg kan man kanske säga.

Funderar bara på om jag vågar köpa diffen och plocka isär min bakaxel och kolla, har ju inte de bästa förutsättningarna, mest envishet och vilja ;)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: augusti 22, 2008, 18:33:35 »
Jag kom på ett VÄLDIGT primitivt sätt att få den att diffa som den ska vid burnouts. Eftersom att min handbroms tar i princip bara på högerhjulet, så kan jag dra åt den när det det börjar spinna på högerhjulet och på så sätt fördela en större del av kraften till vänsterhjulet som då förhoppningsvis också börjar spinna :P När den väl har börjat diffa så fortsätter den gärna, men jag har inte testat min teori än.

OBS: ska givetvis så snart som möjligt försöka få både diffen och handbromsen fixade.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: augusti 22, 2008, 23:11:41 »
Jag kom på ett VÄLDIGT primitivt sätt att få den att diffa som den ska vid burnouts. Eftersom att min handbroms tar i princip bara på högerhjulet, så kan jag dra åt den när det det börjar spinna på högerhjulet och på så sätt fördela en större del av kraften till vänsterhjulet som då förhoppningsvis också börjar spinna :P När den väl har börjat diffa så fortsätter den gärna, men jag har inte testat min teori än.

OBS: ska givetvis så snart som möjligt försöka få både diffen och handbromsen fixade.

Det funkar ju, eller bara bromsa med fotbromsen för när man gör det jämnar man ju ut motståndet mellan de båda stridande (däcken).
Om man har ett hjul på torr asfalt och ett hjul i luften så är det ju värsta tänkbara. Bromsar man då så hårt man kan (samtidigt som man gasar/spinner) så blir ju förhållandet mellan hjulen jämnare ju hårdare man kan bromsa utan att bromsa död på motorn.

Om man istället för att så still och bränna gummi vill drifta med två rykande hjul så är det ju även där bäst att jämna ut greppet på bakhjulen. Så istället för att bara gasa loss (så att det hjulet med sämst grepp börjar spinna vilt) så kan man tvinga båda hjulen att släppa greppet om vägbanan innan man försöker sig på nån sladd.
Tekniker för det:
1. sväng kraftigt samtidigt som du gasar loss bakhjulen.
2. Gör en "rallysladd" (höger/vänster eller vänster/höger) istället för att som i punkt 1. bara svänga åt ett håll.
3. gör en handbromssladd och fortsätt den med drifting.

När du väl fått sladd fortsätt den med lagom hjulspinn, gasar du för mycket/varvar för mycket så är risken att ett hjul tar över och det andra slutar spinna.

Det är mina erfarenheter från olika rondeller här i kring  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: augusti 25, 2008, 18:19:07 »

Det funkar ju, eller bara bromsa med fotbromsen för när man gör det jämnar man ju ut motståndet mellan de båda stridande (däcken).
Om man har ett hjul på torr asfalt och ett hjul i luften så är det ju värsta tänkbara. Bromsar man då så hårt man kan (samtidigt som man gasar/spinner) så blir ju förhållandet mellan hjulen jämnare ju hårdare man kan bromsa utan att bromsa död på motorn.

Om man istället för att så still och bränna gummi vill drifta med två rykande hjul så är det ju även där bäst att jämna ut greppet på bakhjulen. Så istället för att bara gasa loss (så att det hjulet med sämst grepp börjar spinna vilt) så kan man tvinga båda hjulen att släppa greppet om vägbanan innan man försöker sig på nån sladd.
Tekniker för det:
1. sväng kraftigt samtidigt som du gasar loss bakhjulen.
2. Gör en "rallysladd" (höger/vänster eller vänster/höger) istället för att som i punkt 1. bara svänga åt ett håll.
3. gör en handbromssladd och fortsätt den med drifting.

När du väl fått sladd fortsätt den med lagom hjulspinn, gasar du för mycket/varvar för mycket så är risken att ett hjul tar över och det andra slutar spinna.

Det är mina erfarenheter från olika rondeller här i kring  ;)
Hehe, tack för tipsen :) Handbromssladdar tycker jag väldigt mycket om, men de funkar ju oftast bäst i små skarpa kurvor, iaf med lite effekt.

Testade att bromsa riktigt ordentligt en gång när det spann på högerhjulet, men det hjälpte inte så mycket :/ Får väl försöka på nytt någon gång. (Det är kul att felsöka sånna här problem)  :)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: augusti 25, 2008, 21:46:11 »
Testade att bromsa riktigt ordentligt en gång när det spann på högerhjulet, men det hjälpte inte så mycket :/ Får väl försöka på nytt någon gång. (Det är kul att felsöka sånna här problem)  :)

Nej det funkar nog bara när man står still och bränner däck tyvärr. Alltså jag bromsar upp den. Bromsar innan jag släpper kopplingen och släpper kopplingen ganska försiktigt så det blir mer som att köra iväg än att dumpa kopplingen och får då en mjuk start samtidigt som det oftare blir båda hjulen som drar loss istället för ett.
Sen när man väl fått båda att spinna är det större chans att man kan fortsätta så genom att släppa upp bromsen lite så att bilen ger sig iväg (ifall den inte redan börjat dra iväg i sidled) och sen kanske man till och med kan inleda en liten sladd/ halv donut om man har tur  ;)

Här är exempel på hur man bromsar upp en dubbel lakrits  ;D http://www.youtube.com/watch?v=uxtCA4nnqQs (Klicka på watch in high quality!!)
Driver: Mr X  ;)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: augusti 25, 2008, 21:53:24 »

Nej det funkar nog bara när man står still och bränner däck tyvärr. Alltså jag bromsar upp den. Bromsar innan jag släpper kopplingen och släpper kopplingen ganska försiktigt så det blir mer som att köra iväg än att dumpa kopplingen och får då en mjuk start samtidigt som det oftare blir båda hjulen som drar loss istället för ett.
Sen när man väl fått båda att spinna är det större chans att man kan fortsätta så genom att släppa upp bromsen lite så att bilen ger sig iväg (ifall den inte redan börjat dra iväg i sidled) och sen kanske man till och med kan inleda en liten sladd/ halv donut om man har tur  ;)

Här är exempel på hur man bromsar upp en dubbel lakrits  ;D http://www.youtube.com/watch?v=uxtCA4nnqQs (Klicka på watch in high quality!!)
Driver: Mr X  ;)
Ne, men det va vid en stillastående burn :/ Låter som att jag är lite för aggressiv på kopplingen då, ska testa lite olika tekniker om jag hittar någon fin öde plats någon gång ;)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: augusti 25, 2008, 22:05:55 »
Här är en film med Girders förra pärla som diffar fint trots öppen diff:
http://videos.streetfire.net/video/A-volvo-360_133765.htm

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: augusti 25, 2008, 23:07:10 »
Här är en film med Girders förra pärla som diffar fint trots öppen diff:
http://videos.streetfire.net/video/A-volvo-360_133765.htm

Måste säga att nuvarande pärlan diffar ännu finare, också den med öppen diff! Nästan som om den vore svetsad ibland, märks på grus för om jag kör lugnt iväg på grus så blir precis som om den vore svetsad. Men den är öppen och om man hissar upp baken kan man snurra hjulen åt olika håll.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: augusti 25, 2008, 23:59:03 »
Låter som att min dumma diff är väldigt trotsig :/ Får se om den blir bättre med de andra fälgarna sen, tänkte om det kunde ha och göra med olika kvalité på däck, de är ju inte direkt nya (legat på en tipp i säkert många år).
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: augusti 31, 2008, 15:42:37 »
Okej, nu har jag testat tekniken med att bromsa hårt och det funka! :D Men jag upptäkte på samma gång något riktigt skumt som med stor sannolikhet förklarar det konstiga diff-beteendet.

Efter en riktigt ordentligt rökig burn (fick först svänga kraftigt åt vänster och bromsa upp den som en galning för att få den att diffa, men det gick!), så inspekterade jag däcken och förväntade mig att ha kvar det mesta av mönstret eftersom att högerdäcket har fått utstå en hel del slitage under min ägo men knappt slitits ner alls, men när jag kollade på vänsterdäcket, som i princip aldrig har släppt riktigt, så hade jag ca 0,5 mm kvar... :/ Och det har varit minst lika fint som högerdäcket innan, och högerdäcket va i stort sätt inte slitet alls efter min burn.

Eftersom att däcken hittades på tippen pga dålig ekonomi så misstänker jag att vänsterdäcket va väldigt mycket fräschare än högerdäcket och hade bättre grepp, men borde det slitas så väldigt mycket snabbare då? När jag tänker efter så tror jag att diffproblemen startade i samband med de "nya" däcken också.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: augusti 31, 2008, 19:54:27 »
Kul att det hjälpte med bromsen.

Angående däcken så är det väl följande "naturlagar" som oftast stämmer:

Nya däck = mjuka
Mjuka däck = bra fäste
Mjuka däck = Snabbare slitage

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #52 skrivet: augusti 31, 2008, 20:23:36 »
Motsatsen brukar också gälla, d.v.s.

Gamla däck = Hårda
Hårda däck = Dålig fäste
Hårda däck = Långsammare slitage

Det är en ond cirkel, om man inte kör slut på sina däck tillräcklilgt snabbt blir de hårda och fästet försvinner och när man väl kommit så långt slits de långsamt och tar aldrig slut, så man får aldrig köpa sina nya fina däck!

Been there, done that...  ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: augusti 31, 2008, 20:55:27 »
Hehe :) Gött att veta va felet va!

Fick låna ett par plåtisar med i princip oanvända men gamla däck på av en kompis till besiktningen som väldigt opassande är på onsdag... Va tvungen att se lite va de gick för och de släppte riktigt trevligt faktiskt, fick nästan till en retur på torrt :)

Skulle ju egentligen varit ultimat att hitta gamla däck till 16":arna eftersom att jag inte direkt vill ha grepp, inte bak iaf. Men nya däck får väl funka.

Bilen fick lite busigare utseende med plåtisar bak :) Trevlig camberering det är på bakhjulen också, upptäckte det när jag tog en närmare titt på däcken.
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: september 03, 2008, 20:47:45 »
NU SLÄPPER DET PÅ BÅDA HJULEN I HÖGERKURVOR! :D
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: september 03, 2008, 21:33:09 »

Fusk! Hatar högerkurvor  >:(

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: september 04, 2008, 21:10:21 »

Fusk! Hatar högerkurvor  >:(
Haha :P Jag vet precis hur det känns!
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: september 13, 2008, 13:53:30 »
Arrrggg!  >:(
Slet nästan ut mitt högerdäck i går igen... Men det är nog fortfarande ca 5 mm kvar. Med andra ord så släpper den fortfarande gärna på högerhjulet, när man burnar. På vått släppte det riktigt gött i högerkurvor också som sagt, men till min lycka upptäckte jag i går att den även gärna släpper på torrt :D I både höger och vänsterkurvor! Nu blir det ta me fan inga fler burnouts, drifting är roligare!

Så då va väl det problemet löst :)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: september 17, 2008, 22:16:20 »

För dig ja..
Jag får väl kolla över mina bromsar bak. Annars känns det mest som om bilen kränger så mycket så att högerhjulet tappar kontakten men varför skulle det göra det så mycket i högersvängar för? (Bortsett från att mina 70kg+10-15kg batteri hjälper till att få obalans.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: september 19, 2008, 15:58:34 »

För dig ja..
Jag får väl kolla över mina bromsar bak. Annars känns det mest som om bilen kränger så mycket så att högerhjulet tappar kontakten men varför skulle det göra det så mycket i högersvängar för? (Bortsett från att mina 70kg+10-15kg batteri hjälper till att få obalans.
Ja, det är ju lite underligt beteende för dedionaxel kan jag tänka :/

Att fixa bromsarna hjälpte lite för mig, men det löste inte problemet. Funderar på om det kan ha att göra med fjädringen i framvagnen. Det känns nämligen som att den är lite mjukare på vänster sida på min bil. Det skulle då resultera i att hela bilen lutar lite ner mot det hjulet vilket gör att höger bakhjul åker upp = släpper lättare. Det ända är att jag har för mig att problemet uppstod innan kapningen av fjädrarna, så det har troligtvis inte att göra med det.
Det skulle dock definitivt kunna orsaka högerhjulsspinn i högerkurvor, men vid ståburn så borde det inte göra då värst mycket tycker jag... bara en tanke.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: september 20, 2008, 23:27:51 »
Funderar på om det kan ha att göra med fjädringen i framvagnen. Det känns nämligen som att den är lite mjukare på vänster sida på min bil. Det skulle då resultera i att hela bilen lutar lite ner mot det hjulet vilket gör att höger bakhjul åker upp = släpper lättare. Det ända är att jag har för mig att problemet uppstod innan kapningen av fjädrarna, så det har troligtvis inte att göra med det.
Det skulle dock definitivt kunna orsaka högerhjulsspinn i högerkurvor, men vid ståburn så borde det inte göra då värst mycket tycker jag... bara en tanke.

Där sa du nåt intressant, har nämligen alltid tyckt att min fjädring oxå är mjukare på vänster fram men vet inte om det är inbillning eller en känsla man får för att man sitter till vänster och kör..

Ståbörn brukar gå bra men det är just i högerkurvor som problemet är värst! Tur att rondeller körs motsols  8)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: september 21, 2008, 13:35:45 »
Funderar på om det kan ha att göra med fjädringen i framvagnen. Det känns nämligen som att den är lite mjukare på vänster sida på min bil. Det skulle då resultera i att hela bilen lutar lite ner mot det hjulet vilket gör att höger bakhjul åker upp = släpper lättare. Det ända är att jag har för mig att problemet uppstod innan kapningen av fjädrarna, så det har troligtvis inte att göra med det.

Där sa du nåt intressant, har nämligen alltid tyckt att min fjädring oxå är mjukare på vänster fram men vet inte om det är inbillning eller en känsla man får för att man sitter till vänster och kör..

Ståbörn brukar gå bra men det är just i högerkurvor som problemet är värst! Tur att rondeller körs motsols  8)
Hehe, ja :) Får se om det blir bättre med 740 bakfjädrar sen. Vill ha det lite hårdare i fronten känner jag  :-\

Jag upptäkte att min vänsterfjäder var lite böjd i ena änden när jag kapade dem, alltså att sista biten var böjd ner mot fjädern, inte bara "avskuren" som på högersidan. Kan det va nåt knäppt som volvo kom på för 20 år den, eller va den bara skadad tro?
En gång 300, alltid 300!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: september 21, 2008, 13:50:03 »
Tror nog din fjäder var skadad.

Har kapat fjädrar på 2 bilar som hade originalfjädrar och ingen av dem var böjd.
Sen köpte jag mig nyta 360glt fjädrar som är lite styvare och lite lägre också, och dom är inte heller böjda.

EDIT: skrev kapad, menade skadad
« Senast ändrad: september 21, 2008, 23:25:49 av Girder »

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: september 21, 2008, 20:29:09 »
Tror nog din fjäder var kapad.

Har kapat fjädrar på 2 bilar som hade originalfjädrar och ingen av dem var böjd.
Sen köpte jag mig nyta 360glt fjädrar som är lite styvare och lite lägre också, och dom är inte heller böjda.
Hmm, jo, det stämmer nog. Det va antagligen ingen direkt skillnad på dem, men det är lite konstigt att det faktiskt känns olika på höger och vänster sida  :-\ Men nu funkar det ju hyfsat, så jag ska väl inte klaga :P
En gång 300, alltid 300!