Författare Ämne: Min 740 har hög tomgång?  (läst 6243 gånger)

Crisse

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Min 740 har hög tomgång?
« skrivet: juli 10, 2008, 14:47:46 »
Tjena, var ett tag sen man var här..  ???

Tänkte höra med er om ni har någon idé till varför min 740 nu helt plötsligt har fårr så hög tomgång, det började med att den dog i ett trafikljus, startade och den startade direkt, men då var tomgången på 2000 rpm, åkte iväg då det blev grönt och bilen gick som vanligt, kom in till en 30 väg och när jag då släppte gasen kände jag hur bilen "körde av sig självt" så när jag stannade låg tomgången fortfarande på 2000 rpm.
Så nu sedan dess är den fortfarande så, detta hände i måndags, någon som vet vad som kan vara fel? Bilen går som vanligt förutom att tomgången är hög. Inte dåligt med bensin heller, har nästan full tank.

Det sitter en B230F i den.

// Crisse

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Min 740 har hög tomgång?
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2008, 21:28:13 »
Tjena, var ett tag sen man var här..  ???

Tänkte höra med er om ni har någon idé till varför min 740 nu helt plötsligt har fårr så hög tomgång, det började med att den dog i ett trafikljus, startade och den startade direkt, men då var tomgången på 2000 rpm, åkte iväg då det blev grönt och bilen gick som vanligt, kom in till en 30 väg och när jag då släppte gasen kände jag hur bilen "körde av sig självt" så när jag stannade låg tomgången fortfarande på 2000 rpm.
Så nu sedan dess är den fortfarande så, detta hände i måndags, någon som vet vad som kan vara fel? Bilen går som vanligt förutom att tomgången är hög. Inte dåligt med bensin heller, har nästan full tank.

Det sitter en B230F i den.

// Crisse

Är det nån aktiv tomgångsjustering på en sådan motor?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2008, 21:42:06 »
Har ju en såndär tomgångsmotor, testade att klämma ihop slangen till den och då sjönk tomgången direkt, så satte en slangklämma tillvidare och justerade tomgången genom att dra åt den lagom, troligen är det väl den som gett upp..

Det är iaf inte tjuvluft, har kollat med startgas överallt   ;)

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2008, 02:42:21 »
hadde sammma problem med min tic och det var också tomgångsmotorn
Bra, bättre, bredast

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2008, 01:54:17 »
Införskaffade tomgångspump + bränsle pump på skroten då även den gav upp, så nu fungerar det igen  ;D 250kr blev totalkostnaden  ;D ;D