Författare Ämne: Smäller från drivlina (aga-diff)  (läst 8998 gånger)

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
Smäller från drivlina (aga-diff)
« skrivet: augusti 12, 2008, 00:04:16 »
Hallå, ny här på forumet men har läst igenom en del trådar ett par gånger utan att bli medlem.
Har försökt hitta någon som varigt med om samma problem men utan framgång.
Ja till själva problemet nu då.
Det hela började med att jag svetsade min bakaxel efter ett ras då ett planetdrev gick åt helvete. Höll skit bra (även för min tunga högerfot)  Men så en da efter lite ringar hade blivet gjorda hände de. körde där ifrån, inget konstigt me de men så small de till men den fortsatte driva. Detta hände för cirka en månad sen och jag har kört me bilen på detta viset. Hade av kåpan till diffhuset dan efter och kolla om något lossnat, men icke. Så ja fortsatte köra. Visserligen med lite små knak imellanåt och de har funkat hyffsat. Sen tidigare i dag så fick ja göra en u-sväng och gasade på och de bara raslade till, motorn varva men de hände ingenting bara "kuggade" över lät de som fast FRAMMIFRÅN?!. Nu till min fråga är där någon splines som man kan ha dratt sönder frammevid?:S ska riva hela drivlinan imorgon och felsöka men hade varigt bra me lite tips och funderingar..

Bilen är försten en 360 gl med förgåsar motor

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2008, 06:09:36 »
Hallå, ny här på forumet men har läst igenom en del trådar ett par gånger utan att bli medlem.
Har försökt hitta någon som varigt med om samma problem men utan framgång.
Ja till själva problemet nu då.
Det hela började med att jag svetsade min bakaxel efter ett ras då ett planetdrev gick åt helvete. Höll skit bra (även för min tunga högerfot)  Men så en da efter lite ringar hade blivet gjorda hände de. körde där ifrån, inget konstigt me de men så small de till men den fortsatte driva. Detta hände för cirka en månad sen och jag har kört me bilen på detta viset. Hade av kåpan till diffhuset dan efter och kolla om något lossnat, men icke. Så ja fortsatte köra. Visserligen med lite små knak imellanåt och de har funkat hyffsat. Sen tidigare i dag så fick ja göra en u-sväng och gasade på och de bara raslade till, motorn varva men de hände ingenting bara "kuggade" över lät de som fast FRAMMIFRÅN?!. Nu till min fråga är där någon splines som man kan ha dratt sönder frammevid?:S ska riva hela drivlinan imorgon och felsöka men hade varigt bra me lite tips och funderingar..

Bilen är försten en 360 gl med förgåsar motor

det kan inte vara så att du klyvt svetsen i diffen?
Frej har ju vart med om det men då tvärlåste sig väl bakhjulen har jag för mig... Kan ju vara så att den sprack då det small till och sen börjar sprickan glappa?
och ljudet går igenom växellådan och momentröret så det låter som det kommer framifrån, menar att det låter ju framifrån när det "tutar öpptaget" på någon växel fast lådan finns bakom ryggen?!
Bara lite småspekulationer sådär på morgonen ;)
splinesen ska väl palla en hel del har Peter bevisat ;) Men ingående drev i lådan har jag för mig att han också provade uthållighetstest på med mindre lyckat resultat?
Du får väl börja med diffen och när du tagit bort kåpan prova dra runt motorn med växel i (bakhjulen i luften) ;) och se om det snurrar där bak.
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2008, 09:23:28 »
Hallå, ny här på forumet men har läst igenom en del trådar ett par gånger utan att bli medlem.
Har försökt hitta någon som varigt med om samma problem men utan framgång.
Ja till själva problemet nu då.
Det hela började med att jag svetsade min bakaxel efter ett ras då ett planetdrev gick åt helvete. Höll skit bra (även för min tunga högerfot)  Men så en da efter lite ringar hade blivet gjorda hände de. körde där ifrån, inget konstigt me de men så small de till men den fortsatte driva. Detta hände för cirka en månad sen och jag har kört me bilen på detta viset. Hade av kåpan till diffhuset dan efter och kolla om något lossnat, men icke. Så ja fortsatte köra. Visserligen med lite små knak imellanåt och de har funkat hyffsat. Sen tidigare i dag så fick ja göra en u-sväng och gasade på och de bara raslade till, motorn varva men de hände ingenting bara "kuggade" över lät de som fast FRAMMIFRÅN?!. Nu till min fråga är där någon splines som man kan ha dratt sönder frammevid?:S ska riva hela drivlinan imorgon och felsöka men hade varigt bra me lite tips och funderingar..

Bilen är försten en 360 gl med förgåsar motor

När min svetsdiff sprack itu så fick jag skit i krondrevet med följd att bakhjulen tvärlåste när jag körde gatan fram i lugn och ro i 50km/h!  :o

Hissa upp bilen och snurra på hjulen för att se var det gått sönder, finns ju gummipluggar på momentröret mellan växellåda och kopplingshus där man kan se om transaxeln snurrar. Gummipluggarna sitter längst bak mot växellådan och är till för att komma åt att lossa/dra åt splineshylsan som håller ihop växellådans ingående axel med transaxeln. Tyvärr kan man nog inte se om växellådan snurrar om nu inte ingående axel snurrar när du snurrar på hjulen.
Lycka till!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2008, 10:52:30 »
tack för snabba svar, bakaxeln är både dubbel och trippel kollad eftersom jag har svetsat ett par axlar innan och varigt med om att det släpt och gått in i kronhjulet för maj med på en gammal epa... men detta verkar skumt. börjar mistänka den här hylsan om den skulle kunna bli rundkörd eller något.. för så länge man inte belastar motorn är där inget missljud, men tillexempel om man släpper på gasen i 4 för att sen trycka fullt igen så smäller de till och den bara varvar upp. jaja, delningen börjar idag i hällaregnet(Y) haha


btw, har även kollat glappen på drivaxlarna och där är inget större glapp. Max 3cm åt vardera håll... menmen, dagen får utvisa vad felet kan vara men en fråga till kan vara till hjälp. Är min första trans-axels drivna bil ja meckar me, är det svårt att få  tillbaka axeln i lamellcentrum när man dratt ut den?



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2008, 11:18:11 »
tack för snabba svar, bakaxeln är både dubbel och trippel kollad eftersom jag har svetsat ett par axlar innan och varigt med om att det släpt och gått in i kronhjulet för maj med på en gammal epa... men detta verkar skumt. börjar mistänka den här hylsan om den skulle kunna bli rundkörd eller något.. för så länge man inte belastar motorn är där inget missljud, men tillexempel om man släpper på gasen i 4 för att sen trycka fullt igen så smäller de till och den bara varvar upp. jaja, delningen börjar idag i hällaregnet(Y) haha


btw, har även kollat glappen på drivaxlarna och där är inget större glapp. Max 3cm åt vardera håll... menmen, dagen får utvisa vad felet kan vara men en fråga till kan vara till hjälp. Är min första trans-axels drivna bil ja meckar me, är det svårt att få  tillbaka axeln i lamellcentrum när man dratt ut den?

Nej det ska inte vara svårt att få tillbaka transaxeln.. har iofs. inte provat men har gjort tvärtom och tagit bort motorn och satt dit igen. Bara du inte rör kopplingen då axeln är borta, för då trillar ju lamellen ner en bit och sen måste du få upp den i centrum av kopplingen igen. Men det kanske du redan visste.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2008, 12:22:05 »
okok, då vet jag.. blir dock inte idag  som detta reds ut.. regna för mycke för att ligga på marken. Fick mecka lite das auto istället då den står under tak o ente volvon. hoppas på att få ihop 360n till vallåkra iallafall:P men har iallafall en fundering till.. dem som råkat ut för att den här hylsan mellan trans-axel och vxl-låda slits ut. vad slits? splinsen på axlarna eller blir bara hylsan rundkört?

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2008, 12:53:27 »
då e de nästan bestämt. 360n kommer ble en res-dels bil:/ ska köpa en annan som extra bil.. men har någon ett tips på hur man får dom här jävla hyllsorna till att hålla?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2008, 12:59:10 »
då e de nästan bestämt. 360n kommer ble en res-dels bil:/ ska köpa en annan som extra bil.. men har någon ett tips på hur man får dom här jävla hyllsorna till att hålla?

Min har hållt trots att min bil befunnit sig i min plågande närvaro sen hösten 2003! Har dock bara kört 1 vecka med svetsdiff (tills svetsen gick sönder).

Någon annan får visa bild/skriva tips på hur man förstärker hylsan. Tanken är väl att ha någonting runt hylsan som gör att den inte vill dela på sig men hur får man det på plats vet jag inte
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2008, 18:24:42 »
nu har man fått sug efter lille 360n igen...
men har börjatt dela ner allting nu. Men har ett major problem.. hur fan sitter växelföraren fast i vxl lådan?:O har letat och kollat men hittar ente hur den skulle kunna sitta fast.. (ska ha av lådan)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2008, 19:59:35 »
nu har man fått sug efter lille 360n igen...
men har börjatt dela ner allting nu. Men har ett major problem.. hur fan sitter växelföraren fast i vxl lådan?:O har letat och kollat men hittar ente hur den skulle kunna sitta fast.. (ska ha av lådan)

Nu blir jag arg, vet att jag tagit bilder på ihopkopplingen men nu hittar jag dem inte!  >:(

Det hela är väldigt simpelt. I änden på växelföraren är det ett hål borrat tvärs igenom staget, likadant i stumpen som kommer ut ur lådan. Utanpå växelföraren och stumpen så sitter det en hylsa/rör med två likadana hål. Igenom hålen sitter det två sprintar, en som låser hylsan i växelföraren och en som låser hylsan i stumpen in i växellådan. För att inte sprintarna ska trilla bort (sitter jättelöst, går att peta ur med tandpetare typ fast använd en liten skruvmejsel) så sitter det en tunn plåt runt alltihop som är ett spår i så att den går bända upp. Bänd upp den med en liten mejsel, skjut den framåt/bakåt tills du kommer åt en sprint, peta ur sprinten och voila! Nu kan du dra isär växelföraren från stumpen från lådan. Sätt ihop likadant fast i omvänd ordning! Lätt när man vet hur man ska göra, första gången visste jag inte och blev lika ställd som du.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #10 skrivet: augusti 25, 2008, 20:49:49 »
nerplockat! ;D fy fan... me lite våld (typ slå handen hårt i underredet våld) så ble de tillslut att den här gummibiten som sitter precis mellan växelförare och växellåda kliptes/slets bort och voila:O där satt det hela precis så som du sa förutom att där va en sprint ist för två? menmen packetet e borta (Y) men till min stora glädje/sorg va där fan inge fel... splinsen e hela?!
ska montera bort momentrör o axel imorgon så får se om de e kopplingen splinesen har gått i:S blev riktigt förvånad iallafall^^ ska föresten fota allting nu för de e fan omöjligt att hitta bilder över huvud taget på varken växellåda eller diff... tycker jag iallafall la ner ca 3h i da på att hitta sprängskisser m.m så om någon e intresserad kan dom läggas upp me?

edit:
 kan missförstås, jag hitta inga sprängskisser men om intresse finns kan ja ladda upp bilderna samt skriva ihop hur det hel har gått till?
« Senast ändrad: augusti 25, 2008, 20:51:53 av dreamworld »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #11 skrivet: augusti 25, 2008, 20:56:55 »
nerplockat! ;D fy fan... me lite våld (typ slå handen hårt i underredet våld) så ble de tillslut att den här gummibiten som sitter precis mellan växelförare och växellåda kliptes/slets bort och voila:O där satt det hela precis så som du sa förutom att där va en sprint ist för två? menmen packetet e borta (Y) men till min stora glädje/sorg va där fan inge fel... splinsen e hela?!
ska montera bort momentrör o axel imorgon så får se om de e kopplingen splinesen har gått i:S blev riktigt förvånad iallafall^^ ska föresten fota allting nu för de e fan omöjligt att hitta bilder över huvud taget på varken växellåda eller diff... tycker jag iallafall la ner ca 3h i da på att hitta sprängskisser m.m så om någon e intresserad kan dom läggas upp me?

edit:
 kan missförstås, jag hitta inga sprängskisser men om intresse finns kan ja ladda upp bilderna samt skriva ihop hur det hel har gått till?

Härligt att du fick isär det! Men då är vi oxå nyfikna på vad felet sitter nånstans?
Jag glömde visst gummit i min beskrivning. Men är du säker på att det inte är två sprintar? En i varje del som går in i hylsan.. Eller sitter den stumt på tex. växelföraren så det bara behövs en sprint till växellådssnutten?

Lägg gärna upp de bilder du känner fattas! Dokumentation är aldrig fel!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #12 skrivet: augusti 26, 2008, 00:19:54 »
tog några bilder.. men får bli fler under ihopsättningen. e rent för mörkt ute nu..

hoppas dom inte blir för stora nu bara:S


 diff/vxl-låda


fina splines?! wtf...


även där..


samma där (axel till diff)


upplyft, notera att man gjort detta i regnet!:P


tillbringat större delen av dan


enklaste sättet enligt min mening att plocka av diff/vxl-lådda


retar många;)


osso får man avsluta me fin fälgarna:)


Robbax

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #13 skrivet: november 23, 2008, 23:39:34 »
tog några bilder.. men får bli fler under ihopsättningen. e rent för mörkt ute nu..

hoppas dom inte blir för stora nu bara:S


 diff/vxl-låda


fina splines?! wtf...


även där..


samma där (axel till diff)


upplyft, notera att man gjort detta i regnet!:P


tillbringat större delen av dan


enklaste sättet enligt min mening att plocka av diff/vxl-lådda


retar många;)


osso får man avsluta me fin fälgarna:)



Bilderna fungerar inte :(
Hade nog varit nyttigt att se dom då jag har rasat ngt i drivlinan på min 360..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #14 skrivet: november 25, 2008, 00:21:48 »
tog några bilder.. men får bli fler under ihopsättningen. e rent för mörkt ute nu..

hoppas dom inte blir för stora nu bara:S
Bilderna fungerar inte :(
Hade nog varit nyttigt att se dom då jag har rasat ngt i drivlinan på min 360..

Ironiskt nog så funkade dom för mig både i hans inlägg och i ditt där du citerade hans  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Smäller från drivlina (aga-diff)
« Svar #15 skrivet: november 25, 2008, 10:40:11 »
tråkigt nog tog jag juh aldrig någon bild på det som rasat. Då ja troligtvis hade vridet runt lamellcentrum eller liknande. Med andra ord, Från transaxell och bakåt var ALLT helt. alla splines alla drev allting.... så dom bilderna hjälper juh nog inte så mycket att hitta felet. men där e någon bra bild på hur man lättast plockar ner diff och vxllåda. tog mig en halvtimme o få ner de på de viset:)