Författare Ämne: Byta koppling på 343 variomatic -78 [problemet fixat]  (läst 15248 gånger)

343räsern

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Byta koppling på 343 variomatic -78 [problemet fixat]
« skrivet: oktober 02, 2008, 21:50:41 »
Hej hej. jag är ny på detta forumet då jag köpt en 343 DL Variomatic -78 i förrgår. (jag är 16år)

Nu är de så att efter jag stannat efter en provkörning och skulle lägga i R så stog bilen kvar på punkten. Tänkte först att bromsarna bak låste sig då bilen har stått sen 97.

Jag tog av bromstrummorna bak och märkte att bromsarna faktiskt var låsta. Smörjd upp skiten så de fungerade och startade igen. La i D och gasade. Men hjulen stog stilla. efter ett tag av hjälplöst gasande började de lukta brända lammeller.  Far min sa att kopplingen var slut så den inte orkade driva. Växelväljaren fungerar då motorn går tyngre när man lägger i D eller R.

Nu till min fråga. Hur byter man koppling på bilen och är de lätt gjort? Tackasm för svar
« Senast ändrad: oktober 08, 2008, 19:23:42 av 343räsern »
Remhjulsdrift :D

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Byta koppling på 343 variomatic -78
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2008, 22:26:37 »
Trodde inte det skulle vara så lätt att hitta kopplingar till CVTn, första stället jag kollade var micro, och dom hade faktiskt.

Det är inte direkt som att byta på en 240/740 tyvärr. Nu har jag inte haynes hemma (mycket bra investering om du inte redan har en, drygt 200:- på biltema, annars kan du kolla t.ex. tradera) så jag vet inte vad den säger, men enligt volvos gröna verkar det vara lite fippel. Åtgår några specialverktyg, men inget som ser direkt avancerat ut att göra själv eller lösa på annat sätt. Sen ska den nya kopplingen schimsas in, hör efter på volvo om det finns schims att köpa, annars får man nog svarva till några brickor. Hoppas att du inte blev skrämd nu, tror att det är absolut görbart, men som sagt lite fippel. Om du tar koppling kan det vara värt att kosta på sig en ny packbox till vevaxeln.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2008, 22:28:03 »
Så vitt jag förstått är det samma kopplingsmekanism, som på B14 manuell! Skillnaden är att kopplingen manövreras av en vakuumklocka! :) /Max
« Senast ändrad: oktober 02, 2008, 22:45:13 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2008, 22:34:51 »
Olika art.nr. på grejerna på micro, så enligt dom verkar det inte vara så. Själv har jag ingen aning, min koppling fungerar än så länge så :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

343räsern

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 02, 2008, 22:42:47 »
Jag har hört att kopplingen från daf 66 ska passa. Har ett bra lager med sånna. 

De med vacumklockan så sa farsan att en slang kunde ha brustit nånstans och därför funkar inte kopplingen.

user

• Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2008, 22:49:14 »
Är det den röda 343an från hmm Smedjebacken du har köpt? Grattis isf, den verkade fin!

Biltema har btw slutat sälja Haynes för 300-serien.  :(

343räsern

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 02, 2008, 22:50:37 »
Är det den röda 343an från hmm Smedjebacken du har köpt? Grattis isf, den verkade fin!

Biltema har btw slutat sälja Haynes för 300-serien.  :(

Jajemen de är den jag köpt. ;D Bor du i närheten eller?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 02, 2008, 22:58:53 »

De med vacumklockan så sa farsan att en slang kunde ha brustit nånstans och därför funkar inte kopplingen.

Kan mycket väl tänka mig att det passar, men det är bara en gissning. En dum fråga bara, hur får man tag på ett bra lager med sådana kopplingar?

Tror inte att en vakuumslang påverkar kopplingen så att den slirar. Som jag har förstått är det en centrifugalmanövrerad koppling, vakuumet är där för att motverkar centrifugalkraften, så när du trycker ner knappen på växelväljaren krävs det ett högre varv för att kopplingen ska "hugga i". Alltså borde det snarar bli så att det rasslar/hugger om man byter växel innan motorvarvet har sjunkit om det är kajko i någon slang. Hur som helst sitter dom slangarna väldig lättillgängliga, så det är bara ut och inspektera :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

343räsern

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 02, 2008, 23:04:17 »

Kan mycket väl tänka mig att det passar, men det är bara en gissning. En dum fråga bara, hur får man tag på ett bra lager med sådana kopplingar?

Tror inte att en vakuumslang påverkar kopplingen så att den slirar. Som jag har förstått är det en centrifugalmanövrerad koppling, vakuumet är där för att motverkar centrifugalkraften, så när du trycker ner knappen på växelväljaren krävs det ett högre varv för att kopplingen ska "hugga i". Alltså borde det snarar bli så att det rasslar/hugger om man byter växel innan motorvarvet har sjunkit om det är kajko i någon slang. Hur som helst sitter dom slangarna väldig lättillgängliga, så det är bara ut och inspektera :)

Ja vi har 3st Daf 66 coupe. När vi köpte den fick vi med ett helt lager med delar varav kopplingar, remmar, variatorer m.m fanns med.

Du de där med rasslar och hugger de hände med ju. Skulle lägga i D och de började rassla uta helvete. Sen när rasslet försvann så slutade bilen driva. Får kolla slangarna med

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 02, 2008, 23:14:12 »
Ja vi har 3st Daf 66 coupe. När vi köpte den fick vi med ett helt lager med delar varav kopplingar, remmar, variatorer m.m fanns med.

Låter bra. :) Lägg gärna upp lite bilder på delarna, så vi andra lär oss lite! ;) Centrifugal-mekanismen låter intressant! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 02, 2008, 23:23:07 »

Du de där med rasslar och hugger de hände med ju. Skulle lägga i D och de började rassla uta helvete. Sen när rasslet försvann så slutade bilen driva. Får kolla slangarna med

Nu finns det ju ingen varvräknare på dessa pärlor, men har du någon uppfattning om vad du hade för varv när du flyttade spaken? Vet inte hur mycket man ska varva för att den ska börja driva, men det är inte överdrivet mycket över tomgång. Står man på tomgång med D eller R valt kommer ju "driften" ganska omgående.

Var rädd om erat lager! Det börjar bli väldigt ont om delar till dessa. Ska försöka plocka isär min variator och se hur det står till med den, finns risk att det är vakuumbälgarna som har gett sig :(
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 03, 2008, 01:31:12 »
Intressanta länkar:  :) /Max

http://hem.passagen.se/daf66/

http://hem.passagen.se/guestbook/daf66.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Centrifugalkoppling

http://www.volvoclub.org.uk/cvt_clutch.shtml

Citera
Koppling

Om man lyfter ur motorn av en eller annan anledning, kontrollera lamellen, och byt gärna om den har gått några tusen mil. Eftersom man ändå måste lyfta motorn för att byta den kan man spara besväret att göra det snart igen.

När man bytt lamell eller bara tagit isär kopplingen, kontrollera att lamellen har rätt spel. Rätt avstånd mellan tryckplatta och lamell är ca 0.6mm. Är det för litet kan bilen "dra" på tomgång, är det för stort blir inkopplingsvarvet onödigt högt och frestar hårt på delarna, särskilt vid start i backe. Rätt avstånd gör att kopplingen griper in mjukt och effektivt. Är avståndet fel justeras det med shims som finns att köpa på Volvo.
Ganska billigt. [CB]

Till Volvo 66 så börjar det bli ont om lameller att få tag i rapporterar Monica. Centralt lär det bara finnas 2 st kvar i världen. När hon bytte fick hon tag i dem via Stig Carlsson, Ryds Autoservice, 0459-833090. Detta var priserna exklusive frakt:

* Urkopplingslager 408 kr
    * Lamellcentrum 490 kr
    * Bottenplatta - går ej att få tag i

Källa: http://hem.passagen.se/daf66/trans.html

Källa

Översatt till dålig svenska

Källa, många ritningar! http://www.christian-merten.de/DAF/ETeileHB/ETeileHB.htm

tryckplatta Daf 66

Här kan du köpa lamell och tryckplatta...

Alt. om länken inte fungerar! http://stores.ebay.de/bm-autoteile
« Senast ändrad: oktober 03, 2008, 04:04:48 av Max »

343räsern

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 03, 2008, 14:39:28 »

Nu finns det ju ingen varvräknare på dessa pärlor, men har du någon uppfattning om vad du hade för varv när du flyttade spaken? Vet inte hur mycket man ska varva för att den ska börja driva, men det är inte överdrivet mycket över tomgång. Står man på tomgång med D eller R valt kommer ju "driften" ganska omgående.

Var rädd om erat lager! Det börjar bli väldigt ont om delar till dessa. Ska försöka plocka isär min variator och se hur det står till med den, finns risk att det är vakuumbälgarna som har gett sig :(

Jag höll tomgång när jag la i D. De knakade och brakade som fan. Den börjar driva från 1050-1200 rpm står de i boken.

343räsern

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 08, 2008, 19:23:07 »
ja nu är problemet fixat  :) Men de var inte nått komplicerat som kopplingen. kollade på variatorn och såg att staget till växelväljaren inte satt på sin plats. Satte en provisorisk skruv och startade bilen, la i D och gasade. Hjulen gick runt. Nu har jag satt i en stålpinne med saxpinne så den fan rör sig inte mer ;D De var så lätt fel att de var svårt :D  Tack alla för tips iallafall ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #14 skrivet: oktober 08, 2008, 21:38:57 »
ja nu är problemet fixat  :) Men de var inte nått komplicerat som kopplingen. kollade på variatorn och såg att staget till växelväljaren inte satt på sin plats. Satte en provisorisk skruv och startade bilen, la i D och gasade. Hjulen gick runt. Nu har jag satt i en stålpinne med saxpinne så den fan rör sig inte mer ;D De var så lätt fel att de var svårt :D  Tack alla för tips iallafall ;D

Bra jobbat, Grattis!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nille

• Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Byta koppling på 343 variomatic -78 [problemet fixat]
« Svar #15 skrivet: november 24, 2012, 19:07:02 »
Hörni pojkar!
Vad är det för gummi-grej i kopplingen som sägs gå söder?
Min driver nämligen inte och det luktar gummi och durrar oavsett vilken växel man valt.
Har hört av äldre människor att det var ett vanligt fel men ingen minns ju hur det ser ut..
För lite effekt, för dålig väghållning..

Armstrong

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Byta koppling på 343 variomatic -78 [problemet fixat]
« Svar #16 skrivet: november 26, 2012, 21:56:39 »
kardanaxels splines sitter innuti en slags gummicentrum som är intryckt i kardanaxeln både fram och bak. gummit spricker och blir dåligt måd ären. bara att byta kardanaxel :) 2 insex skruv sen äre klarrttt
Skönhet kommer inifrån!