Författare Ämne: generator problem  (läst 3634 gånger)

bjornsson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
generator problem
« skrivet: oktober 09, 2008, 18:54:12 »
hej jag har en 360 gl -88
jag har haft bilen i ett och ett halft år har redan bytt generator två gånger.. ioförsig till begagnade och nu har den gått sönder igen...

jag undrar nu är det något annat som kan göra så att generatorn går sönder... dåliga kablar eller annat... eller är det bara  otur... sen undrar jag om man kan använda en 240 generator på en 360, har nog en sån här någonstans....

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: generator problem
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2008, 19:01:51 »
På vilket sätt går generatorn sönder? Slutar den bara ladda eller blir den glapp? Bytt kolen i den?

bjornsson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2008, 19:07:25 »
den slutar bara ladda.. kolen har sett ojämna ut så det är la de grejerna som kolen ligger emot som är dåliga.. en av generatorerna hade normal slitna kol, det var en cm kvar, men den slutade ladda.. hur ser man om det är kolen som är dåliga??

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2008, 19:49:17 »
Det ska finnas god fjädringsväg på kolen, annars ligger inte kolen emot ordentligt = inget ladd.
300-serien med Volvo motor har samma generator som 200/700, kan vara andra fästen, men det har du ju på generatorn som sitter på i så fall.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2008, 01:27:59 »
Det går bra att plana kolen med en fintandad fil! Kolla lödningarna, dels till lindningarna och dels till dioderna, Kolla dioderna och den i kolhållaren inbyggda laddningsregulatorn... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 10, 2008, 02:32:30 »
Hmm...Kanske är olika remskivor på generatorerna. Det är lite smalare rem på 300-serien, dock så är det ju v-spår och bara ett par mm det skiljer så det kan mycket väl vara samma. Tror det är samma på veven på 300 och övriga volvo, så det borde väl kunna vara samma på generatorerna med, men törs inte lova något.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.