Författare Ämne: Mindre Elfel? Ännu mer fel :(  (läst 10684 gånger)

343räsern

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Mindre Elfel? Ännu mer fel :(
« skrivet: oktober 25, 2008, 18:57:39 »
Har ett par elfel med 343:an. (b14)

Det sitter 2 extraljus fram på den men dem lyser bara på halvljus när radion är på och funkar inte på helljus.  När jag slår av radion så funkar de riktigt. Då när helljuset är på och extraljusen är döda så fungerar radion. Sen dör den när halvljuset är på och extraljusen är tända. Nån som vet hur man skall koppla radion för att allt ska funka? Är nybörjare när de gäller bil-el så.

Sen vet jag inte hur det här ska vara men alla elektriska prylar som lysen, instrumentbelysning, ja allt med lampor ger inte ett fast sken när motorn är igång. Allt lyser rätt när motorn är av men börjar pulsera när motorn är igång. Är det generatorn som spökar eller vad är de?

Tack för svar
« Senast ändrad: november 09, 2008, 17:31:45 av 343räsern »
Remhjulsdrift :D

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Mindre Elfel?
« Svar #1 skrivet: oktober 25, 2008, 20:21:13 »

Det sitter 2 extraljus fram på den men dem lyser bara på halvljus när radion är på och funkar inte på helljus.  När jag slår av radion så funkar de riktigt. Då när helljuset är på och extraljusen är döda så fungerar radion. Sen dör den när halvljuset är på och extraljusen är tända. Nån som vet hur man skall koppla radion för att allt ska funka? Är nybörjare när de gäller bil-el så.

Sen vet jag inte hur det här ska vara men alla elektriska prylar som lysen, instrumentbelysning, ja allt med lampor ger inte ett fast sken när motorn är igång. Allt lyser rätt när motorn är av men börjar pulsera när motorn är igång. Är det generatorn som spökar eller vad är de?

Tack för svar

Alla konstiga elfel, som du beskriver, brukar bero på jordfel!

Jag har alltid kopplat radion till tändningslåset, med en säkring på kabeln. Belysningen kopplas till instrumentbelysningen... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

343räsern

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2008, 23:38:13 »

Tack för svar

Alla konstiga elfel, som du beskriver, brukar bero på jordfel!

Jag har alltid kopplat radion till tändningslåset, med en säkring på kabeln. Belysningen kopplas till instrumentbelysningen... :) /Max

Ok får kolla kablarna imorn. men ska alla lysen pulsera när motorn är igång? de ska väl vara ett fast sken hela tiden?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2008, 02:15:46 »
Det fladdrar lite på min 343 också, tror det är spänningsregulatorn som är lite krasslig, generatorn har jag nyss renoverat, så den ska vara bra (extern regulator).

Är det riktiga extraljus eller är det varselljus?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

343räsern

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 26, 2008, 13:21:12 »
Det fladdrar lite på min 343 också, tror det är spänningsregulatorn som är lite krasslig, generatorn har jag nyss renoverat, så den ska vara bra (extern regulator).

Är det riktiga extraljus eller är det varselljus?

Okej men vart sitter den? Är noobie på bil-el som sagt ;D. De är riktiga extraljus. Stora som fan.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 26, 2008, 21:16:08 »
Vet du vad du har för generator? Tror det fanns tre olika på B14 :(

En del har inbyggd regulator, andra inte. Kommer inte bergsäkert ihåg vart den sitter utan att titta, men kolla på "inner väggen" av motorutrymmet runt batteriet, en svart liten låda.
Kan nog vara lite marigt att få tag på en ny, vet att det finns kolhållare med inbyggd regulator, men lös har jag inte sett någon.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

343räsern

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2008, 23:57:13 »
Vet du vad du har för generator? Tror det fanns tre olika på B14 :(

En del har inbyggd regulator, andra inte. Kommer inte bergsäkert ihåg vart den sitter utan att titta, men kolla på "inner väggen" av motorutrymmet runt batteriet, en svart liten låda.
Kan nog vara lite marigt att få tag på en ny, vet att det finns kolhållare med inbyggd regulator, men lös har jag inte sett någon.

Jag får kolla vad de är för generator. Vart får man tag i en sån där kolhållare med regulator och vad är priset? 

Jag såg att radions pluskabel är kopplad till nån kontakt på tändspolen. den sitter längst in mot torpedväggen på högersidan (sedd framifrån) och minus är jordad i karossen. Men de går en extra kabel från minuskabeln som leder bakåt i bilen. Vad kan de vara för kabel?

Sen nu när jag tar bort pluskabeln till radion från tändspolen så slutar extra ljusen fungera överhuvudtaget. de lyser varken på hel eller halvljus. Såg även att de sitter en strömbrytare till extraljusen vid växelväljaren. Kan den vara ett spöke i detta problem med? (den är såklart på vid test av lysena och radion)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: oktober 28, 2008, 00:05:13 »
Verkar vara ett knepigt fel (eller någon tidigare ägare som kopplat knepigt).

Bäst vore att du kopplade isär det mesta som du inte behöver och fokuserade på en sak i taget.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2008, 09:49:45 »
Jag köpte min regulator på mekonomen, finns säkert på fler ställen. Ska se om jag hittar den så kan jag ta bild på den, har för mig att det såg ut att kunna passa med kolen, men jag köpte en kolhållare utan regulator eftersom jag inte visste hur jag skulle koppla :)

Undra om bilen köptes från fabrik utan radio och nån stressad människa kopplade in den. Den ska i alla fall ligga på säkring 13.
Tror du gör lättast i att riva bort all el från extraljusena och börjar från början :) Bifogar schema, bara fråga om det är något du undrar över.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: oktober 28, 2008, 19:34:51 »
Du glömde rita det viktigaste Stormen.. säkringen  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 28, 2008, 20:02:45 »
Nejdå, väljer man kabel av rätt area brinner den av innan allt tar eld ;)

Självklart ska det sitta en säkring! Tror det är max 30cm från batteriet för att brandförsäkringen ska gälla. Det är lite skillnad på att koppla i paint och koppla i garaget, hade faktiskt inte en tanke på säkringen...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

343räsern

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 09, 2008, 17:31:11 »
Hallå igen. Jag har inte kunnat gjort nå mycket på bilen pga att far min har ockuperat garaget och bilen har legat under snö.
Men i alla fall. Nu undrar jag om spänningsregulatorn från en DAF 66 passar i 343an? Har en reservdelsdaf som jag kan sno den ifrån.
Och om inte den regulatorn passar så undrar jag även om de går att använda hela generatorn från den?

Sen till ett problem till. Nu är de så att när jag skulle flytta på bilen (tog 2 timmar att skotta fram bilen) och skulle slå på ljusen så slocknade instrumentbelysningen, bakljusen  och halvljuset oavsett vilket läge ljusknappen står på. Instrumentbelysningen och allt annat ljus tänds varannan gång (ej oregelbundet) jag bländar till helljus och håller in spaken. Vad är problemet? nått relä som ärgat eller nått jordfel?

Tacksam för alla tidigare svar. De har hjälpt :)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
SV: Mindre Elfel? Ännu mer fel :(
« Svar #12 skrivet: november 09, 2008, 21:34:24 »
Kolla om du hittar något nummer på regulatorerna, stämmer det så ska det väl gå.

Kosta på lite kontaktspray på säkringarna och snurra på dom. Det förklarar förmodligen inte ett regelbundet fel, men du slipper lite framtida bekymmer. Min betedde sig allmänt konstigt, säkringen till bl.a. tomgång och spänningsreglering hade gått varm och plasten börjat smälta :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 13, 2008, 01:00:04 »
Jag köpte min regulator på mekonomen, finns säkert på fler ställen. Ska se om jag hittar den så kan jag ta bild på den, har för mig att det såg ut att kunna passa med kolen, men jag köpte en kolhållare utan regulator eftersom jag inte visste hur jag skulle koppla :)

Undra om bilen köptes från fabrik utan radio och nån stressad människa kopplade in den. Den ska i alla fall ligga på säkring 13.
Tror du gör lättast i att riva bort all el från extraljusena och börjar från början :) Bifogar schema, bara fråga om det är något du undrar över.

Får jag säga vad jag tycker så skulle jag valt en brytare på jord istället eller liknande.. Dumt att sätta brytaren på "matarkabeln". Kan brytaren "bryta" strömmen så behövs det ju inget relä :P

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 13, 2008, 02:46:56 »
Får jag säga vad jag tycker så skulle jag valt en brytare på jord istället eller liknande.. Dumt att sätta brytaren på "matarkabeln".

Instämmer, så hade iaf jag gjort (se bild)... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 13, 2008, 10:33:51 »
*Djup suck* :-[

Max har ritat som jag menar, det är tur att det är några som är med i alla fall, eftersom mitt huvud inte är vad det har varit  >:(
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

343räsern

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 14, 2008, 18:52:50 »
Ok. får nu gå efter de "nya" elschemat då.  Och garaget är fortfarande ockuperat av en gammal pv ;D

Har int kunna kolla på dafgrejerna då jag inte vart hemma hos far min på sistone. Men de kommer.