Författare Ämne: Kurres Teststräcka  (läst 6084 gånger)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
Kurres Teststräcka
« skrivet: november 04, 2008, 23:39:51 »
En del av er gamla forumrävar här kanske kommer ihåg att jag lovade lite accelerationssiffror på min bil, både från GPS och från MS i min projekttråd... Det var runt julen 2007; då trodde jag att de första siffrorna kanske skulle dyka upp i januari 2008... Nu är det snart jul 2008, men här kommer i vart fall de första siffrorna!

Jag är inte helt säker på att jag inte blandat ihop mätningarna nu; jag döpte dem pedagogiskt nog till 1, 2, 3 o.s.v. så nu har jag fått gå efter tidsmärkningen på filerna för att se vilka som hör vart. Jag vet i vart fall att jag mätte på Renixet först, därefter på förknasaren; datan här redovisas som att tidsmärkningen skulle stämma enligt det, d.v.s. de äldsta mätningarna hör till Renixet...

Here we go:

Kurvorna för Renixet, tror jag...

Samma för förgasaren...

Här har jag lagt in alla kurvorna i samma graf för enklare jämförelser...
Klicka gärna på bilderna för att öppna dem i full storlek!

Det vi kan se är följande:
Tid 30-95km/h:
Renix 1: 16.8s
Renix 2: 20.0s
Renix 3: 20.0s
Renix 4: 19.2s
Renix 5: 15.2s

Förgasare 1: 19.5s
Förgasare 2: 18.5s
Förgasare 3: 23.0s
Förgasare 4: 17.5s

Vi kan nog bortse från Renix 1 och 5 samt Förgasare 3 när vi jämför tiderna; dessa värden avviker väl mycket från de andra för att kännas riktigt säkra...

Vi får då medelvärdena:
Renixmedel: 19.7s
Förgasarmedel: 18.5s

Det tycks stödja den hypotes jag gav från början, nämligen att förgasaren var ganska mycket snabbare än Renixet genom varvtalsregistret.
Dessutom ser vi att förgasarkurvorna är betydligt ojämnare än Renixkurvorna, vilket även det stödjer det jag sa i december, nämligen att effektkurvan är mjukare med Renixet.
Om man ska försöka tolka ut en trend ur hoppen i kurvorna ser det ut som om det är ganska jämt upp till 2500-3000rpm, där gör förgasarkurvorna en dipp. Uppe vid 3500-4000rpm tar de sedan ikapp, ordentligt,  medan Renixet mattas av en aning efter 4000rpm efter att ha haft en rätt rak och fin effektkurva ditintills.

Nu har ni lite att bita i, när jag får tid ska jag köra samma analys på Megasquirtloggarna jag gjort så kan vi se om jag nått upp till Renixets prestanda ännu eller inte...
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:27:07 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kurres Teststräcka
« Svar #1 skrivet: november 05, 2008, 22:14:33 »
Trevligt Kurre  :D
Blir glad när jag ser en tråd till som heter teststräcka på slutet  :P

Intressanta grafer du får fram, det inspirerar mig att göra samma sak. Fast utgå från MS loggar.

Dina mätvärden verkar lika pålitliga som mina (hitills med tidtagarur).
Men mycket roligare och mer givande att se en kurva och hur pass ojämn den är!

Bra jobbat, fortsätt så!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 05, 2008, 22:18:41 »
Faktiskt givande loggar och man kan ju se en klar skillnad på hur sprutet arbetar mot förgasaren.  :)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #3 skrivet: november 05, 2008, 22:29:18 »
Håller med; det är riktigt roligt att kunna få se grafiskt hur sakerna arbetar... Tyvärr inser man ju dock snabbt begränsningarna i GPSens uppdateringsfrekvens, 1s mellan varje värde kommer man ju inte långt på när hela förloppet tar runt 20s! Med MS loggar borde det bli betydligt bättre, t.o.m. med Palmen får man åtminstone tre gånger så hö uppdateringsfrekvens tror jag, med datorn ännu högre. Dessutom kan man ju få ut andra spännande data, såsom vilken skillnad det blir vid olika varv med olika tändförställning och liknande. Det ser jag fram emot, tyvärr tar det en stund att få fram graferna så att man kan jämföra dem på ett enkelt och överskådligt sätt; MLV funkar helt OK för MS loggar, men för GPSen var det inte ens ett alternativ. De här kurvorna har jag fått fram genom att mer eller mindre helt manuellt klippa och klistra önskade data i MATLAB; det tar tid när man ska hitta typ 10 repor och sätta ihop dem i en graf... Jag ska se om jag inte kan hitta på ett mer strömlinjeformat sätt att få fram datan; det borde inte vara så svårt att programmera det i MATLAB om jag bara får tid...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 06, 2008, 18:04:18 »
Håller med; det är riktigt roligt att kunna få se grafiskt hur sakerna arbetar... Tyvärr inser man ju dock snabbt begränsningarna i GPSens uppdateringsfrekvens, 1s mellan varje värde kommer man ju inte långt på när hela förloppet tar runt 20s! Med MS loggar borde det bli betydligt bättre, t.o.m. med Palmen får man åtminstone tre gånger så hö uppdateringsfrekvens tror jag, med datorn ännu högre. Dessutom kan man ju få ut andra spännande data, såsom vilken skillnad det blir vid olika varv med olika tändförställning och liknande. Det ser jag fram emot, tyvärr tar det en stund att få fram graferna så att man kan jämföra dem på ett enkelt och överskådligt sätt; MLV funkar helt OK för MS loggar, men för GPSen var det inte ens ett alternativ. De här kurvorna har jag fått fram genom att mer eller mindre helt manuellt klippa och klistra önskade data i MATLAB; det tar tid när man ska hitta typ 10 repor och sätta ihop dem i en graf... Jag ska se om jag inte kan hitta på ett mer strömlinjeformat sätt att få fram datan; det borde inte vara så svårt att programmera det i MATLAB om jag bara får tid...

Synd att det är så dålig uppdatering med GPS:en. Och att det blir jobbigt med data.
Jag blir än mer sugen att jämföra prestanda i MS nu  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2009, 18:34:43 »
Idag tog jag en liten sväng med bilen; jag skulle till Maxi och handla, det blev väl 6 mil längre än det brukar vara dit...  ;D
Nåväl, jag fick för mig att försöka ta tid på en riktig 0-100 acceleration, så jag letade upp en raka, fram med telefonen och dra iväg...

Två repor blev det: 18.05s samt 18.25s med ca. 3000rpm i starten, då blev det små söta svarta märken efter bilen, typ 50cm långa...
Nåväl, jag kör i vart fall ifrån gamla Lada Niva och andra mindre sportiga saker!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2009, 19:26:36 »
Idag tog jag en liten sväng med bilen; jag skulle till Maxi och handla, det blev väl 6 mil längre än det brukar vara dit...  ;D
Nåväl, jag fick för mig att försöka ta tid på en riktig 0-100 acceleration, så jag letade upp en raka, fram med telefonen och dra iväg...

Två repor blev det: 18.05s samt 18.25s med ca. 3000rpm i starten, då blev det små söta svarta märken efter bilen, typ 50cm långa...
Nåväl, jag kör i vart fall ifrån gamla Lada Niva och andra mindre sportiga saker!

Kul Kurre! Men jag förstår varför du börjar jobba för att få turboladdning på rovan  ;)

Jag kommer testa 0-100-mätning i Megasquirts logg när nästa tillfälle ges. Vad tror du om noggrannheten? Är ju lättare att se när man startar än att flippa med mobiltelefonen i starten. Gäller bara att ta ut rätt rpm vid 100km/h och se tiden i loggen mellan start och det varvet. Burst-mode för tätare uppdatering av mätningarna kanske är en bra ide?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #7 skrivet: mars 15, 2009, 22:26:52 »
Det borde inte vara några problem med noggrannheten i en MS logg - det handlar ju trots allt om bra många mätningar per sekund om man kör Burst mode...

Kul Kurre! Men jag förstår varför du börjar jobba för att få turboladdning på rovan  ;)

Tro det eller ej, men det finns tillfällen när jag tycker bilen är riktigt pigg! ;D
Oftast är det direkt efter att man kopplat av en släpvagn eller lastat ur en massa prylar ur bakluckan dock...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82