Författare Ämne: Min 343 B14 -86  (läst 25192 gånger)

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
Min 343 B14 -86
« skrivet: november 13, 2008, 21:35:20 »
Tänkte att det är dags för en projekttråd ang min bil.

När jag köpte bilen så var det tänkt att den skulle agera vinterhäck för att sedan hamna på skroten, men den är för fin för det så då skulle den få agera pendlarbil istället.
Men det duger inte heller. :)
Jag hissade upp bilen idag för att kolla rost, det jag hittade fanns på golvet, stort som en 1-krona (inga hål alls). Sen fuktar det lite från differentialen(?) samt oljepluggen.
Jag är arbetslös för tillfället så projektet kommer gå ganska sakta framåt, men inte för sakta heller hoppas jag.

Att göra lista:
Fixa rost
Bygga 2" avgassystem
Lacka om (garagelack)
Sänka runt om
Montera stereo och högtalare.

Det får duga tills vidare.
Idag var jag förresten på skroten och fyndade i en ny bakre askkopp, samt ett värmereglage som går att stänga av.

Ska tillbaka dit och plocka en vinge o annat godis, men det får bli vid ett senare tillfälle.

Bild på utgångsobjektet:

« Senast ändrad: april 14, 2009, 18:47:05 av Turbotobbe »
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Min 343 -86
« Svar #1 skrivet: november 13, 2008, 23:31:43 »
Har du några hål i balkarna för att fästa motorfästena till Volvomotor på din pärla?
Diffen är nog tyvärr locket som är maskätet, det är dynga rent ut sagt!

Kul med trimmad B14, alldeles för lite sådant här.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 -86
« Svar #2 skrivet: november 14, 2008, 09:25:54 »
Jag ska kolla upp det. Kan ta foton om du behöver det.
Den här bilen är ett av mina bättre bilköp.
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #3 skrivet: november 14, 2008, 11:06:40 »
Jag litar på ditt ord, och foton på motorutrymmet hoppas jag att det kommer ändå :)
Jag är bara nyfiken, det fanns inte hål i Gozzes bil, men kan tänka mig att det sitter på dom nyare.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #4 skrivet: november 14, 2008, 19:53:01 »
Kul att det blir nåt kul av "vinterbilen"  :D

Min diff och låda fuktar oxå.. diffen läcker rent ut sagt, som Stormen säger så har även jag rosthål i täckkåpan.

Garagelack/omlack, vill du byta kulör? Vita bilar kan ju vara riktigt rejsiga. För inte är väl lacken dålig/rostig?

Kul att du startade denna tråden, skall följas!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #5 skrivet: november 14, 2008, 20:07:56 »
Jippi! Mer B14 åt folket! Hoppas att det blir något av ditt projekt, utgångsobjektet ser ju lovande ut i vart fall.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #6 skrivet: november 14, 2008, 20:57:26 »
Kul att det blir nåt kul av "vinterbilen"  :D

Min diff och låda fuktar oxå.. diffen läcker rent ut sagt, som Stormen säger så har även jag rosthål i täckkåpan.

Garagelack/omlack, vill du byta kulör? Vita bilar kan ju vara riktigt rejsiga. För inte är väl lacken dålig/rostig?

Kul att du startade denna tråden, skall följas!

Vad jag såg när jag kollade snabbt på v-låda/diff såg jag inget rosthål iaf.
Jag funderar på en omlack, men som du säger ås är vitt rejs..
Rosten som finns karossen sitter vid skrämkanterna bak och vid bakre sidorutorna som inte är öppningsbara, vet itne hur jag ska få loss dom för att kunna blästra.

Jippi! Mer B14 åt folket! Hoppas att det blir något av ditt projekt, utgångsobjektet ser ju lovande ut i vart fall.

Jag ska göra så gott jag kan och ni kommer bli underrättade. Efter besiktning kommer projektet få fart, tills dess kommer det ligga lågt, men den som väntar på något gott (dvs fram tills den 30/12)
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #7 skrivet: november 15, 2008, 01:12:52 »
Vad jag såg när jag kollade snabbt på v-låda/diff såg jag inget rosthål iaf.
Jag funderar på en omlack, men som du säger ås är vitt rejs..
Rosten som finns karossen sitter vid skrämkanterna bak och vid bakre sidorutorna som inte är öppningsbara, vet itne hur jag ska få loss dom för att kunna blästra.

Tror det var Max som hade problem med sitt lock, det klarade en ockulär besiktning, men visade sig vara maskätet så det pissade igenom i alla fall.

Tror att dom äldre bilarna utan öppningsbara fönster satt med gummilist, vet inte hur det är med dom nyare, har du otur är dom limmade :(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #8 skrivet: november 18, 2008, 23:48:49 »
Säger bara faaaan också!
Jag skjutsade en polare till stockholm för att han skulle köpa en vinterbil?

Jo, bakrutan "small" på E4. Hade rutvärmaren på, helt plötsligt så gick rutan i kras. Fick stanna och sätta dit några sopsäckar och tejpa lite så var det bara att köra vidare.
Orkar inte byta ruta så jag kommer byta bakluckan istället. Vilka bakluckor passar? jag har en 343, halvkombi elller vad det kallas
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #9 skrivet: november 19, 2008, 12:04:23 »
alla "halvkombi" luckor av nyare modell borde passa din. Kanske de äldre också, men jag tror låset sitter annorlunda på de äldre.

Undrar vad tusan som kunnat orsaka att den nuvarande gick sönder?

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #10 skrivet: november 19, 2008, 18:33:15 »
alla "halvkombi" luckor av nyare modell borde passa din. Kanske de äldre också, men jag tror låset sitter annorlunda på de äldre.

Undrar vad tusan som kunnat orsaka att den nuvarande gick sönder?

jag tror att väremn i bilen gjorde att det small. bakrutevärmaren var på, men den tog inget på rutan då ena kabeln bara fick halvkontakt. Hursomhelst så har jag hittat en lucka från en 363GL.. Så nu får jag vinge med på köpet då det behövs lite downforce för att tämja B14 krafter ;D
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #11 skrivet: november 29, 2008, 17:50:16 »
Kul med vinge; jag har en i garaget som jag kanske ska slänga på min i framtiden...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #12 skrivet: november 29, 2008, 18:06:32 »
Skäms på mig, har varit dålig med foton.

Har inte orkat fixa bakrutevärmaren och låset till bakluckan, men det ska jag fixa nån gång när frugan blir frisk så att hon kan ta hand om ungen. Får aldrig skruva annars..
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #13 skrivet: november 29, 2008, 18:10:39 »
Får inte han/hon vara med och lära sig? :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #14 skrivet: november 29, 2008, 18:14:55 »
Får inte han/hon vara med och lära sig? :)

Jo, men det är lite jobbigt.. Min dotter är 1 år och 2 månader och så här brukar det vara när hon är med:

Nova: Pappa, titta. (Hon pekar på något)
Jag: Ja, Nova?
Nova: Titta..
Jag: Förklarar vad detär för något.

Så är det hela tiden :) Kul, men ändå jobbigt då man blir avbruten.
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #15 skrivet: december 17, 2008, 10:57:29 »
Idag passade jag på att pilla lite under huven då det var dags för service då bilen hoppar fram.

skulle byta tändstift men det gick inte för jag har ingen tändstifthylsa på 19mm, bytte iaf fördelarlock och rotor, samt p-ljus lampa hf och regbelysning vä sida. Nu är det bara p-ljuset höger bak (köpte fel lampa, tack för det biltema!)

Var dessutom less på kass tomgång så den höjde jag efter lite om och men (skruvade först på co-skruven och där hände inget så då var man på fel skruv ;D)

Jag har ett pysande ljud som slutar pysa så fort jag trycker på bromsen, men när jag lysssnade över motorrummet så verkar det vara förgasaren så jag åker väl på att renovera den.

Imorrn så ska jag väl försöka fixa handbromsen då den tar dåligt..

Det blev inga bilder denna gång heller för att tjejen inte ville följa med ut och fota..

EDIT: Det blir inget turbobygge här för polarn sålde sin turbo :( Det kanske blir dubbla su från b20 om grenrör och insug passar??
Bilen kanske blir till salu efter nyår, jag är less på 2 dörrar, vill ha fler, jobbigt att hoppa ut hela tiden..
« Senast ändrad: december 17, 2008, 11:01:51 av Turbotobbe »
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #16 skrivet: december 17, 2008, 15:09:35 »
Jag har ett pysande ljud som slutar pysa så fort jag trycker på bromsen, men när jag lysssnade över motorrummet så verkar det vara förgasaren så jag åker väl på att renovera den.

Kolla vakuumanslutningen (slang mm), till bromsservon! :) /M

Ps. att plugga EGR, gör mycket gott, med tanke på ryckig gång (se länk)!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3532.msg46450#msg46450

« Senast ändrad: december 17, 2008, 15:19:55 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Min 343 -86 B14 Turbo?
« Svar #17 skrivet: december 17, 2008, 15:59:27 »
EDIT: Det blir inget turbobygge här för polarn sålde sin turbo :( Det kanske blir dubbla su från b20 om grenrör och insug passar??
Bilen kanske blir till salu efter nyår, jag är less på 2 dörrar, vill ha fler, jobbigt att hoppa ut hela tiden..

Vill inte verka negativ, men jag tror inte att det finns ens en minimal chans att grenrör från B20 passar bolt-on. Det är nog totalt riskfritt.


Ventilspel B14
Inloppsventiler.
Kall motor              0,15mm
Varm motor            0,20mm

Utloppsventiler
Kall motor               0,20mm
Varm motor             0,25mm

Varm motor = Avkylning i ca 50 min.


Det är vad som står i volvos gröna.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 B14 -86 ändrade planer
« Svar #18 skrivet: december 17, 2008, 18:31:45 »
tack för infon!

nu ska det skruvas mer  ;D
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

360johan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Min 343 B14 -86 ändrade planer
« Svar #19 skrivet: december 18, 2008, 10:29:09 »
Jag har ett pysande ljud som slutar pysa så fort jag trycker på bromsen, men när jag lysssnade över motorrummet så verkar det vara förgasaren så jag åker väl på att renovera den.

Kolla vakuumanslutningen (slang mm), till bromsservon! :) /M

Ps. att plugga EGR, gör mycket gott, med tanke på ryckig gång (se länk)!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3532.msg46450#msg46450



Ja pluggade EGR ventilen på brorsans 343:a -88, vilken skillnad det blev. Känndes som en helt ny bil, innan ryckte bilen som bare den. Visserligen har hans bil bara gått 8000 mil så visst borde den gå bra ;D

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 B14 -86 ändrade planer
« Svar #20 skrivet: december 29, 2008, 19:25:08 »
Idag besiktade jag bilen. Fick 2st 2or. Det var vä ytter styrled och handbromsen vä sida så det var inga allvarliga fel. Handbromsen visste jag om för där hade jag beställt delar som inte kom i tid, styrleden visste jag däremot inte om då vet var ett väldigt lite glapp.

Fick iallafalla beröm för att bilen hade väldigt lite rost (ingeting under) :D
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Min 343 B14 -86 ändrade planer
« Svar #21 skrivet: december 31, 2008, 23:17:25 »
Idag besiktade jag bilen. Fick 2st 2or. Det var vä ytter styrled och handbromsen vä sida så det var inga allvarliga fel. Handbromsen visste jag om för där hade jag beställt delar som inte kom i tid, styrleden visste jag däremot inte om då vet var ett väldigt lite glapp.

Fick iallafalla beröm för att bilen hade väldigt lite rost (ingeting under) :D

GRATTIS!! Bara skönt å få kvitto på att en led behöver bytas innan det blir så illa att den börjar smitta av sig på resten av framvagnen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 B14 -86
« Svar #22 skrivet: februari 01, 2009, 11:22:57 »
Igår tog jag mig i kragen och bytte styrled (som fick förvånadsvärt lätt) och fixade till handbromsen då det blev körförbud på bilen i fredagags.

Handbromsen behövdes bara plockas isär, sen fick jag använda en hammare och rostlösningsspray på harmen till handsbromsen som sitter i trumman så nu funkar handbromsen :) igår kväll var det första gången jag kunde stå utanför bilen med motorn igång o bilen rullade inte iväg i uppförsbacke, det var skönt ;D.

Imorrn blir det besiktning så 2orna släcks, sen ska jag nog ge mig på att leta vacuumläckage och fixa lite småpill inför försäljning.
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 B14 -86
« Svar #23 skrivet: april 14, 2009, 18:45:40 »
Nu när våren är här och bilen inte har blivit såld så är det dags att ta och fixa den.
Jag jagar aluminiumfälgar 14-16" med sommardäck för jag har ingen lust att plocka ur dubben på vinterhjulen.

Det är dessutom verkligen dags att sänka bilen runt om. Fram är inga större konstigheter då dettroligen blir Sierra fjädrar eller nåt i den stilen. Bak däremot hade jag tänkt bygga egna block men jag skulle gärna vilja ha lite mått på sänkblocken, iaf där hålen ska borras.

Sen har jag lite motorkrångel som ingen tomgång, drar lite väl mycket bensin och vacuumläckage nånstans. Ska tag i det så fort som möjligt.. Och uppdatera med bilder som jag har varit extremt dålig med.
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Min 343 B14 -86
« Svar #24 skrivet: april 19, 2009, 15:39:29 »
Nu när våren är här och bilen inte har blivit såld så är det dags att ta och fixa den.
Jag jagar aluminiumfälgar 14-16" med sommardäck för jag har ingen lust att plocka ur dubben på vinterhjulen.

Det är dessutom verkligen dags att sänka bilen runt om. Fram är inga större konstigheter då dettroligen blir Sierra fjädrar eller nåt i den stilen. Bak däremot hade jag tänkt bygga egna block men jag skulle gärna vilja ha lite mått på sänkblocken, iaf där hålen ska borras.

Sen har jag lite motorkrångel som ingen tomgång, drar lite väl mycket bensin och vacuumläckage nånstans. Ska tag i det så fort som möjligt.. Och uppdatera med bilder som jag har varit extremt dålig med.

Kul att det händer lite så här på vårkanten.
Vakumläckage och ingen tomgång hänger kanske ihop. Har du tur så drar den mindre soppa med när det är ordnat.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 B14 -86
« Svar #25 skrivet: juni 22, 2009, 19:58:00 »
Då har 340in gjort sitt för mig. Det var en VW Golf mk2 som blev ersättaren. Kommer förvisso behälla 340 tills golfen är besiktad, vad som som kommer hända med 340in sen vet jag inte.. Denna tråd kan låsas, tas bort eller flyttas till kyrkogården.. Moderatorn får själv bestämma..
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Min 343 B14 -86
« Svar #26 skrivet: juni 22, 2009, 23:27:12 »
Den får bo på kyrkogården då.. men väntar nog tills du skriver att den är såld eller skrotad, man kan alltid hoppas på återfall ända tills den sista resan..  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Turbotobbe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Min 343 B14 -86
« Svar #27 skrivet: juli 25, 2009, 18:37:38 »
Bilen såldes för några veckor sen.
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86