Författare Ämne: Köra ifrån BMW525-90  (läst 26478 gånger)

forsman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Köra ifrån BMW525-90
« skrivet: oktober 26, 2004, 07:21:40 »
Tjena!
Min polare har en BMW 525 årsmod. 90 med 170hk. Jag hade ett bra tag stora planer på att trimma min 740 gl med B230F motor men ser större fördelar med att trimma min 340 med B200K motor. 2 anledningar till att trimma den istället för 740'n är dels att den väger mycket mindre, och det blir en jädrans massa kilon när jag har lättat 340'n, sen är det MYCKET ballare med en snabb 340 :D

Jag hade tänkt mig följande prestandahöjande medel:

-Lätta bilen 150-200kg.
-Planad och portad 531 topp.
-Trimkam.
-Rallygrenrör typ3 från KGtrimning.
-2,5" raka rör, ingen katt ingen ljuddämpare.
-Öppet luftfilter.
-Dubbla Weber 45 eller 48'or.
-Flerelektrodständstift.
-Elfläkt från saab9000.
-Uppställt soppatryck.

Antar att jag får tanka på 98oktan och funderar även på ett ställbart kamdrev. Har jag råd och hittar nått ställe att fylla på lustgas så införskafas nog ett 100hk kit.

Finns det några fler tipps på vad som kan göras? Kommer mitt recept att lira? Kommer jag att köra om min polare utan att använda lustgasen?? Jag menar en BMW är ingen lätt bil och mina hästar borde väl landa strax under 170hk eller?

Mvh Anders
Volvo 745 B230F (småtrimmad). Volvo 345 B200K (turboprojekt).

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #1 skrivet: oktober 26, 2004, 11:08:11 »
Ser ut som ett vinnande "köra om BMW" recept. Skulle nog inte bygga på b200 blocket utan byta till ett b230 block istället. Lite mer volym = mer effekt. Men det är inget fel att köra på ett b200 block oavsätt.

Mer du kan göra:
- Lätta svänghjulet
Fler tips kommer, när jag kommer på något.

Om det ska vara en sleeper så måste du ha en ljuddämpare. Det ska inte höras att bilen är trimmad på tomgång vid rödljuset  8)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #2 skrivet: oktober 26, 2004, 18:06:53 »
vet du om att "Rallygrenrör typ3 från KGtrimning"

inte får plats om du inte kapar antingen i röret eller i motorfästet åtminstone..

vill inte komma här och vara tråkig men det blir tråkigt för dig om du upptäcker det när du ska montera det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

forsman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2004, 18:11:53 »
vet du om att "Rallygrenrör typ3 från KGtrimning"

inte får plats om du inte kapar antingen i röret eller i motorfästet åtminstone..

vill inte komma här och vara tråkig men det blir tråkigt för dig om du upptäcker det när du ska montera det.

fasen vad surt! Dock roligare att höra den tråkiga nyheten nu istället för efter 2500 spänn :D
Vilket grenrör ska man köra på då?
Volvo 745 B230F (småtrimmad). Volvo 345 B200K (turboprojekt).

forsman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #4 skrivet: oktober 26, 2004, 18:16:38 »
Ser ut som ett vinnande "köra om BMW" recept. Skulle nog inte bygga på b200 blocket utan byta till ett b230 block istället. Lite mer volym = mer effekt. Men det är inget fel att köra på ett b200 block oavsätt.

Mer du kan göra:
- Lätta svänghjulet
Fler tips kommer, när jag kommer på något.

Om det ska vara en sleeper så måste du ha en ljuddämpare. Det ska inte höras att bilen är trimmad på tomgång vid rödljuset  8)

Haha sant :D Ok det här med svänghjulet är det lätt att komma åt? Jag har valt ganska lättåtkomliga komponenter eftersom jag inte har något stort varmgarage eller motorlyft. Hade jag haft båda så hade jag knappast suttit och pillat på ett B200 block :D Då hade det vart ett b23et block eller liknande.
Volvo 745 B230F (småtrimmad). Volvo 345 B200K (turboprojekt).

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #5 skrivet: oktober 26, 2004, 18:18:02 »
hehe ja roligare kan man ha!

läs denna tråd http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=451;start=msg4268#msg4268
där står en del firmor som gör grenrör på beställning.. vet inte om det blir billigare eller dyrare än 2500 men..

Jag funderar på att svetsa ett själv men är nog inte händig nog med svetsen (jag är elektriker hehe)

Finns några från rally och rallycross men dom är inte lätta att hitta på annons.. såg ett för 600kr en gång men fick aldrig tag i killen tyvärr!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

forsman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #6 skrivet: oktober 26, 2004, 18:21:25 »
hehe ja roligare kan man ha!

läs denna tråd http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=451;start=msg4268#msg4268
där står en del firmor som gör grenrör på beställning.. vet inte om det blir billigare eller dyrare än 2500 men..

Jag funderar på att svetsa ett själv men är nog inte händig nog med svetsen (jag är elektriker hehe)

Finns några från rally och rallycross men dom är inte lätta att hitta på annons.. såg ett för 600kr en gång men fick aldrig tag i killen tyvärr!



Jo såg den tråden tidigare! Passar ett 740 grenrör tro? Det är ju inte direkt djupt.
Volvo 745 B230F (småtrimmad). Volvo 345 B200K (turboprojekt).

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #7 skrivet: oktober 26, 2004, 18:22:13 »
Pratade med en kille en gång som svetsar i rostfritt

han skulle ha ca 2000 kronor för ett

4-2-1  grenrör, alltså 4 rör som går ihop i 2 som går ner till 1.

i följande uppskattade storlekar på rör

4 i 2"   2 i 2"   1 i 3"

Om nån är intresserad får jag väl ringa honom och vidarebefordra för jag vill inte lägga ut uppgifter på honom på nätet utan att fråga först.
« Senast ändrad: oktober 26, 2004, 18:23:00 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

forsman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #8 skrivet: oktober 26, 2004, 18:24:02 »
Juste var det ingen som ville gissa vad jag skulle kunna landa på för häst?
Volvo 745 B230F (småtrimmad). Volvo 345 B200K (turboprojekt).

forsman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #9 skrivet: oktober 26, 2004, 18:25:56 »
Pratade med en kille en gång som svetsar i rostfritt

han skulle ha ca 2000 kronor för ett

4-2-1  grenrör, alltså 4 rör som går ihop i 2 som går ner till 1.

i följande uppskattade storlekar på rör

4 i 2"   2 i 2"   1 i 3"

Om nån är intresserad får jag väl ringa honom och vidarebefordra för jag vill inte lägga ut uppgifter på honom på nätet utan att fråga först.

Mmk jo jusst nu är det inte aktuellt men mot våren så! Har ett 4-2-1 extraktor till 740'n så jag vet vad vi snackar om =)
Volvo 745 B230F (småtrimmad). Volvo 345 B200K (turboprojekt).

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #10 skrivet: oktober 26, 2004, 18:27:33 »
Mmk jo jusst nu är det inte aktuellt men mot våren så! Har ett 4-2-1 extraktor till 740'n så jag vet vad vi snackar om =)

Man vet aldrig  ;)
Nej men nån annan kanske läser det och inte förstår.

Hästarna kan jag inte ens gissa på..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #11 skrivet: oktober 26, 2004, 21:41:17 »
Vild gissning på hk antal: 150-160.

Utvädering till svaret.

Dina argument för prestandahöjande medel:

- Lätta bilen ger inga fler hk.
- Ger några till hk beroende på hur mycket man portar mm. (531 med
  VX3kam ger 131hk i B230 original på 940) så här räknar jag med
  att du ligger på 125.
- Trimkam. Då räknar jag med att du använder en som är bättre än
  VX3, och då bör du ligga runt 130-135.
- Grenrör och 2,5" avgas. ca 140-145.
- Öppet luftilter. 0,001hk till men högre insugsljud.
- Dubbla Weber. Ja får du högre fyllnadsgrad så behövs det mer
  soppa. Det ger inga extra hk med förmycket soppa häller.
- Flerelektrodständstift. 0,001hk. Har man bra förbränning med dom
  stiften man har så blir det inte bättre. Skilnad om man har dubbla
  tändstift.
- Elfläkt. Ca 7hk har jag för mig att det gör på en originalmotor.


Det är bättre att bli possitivt överraskad än negativt om du kommer upp i över 160 hk.

Men 150hk i en bil som väger 1000kg är ganska bra. Det blir 6.66kg/hk så väger polarns BMW mer än 1133kg så har du bättre vikt/effekt förhållande. Så du borde dra han om ni är lika bra förare ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #12 skrivet: oktober 26, 2004, 23:08:47 »
- Elfläkt. Ca 7hk har jag för mig att det gör på en originalmotor.

Jösses! Det var en positiv överaskning för mig! Jag som trodde att motorn blev rappare, inte fick högre effekt!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

forsman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #13 skrivet: oktober 27, 2004, 10:26:52 »
- Elfläkt. Ca 7hk har jag för mig att det gör på en originalmotor.

Jösses! Det var en positiv överaskning för mig! Jag som trodde att motorn blev rappare, inte fick högre effekt!  ;D

På TPC forumet så sägs det att elfläkt frigör 8hk ;P
Volvo 745 B230F (småtrimmad). Volvo 345 B200K (turboprojekt).

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #14 skrivet: oktober 27, 2004, 23:56:08 »
oki.. nice. då blir det elfläckt nästa, sen är det bara kruxet med att koppla in det.. nån som kan säga alla man behöver, alla så tempmätare å var man ska koppla de å så vidare..
ha de bra
/Tobbe

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #15 skrivet: oktober 28, 2004, 00:42:20 »
Om du orkar kolla på instrumentet så kan du bara ha en brytare i bilen som du slår på när motorn har kommit upp i arbetstemp. Det är det lättaste.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #16 skrivet: oktober 28, 2004, 09:30:34 »
Här kommer en skiss på hur jag skulle ha löst det hela.

Handlingslista
Tempgivare från en Volvo 340 dl -84 med b14.(1VT14AA270F 286641 VOLVO R3T).
Fläkt från en Citroen BX. Platt och bra.
Ett stål rör
Passande mutter för tempgivarens gängning.

Borra hål i stål röret svetsa fast mutter (se skiss). Nu har du gjort en bra adapter för temgivaren.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #17 skrivet: oktober 28, 2004, 09:33:32 »
Mer info hur du hittar tempgivaren i en 340:
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #18 skrivet: oktober 28, 2004, 09:39:04 »
Måste rätta mig själv. Det heter Termokontakt inte tempgivare.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #19 skrivet: oktober 28, 2004, 16:36:52 »
Här kommer en skiss på hur jag skulle ha löst det hela.

Handlingslista
Tempgivare från en Volvo 340 dl -84 med b14.(1VT14AA270F 286641 VOLVO R3T).
Fläkt från en Citroen BX. Platt och bra.
Ett stål rör
Passande mutter för tempgivarens gängning.

Borra hål i stål röret svetsa fast mutter (se skiss). Nu har du gjort en bra adapter för temgivaren.


Okej, så det vill säga att man bara kopplar det på batteriet så att man inte behöver in å mixtra vid tändningslåseT? har hört att man skulle göra det.. men det betyder väll att fläcken kan vara igång när bilen är avstängd med?
ha de
/Tobbe

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #20 skrivet: oktober 28, 2004, 16:38:21 »
glömde fråga en grej!
var är det bäst att sätta tempmätaren? innan, på eller efter kylaren?
ha de
/Tobbe

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #21 skrivet: oktober 28, 2004, 16:45:18 »
Har man kopplat direkt till batteriet så kan ju fläkten fortsätta gå en kvart när du gått därifrån.. bra eller dåligt? Det avgör du själv..

tempgivaren borde väl placeras mellan kylare och termostat eller har jag fel där?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #22 skrivet: oktober 28, 2004, 17:42:47 »
oki, men nu är det ju så tragiskt så att jag inte ens vet vad en termostat är...?
/Tobbe

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #23 skrivet: oktober 28, 2004, 17:46:58 »
termostaten är den lilla "ventil" som sitter där kylarslangen från kylaren går in topplocket på motorn. Termostaten öppnar och låter vattnet cirkulera i kylsystemet över en viss temperatur. Annars går vattnet bara runt i motorn
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #24 skrivet: oktober 28, 2004, 17:59:24 »
okej. då är jag med..
Ska dom kopplas ihop på nått sätt eller dom sköter sitt eget?
ha de

/Tobbe

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #25 skrivet: oktober 28, 2004, 18:09:42 »
Man kan säga att dom fungerar i 2 steg.. när motorn är kall är termostaten kall och ingen vatten går runt i kylsystemet genom kylaren och då behöver ju inte heller fläkten gå. Sen när termostaten öppnar cirkulerar varmvatten i kylaren/kylsystemet och det är ju då kylfläkten börjar jobba för att vattnet inte ska bli för varmt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #26 skrivet: oktober 28, 2004, 18:16:19 »
okej, men ska dom kopplas ihop då eller dom läser av själva när det är dags att starta?
jag menar, är det två olika system som inte har med varannat att göra..
/Tobbe

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #27 skrivet: oktober 28, 2004, 18:33:09 »
Det är två separata saker. Termostaten sköter sig själv, den behöver ingen ström eller så.

Jag undrar om det inte är bäst att sätta termokontakten efter kylaren, i nedre slangen. För det är ju först när kylvattnet som går in till motorn blir för varmt som fläkten behöver kyla ner.

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #28 skrivet: oktober 28, 2004, 18:39:45 »
oki, jo, det, är lite så jag tänker med.. då är det nog skroten nästa för att leta upp en elfläkt, vet nån vad en sån kan kosta?
/Tobbe

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #29 skrivet: oktober 28, 2004, 19:04:40 »
Min bx fläkt kosta 150 kr på skroten.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #30 skrivet: oktober 28, 2004, 19:11:52 »
Jag fick en CX-fläkt på jobbet, "priset, det är att jag inte vill se den igen" sa min chef.
Ganska billigt tycker jag :P

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #31 skrivet: oktober 28, 2004, 19:31:05 »
oki, nä, inget av era svar lät ju så farligt dyrt´...
tempgivare är det nått att leta efter på skroten eller det ska köpas nytt?
ska man ha någon speciell tempgivare eller det är one-sice-fits-al?
/Tobbe

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #32 skrivet: oktober 29, 2004, 10:03:54 »
Termokontakten hittar du både hos Bilia och skroten.
Hos bilia fråga efter 1VT14AA270F 286641 VOLVO R3T (termokontakt till 340 -84)
På skroten skruvar du bara av den från kylaren på en 340.

Termokontakten ska monteras på "ut" sidan på kylaren. Alltså den sida där kyld vatten tas upp av vattenpumpen.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #33 skrivet: oktober 29, 2004, 13:38:03 »
okej, så då kan man sätta den på röret efter kylaren då? ha de bra
/Tobbe

Blade

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #34 skrivet: november 01, 2004, 01:56:03 »
Til fjabben
Dette er off topic.Men jeg lurte på hvor du har fått tak i det bildet du har av den 360`n?


Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #35 skrivet: november 01, 2004, 02:02:54 »
Til fjabben
Dette er off topic.Men jeg lurte på hvor du har fått tak i det bildet du har av den 360`n?



vi kan ta de i "klotterplanket"
/Tobbe

Blade

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #36 skrivet: november 01, 2004, 02:03:31 »
Ok

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #37 skrivet: november 08, 2004, 19:59:28 »
- Ger några till hk beroende på hur mycket man portar mm. (531 med
  VX3kam ger 131hk i B230 original på 940) så här räknar jag med
  att du ligger på 125.

Beroende på hur man portar... ja funkar allt runtomkring motorn som det ska så med rätt kam kan han väl plocka ut över 200hk om han vill med rätt portning? över 300 om man åker 2.3-liters..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #38 skrivet: november 13, 2004, 09:33:06 »
En fråga från en kille som inte är född i garaget: Vad innebär portning? ???
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Köra ifrån BMW525-90
« Svar #39 skrivet: november 13, 2004, 12:32:07 »
jag är inte heller född i garaget!! Men jag uppfattar snabbt sånt som är trevligt för effekten  ;)

citerar ur KG Trimnings katalog nummer XV (vadå romerska siffror)

"Vad är portning? Det är en bra fråga som inte är så lätt att besvara. Grunden är att genom att porta ett topplock öka dess prestanda genom att förbättra dess förmåga att flöda bränsleblandningen och sedan få den att antändas ovanför kolven och på så sätt producera kraft.

Det kan betyda större ventiler, högre kompressionsförhållande, modifierade kanaler och förstorade eller endast lite putsade.
All portning och syftet är att förbättra prestandan på motorn. För att lyckas behövs följande: 1/ utrustning 2/ erfarenhet 3/ tålamod.

Att porta en topp är inte fråga om att veta vilken form en speciell kanal måste ha. Du måste ha erfarenhet av portning för att kunna kopiera samma form för var och en av kanalerna. En del människor kan inte såga av en träbit rakt eller slå i en spik utan att kröka den. Det krävs en speciell erfarenhet och kan bara uppnås genom träning (det skall gudarna veta!) Samma sak gäller vid portning: Ju mer du håller på desto bättre och fortare går det.

Med tanke på att det tar ett proffs en lång tid att porta ett topplock så lär det ta "gör det självaren" tre gånger så lång tid. Efter att du själv provat på så kanske du förstår bättre varför det kostar. Proffsig arbetskraft är dyr och portning äter timmar. Om du köper ett billigt modifierat topplock är risken stor att man inte har lagt ner alltför mycket tid på att producera det. Man får vad man betalar för  och det går sällan att göra några klipp.

Om du själv vill försöka porta en topp:
En grundregel är att porta så lite som möjligt dvs. porta  på rätt ställe i kanalen. Detta är framförallt viktigt på nyare topplock såsom 405 och 531 på B23/B230. Den viktigaste bearbetningen sker under ventilerna och i kanalernas tak. Sträva efter en bananliknande form, undvik så mycket som möjligt portning av golvet i kanalerna, vidga ej heller början på insug eller avgas-kanalerna för mycket. På de flesta toppar kan du på avgas slipa ner kullen och avgasstyrningen till lämplig form. En del gör det felaktigt även på insug. Normalt är ventilstyrningens längd på insug mycket kortare och kräver från B20 till B230 ingen kortning eler koning. FÖrbränningsrummen bör bearbetas och vid montering av större ventiler även vidgas upp. För övrigt får du "tjuvkika" på våra bilder i katalogen.

Ett mycket gott råd:
Försök inte att fräsa ventilsäten med den typ av gamla handfräsar vilka fortfarande existerar på yrkesskolor etc. Är toppen bättre begagnad samt trimmad är du dömd att misslyckas. På en sådan topp måste centreringen vara 110% riktig annars blir det garanterat fel. Lämna in toppen och ventilerna till någon som har modernare utrustning och vet vad de sysslar med. Anlitar du oss, tar vi en blygsam avgift, för tillfället 600:- per topp (4-cyl) om ventilerna är demonterade och toppen i övrigt är okej."


KG Trimnings special Topplock 200/700/900-ser B21/B23/B230
http://www.kgtrimning.com/B2123230.htm

dito för turbobruk:
http://www.kgtrimning.com/B2123230T.htm

Men ovanstående grejer är ganska dyra.. finns dom som gör saken lika bra men bra mycket billigare.. tex. Pacman på TPC
http://forum.turboperformanceclub.com/profile.php?mode=viewprofile&u=427

hans flöden på portade toppar har rönt stor vill-ha-effekt på amerikanska turboforumet www.turbobricks.com
och folk därifrån var beredda att skicka sina toppar till pacman i sverige och sen få tillbaks dom "lite hottade".

Även Sten Parner i Motala är ju en hejare på volvotoppar blan annat.
http://www.stenparnermotor.se/

Hoppas ni inte tycker jag gör för mycket reklam nu men jag vill bara sprida kunskapen och försöker vara opartisk  ;)
« Senast ändrad: november 13, 2004, 12:40:28 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.