Författare Ämne: ett sju helvetes elfel  (läst 5390 gånger)

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
ett sju helvetes elfel
« skrivet: december 16, 2008, 21:19:20 »
idag började jag dra elen och jag fattar tusan inte hur det kan bli ett sånt elfel som jag har nu :S

när jag ska slå på helljuset så börjar höger blinkers lysa och i instrument panelen lyser alla samt när jag blinkar åt höger så hör man ett stort skrik från under instrument panelen :-[ finns mera fel orkar inte skriva alla felen nu ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: ett sju helvetes elfel
« Svar #1 skrivet: december 16, 2008, 21:55:40 »
bommat en jordkabel skulle jag gissa på.. låter som ett jordfel iaf.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 16, 2008, 21:58:58 »
bommat en jordkabel skulle jag gissa på.. låter som ett jordfel iaf.

måste kolla upp det. När det gäller el så har jag tummen i handen  ;D man kan juh inte vara "Peter" på allt haha men har en kompis som är elektriker som ska kika på det imorn  ::)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 16, 2008, 22:05:46 »
Tror också på jordfel.

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 17, 2008, 20:45:35 »
det konstiga är att bilen funkade som en klocka före men sen stog den 2månader och sen satt jag batteriet i den när jag sku dra den till nya garaget och det var då det började krongla :S

så idag har det varigt felsökning så jag lyftebort instrumentpanelen och började mäta alla kablar men jag vart inte klok så jag uteslöt kablarna och riktade in mig på sökrings dosan så jag pillade sönder den och det har ärjat någge tusans i den, sku det kunna vara felet måntro?

Glömde fråga. om man sätter i en bxx motor från b14 måste man byta kabelhärvan inne i bilen med då eller? ???
« Senast ändrad: december 17, 2008, 20:51:46 av Anton »

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 17, 2008, 21:09:05 »
det konstiga är att bilen funkade som en klocka före men sen stog den 2månader och sen satt jag batteriet i den när jag sku dra den till nya garaget och det var då det började krongla :S

så idag har det varigt felsökning så jag lyftebort instrumentpanelen och började mäta alla kablar men jag vart inte klok så jag uteslöt kablarna och riktade in mig på sökrings dosan så jag pillade sönder den och det har ärjat någge tusans i den, sku det kunna vara felet måntro?

Glömde fråga. om man sätter i en bxx motor från b14 måste man byta kabelhärvan inne i bilen med då eller? ???

Putsa upp de fula kontakterna där och gå på med elektronik-spray eller dylikt. Kan tänka mig att du har felet där.

Angående kabelhärvan inne i bilen vid motorbyte. Nej, det tror jag inte, enda härvan som skiljer är väl antagligen motorrummets härva för insprutning/förgasare. Så är det åtminstone på 360. Gissar att det är lika på 340.

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 17, 2008, 21:13:34 »
värkar så konstigt för när jag slår på varningsblinkersna så börjar vänster framlampa blinka och vänster bak men höger sida är totalt dött,

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 17, 2008, 21:20:13 »
Åtminstone från 360is säkringsdosa går det skilda matningar till höger och vänster sidas framlampor/blinkers/tuta. Kan tänka mig att det är skilt bak också. Alltså - Säkringsdosan är felet. (tror jag iaf)

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 17, 2008, 21:22:40 »
aah tacka tusan för att man har en reservdels bil ;D ska testa byta imorn då

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 18, 2008, 00:37:12 »
aah tacka tusan för att man har en reservdels bil ;D ska testa byta imorn då

Gör det. När du ändå pysslar om elsystemet kan du ju passa på att ge bakljusen lite kärlek. Dom är en outtömlig källa till jordfel, helt enkelt en sällsynt dålig konstruktion. Men lite spray å ruckande på lamphållarna brukar räcka för att få ordning på skiten.