Författare Ämne: Relä vindrutetorkare  (läst 4629 gånger)

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Relä vindrutetorkare
« skrivet: december 22, 2008, 10:41:16 »
Visst ska det finnas ett sådant under instrumentpanelen?

Mina torkare tvärdog och jag får ingen spänning på motorn, antar att reläet har fastnat.
Nån som vet?

Lite jobbigt att behöva stanna och torka rutan för hand hela tiden   ;)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Relä vindrutetorkare
« Svar #1 skrivet: december 22, 2008, 11:23:40 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4229.0

Bef relä är ganska stort och sitter under instrumentbrädan vid rattstången. Det tickar vid drift!
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
SV: Relä vindrutetorkare
« Svar #2 skrivet: december 22, 2008, 15:39:01 »
Problemet är att det sitter ett gäng olika där, tänkte om nån visste exakt vilket det är.

Torkarmotorn verkar också ha gett upp, den luktar bränt och går inte igång även om man matar den direkt från batteriet. Vetefan vad som hänt.

Nån som har motor och relä till övers?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Relä vindrutetorkare
« Svar #3 skrivet: december 22, 2008, 21:48:45 »
Problemet är att det sitter ett gäng olika där, tänkte om nån visste exakt vilket det är.

Torkarmotorn verkar också ha gett upp, den luktar bränt och går inte igång även om man matar den direkt från batteriet. Vetefan vad som hänt.

Nån som har motor och relä till övers?

Kan det vara så att motorn är kass och drar ner spänningen eller hur/när har du mätt spänning till motorn? Säkring som gått kanske?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Relä vindrutetorkare
« Svar #4 skrivet: december 22, 2008, 23:45:07 »
Om jag mins rätt, används reläet bara till intervallfunktionen! /M
« Senast ändrad: december 23, 2008, 07:20:27 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
SV: Relä vindrutetorkare
« Svar #5 skrivet: december 24, 2008, 23:29:39 »
Problemet är att det sitter ett gäng olika där, tänkte om nån visste exakt vilket det är.

Torkarmotorn verkar också ha gett upp, den luktar bränt och går inte igång även om man matar den direkt från batteriet. Vetefan vad som hänt.

Nån som har motor och relä till övers?

Kan det vara så att motorn är kass och drar ner spänningen eller hur/när har du mätt spänning till motorn? Säkring som gått kanske?

Självklart hade säkringen gått vid mättillfället, kollade den kvällen innan och då var den hel  ::)
Alltså borde det bara vara motorn som är problemet.
Skruvade loss ett riktigt risigt exemplar från en bil på skroten, men den fungerade inte heller. Förhoppningsvis för att den var kass  :)

Max: Det låter troligt.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Relä vindrutetorkare
« Svar #6 skrivet: december 24, 2008, 23:37:22 »
Kolla släpkontakterna i torkarmotorns växelhus! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

user

  • Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
SV: Relä vindrutetorkare
« Svar #7 skrivet: december 25, 2008, 09:56:27 »
Jag hade isär motorn i söndags och kikade lite.

När man snurrade på grejen innanför metallkåpan (rotorn alltså?) så snurrade det vita plastkugghjulet, men inte tappen som ska driva själva länkaget. Innanför metallkåpan var allt kolsvart och luktade brända pepparkakor, så det har nog gått hett till...

Såg i Haynes att det skulle gå att lyfta ur kugghjulet, men mitt satt stenhårt.

Släpkontakterna såg fina ut vad jag kunde se.