Författare Ämne: Douvrinmotorn  (läst 8169 gånger)

carlzzon

• Gäst
Douvrinmotorn
« skrivet: december 10, 2008, 11:24:45 »
Fanns den sk. Douvrinmotorn i 340/360? (Alltså inte V6an som fanns i bl.a. 260, utan 2-litersmaskinen som satt i Citroen CX, Peugeot 505 och diverse Renaultvagnar)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Douvrinmotorn
« Svar #1 skrivet: december 10, 2008, 11:30:49 »
Fanns den sk. Douvrinmotorn i 340/360? (Alltså inte V6an som fanns i bl.a. 260, utan 2-litersmaskinen som satt i Citroen CX, Peugeot 505 och diverse Renaultvagnar)

Hej carlzzon, nej den motorn har jag aldrig hört talas om.

Det som fanns var:

Volvomotorer:
-B19
-B200

Renaultmotorer:
-B14
-B172

Dessutom en udda fågel byggd på en 343 som volvo monterat en V6 från Volvo 264 i tillsammans med Alfa växellåda+diff där bak. Den modellen kallades 363CS och skulle bana väg för tävlande i rally men då var 400st bilar tvungna att tillverkas och så vitt vi vet finns bara 1 exemplar. Som står på museum, dock ej Volvos eget museum.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 10, 2008, 11:38:31 »

Nej, Citroën har nog inte Volvo, "lånat" delar från! :) /M

http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CX20MOTOR.HTM

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

carlzzon

• Gäst
« Svar #3 skrivet: december 10, 2008, 13:49:48 »
Bra bild, exakt den motorn snackar jag om .

Nej, Citroën har nog inte Volvo, "lånat" delar från! :) /M
Tja, det är väl just det man gjort med V6an. PSA-gruppen består ju av Citroen och Peugeot från mitten av 70-talet. Dessutom var Renault och Volvo med i samarbetet. :)

Den där B200-motorn, var det alltså volvos egen konstruktion? ???

(Egentligen söker jag tänkbara källor till reservdelar till min bilpark. Har fastnat i cittrarträsket, men det mesta udda är lite kul.....  ::) )

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 10, 2008, 14:05:31 »
Den där B200-motorn, var det alltså volvos egen konstruktion? ???

Ja en 2-liters underborrad version av 2,3-liters B230 som satt i 240/740/940 och det finns MÄNGDER av dessa motorer som går under smeknamnet rödblock. Dock hette alla dåtidens volvomotorer rödblock. Från B19 till B234F, den sistnämnda en variant med 16-ventils topplock men snarlikt motorblock.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 10, 2008, 14:25:23 »
Tja, det är väl just det man gjort med V6an. PSA-gruppen består ju av Citroen och Peugeot från mitten av 70-talet. Dessutom var Renault och Volvo med i samarbetet. :)

Tja, den gamla v6-an på 240. Vet inte riktigt, kom gärna med mer info om den! Jag har en bok någonstans om den motorn, får se om jag hittar den! Var inte den motorn illa sed? :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

carlzzon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: december 10, 2008, 16:56:02 »
Tja, den gamla v6-an på 240...  ...Var inte den motorn illa sed? :) /M
Jo, men slutresultatet blev nog ganska olika beroende på i vilket märke den hamnade. Topparna är inte alls samma i Cittror som i Volvo t.ex. Har för mig volvos brukade salmra ganska mycket... Å andra sidan gjorde Cittra bort sig när den hamnade i XM i början av 90-talet och oljepumparna skar pga metallspån... ;)

Hur som helst så var det möjligheten att det suttit samma 4-cylindriga motor i CX och 340/360 som fick mig att först fråga (och hitta) detta forum. Blev överraskad av att det överhuvudtaget fanns ett så stort intresse för just 340/360 (Har modellerna någonsin rosats i motorpressen? ::)). Kul att se all samlad kunskap i så smala ämnen. Härligt med nörderi!  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 10, 2008, 17:20:20 »
Hur som helst så var det möjligheten att det suttit samma 4-cylindriga motor i CX och 340/360 som fick mig att först fråga (och hitta) detta forum. Blev överraskad av att det överhuvudtaget fanns ett så stort intresse för just 340/360 (Har modellerna någonsin rosats i motorpressen? ::)). Kul att se all samlad kunskap i så smala ämnen. Härligt med nörderi!  ;D

Visst är det härligt, vi älskar vårt forum  ;D

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 16, 2008, 16:22:45 »
Det är inte diesel varianten du tänker på? Diesel mod såldes inte i sverge
och jag vet inte vilken motor dom använde,troligen nån Peugeot snurra.
"don't buy it if you can build it!"

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 17, 2008, 15:57:15 »
Det enda jag hittat i reparationshandboken för B27 var, att konstruktionen är av franskt urspung (väldigt vagt formulerat)! :) /M

carlzzon

• Gäst
« Svar #10 skrivet: januari 31, 2009, 12:40:43 »
Det är inte diesel varianten du tänker på? Diesel mod såldes inte i sverge
och jag vet inte vilken motor dom använde,troligen nån Peugeot snurra.
Nej, det ska vara en bensinare. Hur som helst, det var mest en chansning att kolla om motorn suttit i volvo-300. Har florerat  sådana rykten i cittrakretsar tidigare, men det brukar vara bäst att kolla med dom som verkligen pysslar med motorerna i fråga.  ;)
Har hittat en cittra med rätt motor att slakta förra veckan så jag klarar mig ett tag nu.

V6an är mycket riktigt av franskt ursprung, men jag vet inte hur inblandade och vilken roll dom olika företagen hade under konstruktionsfasen samt vem som finansierade. Det jag vet är att V6orna i slutändan blev ganska olika beroende på i vilken bil dom monterades. En 200hk-version med 24-ventilstopp satt under några år i Citroen XM, och en tysk firma sålde ett turbokit till V6an (som om det inte vore trångt nog i maskinrummet redan...)

stiligkrispigt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 04, 2009, 04:27:02 »
Hur som helst, det var mest en chansning att kolla om motorn suttit i volvo. Har florerat  sådana rykten i cittrakretsar tidigare, men det brukar vara bäst att kolla med dom som verkligen pysslar med motorerna i fråga.