Författare Ämne: Eftermontera drag på 360?  (läst 7862 gånger)

Hemihead

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Eftermontera drag på 360?
« skrivet: december 17, 2008, 21:06:16 »
Tjohopp!

Har hittat ett drag i nyskick på en skrot som jag funderade på att slänga på min gamle skorv, dock kräver besiktningen en monteringsanvisning på draget och Volvo har inget sådant kvar, eller rättare sagt, svaret från Bilia i Skövde var: "Vi vill inte befatta oss med så gamla bilar." Därför undrar jag, är det någon som sitter på en monteringsanvisning att visa för kära besiktningen?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Eftermontera drag på 360?
« Svar #1 skrivet: december 17, 2008, 21:10:31 »
Montera den och säg att den alltid suttit där kanske funkar?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 17, 2008, 21:28:22 »
Vad är det för j*vla skitsnack? Kan det verkligen vara så? Nu har jag i och för sig aldrig reggat om en bil med krok, men inte finns det i mina beräkningar att man ska ha med sig en lunta papper. Tanken är väl att SBP ska vara kapabla att se om det ser ut att hålla, monterat efter anvisningar eller ej.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Hemihead

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 17, 2008, 21:46:58 »
Vad är det för j*vla skitsnack? Kan det verkligen vara så? Nu har jag i och för sig aldrig reggat om en bil med krok, men inte finns det i mina beräkningar att man ska ha med sig en lunta papper. Tanken är väl att SBP ska vara kapabla att se om det ser ut att hålla, monterat efter anvisningar eller ej.

Enligt killen jag pratade med på SBP så kräver dom monteringsanvisning för att bilen skall bli godkänd, förutom reg. besiktning och vägning.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 17, 2008, 22:06:53 »
Jag monterade ett drag för 9 år sedan på min 340! Hittade det på skroten, monterade, åkte till SBP. Dom bara kikade efter rost, kände på skruvarna och drog i det med näven!

Skulle inte förvåna mig om det blivit byråkratiskt "omöjligt"! >:( Vi är snart inte bettrodda att göra något själva! ;)

Montera draget och åk dit! Det är möjligt att de som jobbar på golvet inte bryr sig om dessa regler :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 17, 2008, 22:07:56 »
Kolla i bilens pärm eller vad det nu heter som brukar ligga i handsfacket
med alla bes protokoll,monteringsanvisningen kaske ligger där  :)
"don't buy it if you can build it!"

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 17, 2008, 22:31:55 »
Hittade referensen! :( Vi får försöka vara glada ändå... :) /M

Länk

Citera
Dragkrok

Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad.

Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning. Bokning sker via telefonbokningen.

Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på draganordningen samt att den överensstämmer med monteringsanvisningen.

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Hemihead

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 17, 2008, 23:07:49 »
Nästan lättare att sälja bilen och skaffa en med drag. :( Skräp!

Nån som vill köpa en 12.000-mila 360 GL i bra skick? ;)

360johan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 18, 2008, 10:40:18 »
Jag monterade drag på min 240 ja hade för några år sedan, och åkte in till SBP i Skövde och reg-besiktade bilen. Hade dock inte nån monteringsanvisning men det gick bra ändå. Draget var från en annan gammal 240 så de kännde konstruktionen så det var inga problem.

Enligt vad jag minns så vägde dom inte bilen trots att den fick högre tjänstevikt än tidigare ;D

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 18, 2008, 15:25:43 »
http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=3833

Där har du en kopia på Volvos blåa häfte om montering av dragkrok. Du måste vara medlem på forumet, men det fixar du på ett kick (gratis).
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 18, 2008, 22:09:49 »
http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=3833

Där har du en kopia på Volvos blåa häfte om montering av dragkrok. Du måste vara medlem på forumet, men det fixar du på ett kick (gratis).

Bra att du hittade! ;D :) /M