Författare Ämne: Diff?  (läst 37975 gånger)

Amplify

• Medlem
  • Antal inlägg: 130
  • Volvo 360 - Sport Edition -88.
    • Visa profil
Diff?
« skrivet: november 06, 2004, 00:47:55 »
Är det någon sorts diff original på 360?

(jag vet att diff är ett korkat utryck och att alla bilar är diffade teoretiskt sett men ni förstår vad jag menar :)

Drog en lina igår, trodde jag .var visst 2 svarta linor på backen! Så blev lite fundersam :p

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Diff?
« Svar #1 skrivet: november 07, 2004, 01:52:34 »
Hur fungerar en diff? Vet att det resulterar i att hjulen kan snurra olika fort, men hur fungerar det?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 07, 2004, 21:09:23 »
Fan har du inte byggt med Technic LEGO.
Svårt att förklara med ord, skulle va mycket lättare om någon kunde lägga upp en bild på en naken diff, alltså en som inte sitter kvar i diffhuset och hellst från olika vinklar.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 08, 2004, 11:26:27 »
Klart jag har byggt med technic lego, men inte nån med diff =)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: november 08, 2004, 20:14:29 »
När jag byggde min radiostyrda bil var det första man fick börja med just diffen, tog ett tag innan man fattade då.. var väl 14 bast eller nåt sånt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gutte

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • -proud owner of Hilda
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 10, 2004, 20:19:18 »
Skickar upp en bild tagen från en student vid MIT som visar delarna i en differential.
.

Som man kan förstå så är det inte konstigt att du fick märken efter båda däcken då friktionen var lika stor mellan underlaget och däcken. Har ett däck en lägre friktionskoefficient så kommmer detta rotera snabbare, spinna medans det andra kan stå stilla.

Hela artikeln kan läsas på: http://web.mit.edu/2.972/www/reports/differential/differential.html
Där finns en bra förklarning.

Hoppas det hjälper dig att förstå!
"-"360", -"Har du köpt ferrari??", -"Nej volvo", -"Puu, där blev jag nervös:)" "

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 10, 2004, 20:28:51 »
Men även om man har samma friktion mellan marken och däcken på båda sidor så kommer ändast enahjulet at spinna pga drivlinans rotationsriktning mm. Det är därför som 240 alltid spinner på höger bak när dom ska börna på ettans växel och på vänster bak om man börnar på backväxeln.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 10, 2004, 20:32:35 »
Men även om man har samma friktion mellan marken och däcken på båda sidor så kommer ändast enahjulet at spinna pga drivlinans rotationsriktning mm. Det är därför som 240 alltid spinner på höger bak när dom ska börna på ettans växel och på vänster bak om man börnar på backväxeln.

men i 360:n är inte detta lika kännbart, 240:n är jättesvår att få dubbla maskar med, 360n är mycket lättare!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 10, 2004, 20:38:12 »
Ja 360 är lättare som bil. Men över bakaxlen tror jag den har ungefär samma tyngd pga att växellådan sitter bak. Så det borde inte invärka.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 10, 2004, 21:39:30 »
Ja 360 är lättare som bil. Men över bakaxlen tror jag den har ungefär samma tyngd pga att växellådan sitter bak. Så det borde inte invärka.

Hjulupphängning då? DÄr är ju den stora skillnaden och att 360ns drivlina är en och samma enhet..

Gutte

• Nykomling
  • *
  • -proud owner of Hilda
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 10, 2004, 21:52:12 »
Men även om man har samma friktion mellan marken och däcken på båda sidor så kommer ändast enahjulet at spinna pga drivlinans rotationsriktning mm.

Men rotationsriktningen på drivlinan bör väl inte ha någon betydelse eftersom vridmomentet kring axlarna som går till höger och vänster hjul lär vara detsamma med samma friktionskoefficient och samma tyngd på hjulen? Eller har jag fel? ???

Det exempel du nämner om en burnande 240, kan det inte snarare bero på en ojämn tyngdfördelning över de båda hjulen? Bara en tanke...
"-"360", -"Har du köpt ferrari??", -"Nej volvo", -"Puu, där blev jag nervös:)" "

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 10, 2004, 21:56:54 »
Det är tvärtemot vad du säger Gutte  ;)

Det är för att axeln vrider sig som ena hjulet får mindre tyngd över sig..

kolla bara en V8 dragster som drar iväg på strippen, är det bara lite hjullyft så är det bara ena hjulet som lyfter/eller lyfter först..

Gutte

• Nykomling
  • *
  • -proud owner of Hilda
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 10, 2004, 22:12:15 »
Ok, men hur kan tyngden över ett hjul påverkas av att axeln roterar?

Får inte riktigt ihop det i huvudet! Upplys mig tack! ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 10, 2004, 22:18:20 »
Tror det är som när du försöker hålla fast en borrmaskin tex.. detta motstånd du skapar för motorn gör att motorn vill vrida sig.. eller din arm som håller i maskinen

översätt det till bilen.. antingen vrid bilen sig.. eller gatan du kör på.. fast nu blir det då oxå drivlinan som vrider sig lite eftersom den är mjukt upphängd i bilen

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 10, 2004, 22:21:26 »

Hjulupphängning då? DÄr är ju den stora skillnaden och att 360ns drivlina är en och samma enhet..

Hjulupphängningen spelar ingen roll (om den inte är sliten). Skilnaden blir i drivlinan som du säger. Tack vare att diffen är bultad i karossen så tar karossen hand om den vridande kraften. Ut till hjulen går bara drivkraften som blir nästan identisk till båda hjulen.

Allt skulle vara så mycket lättare att förklara med en modell av vraje bil och satt vid samma bord.

Hoppas någon förstår vad jag menar...

Gutte

• Nykomling
  • *
  • -proud owner of Hilda
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 10, 2004, 22:23:52 »
Hmm, förstår hur du menar och it seems it makes sense. Får fundera över natten!

Jaja, tack för förklaringen! :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 10, 2004, 22:26:20 »
ja just det.. tänkte inte på att den är bultad i karossen i 360:n

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 10, 2004, 22:31:12 »
Kommer inte kunna svar på några funderingar fören på tidigast fredag då jag om 10 timmar åker på en kryssning till Finland. Och då kommer jag vara bakis så då kan det bli lite hur som ;D
« Senast ändrad: november 10, 2004, 22:31:32 av T08R »

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: november 11, 2004, 14:43:55 »
Kommer inte kunna svar på några funderingar fören på tidigast fredag då jag om 10 timmar åker på en kryssning till Finland. Och då kommer jag vara bakis så då kan det bli lite hur som ;D
Se till att komma till rätt hytt när du kanske vill slumra en stund bara  ;D
360 goes beyond :-)

Micke S

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: maj 08, 2005, 10:06:01 »
Citera
men i 360:n är inte detta lika kännbart, 240:n är jättesvår att få dubbla maskar med, 360n är mycket lättare!

Jag får alltid dubbla mackisar ....  ;D

//Micke S
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

cool_lilja

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: maj 21, 2005, 09:15:14 »
Hehe

Jag får också alltid dubbla confirms..................

Fett grymt

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: maj 21, 2005, 11:31:09 »
Jag har konstaterat att min bil ritar dubbla om jag varvar upp den och drar iväg. Men om jag bromsar upp den så spinner bara högerhjulet.
Min teori är att bromsen tar bättre på vänster bak vilket gör att det blir olika motstånd.
Så jag ska försöka justera om bromsarna så att de tar lika så ska det nog gå :P

Viva lá däckrök!

micke_art_racing

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: maj 25, 2005, 13:24:17 »
Mig veterligen så är det ingen diffbroms alls i någon 360, varken lamell eller slungdiff... Har haft isär ett antal hus och inte hittat någon diffbroms...
ART-Racing

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #23 skrivet: mars 05, 2006, 05:18:56 »
hva er en "slungdiff" ? noen som kan forklare forskjellen mellom en lamellsperre og "slungdiff" ?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: mars 05, 2006, 10:36:03 »
hva er en "slungdiff" ? noen som kan forklare forskjellen mellom en lamellsperre og "slungdiff" ?

En slungdiff fungerar som en vanlig odiffad axel tills det börjar slira, när det blir stor hastighetsskillnad mellan bakhjulen låser diffen, sen släpper den igen när man uppnått en viss hastighet.

En lamelldiff bromsar ju diffen hela tiden, inte bara när det behövs (spinner på ett hjul) utan även när du vänder på ICA-parkeringen för att handla mjölk

Dock så håller inte slungdiffen så bra som lamelldiffen. Men den sitter orginalmonterad på alla 740 & 940 Turbo, ingen av dessa bilar har lamelldiff orginal. Det är vad jag har läst mig till på TPC i allafall

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #25 skrivet: mars 05, 2006, 11:28:47 »
Det kan nok stemme det.

Gå for lamelldiff hadde vært ypperlig, da med andre ord. :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: mars 05, 2006, 13:06:35 »

kolla bara en V8 dragster som drar iväg på strippen, är det bara lite hjullyft så är det bara ena hjulet som lyfter/eller lyfter först..

så du tror inte att att dom kör med spärrad differential i dragsterna?

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: mars 05, 2006, 13:27:16 »

Dom kör utan differential i dragsters. Man monterar en spole (en solid bit metall som ersäter diffen.)

Men det Frej skriver är rätt. Ett lätt sätt att först det är om man gasar snabbt med en motor när man står still. Då ser man hur motorn rör sig åt något håll (beror på åt viket håll vevaxeln snurrar). Den kraften som utvecklas där (speciellt när man ar växel i och motorn ska hållas emot) gör att chassit vrider sig en aning och med den vridningen så får man då mer tyngd över det hjulet som inte spinner. Samma bilr det då med när ena hjulet lättar bå ena bakfjädern är mer spänd än den andra och då tvingar ena hjulet upp i luften före.

Det här va väldigt ytligt beskrivet, vill ni veta mer så läs på om chassi reaktioner och motorinstallationer.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: mars 05, 2006, 13:40:02 »

Dom kör utan differential i dragsters. Man monterar en spole (en solid bit metall som ersäter diffen.)

Men det Frej skriver är rätt. Ett lätt sätt att först det är om man gasar snabbt med en motor när man står still. Då ser man hur motorn rör sig åt något håll (beror på åt viket håll vevaxeln snurrar). Den kraften som utvecklas där (speciellt när man ar växel i och motorn ska hållas emot) gör att chassit vrider sig en aning och med den vridningen så får man då mer tyngd över det hjulet som inte spinner. Samma bilr det då med när ena hjulet lättar bå ena bakfjädern är mer spänd än den andra och då tvingar ena hjulet upp i luften före.

Det här va väldigt ytligt beskrivet, vill ni veta mer så läs på om chassi reaktioner och motorinstallationer.

yes.. jo jag är faktist med på den biten, därför jag kommentera det eftersom jag ansåg inte det var ne speciellt bra jämförelse att ta in en v8 dragster i en disskusion om differentialer med tanke på att som du säger så saknar dom sådan.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Diff?
« Svar #29 skrivet: januari 13, 2008, 13:44:31 »
när en kompis och jag (kompisen körde givetvis) stod på en parkering och burnade lite smått så fick bilen för sig att låsa diffen, då stod vi stilla och han tryckte hårt på bromsen. sen testade vi igen vid ett trafikljus och då släppte diffen så den bara spann på ena hjulet, känndes typ som att det va en spärr som släppte. hur kommer det sig? det finns ju ingen locker i diffen?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: januari 13, 2008, 14:09:54 »
när en kompis och jag (kompisen körde givetvis) stod på en parkering och burnade lite smått så fick bilen för sig att låsa diffen, då stod vi stilla och han tryckte hårt på bromsen. sen testade vi igen vid ett trafikljus och då släppte diffen så den bara spann på ena hjulet, känndes typ som att det va en spärr som släppte. hur kommer det sig? det finns ju ingen locker i diffen?

Det har länge cirkulerat myter kring 360:ns differential både på detta forumet och bland "allmänheten" att det skulle sitta slungdiff i bakaxeln men sanningen är den att det är dom fysikaliska lagarna som gör att den låser upp så bra ibland och ibland inte.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: januari 13, 2008, 16:24:28 »

Det har länge cirkulerat myter kring 360:ns differential både på detta forumet och bland "allmänheten" att det skulle sitta slungdiff i bakaxeln men sanningen är den att det är dom fysikaliska lagarna som gör att den låser upp så bra ibland och ibland inte.
haha, ganska spännande diff där :P gäller bara att ha tur då, ingen speciel teknik för få den att låsa?
En gång 300, alltid 300!

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: januari 13, 2008, 16:38:44 »
kolla upp diffrential filmen i filmer / bilder tråden.
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: januari 14, 2008, 00:15:41 »

haha, ganska spännande diff där :P gäller bara att ha tur då, ingen speciel teknik för få den att låsa?

Som du redan upptäckt så funkar det bättre om man bromsar upp den.. annars finns nog inga knep bortsett från att hålla sig på plan mark med lika fäste för båda hjulen och så vidare.. men det gäller ju alla bilar..

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: januari 14, 2008, 12:08:36 »
får la försöka trycka in en 240 lamelldiff i den någon gång då :P men det går la att sladda med öppen diff på vått med dåliga sommardäck också :)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: januari 15, 2008, 17:26:48 »
får la försöka trycka in en 240 lamelldiff i den någon gång då :P men det går la att sladda med öppen diff på vått med dåliga sommardäck också :)

Mm gör 2 så kan du sälja en till mig  ;)

Vått väglag är superkul i en 360  8)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: januari 15, 2008, 22:17:33 »

Mm gör 2 så kan du sälja en till mig  ;)

Vått väglag är superkul i en 360  8)
haha, jag tror inte att jag vågar utlova någon vidare kvalité på diffen då :P är liksom något av en nybörjare på sånt där, men jag ska givetvis lära mig :) vill ha körkort och april (både sommardäck på och elmia)! :D
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: januari 16, 2008, 10:22:56 »
HAHAHAHAHA!!!!! en kompis kom ett väldigt passande skämt till den här tråden! det är ganska difficult att tillverka en egen diff! :D
En gång 300, alltid 300!

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #38 skrivet: januari 16, 2008, 12:23:59 »
Idé.

Utgående axel från en M47 ser annorlunda ut jämfört med M47R. Skulle det vara möjligt att montera den utgående axeln från en M47 på en M47R? Skulle underlätta ifall man vill montera en annan bakaxel med diffklump.

Här ser man den utgåendeaxeln på en M47 med kardanmonteringsfäste, eller vad det heter:
http://hem.passagen.se/sevenhmb/m473_250.JPG

I det fästet skulle en BMW diffklump sitta fint tillsammans med en adapterplatta:
http://www.specialstage.com/classifieds/data/18/BMWLSD1.jpg

Därefter får man fixera ihop diff och låda på något vis.
« Senast ändrad: januari 16, 2008, 13:17:36 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift