Författare Ämne: Skumt generatorproblem på min 360 GL -88  (läst 4039 gånger)

Essbee

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Pärlan
    • Visa profil
Skumt generatorproblem på min 360 GL -88
« skrivet: februari 24, 2009, 23:24:38 »
Halloj vänner. Har sökt runt här men hittar inte riktigt lösningen på mitt problem. Jag har haft en mängd elproblem ett tag. Hittade till slut felet för de flesta felen, nämligen jordanslutningarna till instrumentpanel mm, på baksidan av säkringsboxen inne i bilen. Ett av problemen löstes dock inte.. När jag kör bilen med det automatiska halvljuset på så liksom glöder laddningslapna lite. Dvs. Lyser svagt. När jag sedan slår på halvljuset så slocknar laddningslampan?? Bilen tycks ladda helt normalt. Vad tror ni är problemet?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Skumt generatorproblem på min 360 GL -88
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2009, 21:00:42 »
Halloj vänner. Har sökt runt här men hittar inte riktigt lösningen på mitt problem. Jag har haft en mängd elproblem ett tag. Hittade till slut felet för de flesta felen, nämligen jordanslutningarna till instrumentpanel mm, på baksidan av säkringsboxen inne i bilen. Ett av problemen löstes dock inte.. När jag kör bilen med det automatiska halvljuset på så liksom glöder laddningslapna lite. Dvs. Lyser svagt. När jag sedan slår på halvljuset så slocknar laddningslampan?? Bilen tycks ladda helt normalt. Vad tror ni är problemet?

Till att börja med: Automatiskt halvljus? Finns inte på 3-serien så vitt jag vet. Tänkte helt fel, det jag tänkte på var att helljuset inte funkar utan att man måste vrida på en #%#¤¤ ratt precis som på min Opel Vectra 2005 eller Astra 2007!

Annars kan det tänkas vara nåt jordfel eller annat elfel i instrumentpanelen som spökar kanske?
« Senast ändrad: februari 25, 2009, 21:39:05 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Hya

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 25, 2009, 21:17:16 »
Nej, nu blev jag fundersam?   Min -80a har halvljusautomatik iaf.

Kan vara själva ljuskontakten som spökar, de kan bli lite brända.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: februari 25, 2009, 21:39:47 »
Nej, nu blev jag fundersam?   Min -80a har halvljusautomatik iaf.

Kan vara själva ljuskontakten som spökar, de kan bli lite brända.

Jo klart att våra bilar har halvljusautomatik.. tänkte helt snett. Läs ändringen i mitt inlägg ovan för nån sorts bortförklaring  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 25, 2009, 21:46:33 »
Jag har samma fenomen på min röde GL, den är alla instrument döda på tills att man varvar upp till ca 3000v/m sen glöder laddlampan lite, men så har den alltid gjort för mig, och laddar 14V endå, har inte orkat brytt mig om det heller,
men jordanslutningarna både under instrumentbrädan och ute vid batteriet kan ju vara ide att kolla över, kanske prova dra en helt ny kabel från minus på batteriet till instrument-jorden och se om det hjälper?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Essbee

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Pärlan
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2009, 09:27:55 »
Blev först lite förundrad där ett tag. Tänkte, hmm kan jag verkligen ha fel i att det finns halvljusautomatik på bilen?? En funktion som man velat ha annrs är ju som på nyare Volvos bland annat, att man slipper vrida på ljuset för att kunna ha helljuset tänt. Har funderat på att bygga något med relä för att slippa glömma släcka ljuset...

Nåja. Till ämnet igen. Jag har redan gjort rent och bytt kabelskor till jorden inne under säkringslådan och vid batteriet. Har även haft av jordflätorna och rengjort där. Det som slår mej nu när jag skriver är att generatorn har jag faktiskt inte kollat ännu, eftersom bilen laddar fint. Får nog bli kvällens uppdrag. Ska även kolla pluskebeln till säkringslådan samt eventuellt dra en kabel från batteriminus till jordanslutningen under instrumentbrädan. Tackar så länge och återkommer.