Författare Ämne: alu-fälgar  (läst 5994 gånger)

jeppen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
alu-fälgar
« skrivet: mars 29, 2009, 19:00:00 »
tja! funkar dethär fälgarna på 360? :) bulthålen är ju 4/100 :)

http://www.blocket.se/vi/20910182.htm?ca=3_s
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: alu-fälgar
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2009, 20:18:16 »
tja! funkar dethär fälgarna på 360? :) bulthålen är ju 4/100 :)

http://www.blocket.se/vi/20910182.htm?ca=3_s

Passar finfint, om det är BMW ET (inpressningsdjup) så kommer de sitta 2mm längre ut än motsvarande fälg för 300-serien.

Sen om det kommer gå fritt i hjulhusen eller ej går ju spekulera om..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: alu-fälgar
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2009, 21:30:34 »
Kolla så navhålet är tillräckligt stort bara.

jeppen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
SV: alu-fälgar
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2009, 21:39:26 »
ok:) tack för bra svar:)

MVH//Jesper
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: alu-fälgar
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2009, 21:49:10 »
Kolla så navhålet är tillräckligt stort bara.

52,2mm på 360
57,1mm på BMW E30

Men en distansring i plast från närmaste däckhandlare är en god idé för att behålla kontakten mellan fälg och nav även i forstättningen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: alu-fälgar
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2009, 22:24:55 »
205/50 R16 är inga problem där bak men framtill är de kanske för stora så t.ex 205/45 R16 eller 205/40 R16 skulle nog vara bättre som framdäck.
Alufälgar som säljs till E30 brukar ha ET 20-25 så kommer de sitta 15-20mm längre ut än t.ex 440 alufälgar så det blir ganska lagom på en 360.
360 har nog det minsta navhålet så alla 4x100 fälgar passar, finns ju plastringar att köpa men funkar utan också för 360 har ju hjulmuttrar så fälgen centreras bra utan plastring också.
(på bilar med hjulbultar brukar det inte fungera att få fälgen centrerad utan plastringar)
Så mitt tips är att du köper dessa och köper nya däck till framhjulen så har du 2 extra bakdäck.

jeppen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
SV: alu-fälgar
« Svar #6 skrivet: mars 29, 2009, 22:39:01 »
205/50 R16 är inga problem där bak men framtill är de kanske för stora så t.ex 205/45 R16 eller 205/40 R16 skulle nog vara bättre som framdäck.
Alufälgar som säljs till E30 brukar ha ET 20-25 så kommer de sitta 15-20mm längre ut än t.ex 440 alufälgar så det blir ganska lagom på en 360.
360 har nog det minsta navhålet så alla 4x100 fälgar passar, finns ju plastringar att köpa men funkar utan också för 360 har ju hjulmuttrar så fälgen centreras bra utan plastring också.
(på bilar med hjulbultar brukar det inte fungera att få fälgen centrerad utan plastringar)
Så mitt tips är att du köper dessa och köper nya däck till framhjulen så har du 2 extra bakdäck.

ok tackar för grymt bra svar! :)
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D