Författare Ämne: volvo 340- B14 lameller och/eller startmotor  (läst 5200 gånger)

ThE_bHE

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
volvo 340- B14 lameller och/eller startmotor
« skrivet: april 14, 2009, 21:41:01 »
Hejsan. här kommer det första jag någonsin skriver på denna sida  ::) Och då är det ju klart att man söker någon som har hyfsade lameller till min stackars 340. Tror det är någon äldre herre som ägt den före mig. men om någon skulle vilja skänka eller sälja lameller till mig så tar jag mer än gärna emot.

Om någon rik adelsman eller ja, vem som helst egentligen har en fungerande startmotor tas detta också emot med ett leende som gåva eller så får jag väl skrapa fram en slant åt någon som råkar ha just det jag behöver :)
« Senast ändrad: april 15, 2009, 23:12:17 av ThE_bHE »

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: volvo 340- B14 lameller
« Svar #1 skrivet: april 14, 2009, 22:10:10 »
Micro har kopplingskit för 1600:-, lös lamell för 1000:- Tror tyvärr det kan vara lite knivigt att hitta bra beg. lameller, om det inte passar från någon annan bil.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

ThE_bHE

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 14, 2009, 23:39:18 »
jo, men det är dock så att jag inte riktigt har dom pengarna.. arbetslösheten är ganska hög nu om man säger så :'(

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 15, 2009, 00:19:24 »
Jo, arbetslös jag med, inte skoj på en fläck. Tiden man har känns inte värd någonting när man ändå inte har några pengar. Försök att forska lite i om det är någon mer bil som har samma splines. Tror inte det är någon här som har gjort det på B14 kopplingen, och tror inte det är samma som till Volvo motorerna. Kan försöka komma ihåg att mäta någon dag här, då jag har lös transaxel från en CVT. Vet i och för sig inte om det är samma splies :(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

ThE_bHE

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 15, 2009, 01:03:57 »
fy för denna lågkonjunktur.. och det kom just ett till problem. har ett par ton snö på min skönhet (eller nu är det mest runt om då jag skottat bort det mesta) :S så har inte tillgång till att ta isär den och mäta min. är inte så påläst om just detta om man säger så haha. men jag ska försöka ta reda på om någon annan bil har liknande/samma lamell, vilket säkert inte är det lättaste då jag inte har en susning om något :P haha

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 340- B14 lameller och/eller startmotor
« Svar #5 skrivet: april 16, 2009, 12:47:20 »
Undrar om det inte tittats på Renault5 om kopplingen passar. Sök på forumet eller vänta på att Kurre86 eller Max svarar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: april 16, 2009, 13:18:25 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3646.0

Här har koppling till B14 avhandlats... Jag satt dessutom hemma hos Peter igårkväll och vi råkade kika lite i någon av hans kataloger, det låter som om t.ex. Honda och Porsche använder samma splines och samma axeldiameter till (vissa av) deras kopplingar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

ThE_bHE

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 16, 2009, 21:07:45 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3646.0

Här har koppling till B14 avhandlats... Jag satt dessutom hemma hos Peter igårkväll och vi råkade kika lite i någon av hans kataloger, det låter som om t.ex. Honda och Porsche använder samma splines och samma axeldiameter till (vissa av) deras kopplingar...

Framgick inte direkt vad som passar och ej i den tråden. och det blir ju inte lätt att "prova" sig fram till något heller.. dels för att jag aldrig bytt lameller i en bil, och dels för att jag inte har en susning om vad för lameller som skulle kunna passa, så jag känner mig ganska körd för tillfället.

Någon som vill köpa den btw? haha

Wernie

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 08, 2009, 14:11:29 »
Jo, arbetslös jag med, inte skoj på en fläck. Tiden man har känns inte värd någonting när man ändå inte har några pengar. Försök att forska lite i om det är någon mer bil som har samma splines. Tror inte det är någon här som har gjort det på B14 kopplingen, och tror inte det är samma som till Volvo motorerna. Kan försöka komma ihåg att mäta någon dag här, då jag har lös transaxel från en CVT. Vet i och för sig inte om det är samma splies :(

Jag såg på tradera var det en som sålde ett kitt för 300 nytt