Författare Ämne: Slipa ventiler  (läst 8658 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Slipa ventiler
« skrivet: april 15, 2009, 22:11:38 »
Läste i Haynes om inslipning av ventiler. Applicera pasta på ventilen och med hjälp av ett verktyg med sugkopp, vicka verktyget fram och tillbaka mellan händerna. Är det dumt formulerat eller är det jag som är dum? Det kallas väl indianpinne av en anledning. Vad jag har hört är det bara att snurra fram och tillbaka, som när folk försöker starta eld. Finns ju även tryckluftsdrivna verktyg, och då vickas det inte, det snurrar :)

Kanske är jag som är överkänslig, men jag tyckte det lät fel.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Turbotobbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Slipa ventiler
« Svar #1 skrivet: april 15, 2009, 22:35:41 »
Det funkar ju. men det bästa enligt  mig är en pelarborrmaskin och lite sandpapper så är ventilen nerslipad och fin på nolltid
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 15, 2009, 22:52:34 »
Det funkar ju. men det bästa enligt  mig är en pelarborrmaskin och lite sandpapper så är ventilen nerslipad och fin på nolltid
Hur gör du om du får ventilerna inslipade i sätena med sandpapper och pelarborrmaskin :o  ???
« Senast ändrad: april 15, 2009, 22:54:39 av kullke »

Turbotobbe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 16, 2009, 06:27:01 »
Hur gör du om du får ventilerna inslipade i sätena med sandpapper och pelarborrmaskin :o  ???

Då använder jag ventilslippasta och en "indianpinne" som jag vickar och snurrar med
Volvo 343 DL -86

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #4 skrivet: april 17, 2009, 23:13:36 »
???
en ventil ska absolut inte slipas in i en pelarborrmaskin där den endast snurrar åt ett håll???!!! ??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 18, 2009, 03:26:45 »

Då använder jag ventilslippasta och en "indianpinne" som jag vickar och snurrar med

Kan du definera vicka :) I min värld är ventilstyrningarna slitna om ventilen kan vicka.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: april 19, 2009, 10:32:55 »
Spännande det här, än så länge håller jag på Stormen, totalt okunnig som jag är i detta ämne!
Ska bli kul att få veta precis hur man ska göra och inte göra  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Turbotobbe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 19, 2009, 12:26:46 »

Kan du definera vicka :) I min värld är ventilstyrningarna slitna om ventilen kan vicka.

Läs detta igen.

Det jag menade var att jag vickade med pinnen, nämnde inget om ventilerna. Pelarborrmaskin och sandpapper använder jag för att rengöra ventilerna snabbt.
Det som kan menas med vicka är väl att man lyfter o sänker ner pinnen samtidigt som man snurrar den..

Volvo 343 DL -86

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 19, 2009, 13:23:02 »
Läs detta igen.

Det jag menade var att jag vickade med pinnen, nämnde inget om ventilerna. Pelarborrmaskin och sandpapper använder jag för att rengöra ventilerna snabbt.
Det som kan menas med vicka är väl att man lyfter o sänker ner pinnen samtidigt som man snurrar den..

Vicka enligt mig är att sneställa pinnen, men eftersom det inte var ventilen skulle vicka så, my bad 8)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.