Författare Ämne: Problem med bakluckelåset  (läst 5823 gånger)

Turbotobbe

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
Problem med bakluckelåset
« skrivet: maj 22, 2009, 14:04:20 »
Bytte handtag med låskolv på bakluckan på min 343, men nu kan jag fan inte stänga bakluckan..
Hur jag än sätter skiten så tar låset i i plåten när jag stänger den.
Jag justerar men ändå går det inte..
Nån som vet vad jag kanske gör för fel?
Volvo 850 turbo -94 [300 hk 502 Nm]
Volvo 343 DL -86

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Problem med bakluckelåset
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2009, 00:14:39 »
Är låset från en likadan lucka då? Det finns ju två olika å låsen kanske oxå är olika.

Turbotobbe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2009, 06:43:39 »
Är låset från en likadan lucka då? Det finns ju två olika å låsen kanske oxå är olika.

Låsen ser exakt likadana ut.
Volvo 343 DL -86

Turbotobbe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2009, 17:24:09 »
Det är helt skumt. Jag har justerat låsningen på bakluckan, styrningen på karossen, låsknappen och hela bakluckan utan att luckan går igen. jag lyckades få till det provosoriskt förut utan tätningslisten, men då började det läcka in en massa vatten när det regnade samt att luckan inte gick att öppna.

Är så less på det då jag inte vet vad det är för fel
Volvo 343 DL -86

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2009, 20:18:23 »
Skumt, synd att jag inte kan hjälpa dig. Har ingen lust att skruva ned mitt lås och försöka få ihop det igen bara för att lära mig och hjälpa dig.. där går min gräns  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Turbotobbe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2009, 20:23:58 »
Skumt, synd att jag inte kan hjälpa dig. Har ingen lust att skruva ned mitt lås och försöka få ihop det igen bara för att lära mig och hjälpa dig.. där går min gräns  ;)

Det är absolut inte kul att sätta ihop det efter demontering så jag förstår dig. Har knutit fast luckan med rep som får duga tills vidare. Funkar inte det så svetsar jag väl fast luckan =)
Volvo 343 DL -86

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 08, 2009, 21:01:04 »
Hade själv isär allt för ca två veckor sedan. Bytte inget då jag lyckades laga felet. Men hade inga problem att få bort eller dit grejerna...
Jag har en -88, vad har du för års mod?

Själva handtaget och låscylindern sitter ju fast med en 10mm mutter i underkant på insidan av bakluckan.
Låskistan (som låser i bilen/låsbygeln) sitter inne i luckan fäst med 4st 10mm bultar från utsidan av bakluckans undre del.
Sen så sitter det ett stag mellan låskistan och handtaget som man får montera sist.

Turbotobbe

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2009, 21:04:41 »
Hade själv isär allt för ca två veckor sedan. Bytte inget då jag lyckades laga felet. Men hade inga problem att få bort eller dit grejerna...
Jag har en -88, vad har du för års mod?

Själva handtaget och låscylindern sitter ju fast med en 10mm mutter i underkant på insidan av bakluckan.
Låskistan (som låser i bilen/låsbygeln) sitter inne i luckan fäst med 4st 10mm bultar från utsidan av bakluckans undre del.
Sen så sitter det ett stag mellan låskistan och handtaget som man får montera sist.

Jag har en 86a och det sitter precis så som du säger. Att få dit eller bort grejerna är inag problem alls, det är bara att låskistan inte vill komma in i låsbygeln längre.
Volvo 343 DL -86

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2009, 09:29:15 »
hade med detta problemet för ett tag sen. Körde med luckan öppen på ystad cruzingen och så smälde luckan igen när man kom upp i hastighet. Och då lyckades hela bygeln som låser, böja sig! så om den gå snett i får du fram med stora kofoten o böja rätt den ;) är faktiskt inga problem då de e holländar plåt där med så räcker nästan att andas på den så böjer den sig ::)