Författare Ämne: Koppla ett 4-kanals steg med endast en RCA-kabel, hur??  (läst 6803 gånger)

sensan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Koppla ett 4-kanals steg med endast en RCA-kabel, hur??
« skrivet: juni 01, 2009, 18:24:38 »
Hallå alla! Det är så att jag endast har en kabel dragen fram till HU'n än så länge, och jag kör med ett JBL GTO 75.4 som driver en baslåda med en JBL GTO 804 på kanal 1 och 2, och sedan högtalarna i hatthyllan på dom övriga 2 kanalerna. Som jag har kopplat nu så kör jag RCA-kabeln från "REAR" på steget fram till HU'n, och sedan har jag dragit en kort kabel från "AUX-utgången" till "FRONT-ingången" på steget, för att få ljud i hatthyllehögtalarna. Så min fråga är om det är skadligt för högtalare/steg att koppla på det här viset? Eller om man bara tappar möjligheten att ställa in vissa ljudfunktioner via HU'n ut till högtalarna.

Tack på förhand!

OBS! Kom inte på någon bra rubrik som var kort nog och som beskrev "problemet", därför skrev jag som jag skrev i rubriken =)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Koppla ett 4-kanals steg med endast en RCA-kabel, hur??
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2009, 18:53:57 »
Hade en gång en HU som endast hade en rca utgång och ett steg var 4-kanaligt.

Då gjorde jag helt enkelt så att jag delade rca-kabeln, finns nämligen rca-förgrenings-kablar att köpas. Sen spelade det fint och bra ur både hatthylla och bas.  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2009, 20:53:15 »
Hade en gång en HU som endast hade en rca utgång och ett steg var 4-kanaligt.

Då gjorde jag helt enkelt så att jag delade rca-kabeln, finns nämligen rca-förgrenings-kablar att köpas. Sen spelade det fint och bra ur både hatthylla och bas.  :)

Så gjorde jag med :)
Finns Y-förgrening RCA på biltema mfl.

Men som du kopplat sensan kanske funkar oxå!? Eller det funkar ju bevisligen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sensan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2009, 16:29:06 »
Så gjorde jag med :)
Finns Y-förgrening RCA på biltema mfl.

Men som du kopplat sensan kanske funkar oxå!? Eller det funkar ju bevisligen..

Fungerar gör det absolut! :) förutom att jag inte kan ställa fader osv, men det behöver jag inte ställa in via stereon just nu ändå ;P