Författare Ämne: 2x10 basar me mds c2 ?  (läst 18199 gånger)

jeppen

• Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
2x10 basar me mds c2 ?
« skrivet: juni 02, 2009, 23:46:15 »
tänkte bara visa hur mitt judbygge blev :) 2st gas 10 tumsbasar + 2st magnat 6x9 samt 2st gas 6,5 coax i framdörrarna :) samt en Alpine 102Ri och ett MDS M1 monoblock:) dunkar på bra kan ja lova! :D

//Jesper
« Senast ändrad: september 05, 2009, 15:30:50 av jeppen »
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

Slevva

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
SV: 2x10 basar me mds c2 ?
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2009, 00:28:06 »
tja! har ett mds c2 slutsteg 2 kanaligt och undrar då om det går att driva två enkla gas 10-tumsbasar i sluten låda genom att ansluta basarna å varsin kanal elr brinner steget då pga överbelastning? :S

//Jesper

Nej steget brinner inte då, det går också att brygga båda basarna på båda kanalerna, beror ju dock också på hur mkt du kan kräma med steget och var gasarna ligger på i watt ?

jag driver 2 st 10" en 12" och 2 st 6*9 med ett 4 kanals steg på 600W, och orkar inte steget att driva så går ju bara säkringen som sitter på plus kabeln =) Men det ska vara lugnt att spela 2 st Gas 10" har för mig dom inte så vursting. Men ge oss gärna lite med spec om steget och basarna hhur mkt många watt dom ligger på och så =)
Man kallas inte Data för inget :D

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2009, 23:16:27 »
tja! har ett mds c2 slutsteg 2 kanaligt och undrar då om det går att driva två enkla gas 10-tumsbasar i sluten låda genom att ansluta basarna å varsin kanal elr brinner steget då pga överbelastning? :S

//Jesper

Nej steget brinner inte då, det går också att brygga båda basarna på båda kanalerna, beror ju dock också på hur mkt du kan kräma med steget och var gasarna ligger på i watt ?

jag driver 2 st 10" en 12" och 2 st 6*9 med ett 4 kanals steg på 600W, och orkar inte steget att driva så går ju bara säkringen som sitter på plus kabeln =) Men det ska vara lugnt att spela 2 st Gas 10" har för mig dom inte så vursting. Men ge oss gärna lite med spec om steget och basarna hhur mkt många watt dom ligger på och så =)

där är specen på steget :)

http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.mds.se/products/caraudio_twocolumns.asp%3FItemId%3D32295

där är baslådan :) hittar ej spec, men skulle tro att det är den gamla alpha serien om ja inte har fel :)

http://www.blocket.se/jamtland/GAS_10_tums_Baslada__2st_GAS_6x9tummare_21357034.htm?ca=3&w=1

Slevva

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2009, 07:48:22 »

//Jesper

http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.mds.se/products/caraudio_twocolumns.asp%3FItemId%3D32295

där är baslådan :) hittar ej spec, men skulle tro att det är den gamla alpha serien om ja inte har fel :)

http://www.blocket.se/jamtland/GAS_10_tums_Baslada__2st_GAS_6x9tummare_21357034.htm?ca=3&w=1

Okej nej men det där ska inte vara något större problem att spela, dock så kan det vara jobbigt att säkringen går hela tiden tack vare det icke så kraftfulla steget, men steget bör inte gå sönder,

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2009, 11:12:45 »

//Jesper

Okej nej men det där ska inte vara något större problem att spela, dock så kan det vara jobbigt att säkringen går hela tiden tack vare det icke så kraftfulla steget, men steget bör inte gå sönder,

de va de ja trodde :) ne ja avvaktar tills ja har ett värre steg :)
men tack så mkt för hjälpen :)

MVH//Jesper

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2009, 18:12:54 »
Om inte steget orkar med blir ju utsignalen lite ful och det kan skada högtalarna om jag förstått rätt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Slevva

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2009, 02:01:57 »
Om inte steget orkar med blir ju utsignalen lite ful och det kan skada högtalarna om jag förstått rätt.

Mjo också det, samt att det spelar lågt och taskigt, men det borde ju inte kunna hända efter som att orkar inte steget så sticker ju säkringen före, i det läget ska man inte göra som min kompis gjorde, han byte upp sig i säkringar tills den inte gick så ofta, plus att han byta mycket ofta, och då får du ju den taskiga signalen hela tiden som frej sa, satt går säkringen är det något som är fel :P som en säkring är till för ;) 

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2009, 15:19:55 »

Mjo också det, samt att det spelar lågt och taskigt, men det borde ju inte kunna hända efter som att orkar inte steget så sticker ju säkringen före, i det läget ska man inte göra som min kompis gjorde, han byte upp sig i säkringar tills den inte gick så ofta, plus att han byta mycket ofta, och då får du ju den taskiga signalen hela tiden som frej sa, satt går säkringen är det något som är fel :P som en säkring är till för ;) 

snacka med en kille från brl å han sa att det ska nog gå om man seriekopplar basarna å sen bryggkopplar det :) basarna är väldigt lättdrivna så det ska nog gå bra :)

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 05, 2009, 15:31:45 »
ljudbygget klart!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 07, 2009, 21:18:56 »
ljudbygget klart!

Lite bevis på det?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 09, 2009, 23:10:08 »
ljudbygget klart!

Lite bevis på det?  ;)

hur menar du?;) bild på det är i första inlägget :)

//Jesper

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 11, 2009, 19:50:03 »
Bra bra! Missade bilden..

Hur har du fått till upphängningen, kör du in hatthyllan i samma spår som originalet eller är den nya fastskruvad permanent? Är det spånskiva/MDF?
Har länge varit sugen på att bygga en själv, eller rättare sagt bygga om originalet för max originallook

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 13, 2009, 00:34:07 »
Bra bra! Missade bilden..

Hur har du fått till upphängningen, kör du in hatthyllan i samma spår som originalet eller är den nya fastskruvad permanent? Är det spånskiva/MDF?
Har länge varit sugen på att bygga en själv, eller rättare sagt bygga om originalet för max originallook

de e lätt gjort ;)hatthyllan är fastskruvad permanent med 2 skruvar på vardera sida, det är 30mm spånskiva hade den liggandes hemma så de blev den :P de e lätt gjort :)

MVH//Jesper

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 16, 2009, 21:06:46 »
Jo när man väl sätter igång att bygga (nåt impulsivbygge) så är det ju bra att ha material hemma  :P

jasså, så skivan ligger uppepå original position kan man säga? Inte så att man skjuter in den i spåren då! Skramlar inget eller?

jeppen

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 17, 2009, 11:14:36 »
Jo när man väl sätter igång att bygga (nåt impulsivbygge) så är det ju bra att ha material hemma  :P

jasså, så skivan ligger uppepå original position kan man säga? Inte så att man skjuter in den i spåren då! Skramlar inget eller?

japp! :) nepp den är fastskruvad med 2 st skruvar på vardera sida helt tyst ;)

MVH//jesper