Författare Ämne: tutan funkar inte  (läst 6934 gånger)

FimpeN

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
tutan funkar inte
« skrivet: juni 09, 2009, 22:30:34 »
Tutan i min bil slutade att fungera här om dan. Och jag har testat att sätta ström direkt på signalhornet och det lät så dom funkar.
Sen så testade jag att mäta kablarna som sitter i ratten och där gav multimetern inge utslag men när jag mätte mellan stifterna bakom ratten så har jag 12V.

Är det så att stifterna inte får nån kontakt med rattnavet eller vad det nu heter och vad ska jag göra åt det då isåfall?

Eller är det nåt annat som är fel? hjälp uppskattas gärna!

FimpeN

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
SV: tutan funkar inte
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2009, 18:35:15 »
Nån som har några idéer?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2009, 18:46:46 »
Tutan i min bil slutade att fungera här om dan. Och jag har testat att sätta ström direkt på signalhornet och det lät så dom funkar.
Sen så testade jag att mäta kablarna som sitter i ratten och där gav multimetern inge utslag men när jag mätte mellan stifterna bakom ratten så har jag 12V.

Är det så att stifterna inte får nån kontakt med rattnavet eller vad det nu heter och vad ska jag göra åt det då isåfall?

Eller är det nåt annat som är fel? hjälp uppskattas gärna!

Hej, bra felsökt! Du har just konstaterat att du inte har kontakt mellan stiftet bakom ratten och kabeln i ratten. Då är det avbrott där i mellan och där sitter 2st kol som går på två koppar/mässings-banor och på så vis överför strömmen trots att man snurrar på ratten. Har inte pillat med kolen själv men enklast är att ta bort ratten och se så att det sticker ut två kol där ratten satt och att de är fjädrande när man trycker på dem. Sen kan du ju mäta mer ingående när du tagit bort ratten oxå.

Volvo 360 är en av få? bilar som har två kol, annars brukar det vara ett kol som jordas genom rattaxeln när man trycker på tuten. Men här är det alltså fråga om 12v till ratten och som sen kommer tillbaka på kol nr2 när man trycker på tutknappen. Gissar att du testade att sätta ihop sladdarna i ratten med varandra och det inte tutade då heller? (ska det ju inte göra om det inte finns 12v på ena sladden.

Felsök på du och håll oss underrättade  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FimpeN

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2009, 01:25:32 »
Det var kolen jag menade med stift å så ja dom finns där och fjädrar kan dom och det är dessutom ström i mellan  dom. Tänkte att de kanske blivit ut slitna eller något?

Testade att lägga ihop kablarna under knappen glömde att skriva det och det funkade inte då.
« Senast ändrad: juni 18, 2009, 01:27:53 av FimpeN »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2009, 21:34:55 »
Då får du gå in på detaljnivå och mäta dig bit för bit.. skulle vara intressant för oss oxå att få höra var felet satt!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

FimpeN

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2009, 21:34:32 »
Funkar när jag sätter en skruvmejsel mellan kolen så det är antagligen dom som inte får kontakt med ratten för ratten har jag mätt upp och det leder igenom den. så ja får testa att köpa en "ny" sån där plast bit som kolen sitter i från skroten.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2009, 23:35:13 »
Funkar när jag sätter en skruvmejsel mellan kolen så det är antagligen dom som inte får kontakt med ratten för ratten har jag mätt upp och det leder igenom den. så ja får testa att köpa en "ny" sån där plast bit som kolen sitter i från skroten.

Testa att tvätta av kol och banor med t-sprit eller liknande och kanske rugga ytorna lite med smärgelduk/sandpapper.. och kolla så inte kolen är slut=blivit för korta och att det är spänst i fjädrarna.

FimpeN

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 23, 2009, 00:01:33 »

Testa att tvätta av kol och banor med t-sprit eller liknande och kanske rugga ytorna lite med smärgelduk/sandpapper.. och kolla så inte kolen är slut=blivit för korta och att det är spänst i fjädrarna.

Har testat att rugga upp ytorna redan och jag tror att de har blivit förkorta för det ser inte riktigt ut som de nuddar banorna. Dessutom lyckades ja bryta av ett kol  :-[ så det blir att köpa från skroten.

FimpeN

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2009, 17:51:43 »
Va på skroten å köpte "nya" kontakter idag samma fel på dom va för korta men det löste jag genom att "bygga" ut dom lite med tenn så nu funkar det som det ska å hoppas att det håller ett tag.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 24, 2009, 19:31:36 »
Va på skroten å köpte "nya" kontakter idag samma fel på dom va för korta men det löste jag genom att "bygga" ut dom lite med tenn så nu funkar det som det ska å hoppas att det håller ett tag.

Hoppsan, trist att fara på skroten och sen få samma fel med sig hem.
Är inte så att det är nåt som flyttat sig då så det är därför de blir för korta?

FimpeN

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 24, 2009, 21:44:42 »
Trodde nått sånt först men ja kunde inte hitta något som skulle kunna gjort det, kollade lite hur det såg ut på bilen på skroten men såg ingen direkt skillnad. men ja lösste det iallafall så den börja funka så ja tror ja nöjer mej med det så länge  ;D