Författare Ämne: Bygga elfäkt till 360  (läst 20449 gånger)

EE

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
Bygga elfäkt till 360
« skrivet: november 24, 2004, 22:55:58 »
Är det någon här som byggt om till elfäkt? :)
Bilder på installationer?

Ni kan skriva upp en lista på grejor som kan behövas när man byter till elfläkt.
Eller elfläktar från andra bilar som kan passa?

Eller bara funderingar ni har...  8)

mvh EE

Amplify

• Medlem
  • Antal inlägg: 130
  • Volvo 360 - Sport Edition -88.
    • Visa profil
Re:Bygga elfäkt till 360
« Svar #1 skrivet: november 24, 2004, 23:19:54 »
Tror nemesis har gjort, annars så har väll fjabben gjort det tror jag.
Sen ett flertal till ska ha gjort det.

Elfläkt
Thermokontakt/kablage + switch i "cockpit"
« Senast ändrad: november 24, 2004, 23:20:40 av Amplify »

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 25, 2004, 00:13:25 »
Snälla använd SÖK funktionen.
Det här ämnet har diskuterats ett antal ggr.

EE

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 25, 2004, 16:45:37 »
Fick inte fram så mycket när jag sökte igår men nu såg jag lite.. fast jag tycker det inte framgår så mycket ändå.. det kan ju vara bra med en egen tråd om den frågan tycker jag..

Fjabben

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
« Svar #4 skrivet: november 25, 2004, 17:08:56 »
tjenna.. jag ahr inte byggt mitt ännu, men jag ahr nopg fårstått hur det skall gå till.
Att ha en switch inne i coupen är ju rätt fräckt, tills man glömmer att sätta i gång den..
Mitt tips är att leta upp en säkrings i säkringsdosan, som det går ström på hela tiden, tex. bromsljuse eller coupe-belysning...
jag tror t.o.m att säkring 11 är den som elfläckten går till på B14... det stog nog det på sida 59 i instruktionsboken, så det är nog smidig att koppla de på.
sen kopplar man bara ina den där, med en extra säkring...

så det blir... + på batteriet, extra säkring, säkringsdosan, Termokontakt, el-fläckt, jord

vet du hur du ska sätta termokontakt å så?

tips på termokontakt: 550 000, på mekonomen.. Ska vara till Alfa Romeo, men sätter i gång å stänger av rätt.

PS: Rätta mig om jag har fel på nått
/Tobbe

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: november 26, 2004, 10:37:59 »
Jag har byggt om som sagt, hade en rätt stor fläkt och bytte även vatten-pump till en "vanlig" dvs 200/700/900 så det fick inte plats bakom kylaren, så min hamnade framför några bilder finns i min projekttråd, sid 4.

Jag styr min med switch i kupen och behövs bara när man står still en tid i kö eller vid rödljus...

Så här blev det.

/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Amplify

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 26, 2004, 14:27:22 »
Jag har byggt om som sagt, hade en rätt stor fläkt och bytte även vatten-pump till en "vanlig" dvs 200/700/900 så det fick inte plats bakom kylaren, så min hamnade framför några bilder finns i min projekttråd, sid 4.

Jag styr min med switch i kupen och behövs bara när man står still en tid i kö eller vid rödljus...

Så här blev det.

Gör mig en tjänst. Skriv en utfördlig beskrivning om de olika momenten och vad som behövs och skicka det till Mefistofeles och be han lägga upp det i "Garaget" ?

Fjabben

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
« Svar #7 skrivet: november 26, 2004, 16:45:33 »
bra ideé det där...
Jag tycker atet ajg skrev det mesta som man behöver veta där lite högre upp. om jag nu inte hade fel på nått????

kanske skulle ta å skicka det till "tha Boss"?
Kanske ska ha lite bilder med då, har du några nice nemesis?

Det där med vattenpumpen ska jag kolla upp lite, tack för "länken"
/Tobbe

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: november 28, 2004, 17:46:19 »
i denna tråden har vi skrivit lite och finns lite bilder om elfläktinstallation:

http://www.300power.com/forum/index.php?
board=20;action=display;threadid=455;start=msg4347#msg4347
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Amplify

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 02, 2004, 19:45:21 »
i denna tråden har vi skrivit lite och finns lite bilder om elfläktinstallation:

http://www.300power.com/forum/index.php?
board=20;action=display;threadid=455;start=msg4347#msg4347

Citera
Ett fel har uppstått!

Du kan inte komma åt den här avdelningen

har även problem med att hitta någon direkt information om exakt hur man skall göra. Men är väll bara en annan thermokontakt antar jag. Vår nya mod som fibblat eller är det jag som är blind? :|

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #10 skrivet: december 02, 2004, 20:01:02 »
Lite mer info om elfläkt + skisser. Mer info kommer när Freedo är klar med sin guide.
http://www.300power.com/forum/index.php?board=20;action=display;threadid=463

« Senast ändrad: december 02, 2004, 20:02:15 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Bygga elfäkt till 360
« Svar #11 skrivet: mars 16, 2008, 13:52:54 »
Vad tror ni om att borra+gänga i en sån här för att sätta termostaten till fläkten i?

Det är Biltemas adapter för vattentempgivare. Borde väl fungera? Är det någon som vet vad det är för gäng på termostaten som används i guiden?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #12 skrivet: mars 16, 2008, 13:56:19 »
Vad tror ni om att borra+gänga i en sån här för att sätta termostaten till fläkten i?
Det är Biltemas adapter för vattentempgivare. Borde väl fungera? Är det någon som vet vad det är för gäng på termostaten som används i guiden?

Ja det borde ju funka! Om den rymmer en termostat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 16, 2008, 15:08:23 »

Aluminium eller hur? Lätt att borra och gänga! Men vad är det för ful skruvskalle, man ser på bilden? Kolla om inte biltema har en el-termostat som passar i gängan. B14 har annars en liten och nätt som sitter på pumphuset, se min pro-tråd:

Rättelse: Fel av mig! Nämnda givare är tempgivare inte termokontakt!
:-[ /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3762.msg46201#msg46201
El-termostaten skall sitta på returslangen, men det vet du nog redan! :) /Max
« Senast ändrad: mars 19, 2008, 11:18:30 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mars 16, 2008, 21:33:04 »
Skruvskallen är för att jorda adaptern, antar att det är om man har en "en-tråds givare".
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: mars 16, 2008, 23:54:09 »
Skruvskallen är för att jorda adaptern, antar att det är om man har en "en-tråds givare".

Tack, när man vet är det självklart! :) Här finns gänginfo om B14 kontakten: /Max

Rättelse: Länken nedan, är tempgivare inte termokontakt!
:-[ /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3730.msg48059#new
« Senast ändrad: mars 19, 2008, 11:12:40 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #16 skrivet: mars 17, 2008, 11:59:06 »
Finn en massa termokontakter på biltema!Någon av dem kanske passar direkt på!? Tanken med adaptern är just till för detta då skulle det vara konstigt om det inte fanns.

http://www.biltema.se/search/search_rekdata.asp?searchtext=61580
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: mars 17, 2008, 16:56:44 »
Kan inte hitta adaptern på www.biltema.se! Hittade den däremot i katalogen! Gängan är: 1/8" -27 NPT! Det är amerikansk konisk rörgänga, med 27 gängor per tum. Diameter ca 9,6 mm (mitt i gängan) och stigning 0,94 mm! Har inte sett så små termokontakter! Men det finns kanske! :-\

Vore kanske enklare att bygga med mässingsdelar, eller att svetsa fast lämplig mutter på ett lämpligt rör! :) /Max

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: mars 17, 2008, 17:08:20 »
Det är klart att det går att svetsa ihop ett eget rör, men jag har inte lagt många svetsar i mina dagar och vill gärna att det ska vara tätt :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: mars 17, 2008, 22:13:11 »
Det är klart att det går att svetsa ihop ett eget rör, men jag har inte lagt många svetsar i mina dagar och vill gärna att det ska vara tätt :)

Hårdlöda med gasol, är lättare! Vet inte om gasolen blir tillräckligt varm, för att löda stål! Kollar i en bok om du vill!  :) /Max

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #20 skrivet: mars 18, 2008, 09:53:49 »
Biltemaadaptern är väl till för Vattentempgivare till typ MS och liknande, inte för termobrytare till fläkten... Dock kan man ju bygga en egen liten komparatorkrets för att använda en vattentempgivare och ett relä till att stryra fläkten. Allt som krävs är typ 3 motstånd, en tempgivare, en opamp eller liknande och ett vanligt biltemarelä... Totalpris sannolikt under 100kr om man köper tempgivarn på skroten, sedan kan man välja motstånden så att fläkten går igång vid vilken temperatur man nu önskar!

Jag slängde ihop ett litet kretsschema som torde funka:

Välj de två R1 motstånden till lämpligt värde, välj trimpotten R2 så att den kan ha samma värde som tempgivaren vid önskad tillslagstemperatur, och montera. Justera trimpotten till det motsånd tempgivaren ger vid önskad tillslagstemperatur, eller kör helt enkelt motorn till den temperaturen och skruva på potten till fläkten börjar snurra...
Förhoppningsvis har jag inte gjort några allt för allvarliga tankebubblor här, men det finns säkert folk som rättar mig om så skulle vara fallet!
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:49:56 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: mars 18, 2008, 11:35:40 »
Jo, den är till för givaren som följer med deras vattentemp mätare, därför jag ville ta fram borren :)
Man skulle ha gjort det här för 6-7 år sedan, då hade jag lite koll på elektronik, kanske är dags att läsa på lite och damma av kunskaperna ;)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bjöffa

• Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: mars 18, 2008, 17:55:53 »
Vad tror ni om ha 2st lite mindre fläktar som man blåser på kylaren med?

Det borde ju bli bättre med 2 som är häften så stora som kylaren som sitter brevid varandra.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: mars 19, 2008, 02:21:39 »
Biltemaadaptern är väl till för Vattentempgivare till typ MS och liknande, inte för termobrytare till fläkten...

Det förklarar varför man bara hittar temp-givare och inga termokontakter! Har letat som en galning!!! ;D

Jag slängde ihop ett litet kretsschema som torde funka:

Bra Kurre! Nu blev tråden, väldigt intressant, även om det är lite OT!

Länkar:

OP-n på ELFA, här finns datablad: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=218197.htm

Relä på Kjell & Co: http://www.kjell.com/?item=36108&path=

OP-en (LM-471) klarar 377 mW @ 85oC. Reläet drar 271 mW. Mao det fins lite ström kvar. Jag funderar på en återkoppling till ena spänningsdelaren, som ökar delta V, så fort det uppstår! Detta för att skapa en hysteres-funktion som motverkar relä-fladder! Givetvis måste resistorerna dimensioneras för detta! :)

Vad tror ni, tänker jag rätt? Hoppas Kurre gör en Fakta-tråd om detta, någon gång! :) /Max

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: mars 19, 2008, 07:23:07 »
kändes dumt att ha vatten tempgivaren på övrekylar slangen eftersom vattnet i överkylar slangen inte blir varmt försen termostaten öppnar så då borde man få fel värden till ms innan bilen är varm?

sen är jag nyfiken på varför man ska bygga ihop nånting så där fint elektroniskt då det borde var enklare att leta rätt på en termokontakt med gängsnitt 1/8"–27NPT?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #25 skrivet: mars 19, 2008, 09:40:00 »
kändes dumt att ha vatten tempgivaren på övrekylar slangen eftersom vattnet i överkylar slangen inte blir varmt försen termostaten öppnar så då borde man få fel värden till ms innan bilen är varm?

sen är jag nyfiken på varför man ska bygga ihop nånting så där fint elektroniskt då det borde var enklare att leta rätt på en termokontakt med gängsnitt 1/8"–27NPT?

Ne, övre kylarslangen känns långt från optimalt, enda anledningen att sätta den där torde vara att det är enkelt och gott om plats...
Varför bygga något eget? Ja, det är kul... Dessutom får man möjlighet att själv ställa in vilken temperatur fläkten ska aktiveras vid, vilket ju kan vara trevligt!

OP-en (LM-471) klarar 377 mW @ 85oC. Reläet drar 271 mW. Mao det fins lite ström kvar. Jag funderar på en återkoppling till ena spänningsdelaren, som ökar delta V, så fort det uppstår! Detta för att skapa en hysteres-funktion som motverkar relä-fladder! Givetvis måste resistorerna dimensioneras för detta! :)

Naturligtvis bör man bygga kretsen med hysteres, annars riskerar man som du säger reläfladder... Dock var kretsen ovan enklast möjliga när jag ville demonstrera vad jag menade...
Här finns en variant på kretsen ovan som använder återkoppling av utsignalen för att skapa en hysteresfunktion.
http://www.ee.ttu.edu/lab/robot/hyster.htm
Som synes behövs lika många (få) komponenter, men funktionen blir betydligt mer lämplig för våra ändamål. Om det sedan skulle visa sig att det behövs mer kräm för att styra relät så kan man alltid välja en lite kraftigare opamp, eller bygga ett enkelt buffersteg med en 2n2222 transistor och ett par motstånd t.ex.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: mars 21, 2008, 00:46:16 »
Tror ni att elfläkten från en R5 räcker till en 360 med B200E? Den är inte så jättestor (har inget exakt mått), skulle kunna tänka mig att den är i storlek med elfläkten som sitter på 340 med B14.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: mars 21, 2008, 03:46:53 »
Tror ni att elfläkten från en R5 räcker till en 360 med B200E? Den är inte så jättestor (har inget exakt mått), skulle kunna tänka mig att den är i storlek med elfläkten som sitter på 340 med B14.

Svårt att veta, beror lite på vad du skall ha bilen till. :-\ Enligt inst.boken, räcker inte B14 elfläkten, till för att kyla B14. Det finns en plastfläkt att sätta på remskivan. Då man ex drar husvagn, en varm sommardag... :) /Max

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: mars 21, 2008, 10:47:10 »
Om det blir av så blir det lek/bruksbil.

Jag har läst om extrafläkten till B14 jag med, skulle vilja se den som drar en stor husvagn med en lite 340 med B14 :)

Har sett ett klipp med en R5 som drar en husvagn med boogie-axel :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: mars 25, 2008, 23:04:35 »
Om det blir av så blir det lek/bruksbil.

Jag har läst om extrafläkten till B14 jag med, skulle vilja se den som drar en stor husvagn med en lite 340 med B14 :)

Har sett ett klipp med en R5 som drar en husvagn med boogie-axel :)

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoID=708920556

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: mars 26, 2008, 13:00:27 »
Lika roligt varje gång :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.