Författare Ämne: oljebyte låda/diff  (läst 9189 gånger)

jeppen

• Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
oljebyte låda/diff
« skrivet: juli 22, 2009, 15:29:28 »
tjo dax att byta olja i växellåda/diff å ja har aldrig gjort det på en 360 så tips/bilder vore önskvärt! :) vilken olja ska ja använda?
är inte vilsen i ett garage men vill se om det finns nå snabba smarta lösningar :)

MVH//jesper
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: oljebyte låda/diff
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2009, 16:22:31 »
I växellådan rekommenderas vanlig 10W40 motorolja, i diffen ska det vara hypoidolja, typ Biltemas 75W90, 36-2739.
Avtappningspluggarna kan vara svåra att få loss, annars brukar det väl inte vara några problem... När jag skulle fylla på olja tog jag en vanlig trädgårdsslang och tryckte in i påfyllningshålet, den passade perfekt. Sedan satte man bara en tratt i andra änden så kunde man stå bredvid bilen och hälla på olja i bekväm ståhöjd, funkade kanon!

Det finns några diskussioner angående både växellådsolja samt avtappningspluggar på forumet, leta lite så hittar du säkert!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

jeppen

• Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2009, 23:23:16 »
I växellådan rekommenderas vanlig 10W40 motorolja, i diffen ska det vara hypoidolja, typ Biltemas 75W90, 36-2739.
Avtappningspluggarna kan vara svåra att få loss, annars brukar det väl inte vara några problem... När jag skulle fylla på olja tog jag en vanlig trädgårdsslang och tryckte in i påfyllningshålet, den passade perfekt. Sedan satte man bara en tratt i andra änden så kunde man stå bredvid bilen och hälla på olja i bekväm ståhöjd, funkade kanon!

Det finns några diskussioner angående både växellådsolja samt avtappningspluggar på forumet, leta lite så hittar du säkert!

tack så mycket! :)

MVH//jesper
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2009, 02:34:36 »
Jag köpte en spruta på biltema, tror inte den var så dyr. Har dock inte använt den, så jag vet inte om den fungerar bra :)

När du lossar på pluggarna, börja med påfyllningspluggen! Det är lite tråkigt att lossa avtappningspluggen, och så får man inte loss påfyllningspluggen. Är det lite mera seriöst så löser man såklart det ändå, men är det bara lite lek och skoj skulle jag låta den gamla oljan vara kvar om jag inte fick loss påfyllningspluggen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

GITB

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Gasoline in the Blood
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 18, 2009, 00:38:45 »
Lyfter tråden igen... (än skapa ett nytt tråd till, eller hur? :P)

Efter jag läst ovanstående diskussion har jag för mig att bakaxel (Diffhuset) och lådan seperata oljor?

Hela lådan/bakaxel är täckt med olja medkletat grus/sand från vägarna på min 360...

Hittade inte avtappingsplugg på bakaxeln? (eller diffhuset, så att säga..)
Tror inte jag heller såg påfyllningsplugget på den heller.
Hittade både avtappnings/påfyllning bara på lådan... ???

Så betyder det inte att jag har samma olja i båda?
Räcker det att lossna påfyllningsplugget och pumpa i mer olja tills det rinner ut?
Så det finns olja i både låda och diffhuset efter påfyllning med olja?

Min är en 360 GL -87 med B200F.

Ska upp till Norrland på söndag så jag vill inte att lådan och diffen torkar på vägen upp!
Använder den även dagligen!

Tacksam för svar snarast för jag ska handla i feltema idag(Fredag) ;D
Jonas
-Mes? Jag...?
-Ja, jag menar dig,  din mes!
-Det är ju inte konstig... Jag äter ju messmör på mackan varje morr´n!

GITB

• Nykomling
  • *
  • Gasoline in the Blood
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 18, 2009, 00:41:48 »
Märkligt, klockan hemma visar 00.41 ;D
« Senast ändrad: december 18, 2009, 00:44:07 av GITB »
-Mes? Jag...?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: december 18, 2009, 09:34:40 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4285.msg55177#msg55177
Lite om oljeval...

Lådan och diffen har separata oljor, påfyllningspluggen till diffen sitter mitt i plåtlocket på bakgaveln av diffen, avtappningspluggen sitter på lite olika ställen beroende på vilken variant du har av diffen... Oftast på vänster sida, långt ner har jag för mig!

Börja med att se till att du får loss påfyllningspluggarna; tråkigt att stå där med torr låda och inte kunna hälla i någon ny olja!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

GITB

• Nykomling
  • *
  • Gasoline in the Blood
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 18, 2009, 19:14:55 »
Ok ska kolla mer ikväll om jag hittar pluggarna  ::)
Jo, det stämmer ang påfyllningsplugget, tackar för tipset!

Jag tror jag kommer ta biltemas Transmissionsolja SAE 80W/90 (artnr: 36-2745) till båda...
Vad tror ni om det?  ???

Kommer nog handla hos feltema igen imorgon om jag hittar pluggarna.

Jonas
-Mes? Jag...?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #8 skrivet: december 18, 2009, 21:02:55 »
Till diffen funkar den oljan utmärkt, till växellådan har inte jag vågat pröva... Som jag sa i tråden jag länkade till har jag läst någonstans att tillsatserna i vissa transoljor är aggressiva mot vissa metaller... Dock vet jag inte om det sitter några känsliga metaller i M47 lådorna, eller om biltemas oljor är aggressiva... Pröva gärna och meddela oss hur det funkar i längden, eller ta det säkra före det osäkra och kör motorolja!

Anledningen till att man vill ha de s.k. EP tillsatserna i diffen är att vissa diffar är s.k. hypoidväxlar där axlarna ligger i olika plan (olika höjd) - då uppstår väldigt stora glidlaster i kuggarna. En vanlig oljefilm klarar inte så höga laster så då har man EP tillsatser i oljan som bildar ett oxidskikt på kuggarna. Det oxidskiktet slits sedan bort av friktionen, men så länge det finns EP tillsatser i oljan bildas hela tiden ett nytt skikt, på så sätt minimeras slitaget av kuggarna!

I "raka" kuggväxlar som i växellådor är glidlasterna mycket lägre, då klarar en vanlig oljefilm att smörja; så länge alla delar tål tillsatserna har jag dock svårt att se hur det skulle skada... Många framhjulsdrivna bilar har ju diff och växellåda ihopbyggt, där kör man ju transolja i alltsammans...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

GITB

• Nykomling
  • *
  • Gasoline in the Blood
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 19, 2009, 03:16:08 »
Tack Kurre!

:-[ Nu blir jag lite osäker!

360n är ju enda bil jag använder dagligen just nu - så jag kör med motorolja i lådan! :-\

Men en sak till jag tror inte att jag skrev att jag ska byta olja?
Jag har bara tänkt fylla upp den till rätt nivå... ::)

Alla biltemas oljor går att blanda med andra oljor står det på baksidan på de flesta.

Jonas
-Mes? Jag...?