Författare Ämne: Problem med värmemätare, höger bakblinkers och instrumentpanel  (läst 6564 gånger)

Danjul

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Problem med värmemätare, höger bakblinkers och instrumentpanel
« skrivet: augusti 16, 2009, 23:38:29 »
Hej! har något form av elfel på min 340.

Värmemätaren börjar vi med, den blinkar den röda lampan lite då och då oavsett temperatur (har varit uppe i en annan tråd men trodde inte det var elfel men det är det) och den blinkar när man tutar(?) ::)

Höger bakblinkers lyser konstant men blinkar som den ska. Men den lyser istället för är släckt i normalläge.

Instrumentpanelen blinkar svagt, syns ju endast på kvällen men den blinkar väldigt, eller är väldigt ojämn i ljuset, blir mörkare och ljusare delvis.

Kan allt detta vara pga dålig jord? eller bör man leta någon annanstans? Jag vet att jordflätan som går kaross -> batteri -> motor är ganska dåligt skick, kan det vara den? vart hittar man en ny?

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Problem med värmemätare, höger bakblinkers och instrumentpanel
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2009, 09:29:32 »
Nu tutar den också... suck!

Är det någon vänlig själ som vill hjälpa mig och markera ut var det finns jordpunkter i elsystemet för jag har ingen koll på elsystemet alls.. Vore guld om någon kunde berätta vart dom finns? Den enda jag känner till är jordpunkten som går chassi -> batteri -> motor...

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2009, 09:39:58 »
Eftersom jag inte har bilen bredvid mig så kan jag inte peka på sakerna men..kolla alla jordpunkter du hittar om de är dåliga eller/och så kollar du även plussidan, alla kablar ska ju se bra ut, var extra noggrann att kolla på kontakterna om de är dåliga

Men med tanke på att din instrumentpanel blinkar så känns de nästan som bilen får för lite ström..dags att byta generator och/eller batteriet kanske
« Senast ändrad: augusti 18, 2009, 09:46:16 av Malheus »
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Essbee

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Pärlan
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2009, 11:46:50 »
Hej.

Jag hade strul med min 360 innan. Det var i och för sig tändningen som dog, radio, fläkt och lite sånt som dog. Efter ett massivt letande hittade jag en jordpunkt under säkringsdosan som var ärgad. Den sitter innifrån kupén vid passagerarsidan. Kanske borde kolla den. Där sitter en massa bruna kablar, kopplade i karossen där. Lycka till.

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2009, 16:52:36 »
Eftersom jag inte har bilen bredvid mig så kan jag inte peka på sakerna men..kolla alla jordpunkter du hittar om de är dåliga eller/och så kollar du även plussidan, alla kablar ska ju se bra ut, var extra noggrann att kolla på kontakterna om de är dåliga

Men med tanke på att din instrumentpanel blinkar så känns de nästan som bilen får för lite ström..dags att byta generator och/eller batteriet kanske

Jag får göra det. Ska gå igenom samtliga idag tänkte jag och kolla så generatorn laddar som den ska. Batteriet är fräscht och trots mina korta sträckor till jobbet så verkar den inte dra ur batteriet..

Hej.

Jag hade strul med min 360 innan. Det var i och för sig tändningen som dog, radio, fläkt och lite sånt som dog. Efter ett massivt letande hittade jag en jordpunkt under säkringsdosan som var ärgad. Den sitter innifrån kupén vid passagerarsidan. Kanske borde kolla den. Där sitter en massa bruna kablar, kopplade i karossen där. Lycka till.

Tusen tack! där ska det rivas. Låter konstigt om det skulle vara ärgat där.. min bil är precis inkörd (passerat 30k mil) men vi får se  ;)

Tusen tack för hjälpen bägge två, nu har jag lite o skruva i några timmar så får vi se om det ger resultat! Jag återkommer.

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2009, 23:00:23 »
Delvist löst! jordat blocket mot karossen rejält nu! (50mm2 strömkabel låg till övers = PERFA) och de sprakade BRA länge innan all ström hade ramlat ur blocket  :o läskigt när man tänker på det.. som om det var kopplat till 220! i vilket fall som helst, det löste det mesta på elfelsfronten! Nu är det bara tutan som är problematisk, den gillar o tuta som en dåre om man sliter lite i ratten men det har inget med elen o göra, snarare kontakterna som är lite knasiga. Det var enklare fel än jag trodde :)

Men tack för hjälpen!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2009, 20:28:37 »
Delvist löst! jordat blocket mot karossen rejält nu! (50mm2 strömkabel låg till övers = PERFA) och de sprakade BRA länge innan all ström hade ramlat ur blocket  :o läskigt när man tänker på det.. som om det var kopplat till 220! i vilket fall som helst, det löste det mesta på elfelsfronten! Nu är det bara tutan som är problematisk, den gillar o tuta som en dåre om man sliter lite i ratten men det har inget med elen o göra, snarare kontakterna som är lite knasiga. Det var enklare fel än jag trodde :)

Men tack för hjälpen!

Gratulerar till framgångarna, hur mådde jordflätan till motorn då, synligt fel? Sitter ju en tunn på avgassidan oxå om den inte trillat bort redan som på min bil.

Tutan:
Ta bort tutknappen och tejpa kablarna så att de inte kan ge kontakt, tutar det fortfarande måste det bli kortslutning mellan kol eller kolbanor i bil eller ratt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danjul

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2009, 19:15:38 »

Men tack för hjälpen!

Gratulerar till framgångarna, hur mådde jordflätan till motorn då, synligt fel? Sitter ju en tunn på avgassidan oxå om den inte trillat bort redan som på min bil.

Tutan:
Ta bort tutknappen och tejpa kablarna så att de inte kan ge kontakt, tutar det fortfarande måste det bli kortslutning mellan kol eller kolbanor i bil eller ratt..

Jordflätan till motorn var sådär, skulle skruva loss den men den var så fastrostad runt muttern så jag råkade dra av den. Men det är ju löst med grövre kabel nu. Den tunna på avgassidan är tok-av, såg en liten snutt av den hängandes på ventilkåpan men inte mer än så. Tror inte den är så nödvändig då du jordar blocket så rejält.

Tutan är problemet med kolbanorna, vet dock inte hur det glappar.. trycker jag in ratten så tutar den och skruvar jag åt den för hårt tutar den också, så kan inte skruva fast ratten riktigt... :S

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2009, 19:56:38 »

Men tack för hjälpen!

Tutan:

Jordflätan till motorn var sådär, skulle skruva loss den men den var så fastrostad runt muttern så jag råkade dra av den. Men det är ju löst med grövre kabel nu. Den tunna på avgassidan är tok-av, såg en liten snutt av den hängandes på ventilkåpan men inte mer än så. Tror inte den är så nödvändig då du jordar blocket så rejält.

Tutan är problemet med kolbanorna, vet dock inte hur det glappar.. trycker jag in ratten så tutar den och skruvar jag åt den för hårt tutar den också, så kan inte skruva fast ratten riktigt... :S

Gissar på att om du byter ratt, byter tuta eller tar bort tutknappen så slutar det. När du trycker in ratten ger kolen kontakt, annars inte. Därför tutar det inte när ratten är borta eller tillbakaflyttad.
« Senast ändrad: augusti 20, 2009, 20:01:23 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.