Författare Ämne: B200F turbo :D:P  (läst 11774 gånger)

downhill

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
B200F turbo :D:P
« skrivet: augusti 29, 2009, 11:05:57 »
nu e projektget färdigt.   ;) Nu så e det bara lite fin slip kvar på det hela, har lite frågor får inte riktigt rätt på vissa grejer.. Ledsen

först e så e det att turbon inte vill som jag vill, när jag vill ladda vi säger 1 bar, så laddar han det e 1 sec sen går han ner till 0,5 därefter går han bara upp till ca 0,7, jag förstår det inte. nån som har ett svar på det??
kan det vara nånting som inte e tätt ell e det turbon som e kass då?

Det andra e mitt sprut, kör med 850 T5 spridare (oranga), har även en ställbar BTR inkopplad. vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med dom 2 problemen??
« Senast ändrad: augusti 29, 2009, 11:08:04 av downhill »

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: B200 turbo :D:P
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2009, 11:09:25 »
Detta borde inte ligga under projekt enligt mig (påbörja en projekttråd med att projektet är klart?), mer den tekniska delen av forumet. Sen så skrev du enbart vad du har för spridare och att du hade en justerbar BTR till insprutet men inte vad du hade för problem med det.

Vad kör du med för turbo, dump och Wastegate?
« Senast ändrad: augusti 29, 2009, 11:25:37 av elleshar »

downhill

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: B200F turbo :D:P
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2009, 11:26:25 »
hehe det glömde jag visst. när jag gasar fullt så gluddrar bilen o så e det då det med laddet.. jag har provat o bara köra på orginal btr o ställa på alla möjliga sätt på den ställbara . nu ligger den på lite mindre än 2 bar, så den får ju den orginala trycker nu på 2 bar, då vill den inte dra som den ska plus att den spikar för nästan minsta lilla..

jag ska flytta tråden från projekt.

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2009, 11:26:37 »
ditt sista problem fatta ja inget alls av? och ditt första problem är till 90% säkerhet att du har för liten turbo.. den klarar inte så högt ladd!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

downhill

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2009, 11:31:07 »
jag kör med 740 tic garret turbon..

kan man flytta hela tråden till trimmning??

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2009, 11:36:00 »
Tråden kommer bli flyttad av moderator sen så det är bara vänta :) Kan du förklara problemet med soppan en gång till då jag inte förstod något, väldigt luddigt.

downhill

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2009, 11:49:23 »
det e så att när jag körde på orginal spridarna så fick jag ställa BTR på 3,7 bar tror j<g det var, för att den skulle gå bra, emn jag tyckte inte den gick så bra.

så nu har jag större spridare o dte som e problemet nu e at jag får inte bilen att gå så bra som Robbax fick sin bil att gå o han har mindre turbo ??? ???
När jag gasar fullt så dränker den sig sj o det spelar nästan ingen roll hur jag ställer in BTR. har jag den nere på 1 bar så spikar han när jag laddar 0,7 bar??

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 29, 2009, 12:06:42 »
Vad kör du med för BTR då? Progressiv eller linjär?

downhill

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: augusti 29, 2009, 12:17:27 »
den e linjer

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 29, 2009, 13:34:32 »
850 spridarna är väl gjorda för 3 bars bränsletryck och under det bör inte spridarbilden bli korrekt.

downhill

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 29, 2009, 14:02:34 »
okej men om jag har den på 3 bar så går den så hilma fett att d en dränker sig sj??

jag vet faktist inte vad jag sak ta mig till för det går inte o köra med orginal spridare:(. någon som har ett tips??

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 29, 2009, 14:44:00 »
andra spridare som inte är förstora?
Även om ja inte tror det är där problemet ligger.
Har du moddad lmm och höjt soppatryck får du osso för mycke soppa, har detta problemet dock bara när den e kall.
Och bara när ja kör på vanlig bensin och "för högt soppatryck" typ 4 bar och uppot.
Med e85 i tanken funkar det prima

downhill

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: augusti 29, 2009, 15:29:23 »
men höjer jag soppe trycket så pluddrar den änu mer när jag trycker fullgas, visst den går knappt inte o köra när den e kall men det kan man leva med men den går inte som den ska hur jag än gör med lågt soppe tryck ell högt  :-\..

den går inte bra när jag har orginal spreidare på heller.

det e ju iknte mkt större spridare jag har på nu orginal e 340cc tror jag o nu har jag 380 ell 360cc.

en påolare körde med orginal spridare o orginal btr o gick riktigt bra för den lilla turbon han hade o jag kör med lite större men hänger inte med honom för fem öre :-\

downhill

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: augusti 29, 2009, 15:33:27 »
men jag förstår fortfarandfe inte varför jag tappar laddet när jag kör.. e det någon som kanske har ett svar på det vad det kan vara om det e WG som inte pallar hålla trycket ell om det e någon slang som inte pallar hålla trycket???

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: augusti 29, 2009, 16:52:16 »
no way att orginal e på 340cc :o
Kommer inte ihåg exakt men ligger strax under 200.
problemet med laddtrycket får du beskriva bättre. Hur ställer du upp de?
Är det med pysventil så låter de väldigt mycke som min bettede sig innan, Den springer iväg som fan upp mot 1 bar när ja ställt den på ca 0,6 för att sen dyka ner till 0,4 o sen gå upp mot 0,6.
Kan även va läckande packningar osv dåligt spända skruvar. Jaaa de e bara o kolla så allt funkar.

downhill

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: augusti 29, 2009, 17:13:23 »
ja det stämmer nogg att dom e på 200 orginal, kommer inte ihåg men sitter inte hemma har en tabell hemma på alla sprdare vilka cc dom har.men då e det nog inte säkert att 850 T5 spridarna e på 360-380 cc mins inte så bra.

ja jag ställer det med en pysventil o d en beter sig så som din gj.. jag har fått ett tips o testa ta bort pysen helt o koppla den dirretk på trycksidan på turbon,.. men polaren kör med pys o den funkar bra men han har en lätt trycksturbo o funkar helt perfa..

nu har jag förbrukat 2 st linjera BTR:er. sicket mög det var. så nu kör jag med orginalet.

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 24, 2009, 18:55:51 »
min e som dreamworlds Plöddrar o har sig När den e kall Mellan 1500,2500 varv och min dränker sig vid fulgas det löser jag genom att inte ha fullgas ;)
Risig Men Betald,

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #17 skrivet: november 24, 2009, 20:15:26 »
Angående spridarproblemet.

Har du kollat lambdasondens värde under en fullgasaccelleration med originalspridarna och verkligen sett att den går snålt?
Annars är det ju inte det som är problemet. Har du problem med att hålla laddet kanske det är laddtrycket som sjunker och därför går den inte lika bra som dina kompisars bilar?!

Har man en lite ballare multimeter kan man mäta på spridarna under fullgaskörning och se "dutycycle" på instrumentet. Alltså hur ofta spridarna öppnar.
Dutycycle 100% är detsamma som att spridaren är öppen konstant. 50% dutycycle ja då är spridaren öppen några millisekunder sen stängd lika många millisekunder osv.

Borde gå att mäta ovanstående med vilken voltmeter/multimeter som helst oxå. Mäter man spänningen över spridarna så ska den inte närma sig 12v.
Ungefär såhär: 12v=100% 6v=50% osv..

Rekommenderat max är 80% dutycycle. Så man har lite marginal. Har man tex. 95% dutycycle så får man leta efter större spridare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Maruder

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: november 24, 2009, 22:00:17 »
ja det stämmer nogg att dom e på 200 orginal, kommer inte ihåg men sitter inte hemma har en tabell hemma på alla sprdare vilka cc dom har.men då e det nog inte säkert att 850 T5 spridarna e på 360-380 cc mins inte så bra.

ja jag ställer det med en pysventil o d en beter sig så som din gj.. jag har fått ett tips o testa ta bort pysen helt o koppla den dirretk på trycksidan på turbon,.. men polaren kör med pys o den funkar bra men han har en lätt trycksturbo o funkar helt perfa..

nu har jag förbrukat 2 st linjera BTR:er. sicket mög det var. så nu kör jag med orginalet.
Dom ljusblåa spridarna är på 391cc om det är dom du tänker på?
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Anders GP

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: december 21, 2009, 20:37:57 »
Vore det inte smidigare att plocka hela sprutet från en turbo??? Eller ta en hela motorn från en 940 turbo???

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #20 skrivet: december 21, 2009, 20:45:15 »
köp min 360 glt, turbomatad och klar =) och nogrant testkörd  ;D
Bra, bättre, bredast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #21 skrivet: december 21, 2009, 21:13:40 »
Vore det inte smidigare att plocka hela sprutet från en turbo??? Eller ta en hela motorn från en 940 turbo???

Vad lär man sig på det?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #22 skrivet: december 21, 2009, 21:59:59 »
kan garantera att han lär sig skruva på den bilen  ;D
Bra, bättre, bredast