Författare Ämne: B19a läcker vatten - Löst, spricka i slang.  (läst 3861 gånger)

jeppen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
B19a läcker vatten - Löst, spricka i slang.
« skrivet: augusti 31, 2009, 20:33:45 »
Min volvo 360 gls med B19a har börjat trycka ur sig vatten,det är som ett pysande ljud. det kommer från det övre högra hörnet sett framifrån (låter det som iallafall) den läker inte så kraftigt men ungefär en liter har den tryck ur sig. under 1-2 veckors tid.

vad ska ja göra?:S kan det va nån svetsfog som spruckit så ja ska ta lös kylarn å få nån å svetsa den eller ska ja köpa en beg.?

tacksam för bra svar!

MVH//Jesper
« Senast ändrad: september 08, 2009, 14:56:37 av FREJ »
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: B19a läker vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2009, 21:05:02 »
kolla slangarna, annars kan du plocka ur kylarn o prova den under tryck i vatten för att se var den läcker ifrån, e de en liten läcka så är det bara att löda, :)
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

jeppen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
SV: B19a läker vatten
« Svar #2 skrivet: september 01, 2009, 12:01:03 »
kolla slangarna, annars kan du plocka ur kylarn o prova den under tryck i vatten för att se var den läcker ifrån, e de en liten läcka så är det bara att löda, :)

hittat läckan! :D slangen från termostaten till kylarn va sprucken snett underifrån så de va omöjligt att se  märkte det genom att pilla lite här å var me fingrarna runt ändarna på alla slangar :P

MVH//Jesper
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B19a läker vatten
« Svar #3 skrivet: september 08, 2009, 14:56:03 »
kolla slangarna, annars kan du plocka ur kylarn o prova den under tryck i vatten för att se var den läcker ifrån, e de en liten läcka så är det bara att löda, :)

hittat läckan! :D slangen från termostaten till kylarn va sprucken snett underifrån så de va omöjligt att se  märkte det genom att pilla lite här å var me fingrarna runt ändarna på alla slangar :P

MVH//Jesper

Grattis!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: B19a läcker vatten - Löst, spricka i slang.
« Svar #4 skrivet: september 10, 2009, 11:39:12 »
måste bara kommentera detta. Jag hade ju en b200 insprut förut och där fick jag problem med sprickor på övre anslutningen på kylaren. det började läka och så. Grundproblemet till detta var ett dåligt motorfäste på höger sida som gjorde att kylarslangen blev för kort och istället för att lossna så förstörde den kylaren.

Jag löste det hela med att löda om fogen som håller fast röranslutningen samt byta till en längre slang andra gången detta hände. Man lär sig av sina misstag :P

Men vill inte säga att detta var felet på din bil. Bara varna andra om att det kan hända :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B19a läcker vatten - Löst, spricka i slang.
« Svar #5 skrivet: september 11, 2009, 19:56:01 »
Bara varna andra om att det kan hända :)

Uppskattas! Tänkte skapa en lista på sådana varningar nånstans på forumet.  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jeppen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
SV: B19a läcker vatten - Löst, spricka i slang.
« Svar #6 skrivet: september 12, 2009, 17:01:49 »
måste bara kommentera detta. Jag hade ju en b200 insprut förut och där fick jag problem med sprickor på övre anslutningen på kylaren. det började läka och så. Grundproblemet till detta var ett dåligt motorfäste på höger sida som gjorde att kylarslangen blev för kort och istället för att lossna så förstörde den kylaren.

Jag löste det hela med att löda om fogen som håller fast röranslutningen samt byta till en längre slang andra gången detta hände. Man lär sig av sina misstag :P

Men vill inte säga att detta var felet på din bil. Bara varna andra om att det kan hända :)

det kan nog va så på min bil å för att den läker ytterst lite fortfarande :/
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D