Författare Ämne: Trimma en B200F?  (läst 5175 gånger)

Berna

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Trimma en B200F?
« skrivet: september 10, 2009, 14:41:32 »
Hej. Jag har en 360 GL 88:a och jag skulle vilja få ut mer häst. Nu till min fråga:

Vad är det för kamaxel som är vassare som passar och
Vad är det för spridare man ska ha, och vad är det mer man kan byta förutom att byta toppen och plana den?

//Alex

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Trimma en B200F?
« Svar #1 skrivet: september 10, 2009, 16:25:42 »
Rota runt lite, finns många matnyttiga trådar om det här. Och projekt-delen är absolut inte att underskatta, även om det kan bli en hel del läsning.

Bl.a. K, H och VX3 är vassare kammar som passar i din bil.
Spridarna tror jag inte du behöver bekymra dig om än, räcker med att höja trycket om du vill ha mer bränsle.
Det finns mycket som går att göra, bl.a. kan du balansera vevpartiet och lätta svänghjulet. Det ger inte mer effekt, men minskar förlusteffekten.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: september 11, 2009, 19:41:56 »
Välkommen Berna, här kan du läsa mer om bränsletrycksregulator och trimning av den: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2847.0

Vill du inte byta/modifiera originalet kan du sätta dit en ställbar bränsletrycksregulator som finns att köpa hos diverse trimfirmor.

Spridarna behöver du som sagt var inte byta förrens du trimmar lite mer eller går över till "racebränslet" E85

Att byta original insatsfilter mot ett öppet sportluftfilter ger mer hästar än man tror, samma med att ta bort katalysatorn men det gillas inte av ordningsmakten.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FimpeN

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 12, 2009, 00:46:50 »
Jag har en 88 måste katalysatorn funka i min bil? Är det annars bara att skruva av den å "tömma" den på innehållet och sätta tillbaka den? Ger en bränsletrycksregulator från en annan volvo typ 2/7/900 mer effekt?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 12, 2009, 20:04:51 »
88B- = Katalysatorn ska finns och fungera. Annars ska den bara sitta där, funktionen mäts inte.
Kolla gamla bes. protokoll och se vad dom har mätt. Mäter dom alla fyra värden så kan du inte rensa den och komma genom.

BTR från 2/7/9-serien är på 3 bar, original 300 2.5bar. Du får alltså i mera soppa än med original.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: september 13, 2009, 22:48:01 »
Ger en bränsletrycksregulator från en annan volvo typ 2/7/900 mer effekt?
BTR från 2/7/9-serien är på 3 bar, original 300 2.5bar. Du får alltså i mera soppa än med original.

Jepp ger mer soppa men där med inte sagt att det blir bättre/mer effekt för det.. beror ju precis på hur motorns setup ser ut i övrigt och hur mycket bränsle som behövs..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.