Författare Ämne: Kört turbobil  (läst 7291 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Kört turbobil
« skrivet: augusti 22, 2009, 20:40:36 »
Har en hyrbil hemma över helgen, en Toyota Auris 2-liters dieselturbo på 125hk@36000rpm 300NM@2000-2800rpm

Skönt med kraft när turbon kommer, skönt på landsväg. 6 växlar.

Men i stan, hopplöst när man är van vid Opel sugmotor som ALLTID drar framåt med hyfsad dragkraft.
Toyotan känns som om den "står still" och inte accar alls när man kommer i långsamma korsningar på 2ans växel.. sen tar det 10-20 meter innan man kommit upp i 1950rpm då turbon börjar märkas, sen efter 2000rpm skjuter det på nästan för bra för att det ska bli mjuk stadskörning.

Är väl en vanesak men känns helt fel att lägga i ettans växel när man fortfarande håller hyfsad fart framåt! Sen på femman i hastigheter under 70-75 så måste man ju växla ner om det kommer en backe eller man ska öka farten lite snabbt. 6an är inte mycket värre för det skiljer bara 200rpm mellan 5an och 6an.

Behövde skriva av mig detta bara  :P

Är nog som Kurre som oxå vill ha ladd från LÅGA varv..
annars måste motorn ha lite att ge även utan laddtryck. Undrar hur toyotan är med stora dieseln på 2.2 liter 175hk@400nm  :o
« Senast ändrad: augusti 25, 2009, 23:34:12 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Kört turbobil
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2009, 21:10:17 »
Inte kul med acceleration på bilar med "för-stor" turbo vid låga varv. Såg på Topgear när Jeremy kör med en Lancer EVO 9 MR ( Om jag har rätt ) mot en Fiat Brava kombi, de låg på samma hastighet och samma växel, när de sen gasa drog fiaten iväg, en bra bit.

Jag föredrar kompressorer
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Kört turbobil
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2009, 21:55:34 »
Annars tar man en sugmotor och turbokonverterar! bra kombo!  :-*
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kört turbobil
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2009, 23:17:03 »
Annars tar man en sugmotor och turbokonverterar! bra kombo!  :-*

Jepp, samt komphöjer lite och kör på E85!

Tänk bara på dem som turbomatar en BMW M3  :o
Den motorn är ju en så fulländad sugmotor som nånsin går att få i en serieproducerad gatbil!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Kört turbobil
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2009, 12:31:09 »
Har en hyrbil hemma över helgen, en Toyota Auris 2-liters turbo på 125hk@36000rpm 300NM@2000-2800rpm

Jävlar vad den varvar..  ;)

Nämen, har kört lite med en Ford mondeo TDci för några veckor sen. Upplever precis samma som du nämner om toyotan, fast Forden är en diesel. Inget drag före 2000rpm förrens när turbon börjar ladda, sen drar det iväg lite väl bra.

« Senast ändrad: augusti 24, 2009, 21:39:22 av Girder »

FimpeN

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
SV: Kört turbobil
« Svar #5 skrivet: augusti 24, 2009, 20:52:08 »
Fick låna en liten turbo opel på pratiken och den gick som f*n skit kul att köra. synd att jag inte passade på att ta en omväg när ja ändå kunde  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kört turbobil
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2009, 00:08:46 »
har kört lite med en Ford mondeo TDci för några veckor sen. Upplever precis samma som du nämner om toyotan, fast Forden är en diesel. Inget drag före 2000rpm förrens när turbon börjar ladda, sen drar det iväg lite väl bra.

Toyotan var oxå diesel.. glömde skriva!  :-X


Nu har jag fått låna en Saab-kombi. En 9-3 VECTOR 2008 1,9TiD=FiatDIESEL 16v 150hk@4000rpm 320nm@2000rpm

Saaben var märkbart piggare än toyotan. Det framstod inte så konstigt då jag kollade upp motorns prestanda samt att Saaben inte väger mycket mer än toyotan.
Saaben drar jämnare på låga varv och kommer igång tidigare (~1500rpm) även om ketchupen kommer uppåt 2000rpm även här.
Men trots att den drar igång tidigare känns den pigg även på varvtal uppåt 4500rpm! Toyotan kändes väldigt smal i registret..

En negativ sak med Saaben är att den känns lite trång i kupén men det är nog bara känslan av att vara ombonad. För man får plats bra trots 1,9 meter förare. Går till och med "sitta bakom sig själv".
Jo just det, drivlinan är lite glapp med. Märks tydligt på ettans växel men även på 2an. På ettan var det riktigt svårt att köra jämnt på lite högre varv, väldigt nervös på gasen. Men på högre växlar är mjukvaran så förlåtande att det inte händer mycket när man fladdrar med gaspedalen.

Ljudet från dieselmotorn är typ ohörbart i Saaben. Toyotan knattrade även på låg belastning i 90 blås så att man konstant hörde dieselknatter. Saaben har mer turbovissel och lite dumpljud, vilket knappt existerade i Toyotan.

Bromsarna var helt enormt effektiva i Toyotan medans de i Saaben är mer vad jag är van vid från Volvo V70 och Opel Astra & Vectra mfl.

Edit: glömde skriva att även Saaben är 6-växlad och att sjätte växeln knappast är en "överväxel". Skiljer lite mer mellan 5an och 6an i 90 blås med Saaben (~3-400rpm) än Toyotan (~200rpm)
« Senast ändrad: augusti 26, 2009, 00:12:58 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kört turbobil
« Svar #7 skrivet: september 01, 2009, 20:16:43 »
Usch va trött jag är på ketchupeffekten nu med drygt 2 veckor i turbobilar.. kraften kommer inte då jag behöver eller vill ha.... men såklart skönt när det väl skjuter på
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Kört turbobil
« Svar #8 skrivet: september 06, 2009, 00:44:27 »
vad är ni för kärringar?? sen effekt vid 2000 rpm???
asså seriöst, skaffa v8 om man gilar å tugga runt på varvtal under 2k å förväntar sej kunna komma iväg  ::)

nee, asså håll varvet upp eller kompensera med gaspedalen istället, finns det ens nya bilar utan turbo att köpa?? det är väll i dagsläget mer ekonomiskt att ha turbo?? 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kört turbobil
« Svar #9 skrivet: september 06, 2009, 10:26:09 »
vad är ni för kärringar?? sen effekt vid 2000 rpm???
asså seriöst, skaffa v8 om man gilar å tugga runt på varvtal under 2k å förväntar sej kunna komma iväg  ::)

nee, asså håll varvet upp eller kompensera med gaspedalen istället, finns det ens nya bilar utan turbo att köpa?? det är väll i dagsläget mer ekonomiskt att ha turbo?? 

Haha, förr kanske det var så men en modern bilmotor tycker jag ska dra jämt i hela registret, helst från 500rpm och uppåt.
Sen blir det såklart turbokick om det är lite större turbo på motorn. I dessa två fall med dieselsnurrorna på 2 liter är det väl ett måste för att få nån fart på skrotet.

Och jag pratar inte bus/race/entusiastbil nu utan ren familjebil!!

Klart det finns icke turbobilar, de är nog trots allt vanligast, på bensinsidan. Diesel kräver nog turbo eller bamsig volym för att få nåt att köra om med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Kört turbobil
« Svar #10 skrivet: september 06, 2009, 17:51:41 »
japp skojjar bara lite med er, polaren har en peugot lemans blabla. eller vafasn den heter (liten skåpbiol med turbodisel)

å den är precis som ni säger, händer inte ett jota, tar typ en sekun/två sekunder innan man kommer iväg från att man börjar gasa...    är lite märkligt å köra men tycker uinte det är nått man stör sej på direkt, man vänjer sej ju väldigt fortt vid det å anpassar körningen,  :)

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Kört turbobil
« Svar #11 skrivet: september 06, 2009, 21:12:38 »
Haha, förr kanske det var så men en modern bilmotor tycker jag ska dra jämt i hela registret, helst från 500rpm och uppåt.
Sen blir det såklart turbokick om det är lite större turbo på motorn. I dessa två fall med dieselsnurrorna på 2 liter är det väl ett måste för att få nån fart på skrotet.

Jag tror att moderna dieslar är som dom är för att motorn ska kunna ha ett bredare register än förr i tiden. Man har helt enkelt fått offra bottenvridet för att slippa växla så ofta. Folk är ganska lata nuförtiden.

Min första bil var en Mercedes med 2,2-liters förkammardiesel utan turbo. Med den var det inga problem att smyga iväg på tomgång från stillastående på högsta växeln. 0-toppfart på samma växel, tufft, men det tog ju en halv eftermiddag.

Sedan när jag gjorde lumpen fick man ju köra en massa TDI-bilar (slutet av 90-talet, när "alla" statliga bilar var TDI) å jag har nog aldrig varit så besviken på ny teknik som då. Man var ju tvungen att hålla 2000+ rpm för att biluslingarna ens skulle orka gå! Å att ta sig iväg från stillastående utan att inredningen i bilen vibrerade sönder var nästan omöjligt. Men dom var ju snabbare än min gamla 220D.

Dom dieslar jag kört på senare år tycker jag har varit väldigt lika bensinbilar, å det är förmodligen det tillverkarna strävat efter. Det och avgaskrav.

Själv skulle jag vilja se något bilmärke bryta trenden och bygga en bil med en lastbilsmotor i miniatyr. Överjävligt vrid å smalt register, högt komp å en turbo som laddar flera bar så fort man kliver av kopplingen - det är ju då dieslarna är som effektivast. Att man kanske måste ha en växellåda med lite fler steg än vanligt borde knappast vara ett problem, det var väl TDI-bilarna som "tvingade" fram VW:s 6-växlade från början.

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: Kört turbobil
« Svar #12 skrivet: september 12, 2009, 20:17:23 »
Dieslar brukar ju ändå skjutsa på rätt så bra även i stan.

Min 9-5a(bensin) med alldeles för stor turbo är rätt så jobbigt att köra i stan, men orginal var det inga problem.
Jag hade tidigare en passat 140hk tdi -07, den var helt underbar i stan. Turbon märktes inte utan det var som vilken sugmotor som helst.
Jag har kört flera andra dieslar utan att märka av det du säger, låter som att toyota misslyckats med sin diesel tycker jag.

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Kört turbobil
« Svar #13 skrivet: september 16, 2009, 21:05:14 »
Dieslar brukar ju ändå skjutsa på rätt så bra även i stan.

Min 9-5a(bensin) med alldeles för stor turbo är rätt så jobbigt att köra i stan, men orginal var det inga problem.
Jag hade tidigare en passat 140hk tdi -07, den var helt underbar i stan. Turbon märktes inte utan det var som vilken sugmotor som helst.
Jag har kört flera andra dieslar utan att märka av det du säger, låter som att toyota misslyckats med sin diesel tycker jag.

/Anders

Tack för dina erfarenheter Anders! Jag har kört en kompis lite äldre passat TDI och det var som du säger som en sugmotor. Hade glömt att jag kört en sådan faktiskt..
Och i våras körde jag en hyrbil Audi A6 Avant med 2,0 dieselturbo. Den körde jag från Göteborg och hem innan jag fattade att det var turbo på!!
Nej så både Toyotan och Saab 9-3 turbodiesel får FETT underkänt enligt mig.. sen ska jag inte hylla Passaten och Audin allt för högt än för jag provkörde inte dem på segdragning så mycket som jag gjort med Saaben och Toyotan. Till nästa familjebilsbyte lär det bli intressant att kolla upp lite olika bilar från olika märken med olika motorer på olika bränslen  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.