har kört lite med en Ford mondeo TDci för några veckor sen. Upplever precis samma som du nämner om toyotan, fast Forden är en diesel. Inget drag före 2000rpm förrens när turbon börjar ladda, sen drar det iväg lite väl bra.
Toyotan var oxå diesel.. glömde skriva!
Nu har jag fått låna en
Saab-kombi. En 9-3 VECTOR 2008 1,9TiD=FiatDIESEL 16v 150hk@4000rpm 320nm@2000rpmSaaben var märkbart piggare än toyotan. Det framstod inte så konstigt då jag kollade upp motorns prestanda samt att Saaben inte väger mycket mer än toyotan.
Saaben drar jämnare på låga varv och kommer igång tidigare (~1500rpm) även om ketchupen kommer uppåt 2000rpm även här.
Men trots att den drar igång tidigare känns den pigg även på varvtal uppåt 4500rpm! Toyotan kändes väldigt smal i registret..
En negativ sak med Saaben är att den känns lite trång i kupén men det är nog bara känslan av att vara ombonad. För man får plats bra trots 1,9 meter förare. Går till och med "sitta bakom sig själv".
Jo just det, drivlinan är lite glapp med. Märks tydligt på ettans växel men även på 2an. På ettan var det riktigt svårt att köra jämnt på lite högre varv, väldigt nervös på gasen. Men på högre växlar är mjukvaran så förlåtande att det inte händer mycket när man fladdrar med gaspedalen.
Ljudet från dieselmotorn är typ ohörbart i Saaben. Toyotan knattrade även på låg belastning i 90 blås så att man konstant hörde dieselknatter. Saaben har mer turbovissel och lite dumpljud, vilket knappt existerade i Toyotan.
Bromsarna var helt enormt effektiva i Toyotan medans de i Saaben är mer vad jag är van vid från Volvo V70 och Opel Astra & Vectra mfl.
Edit: glömde skriva att även Saaben är 6-växlad och att sjätte växeln knappast är en "överväxel". Skiljer lite mer mellan 5an och 6an i 90 blås med Saaben (~3-400rpm) än Toyotan (~200rpm)