Författare Ämne: Skilnad på b200k -85 och b200f -88  (läst 11327 gånger)

waffne

  • Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« skrivet: november 10, 2009, 18:24:47 »
Hej!

vad är skilnaden på b200k -85 och b200f -88

jag har nu b200k i min 360 gls står att det är 77kw i den
i min reservdelsbil sitter det en b200f där står det 81kw

vad är det som gör att det skiljer i hk?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #1 skrivet: november 10, 2009, 20:18:33 »
Hej!

vad är skilnaden på b200k -85 och b200f -88

jag har nu b200k i min 360 gls står att det är 77kw i den
i min reservdelsbil sitter det en b200f där står det 81kw

vad är det som gör att det skiljer i hk?

K-motorn har förgasare och högkomps kolvar och F-motorn har elektronisk insprutning med lambda :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

waffne

  • Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #2 skrivet: november 10, 2009, 20:51:27 »
ok.
kan jag flytta över det elektroniska elektroniska insprutet och på så vis få ut 81kw på den andra?
är det ett större ingrepp? och är det ok på bes?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #3 skrivet: november 10, 2009, 21:21:28 »
ok.
kan jag flytta över det elektroniska elektroniska insprutet och på så vis få ut 81kw på den andra?
är det ett större ingrepp? och är det ok på bes?

Njaa, vet inte du måste även ha svänghjulet och triggersensorn från "F" motorn och då är det nästan lika bra att flytta över hela "F" motorn med sprut och kabelhärva.
Förmodligen märker dom inget på Bes då det ser orginal ut..
Enligt SFRO så får du byta motor mot en med Katalysator på bilar upp t.o.m -92.
Tror att det bara är SBP som behöver reg.besiktiga. du får väl göra en effektökning på 10% eller så?
Det kanske någon annan kan svara på? :)


FRÅN SFRO:
"AVGASREGLER

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment."

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #4 skrivet: november 10, 2009, 21:39:28 »
ok.
kan jag flytta över det elektroniska elektroniska insprutet och på så vis få ut 81kw på den andra?
är det ett större ingrepp? och är det ok på bes?

Ja flytta över kan du. Och tvärtemot vad jyllskar säger så behöver du inte byta tändsystem eller svänghjul om du inte vill  :P

Sen om det blir några hästar mer pga. detta det vet jag inte.  ::)
En förgasare som är rätt inställd och är så stor att luftflödet är detsamma ger lika många kw/hk/nm som insprut.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #5 skrivet: november 10, 2009, 22:07:05 »
ok.
kan jag flytta över det elektroniska elektroniska insprutet och på så vis få ut 81kw på den andra?
är det ett större ingrepp? och är det ok på bes?

Ja flytta över kan du. Och tvärtemot vad jyllskar säger så behöver du inte byta tändsystem eller svänghjul om du inte vill  :P

Sen om det blir några hästar mer pga. detta det vet jag inte.  ::)
En förgasare som är rätt inställd och är så stor att luftflödet är detsamma ger lika många kw/hk/nm som insprut.

nja i praktiken stämmer väl inte rigtigt det där för att i en insprutare så finförselas väl bensinen mer vilket då ger bättre förbränning?? eller är det av liten betydelse?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #6 skrivet: november 10, 2009, 22:24:30 »
ok.
kan jag flytta över det elektroniska elektroniska insprutet och på så vis få ut 81kw på den andra?
är det ett större ingrepp? och är det ok på bes?

Ja flytta över kan du. Och tvärtemot vad jyllskar säger så behöver du inte byta tändsystem eller svänghjul om du inte vill  :P

jaså :-X behöver inte sprutet renixgrejorna eller dom kanske oxå sitter på k-motorn?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #7 skrivet: november 10, 2009, 22:40:15 »
ok.
kan jag flytta över det elektroniska elektroniska insprutet och på så vis få ut 81kw på den andra?
är det ett större ingrepp? och är det ok på bes?

Ja flytta över kan du. Och tvärtemot vad jyllskar säger så behöver du inte byta tändsystem eller svänghjul om du inte vill  :P

jaså :-X behöver inte sprutet renixgrejorna eller dom kanske oxå sitter på k-motorn?

Huvudet på spiken där.. Renix sitter nog 17 på en B200K oxå..
Annars funkar sprutet till vilket tändsystem som helst i princip. Bara att koppla det till samma punkt som varvräknaren så funkar det!
I 340/360 är det är bara Renix som har en egen triggergivare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #8 skrivet: november 10, 2009, 22:41:37 »
ok.
kan jag flytta över det elektroniska elektroniska insprutet och på så vis få ut 81kw på den andra?
är det ett större ingrepp? och är det ok på bes?

Ja flytta över kan du. Och tvärtemot vad jyllskar säger så behöver du inte byta tändsystem eller svänghjul om du inte vill  :P

Sen om det blir några hästar mer pga. detta det vet jag inte.  ::)
En förgasare som är rätt inställd och är så stor att luftflödet är detsamma ger lika många kw/hk/nm som insprut.

nja i praktiken stämmer väl inte rigtigt det där för att i en insprutare så finförselas väl bensinen mer vilket då ger bättre förbränning?? eller är det av liten betydelse?
Förmodligen liten betydelse ja.. i allafall på våra lågeffektsbilar. Sen funkar väl ett sprut oftast bättre i alla möjliga och omöjliga körsituationer och så är det pålitligt sålänge det inte blir några konstiga jordfel eller nåt  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

waffne

  • Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #9 skrivet: november 11, 2009, 21:49:33 »
det kanske är smidigare att flytta över hela motorn?
isf måste jag flytta över katten?  ???
och hur funkar det med elsystemet?

något annat att tänka på?

mkt frågor men tackar för svar ;D

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #10 skrivet: november 11, 2009, 22:56:15 »
det kanske är smidigare att flytta över hela motorn?
isf måste jag flytta över katten?  ???
och hur funkar det med elsystemet?

något annat att tänka på?

mkt frågor men tackar för svar ;D

ska den i -85an? isåfall kan du ta katten och göra som FREJ har gjort med sin, en ljudämpare med form av en katt ;) så ser allt mer original ut. Alla F motorer kom väl med katt och "E" motorn utan.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

waffne

  • Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #11 skrivet: november 14, 2009, 17:19:33 »
Hur fungerar det med all el ???

el är ju inte något jag är kung på  :-[

whlplash

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #12 skrivet: november 18, 2009, 23:04:09 »
Vill du ha mer effekt så hadde jag sattsat på fräna förgasare i stället!  ;D
En nytt komplet kit får du för 14500kr! Vet inte hur mycket det gör men du får ett skönt ljud i rovan i alla fal.  8)   

http://www.maskinobil.com/4.html

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #13 skrivet: november 19, 2009, 19:38:25 »
vad är det som gör att det skiljer i hk?

Skillnaden i effekt beror nog mest på kamaxeln. Tror det brukar sitta L eller Y kamaxel i k-motorerna, å dom är lite mesigare än A-kammen som sitter i f-motorn.

waffne

  • Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
SV: Skilnad på b200k -85 och b200f -88
« Svar #14 skrivet: november 19, 2009, 19:47:32 »
14500kr för att bilen ska låta coolt är lite svindyrt ::)