Författare Ämne: för lite planat ?  (läst 3476 gånger)

sebbeee

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
för lite planat ?
« skrivet: december 02, 2009, 21:18:56 »
jag har nyss planat min 530 topp 0,6 mm , är detta för lite för att ens ge något ? ska slipa ur avgas och insug senare så tänkte om man måste plana mer ? tacksam för svar

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: för lite planat ?
« Svar #1 skrivet: december 02, 2009, 21:32:02 »
jag har nyss planat min 530 topp 0,6 mm , är detta för lite för att ens ge något ? ska slipa ur avgas och insug senare så tänkte om man måste plana mer ? tacksam för svar

Minsta tiondel ger ju effekt men för att det ska märkas så kanske 0,6mm är för lite.. går ju att räkna ut.

För egen del så vill jag ha så mycket planing (så hög kompression) som möjligt för att få ut så mycket effekt som möjligt samt samtidigt få en mer alert motor som utnyttjar energin bättre i bränslet (högre effektivitet).
Kommer köra med 3mm planing men då kanske jag inte kan utnyttja motorn fullt ut på bensin utan att det spikar så då får jag tanka i etanol eller möjligtvis V-power. Men det är bara spekulationer än så länge.

Varför planade du 0.6 först? Var toppen skev/repig så att du ville få den plan och fin eller var det för avsikt att höja effekten?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sebbeee

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 14, 2010, 15:55:49 »
okey nää det var så att han jag lämnade in den till på skolan sa att 0,6mm skulle räcka...

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 14, 2010, 22:03:09 »
okej 530 topparna brukar jag plana 2-3 mm när jag planar dom brukar funka bra det vet dom som planat mer en då
Old Volvo's never die, they only go faster!"