ok.
kan jag flytta över det elektroniska elektroniska insprutet och på så vis få ut 81kw på den andra?
är det ett större ingrepp? och är det ok på bes?
Njaa, vet inte du måste även ha svänghjulet och triggersensorn från "F" motorn och då är det nästan lika bra att flytta över hela "F" motorn med sprut och kabelhärva.
Förmodligen märker dom inget på Bes då det ser orginal ut..
Enligt SFRO så får du byta motor mot en med Katalysator på bilar upp t.o.m -92.
Tror att det bara är SBP som behöver reg.besiktiga. du får väl göra en effektökning på 10% eller så?
Det kanske någon annan kan svara på?
FRÅN SFRO:
"AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment."