Författare Ämne: Maruders kalsongblåa 360 - SÅLD  (läst 212746 gånger)

Maruder

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #40 skrivet: april 02, 2010, 13:19:40 »
Nja, det verkar väl så..  Ja, spänningen verkar låg, kan visserligen vara så att min multimeter inte riktigt hänger med, men vad gör man åt det om det är för låg spänning?

Jag försökte få den att starta på startgas idag, men det gick inte det heller. Nu vet jag visserligen inte riktigt hur lätt dom ska starta på det heller men..

Jag står helt handfallen, jag är värdelös på sånt här..
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: april 03, 2010, 15:41:38 »
Sitter tändkablarna rätt? Sitter fördelaren rätt och inte nån kugg fel?
Prova ta ur stoppskruven för fördelaren och vrida den lite hit och dit, samtidigt som någon nöter på starten.
Har du någon tändinställningslampa så kanske du kan se om tändningen står käpprätt fel?

Startgas bör den tända till på snabbt. Tag loss någon vacuum slang från insuget och duscha rakt in i om du inte redan gör det :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: april 03, 2010, 18:18:34 »
kan de va spridarrelä som är pajt som på gammla 740 har du gjort nå specielt åt motorn i övrigt nyss vart ur med den eller nå liknande?
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: april 03, 2010, 20:31:54 »
tack för input :)

I och med att bilen startade som vanligt, gick orent ~5 sekunder och dog och efter det inte har gått att starta så tror jag inte att tändkablarna sitter fel, dom brukar inte justera om sig själva ;)

Det är möjligt att kamremmen har kuggat över, men det känns inte riktigt som det borde vara det heller. Då borde den inte ha startat och gått dåligt en gång tycker jag?

När jag testade med startgas så lossade jag slangen mellan insug och lmm och sprutade där, alltså innan gasspjället kom jag just på... Borde som du säger testa via en vacuumanslutning istället.

Sprdarrelä? det låter ju kanske som det skulle kunna vara nåt kanske, i och med att jag verkar ha för låg späning till spridarna. Sitter det nåt sånt på en B200F?

Innan det hände nu så hade bilen stått en vecka, och jag hade precis snickrat ihop ett nytt bakre avgassstem. Det har dock plockats av igen för att utesluta att den nya dämparen var tät..

Vad händer om bränsletrycksreglatorn dör? Jag tänkte just på att den stratade en gång, fanns det lite bränsetryckkvar då kanske?

Är mycket tacksam för hjälpen :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #44 skrivet: april 03, 2010, 21:25:38 »
Den borde ha startat/tänt till på startgas!!

När jag startar på startgas så sprejar jag i luftfiltret (ungefär där LMM sitter) och då tänder den alltid till direkt.
Även om tändkablar osv sitter fel så borde den väl tända nån gång, om än vid fel tillfälle  ???

Men du har ju gnista på stiftet läser jag nu..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: april 04, 2010, 11:55:28 »
ja det låter precis som felet jag hade förut på 740 körde in bilen i garaget gick fint poffa till dog sen vägra den starta då va det spridar relä men det borde väl sitta sånt på 360 med? hade jag haft vägarna in till gävle hade jag kunna hjälpt dig felsöka då jag inte har så långt ifrån ;) och biltema finns där  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: april 04, 2010, 19:06:52 »
Spridarna styrs inte av nåt relä, är bara +12V samt jordning genom sprutet som gäller. Däremot bränslepumpsrelät då som samtidigt ger sprutet och pumpen +matning
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: april 04, 2010, 21:41:55 »
ja men om det är bränslerelät som är dåligt borde han inte få fram soppa till spridarna ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: april 04, 2010, 22:51:12 »
ja men om det är bränslerelät som är dåligt borde han inte få fram soppa till spridarna ???

Nej precis

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: april 06, 2010, 13:06:45 »
Hallå igen :)

Jag har inte hållt på nåt mer sen sist, sitter i sälen för tillfället :)

Ja, precis som du säger frej så borde den ha gått på startgas, det är det första jag ska testa igen nästa gång, och då direkt i insuget!

Bränslepumpsreläet har aldrig varit inkopplat som det ska så länge jag har haft bilen, har pumpen på en vippbrytare. Det kan alltså påverka sprutet? Vilka stift ska byglas i reläsockeln för att ge sprutet +?

Ska spridarna ha 12v? det frej länkade till förut stog det ju 0,4-1v? Och jag har 0,25 enligt min multimeter.... Det är mätt mellan anslutningarna i kontaktstycket när det är bortkopplat från spridaren, när motorn går på startmotorn..

Mvh

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: april 06, 2010, 17:54:31 »
Bränslepumpsreläet har aldrig varit inkopplat som det ska så länge jag har haft bilen, har pumpen på en vippbrytare. Det kan alltså påverka sprutet? Vilka stift ska byglas i reläsockeln för att ge sprutet +?

Ska spridarna ha 12v? det frej länkade till förut stog det ju 0,4-1v? Och jag har 0,25 enligt min multimeter.... Det är mätt mellan anslutningarna i kontaktstycket när det är bortkopplat från spridaren, när motorn går på startmotorn..

Ja bränslepumpsreläet försörjer även sprutet med +12v.

Stift 30 på reläet är plusmatningen. Och då reläet drar så får man spänning på stift 87 (till sprutet) samt 87b (till bränslepumpen).

Men eftersom du får ut spänning i spridarkontakterna så är det ju liv i sprutet. Spridarna är anslutna till +12v samt jorden får de genom sprutet. Men sprutet reglerar ju
av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/ till spridarna så att när man mäter så får man en lägre spänning. Ju högre den spänningen är desto mer bränsle kommer ur spridarna då kontakten sitter på dem. Alltså skulle dina spridare spruta in en del bränsle fast ganska lite.

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: april 06, 2010, 19:16:42 »
vart i gävle håller du till? uti fal man skulle ha vägarna för bi om du behöver ha hjälp att fel söka
har ju lite reservdelar kan ta ed i så fall prova bytta

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: april 07, 2010, 15:36:49 »
FREJ: Ah, okey! Värt att kolla på hur sockeln ser ut i alla fall, det kan inte skada. Bra att lära sig lite om sprutet också, ska sätta mig och mosa igenom verkstadshandboken sen också..

Frågan är ju om min multimeter helt enkelt inte hinner med att visa högre än ~0,25v, det verkar ju lite konstigt om jag skulle ha spänning, men för lite?

dahlan144: Jag bor på Brynäs, tyvärr står bilen hos mina föräldrar 10 mil härifrån så det är inte så lätt... Du har lite reservdelar ligger annars?

Ska försöka rota lite mera vid tillfälle och se om man kan hitta nåt galet...

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: april 07, 2010, 17:35:04 »
ja jag har e hel reservdels bil står sammt en massa prylar ligger så..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: april 07, 2010, 18:35:59 »
FREJ: Ah, okey! Värt att kolla på hur sockeln ser ut i alla fall, det kan inte skada. Bra att lära sig lite om sprutet också, ska sätta mig och mosa igenom verkstadshandboken sen också..

Frågan är ju om min multimeter helt enkelt inte hinner med att visa högre än ~0,25v, det verkar ju lite konstigt om jag skulle ha spänning, men för lite?

Jo det kan stämma att multimeterns värde blir missvisande. Men vi vet åtminstone att du har spänning.
Men är den för liten kan det bero på att tex. TPS, LMM eller tempgivare är ur funktion på något sätt. Men motorn borde ju tända i allafall.
Börja du med startgastestet så att du vet att tändningen fungerar.. eller inte fungerar.

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: april 07, 2010, 19:18:20 »
dahlan: Kanon! Då vet man vem man ska ragga delar av  8)

FREJ: Ja, precis. Men den enda anledningen till att spänningen skulle bli lägre än vad den ska vara, är väl kabelskav/dåliga kontakt nånstans? Skulle luftmassemätaren eller tempgivare eller nåt annat vara paj tycker jag att bilen borde tända till i alla fall..

Har inte LU-Jet något "limpmode"? Jag tänkte om LMM eller liknande visar tokfel så säger sprutet ifrån och kör på förprogrammerade värden, så som LH-Jet mfl? Då ska ju bilen gå, men dåligt.

Som sagt, jag börjar med startgas för att helt utesluta tändfel :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: april 07, 2010, 22:30:06 »
FREJ: Ja, precis. Men den enda anledningen till att spänningen skulle bli lägre än vad den ska vara, är väl kabelskav/dåliga kontakt nånstans? Skulle luftmassemätaren eller tempgivare eller nåt annat vara paj tycker jag att bilen borde tända till i alla fall..

Har inte LU-Jet något "limpmode"? Jag tänkte om LMM eller liknande visar tokfel så säger sprutet ifrån och kör på förprogrammerade värden, så som LH-Jet mfl? Då ska ju bilen gå, men dåligt.

Aldrig hört/läst om limpmode nej..

Alltså spänningen mätt över spridarna varierar ju hela tiden beroende på hur mycket bränsle som styrboxen vill spruta in. Skulle det vara 12v så skulle spridaren stå öppen konstant och spruta in maximal mängd bränsle som spridaren kan leverera. Mäter du 6v så är spridaren stängd och öppen lika länge och levererar då 50% av sin kapacitet.
Så att gå stenhårt på Haynes värden kan ju vara vanskligt eftersom man inte vet under vilka förhållanden som deras mätning gjordes.

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: april 10, 2010, 15:31:53 »
FREJ: Nej, LU-Jet kanske saknar det helt då, det sista utan. Skit samma :)

Nej, det har du rätt i att man inte ska gå helt efter dom, men det ska man nog inte efter min multimeter heller så..

Idag har det rivits en del i skiten i alla fall, jag har haft min flickvän med som hjälp så jag har kunnat kolla lite mer. Om jag tar ur ett tändstift och kör den på starten så ser man att det duschas in bensin i alla fall, så jag började misstänka att gnistan var för svag..

Försökte sen få liv i den med startgas, hon nötte på starten och jag sprutade in i en vaccumanslutning i insuget, inte mycket mer än nån liten varvhöjning under nån halvsekund.. gnistan är nog för svag?

Började mäta upp tändmodulen,

Det här är väl ok?

Även detta är väl ok?

Men det här känns tvärfel, om jag har förstått boken rätt så ska hela skiten bytas om residansen överstiger 0 ohm. Och jag hade detta, jag gjorde 2 mätningar vid olika tillfällen, och fick olika värden, men båda är väl tvärfel?!

Har jag gjort rätt när jag mätt? Och är det så att hela tändmodulen bör bytas då?

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: april 10, 2010, 15:36:31 »
du o jag verkar ha samma fel med att bilen inte tänder till eller bara poffar till .. Ska mäta tändboxen imorgon och se vad som e vanskligt
Risig Men Betald,

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: april 10, 2010, 19:39:34 »
"trevligt" med nån annan som har samma problem, då kanske man kan bolla lite ideer och hjälpas åt iaf :)

Jag kom på att jag har mätt fel också, men gjorde en ny mätning som också tyder på att tändmodulen är ihjäl..

I modulen sitter 2 kontakter, en är 2 polig och går till vevaxelgivaren, min verkar ok.

Den andra är 3 polig, mellan stiftet längs till höger i tändmodulen och kontakten som min svarta pinne sitter i på sista bilden får det inte vara mer än 0,0 ohm i motstånd, jag har 0,2 ohm så det tyder som sagt fortfarande på att tändmodulen är ihjäl...

Samma stift, fast i kontakten (urkopplat från modulen) ska ha minst 9,5v mellan det och jord när man kör på startmotorn, min har ganska exakt det så det verkar inte vara några problem med strömförsörjningen till modulen iaf..

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: april 11, 2010, 19:22:04 »
Jag kolla precis och mätningen på tändspolen Som visar 6,03. Kohm där ska Vara 4kohm med en skillnad på +- 1.5kohm
Risig Men Betald,

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: april 11, 2010, 21:48:08 »
Jag kom på att jag har mätt fel också, men gjorde en ny mätning som också tyder på att tändmodulen är ihjäl..

Den andra är 3 polig, mellan stiftet längs till höger i tändmodulen och kontakten som min svarta pinne sitter i på sista bilden får det inte vara mer än 0,0 ohm i motstånd, jag har 0,2 ohm så det tyder som sagt fortfarande på att tändmodulen är ihjäl...

Samma stift, fast i kontakten (urkopplat från modulen) ska ha minst 9,5v mellan det och jord när man kör på startmotorn, min har ganska exakt det så det verkar inte vara några problem med strömförsörjningen till modulen iaf..

Passa dig för att lita på så låga ohmvärden. Inte ens min fleratusenkronors multimeter på jobbet klarar att mäta under typ 0.5 ohm. Själva motståndet mellan testkablarna och mätobjektet eller testkablarna och själva multimetern är nog inte tillräckligt lågt.
Vad får du för värde om du håller ihop testkablarna bara?
Slutsats: Jag skulle inte dömma ut tändmodulen bara för att du får 0.5 ohm där det ska vara 0.0 ohm.
Du har ingen annan tillgänglig att testa med? Kollat gnistan "open air"?

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: april 12, 2010, 08:43:01 »
Nej, det är väl iofs sant. Dock var det ofelbart aldrig under 0,2 ohm när jag mätte, trots att jag skrapade kontakterna med mera. Jag har 0 ohm om jag slår ihop testkablarna.

Jag håller på och jagar rätt på en annan tändmodul/tändspole för fullt nu  8)

Jag har kollat gnistan mot jordpunkt i motorrummet, och jag har gnista, men frågan är om den är tillräcklig..

Sen, precis som snoilvert säger, så ska tändspolen ha 4000 +/- 1500 ohm i residans, min har 6030 ohm, så den ligger ju även den utanför toleransområdet..

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: april 14, 2010, 19:44:54 »
Var över till "dahlan144" idag och skaffade mig en annan tändmodul, stort tack för den  :D

Får hoppas på att skiten startar med den :)

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: april 14, 2010, 21:22:20 »
ja får hoppas de går bättre en för mig  ;)

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: april 15, 2010, 18:26:10 »
Det lär ju onekligen visa sig  ;D

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: april 15, 2010, 21:33:46 »
fick fart på min idag så lär få fart på din å kan va ha 300 träff i gävle i sommar ;)

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: april 16, 2010, 11:25:48 »
Självklart! Min kommer dock vara brutalt mycket slöare än din  ::)

Öl, grillad korv och volvo 360, vad mer kan man begära? ;)

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: april 17, 2010, 15:40:28 »
"Nya" tändmodulen monterad, med ny huvudtändkabel.

Nu reagerar bilen på startgas, den ligger precis på gränsen till att starta känns det som när man duschar in i insuget (med soppapumpen avstängd).

Med soppapumpen på så håller den nästan på att starta precis när man börjar köra den på starten, men sen spelar det ingen roll hur länge man harvar på starten för det händer inget mer.. Mäter man i spridarkontakten så verkar det som det ligger lite högre ström på precis i början också, då är det typ 0,4v, för att sen gå ner till 0,25v pendlande efter nån sekund.

Är det nån givare eller nåt som kan "strypa" insprutet?

Svänghjulsgivaren är uppmätt till 195 ohm, så den verkar ok. Vad mer bör man kolla?

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: april 17, 2010, 15:43:54 »
har du provat o ta av svänghjulsgivaren och rengöra huvudet  ?...
Prövat köra utan kallstartsspridare ?
Min funka efter att jag kopplat ur kallstartspridaren kört på starten oavbrutet i 10 minuter samtidigt som jag malt in Massor med startgas
Risig Men Betald,

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: april 19, 2010, 18:34:37 »
Tjena :)

Nej, jag har inte plockat ur och rengjort den, man kanske borde göra det?

Har inte heller provat att köra utan kallstartsspridare, men att koppla bort den borde väl bara göra det "värre"?

Fungerar din som den ska nu?

Jag har för övrigt suttit och plöjt igenom felsökningshäftet till insprutet, och har hittat en del intressant som ska kollas upp.

Tydligen så kan en paj LMM se till att bilen inte startar öht, det trodde jag faktiskt inte! Så den ska kollas upp, sen även kylarvätsketemperatursensorn ska mätas upp för att se om den uppför sig som den ska :)

Om det är LMM eller kylarvätsketemperatursensorn (vilket jävla ord, finns det nån vettig förkortning?) som dummar sig så kan det kanske förklara att jag har för låg spänning i spridarkontakterna?

Sen verkar även kallstartsspridaren vara ganska enkel att felsöka, så det kan man ju göra på en gång också :)
« Senast ändrad: april 19, 2010, 18:40:10 av Maruder »

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #71 skrivet: april 19, 2010, 20:12:30 »
Kanske temp.givarn(kylarvätsketemperatursensorn) meddelar sprutet att bilen är varm och ingen kallstartskompensering aktiveras?

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: april 19, 2010, 20:32:17 »
Min bil Funkar som den ska nu .. Utan kallstartspridare
Risig Men Betald,

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #73 skrivet: april 19, 2010, 21:34:34 »
blir du i garaget not i helgen hade jag kunna titta för bi ska ändå till söderhamn på bilutställning där

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #74 skrivet: april 20, 2010, 15:30:08 »
Girder: Ja, det är något sånt jag också har funderat på. MEN, enligt boken, så ska sprutet strypas helt om det är kabelbrott mellan tempgivaren (tack för förkortningen..) och huvudboxen. Helt klart värt att kolla upp!

Snoilvert: Härligt! Som sagt, kallstartspridaren ska kollas upp!

dahlan144: Jag kommer nog inte ha tid att skruva nåt i helgen då jag ska ordna en massa annan skit, men ska du in till Gävle så kan du ju höra av dig så bjuder jag på kaffe å bulle :) Har du kvar mitt nr?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #75 skrivet: april 20, 2010, 20:40:38 »
Girder: Ja, det är något sånt jag också har funderat på. MEN, enligt boken, så ska sprutet strypas helt om det är kabelbrott mellan tempgivaren (tack för förkortningen..) och huvudboxen. Helt klart värt att kolla upp!

Vilken bok läser du i?

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: april 20, 2010, 20:46:20 »

Vilken bok läser du i?
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5102.0

sidan 3, längst ner. "Kylarvätsketemperatursensor, avbrott - Motorn startar inte"

Trevligt att se dig i tråden igen frej :)

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: april 20, 2010, 22:16:20 »

Snoilvert: Härligt! Som sagt, kallstartspridaren ska kollas upp!

dahlan144: Jag kommer nog inte ha tid att skruva nåt i helgen då jag ska ordna en massa annan skit, men ska du in till Gävle så kan du ju höra av dig så bjuder jag på kaffe å bulle :) Har du kvar mitt nr?

nä jag har nog inte de kvar :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: april 20, 2010, 22:51:37 »

Vilken bok läser du i?
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5102.0

sidan 3, längst ner. "Kylarvätsketemperatursensor, avbrott - Motorn startar inte"

Trevligt att se dig i tråden igen frej :)

Aha den har jag nog aldrig kikat i.. kanske för att mitt Jetronic ligger på hyllan nu..

Trevligt att vara här ;)

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: maj 03, 2010, 18:10:49 »
Nu jävlar har multimetern gått varm, igår mättes det mesta upp, och jag skulle behöva lite hjälp med att avläsa datan :)

Vi kan börja med LMM:en, den gav följande utslag:

Stift 87 från soppapumpsreläsockeln till stift 9 i LMM kabeln = kontakt ok
Stift 5 och 7 på LMM:en när man rör klaffen = 110-900 ohm (bör vara 60-1000) ok(?)
Stift E och 8 på LMM:en = 149ohm (bör vara 150) ok
Stift 9 och E på LMM:en = 64 ohm (bör vara 50 ohm vid 20 grader, var ca 12 när jag mätte) = ok
Klaffen rör sig fint och återgår till nollläge lätt = ok

LMM:en verkar således vara frisk?

--------

Soppapumpsreläsockeln:

mellan 31 och plus 12,2v = ok
mellan 30 och minus 12,2v = ok
mellan 15 och minus med tändningen på 11,2v = ok(?)
mellan 50 och minus nötandes på starten 10,15v = ok(?)
mellan 1 och minus med tändning 11v, nötandes på starten 9,5v här är jag osäker
Detta är kabeln som går till renixmodulen, jag har kontakt mellan 1 och kontakten på tändmodulen men det står att en lampa ska blinka vid start om man testar med testlampa? Jag försökte göra en egen testlampa av en gammal innerbelysningslampa, men det fick jag inte att lysa öht med hjälp av stift 1 och minus? Den fungerar dock om man lägger den direkt mot batteripolerna... Lampan kanske är för långsam? Hjälp :)

----------------

Databoxens kontaktstycke:

mellan 5 och jord kontakt = ok
mellan 13 och jord kontakt = ok
mellan 4 och jord nötandes på starten 9,6v = ok
mellan 9 och jord nötandes på starten 9,8v = ok
mellan 1 och jord med tändning = 10,6v, nötandes på starten 8,5v här är jag osäker
det här ska vara tändsignalen, med motorn igång så ska en testlampa blinka. Lite svårt att kolla själv med en motor som inte startar med kontaktstycket lossat...

Spjällkontakten mättes upp i databoxens kontaktstycke och verkade fungera precis som den skulle

mellan stift 9 och 12 har jag 4,2ohm, det här är insprutarnas resistans och ska vara 4-5ohm = ok
mellan stift 5 och 8 = 151ohm (ska vara 100-200 ohm) = ok
mellan stift 5 och 7 = 96ohm (ska vara 100ohm) = ok

------------

Sprutets tempgivare:

Det var ca 10-12 grader när jag mätte
Vid 20 grader ska den vara ca 20 kiloohm
Vid 10 grader ska den vara ca 30 kiloohm
Vid 50 grader ska den vara ca 9 kiloohm

Jag mätte upp:
På läget 20K på multimetern: 3,75
På läget 200K på multimetern: 03,6
På läget 2000K på multimetern: 003

Är detta helt rätt eller tvärfel?

Jag lossade sen svänghjulsgivaren, och mycket riktigt, den såg förjävlig ut (syns dåligt på bilderna dock). Jag putsade upp den med sandpapper och gjorde rent den med 5-56 men det hjälpte inget. Vet inte om man "får" göra så dock? Man kanske bör byta den? Det här kanske orsakar dom "skumma" mätvärdena från soppapumpsreläsockeln?

Före:

Efter:

Och sen nåt som jag inte tror har nåt med detta att göra öht, men i alla fall. Till generatorn går det 2 kablar, en svart och en röd. Vart ska den svarta sitta? Den var lös...

Bilen betedde sig för övrigt precis som sist, direkt när jag drog första varven på startmotorn så startar den nästan, men sen är den livlös...

MYCKET tacksam för hjälp :)

Mvh