Författare Ämne: Maruders kalsongblåa 360 - SÅLD  (läst 212743 gånger)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Maruders kalsongblåa 360
« Svar #80 skrivet: maj 03, 2010, 19:02:25 »
Svarta på generatorn går till oljetryckskontakten. =)

Maruder

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
« Svar #81 skrivet: maj 04, 2010, 14:34:41 »
Det förklarar ju varför den aldrig har funkat som den ska  ;D

-------------------------

Satt och möljde igenom lite elscheman igårkväll också, stift 1 i bräslepumpsreläsockeln och stift 1 i huvudboxens kontaktstycke sitter ihop och går till renix:et, och det var ju dessa stift som jag hade lite lustiga (och väldigt snarlika) mätvärden i. Istället för "blinkande lampa" när motorn snurrar, så har jag 11v med tändningen på..

Renixet har jag ju testat att byta till ett annat utan framgång, så jag antar att jag har krypström någonstans då, eller att svänghjulsgivaren "ligger på" hela tiden?

Idéer?  ;)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #82 skrivet: maj 04, 2010, 19:46:49 »
Det förklarar ju varför den aldrig har funkat som den ska  ;D

-------------------------

Satt och möljde igenom lite elscheman igårkväll också, stift 1 i bräslepumpsreläsockeln och stift 1 i huvudboxens kontaktstycke sitter ihop och går till renix:et, och det var ju dessa stift som jag hade lite lustiga (och väldigt snarlika) mätvärden i. Istället för "blinkande lampa" när motorn snurrar, så har jag 11v med tändningen på..

Renixet har jag ju testat att byta till ett annat utan framgång, så jag antar att jag har krypström någonstans då, eller att svänghjulsgivaren "ligger på" hela tiden?

Idéer?  ;)

Bra felsökt. Men vad menar du med 11v med tändningen på? Du måste ju köra på startmotorn när du ska kolla den signalen och se att den pulsar.
Svänghjulsgivaren borde fungera eftersom du har gnista.. (om än svag)

Kanske är lönt att testa att koppla på en (startad) bil med startkabel och göra ett nytt startförsök med lite mer kräm till startmotor och tänd/bränslesystem!?
Alternativt rulla/bogsera igång den.

Kanske är skrivet redan men hur ser varvräknaren ut när du kör på starten, rör den sig nåt ens i början då du tycker den nästan startar!?

Keep the spirit!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: maj 04, 2010, 21:08:22 »
Tjena ;)

Kikade du på förra sidan? När jag nöter på startmotorn så har jag ca 9v i både stift 1 i reläsockeln och stift 1 i huvudboxens kontaktstycke. Jag har alltså ingen pendlande ström, inget "lamp blinkande" utan ett fast värde.

Jag har en rätt ordentlig batteriladdare/starthjälp till hjälp i garaget, jag använde den dock inte i söndags när jag mätte då batteriet verkade orka med det fint ändå.

Jag har faktiskt inte lagt märke till vad varvräknaren säger, jag ska titta på det nästa gång jag är i garaget. Men som sagt, precis i början så startar bilen mer eller mindre under en bråkdel av en sekund, för att sedan vara tvärdöd.

Det är nåt vajsing med stift 1 i alla fall, min multimeter grejar ju att mäta pendlande ström då jag har det i spridarkontakterna, så den är inte felet. Men att jag har en "fast" ström som inte orkar tända en innerbelysningslampa tycker jag känns väldigt konstigt..

Än har jag inte gett upp!  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #84 skrivet: maj 05, 2010, 00:00:16 »
Hoppsan ja du hade mätt där då under startmotornötning ja det var ju inte bra. Ska ju pulsera där annars INGEN gnista alternativt en lång gnista eller en ensam gnista då man stänger av igen  ::)
Heller inget bränsle..

Så nu börjar jag tvivla eftersom du sagt att du har både (svag) gnista och bränsle sprutas in......
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #85 skrivet: maj 05, 2010, 08:31:50 »
Jupp! Gnista har jag (riktig gnista, inte en lång eller nåt annat skumt. Kanske lite svag men det är det enda), och även lite lite soppa verkar det som. Soppan jag har sett kan ju dock vara från kallstartsspridaren.

Men hur blir det nu, om svänghjulsgivaren ligger "på" hela tiden, blir det inte så att tändspolen laddar ur igen så fort den är full då? En tändspole kan väl inte ladda ur om den inte är laddad tänkte jag på...

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #86 skrivet: maj 05, 2010, 17:01:11 »
den svarta ska väl gå till oljetrycks givarn tycker jag de ser utt som ??

fan att din bil ska krongla så mycket kan höra av mig när jag kommit hem igen är i örebro nu så får titta för bi och klia mig i huvet jag å ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: maj 05, 2010, 18:58:08 »
Jupp! Gnista har jag (riktig gnista, inte en lång eller nåt annat skumt. Kanske lite svag men det är det enda), och även lite lite soppa verkar det som. Soppan jag har sett kan ju dock vara från kallstartsspridaren.

Men hur blir det nu, om svänghjulsgivaren ligger "på" hela tiden, blir det inte så att tändspolen laddar ur igen så fort den är full då? En tändspole kan väl inte ladda ur om den inte är laddad tänkte jag på...

Finns det gnista och bränsle så är det inte fel på signalen på 1-stiften. För då kommer det inget bränsle (bara det ur kallstartspridaren).
Om svänghjulsgivaren inte pulsar då den ska så kan tändspolen ladda i all evighet. Alternativt låta bli att ladda helt (beroende på i vilken status svänghjulsgivaren stannat kvar.

Utan fungerande svänghjulsgivare så får man ingen gnista och då inget bränsle.
Fungar givaren och du har gnista men utsignalen från tändboxen är trasig så att varvräknaren, bränslepumpsreläet och insprutningsboxen inte får varvtalssignal ja då kommer inte en droppe bränsle ur spridarna. Samt inget bränsletryck i fuelrailen dessutom. Och ingen varvtalsvisning på varvräknaren.

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #88 skrivet: maj 05, 2010, 19:23:53 »
dahlan: Det kan nog stämma bra det! Haha, mina bilar krånglar alltid, så är det bara ;) Örebro? Dit ska jag ev. på lördag på springmeet med blitzkrieg mantan ^^

Frej: Fast grejen är ju den att det ÄR fel på 1 stiften, jag har mätt upp samma sak på båda stiften, stabila volt på multimetern men som av någon anledning inte orkar tända en lampa. Och jag är inte den enda med det felet heller (http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5915.0). Det är det som är så jävla märkligt!

Sen är det ju också min soppapump, den är kopplad på vippbrytare, och inte via reläet. Det gör ju att det var rätt enkelt att utesluta den som felorsak... Och reläet ska ju inte skicka signalen vidare till databoxen heller, utan kabeln förgrenar sig innan reläet..

Hur som helst så beställde jag en ny svänghjulsgivare på mekonomen idag, 350:- så det känns som man kunde chansa lite :P

Är det inte den så kan det ju typ bara vara kabelbrott/krypström eller nåt liknande.

Och varvräknaren ska jag hålla ett skarpt öga på vid nästa ryck ;) Men lite gråhårig börjar man bli.. Tur att jag har er  ;)

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #89 skrivet: maj 05, 2010, 19:57:12 »
...Vad händer om varvräknaren brinner? Jag tänkte på att jag har gnista, men att stift 1 är kocko. Kan varvräknaren slå ut hela signalen? Den sitter väl trots allt efter renix:et.. ???

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #90 skrivet: maj 05, 2010, 20:34:46 »
Varför kör du pumpen på en vippbrytare?

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #91 skrivet: maj 05, 2010, 20:42:58 »
bra fråga, det är ordnat av någon tidigare ägare. Troligtvis ett skjutet bränslepumpsrelä nån gång i tiden, det är ny pump med nya kablar via vippbrytare... Nån som lessnade och bara ville ha igång bilen :)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: maj 05, 2010, 20:49:01 »
Jag skulle ju koppla tillbaka den på relät istället =) Bara jobbigt att hålla på med elen när någon har vart där och kopplat och man inte vet ifall han gjort något mer :P

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #93 skrivet: maj 07, 2010, 08:38:03 »
Självklart ska den kopplas tillbaka till reläet, men det är lite nedprioriterat just nu ;)

Elsystemet har varit riktigt lattjo i den här bilen, men det mesta har jag lyckats rensa bort..

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #94 skrivet: maj 07, 2010, 16:02:18 »
Jag tänkte mest att det är lättare att hålla på med felsökning som är så nära original som man kan komma =) Fungerar det inte så att boxen får signal när bränslepumpen går???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #95 skrivet: maj 07, 2010, 16:42:28 »
...Vad händer om varvräknaren brinner? Jag tänkte på att jag har gnista, men att stift 1 är kocko. Kan varvräknaren slå ut hela signalen? Den sitter väl trots allt efter renix:et.. ???

Jo blir det kortslutning nånstans på varvräknarsignalen så påverkar det ju både bränslepumpsrelä och insprutningsbox så att de inte fungerar.
Klipp den grå kabeln från renix och mät på stumpen som sitter kvar i Renix om det fungerar bättre utan belastning.

Fungerar det inte så att boxen får signal när bränslepumpen går???
Nästan, signalen går till både bränslepumpsreläet och insprutningsboxen parallellt.
Däremot matningen till sprutet, DEN går över bränslepumpsreläet vilket betyder att sprutet förblir spänningslöst så länge som bränslepumpsreläet inte drar.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #96 skrivet: maj 07, 2010, 17:12:14 »
Jag menar att boxen får en signal om att bränslepumpen går eller inte går.

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #97 skrivet: maj 07, 2010, 18:06:01 »
Vad jag kan utläsa av elschemat så skiter sprutet fullständigt i hurvida bränslepumpen går eller inte. Märkligt kan tyckas, men pumpen går ju å andra sidan inte om motorn inte snurrar om den är kopplad som den ska.

Precis som du säger frej, så ska kabeln klippas och mätas upp direkt ut ur renix:et. Fungerar den som den ska där så sätter jag en ny kabel till databoxen.

Och bränslepumpsreläet verkar ju fungera som det ska, annars skulle jag ju inte ha nån ström i kontaktstycket till databoxen.

Hämtade ut nya svänghjulsgivaren idag också, lite annat skick än den jag har :P Även om den som sitter på fungerar så känns det som väl investerade pengar.

Det är tydligen samma som renault espace, det kan ju vara bra att veta om man letar på skroten ;)

Och självklart elleshar, så är det enklare att felsöka om allt är kopplat som det ska. Men för tillfället så tänker jag fokusera på stift 1 ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: maj 07, 2010, 21:59:11 »
Jag menar att boxen får en signal om att bränslepumpen går eller inte går.

Nej det får den inte, går inte bränslepumpen är boxen död och kan inte ha nån önskan om att veta om pumpen går eller inte ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #99 skrivet: maj 07, 2010, 22:00:52 »
Det låter som att du har en plan Maruder  :)

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #100 skrivet: maj 12, 2010, 19:17:22 »
Min plan gick i stöpet  :(

Bytte svänghjulsgivaren, och testade att starta. Precis som förut, den går igång (typ) under en sekund för att sen vara stendöd.

Varvräknaren rörde sig inte en millimeter, trots att motorn varvade åtminstone 600-700rpm.

Jag klippte då den grå kabeln som går ut ur tändspolen (=tändimpulssignalen) och den beter sig likadant redan där, med soppapumpsrelä, databox och instrument "bortklippt". ca 11v med tändning, 9,5v nötandes på starten. Jag har köpt en ny riktig testlampa också, som den inte orkade tända..

Så felet ligger ju antingen i tändmodulen, som jag har testat att byta mot en annan som jag fick av "dahlan144", eller i strömförsörjningen till den? Dom andra 2 kablarna som går in i samma kontaktstycke som den gråa, en orange och en blå tror jag det var? Vad går dom till? Antar att den ena är + matning? Känns som det bör kollas upp innan jag byter tändmodul igen...

Dock fungerar min oljetryckslampa som den ska nu, efter att ha satt tillbaka kabeln :P

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #101 skrivet: maj 12, 2010, 20:14:21 »
Blå är + och Orange är jord =)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #102 skrivet: maj 12, 2010, 21:24:32 »
Blå är + och Orange är jord =)

Ingen logik *suck*

Trist Maruder att dyra fina givaren inte gav önskat resultat..

Är du säker på att tändmodulen du testade med innan är fungerande?

Kan det ha hänt nåt med svänghjulet (låter helt vansinnigt)

Får du inte ordning på det får du byta tändsystem..... till ett som triggar på givare i fördelaren istället för på svänghjulet.
FATTAR INTE VAD SOM KAN VARA FELET! Har ju ringat in det duktigt nu!

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #103 skrivet: maj 12, 2010, 21:46:15 »
Hade det vart givaren eller svänghjulet som du skrev frej så hade den ju aldrig startat överhuvudtaget?

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #104 skrivet: maj 12, 2010, 22:38:55 »
Ja, det är inte många saker som det kan bero på tycker jag. Svänghjulsgivaren byttes egentligen bara "för att", då den gamla såg förjävlig ut.

Nja, säker på att "nya" tändmodulen fungerar är jag väl i och för sig inte... Men det verkar väl konstigt med 2st som har exakt samma, skumma fel?

Om det hade blivit något skumt med svänghjulet (vad det nu skulle vara?) så hade jag väl inte haft gnista heller? För då sitter ju felet innan tändmodulen..

Jag lossade själva tändspolen från modulen och mätte mellan dess anslutningar, och där blinkar testlampan när man kör på starten, dock ganska svagt.

Jag mätte också upp kontaktstycket till tändmodulen nyss, ser ut så här:

Tändning av:
Blå - plus = lampa lyser
Orange - plus = lampa lyser

Tändning på:
Orange - plus = lampa lyser
Blå - jord = lampa lyser

Orange är alltså alltid jord, medans blå är + med tändning på, men jordas när tändningen slås av? Är detta rätt?

Kan man testa att "tjuvkoppla" kontaktstycket till tändmodulen? Orange är ju inga problem, den är ju jordad. Men blå, hur gör jag med den? Jag vill gärna helt utesluta kabelfel innan jag testar att byta tändmodul, igen...

Eran hjälp uppskattas :)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #105 skrivet: maj 13, 2010, 07:39:17 »
Du skulle ju kunna koppla den blåa på en strömbrytare bara, jag hade gärna gett dig kopplingsschemat men tyvärr så funkar inte min scanner. Men ska försöka lösa det ändå =) Hur som heslt så är det som du skrev att blå är plus via tändningen. Men när du mäter på plus till blå så låter det lite lustigt att lampan lyser.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #106 skrivet: maj 13, 2010, 07:53:44 »
Fixade en högupplöst bild av kopplingsschemat istället. Är till en B200E men är exakt samma som på en F.

http://img16.imageshack.us/img16/5127/dsc0006dy.jpg

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #107 skrivet: maj 13, 2010, 09:09:13 »
Då testar jag att sätta blå på plus via en vanlig vippbrytare, återkommer med resultat ;)

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #108 skrivet: maj 13, 2010, 11:02:47 »
Ja-a... jag börjar bli gråhårig  ::)

Har satt blå direkt mot + via en vippbrytare, och direkt när jag testade första gången så höll bilen på att starta i typ 5 sekunder medans jag nötte på starten, istället för typ 1 sekund som vanligt. Efter det inte ett livstecken.

Jag har fortfarande ingen vettig tändimpulssignal, bara en (typ) fast ström, som inte orkar tända en testlampa, även mätt med kabeln bortkopplad från resten.

Jag la dock märke till att varvräknaren hoppade till liiiiiite precis när man slår av startmotorn, men det kanske kan bero på nåt annat, jag vet inte...

Antingen så är det nåt i mitt elsystem som dödar tändmoduler, eller så har jag 2st med samma (ovanliga?) fel, eller så är det fel på både min testlampa och multimeter.

Börjar bli tröstlöst...

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #109 skrivet: maj 13, 2010, 20:26:01 »
Går det inte mäta signalen in i tändboxen på något sätt?

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #110 skrivet: maj 13, 2010, 21:02:54 »
åk till skroten och koppla ur ett komplett elsystem ur en donatorbil.. klart på under en timme! snabbast möjliga att få ordning på din kärra! ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #111 skrivet: maj 13, 2010, 21:47:57 »
Ja det känns nästan så men har man otur så sitter inte felet under huven utan under instrumentbrädan :P

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #112 skrivet: maj 13, 2010, 22:42:52 »
mjo..men det kan ju va värt ett försök om de fortsätter strula =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #113 skrivet: maj 13, 2010, 23:12:19 »
är i örebro u till nästa vecka när jag kommer hem igen kom utt till kungsgårn då så ska vi meka ur ett komplett system ått dig eller så provar vi och gör som på min sätter dit separat tändning från en 240 för det funkar ju på min så ska vi nog få fart på din med..
så kan jag följa med in till gävle så slårt vi fart på den nästa vecka om du har tid nån dag

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #114 skrivet: maj 13, 2010, 23:49:09 »
Jag kan fixa komplett elsystem med box och tändmodul Från en 360 Gl-88 Jobbar på en skrot så
Risig Men Betald,

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #115 skrivet: maj 14, 2010, 14:15:55 »
Oj, här var det svar!  :D

Elleshar: Som jag har förstått det, så är det renix:et som "gör" signalen efter vad svänghjulsgivaren säger, så in i tändmodulen finns det ingen signal på så sätt. Däremot så har jag ju märkligt nog en korrekt signal i själva renixet, mätt på anslutningarna mot tändspolen (testlampan blinkar). Och Blå har jag ju satt mot +, och orange är ju ansluten mot jord. Och svänghjulsgivaren är ny. Jag kan inte komma på nåt annat än att "nya" renixet också är ihjäl, antingen redan från början eller pga att min + matning av någon anledning jordades när man vred av tändningen? Och som sagt, felet kan ju sitta i bilen också, men det enda som egentligen sitter där är väl huvuddatorn, varvräknaren och i viss mån + matningen?

Zyklon: Du har ju helt klart en poäng, men grejen är ju att jag har mätt upp hela min elsystem till motorstyrnigen, och det enda som har nåt avvikande är just tändimpulssignalen. Jag vet inte, det känns som att skjuta lite över målet? Men det är ju helt klart ett alternativ, nu när jag dessutom har börjat koppla om på specialsätt  8)

Dahlan144: Hör gärna av dig när du kommer hem, så kommer jag förbi och köper lite delar! :) Dock så fungerar min tändning exemplariskt (bilen tänder på startgas), bortsett från att jag inte har nån jävla tändimpulssignal.. Jaja, hör av dig ;)

Snoilvert: Vad vill du ha för en renixmodul, eller ett komplett system?

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #116 skrivet: maj 14, 2010, 14:22:15 »
Här kommer ett tips . Se över alla säkringar dom brukar vara ärjade i ändarna byt ut dom och rulla säkringarna i hållaren.
Har blivit ståendes efter vägen flera gånger genom åren och då har det varit de felet.

obs glöm inte säkringarna bakom batteriet.
"don't buy it if you can build it!"

gothicteo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
« Svar #117 skrivet: maj 14, 2010, 19:21:55 »
Min betedde sig så i veckan å då var stiften sjöblöta...... Du har säkert kollat det men bara för att eliminera dom enkla felen!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

Maruder

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #118 skrivet: maj 14, 2010, 23:53:13 »
Säkringarna har rullats och kollats, och det verkar inte vara där nåt fel är. Dom verkar faktiskt vara förvånansvärt fräscha faktiskt! :)

Och stiften har kollats både 3 och 4 gånger, och även bytts, utan framgång ;)

Nej fy fan, det är ju nästan så man börjar fundera på förgasar konvertering, haha!  ;D

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #119 skrivet: maj 15, 2010, 12:28:37 »
jag kommer hem på söndag kväll troligen så kan titta på min röda kan vi kanse riva ur hela el härvan av den om det är nå såt fel
för den bilen gick ända tills oljan tog slut ;D

sen är jag ledig hela nästa vecka och börjar inte igen fören den 27 så innan des ska vi nog kunna få fart på den

men går den som den ska på startgasen?