Gjort framsteg med dwell idag men mer info en annan dag!
Nu är det dags att informera om vad jag håller på med just nu.
Till och från varvar bilen inte ur motorn fullt. Just nu varvar den 6000rpm på full gas inte mer. Dock mer på lite mindre än full gas.
Har länge trott att det har med tändningen att göra, dock verkar så inte fallet.
Har efter mycket bök och stök (vissa lär sig inte lika fort som andra) har jag fått lite mer hum om det här med dwell (tändspolens uppladdningstid) samt inställning av trigger angle (hur många grader före TopDeadCenter triggergivaren informerar sin dator om att det snart är dags att ge ifrån sig en gnista).
I skrivande stund kör jag med full kontroll av dwell. Den är nu inställd på 4ms fast visas som minst 5ms på mätaren i Megatune.
Trigger angle är 60° och det är bekräftat bra med tändinställningslampa på vevens remhjul. Dvs. den tändvinkel man önskar i Megasquirt får man oxå i verkligheten.
Bilen har gått rätt dåligt ett tag (pga. min oförmåga att få rätt på inställningarna) men ikväll släppte det och nu går motorn bra i hela registret förutom 6000rpm+
Spelade in ett par filmer för att ge er en korrekt bild (och ljud) av hur felet visar sig.
Tror inte längre att det är tändning (eller bränsle) som gör detta. Kan det vara nåt mekaniskt i toppen etc. frågar jag mig återigen!?
Lyssna på ljudet vid 6000rpm på fullgas i dessa filmer:
Film 1: friläges fullgasning
http://www.youtube.com/watch?v=J7ESCCOqAQkFilm 2: Gasar iväg 1an + 2an:
http://www.youtube.com/watch?v=mRVDqpXUC6E
Sen bifogar jag några bilder på fördelaren.Kom på att min "stumning" inte höll måttet och att tändläget ändrade sig ~5° hit och dit när man körde. Inte optimalt när man börjar finlira.
Tidigare hade jag bara böjt upp två ändstopp så att slungvikterna skulle låsas men det var inte tillräckligt. Så nu lade en svetsloppa mellan fördelaraxel och ena slungvikten så blev det stumt på riktigt. Se bild nedan.
När jag ändå hade fördelaren isär så kom jag på/passade på att bygga hallgivaren justerbar och låsbar med en stoppskruv. Tidigare har den roterbara plattan som hallgivaren sitter på suttit fast med hjälp av vakumklockan som inte har varit ansluten till något vakum. Klockan sitter fortfarande kvar men armen är loss från hallgivarens platta så den nu alltså går att rotera och sen låsa på valbart ställe för önskad Trigger angle!
För att se att rotorn/fördelaren stod rätt så gjorde jag hål i ett gammalt fördelarlock för full insyn.
Rotorn ska peka mitt på stiftet för cylinder 1 då tändvinkeln är 25° BeforeTopDeadCenter. På så vis kan man justera tändläget åt båda håll utan att rotorn tenderar att missa stiften för respektive cylinder vid extremt små eller stora tändvinklar. Min mapp går mellan 10° till 45° just nu även om 45° nog är onödigt högt.
Nog pratat om bilderna, här är dem: