Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2153106 gånger)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2120 skrivet: maj 01, 2010, 11:01:20 »
Jag hade för mig att det var något sådant för dig...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2121 skrivet: maj 05, 2010, 00:22:30 »
Har inte mätt upp bränsletrycket än. Det kommer..

Har istället hängt upp avgassystemet på mitten. Andra gången bultarna skakar loss där sen jag byggde nytt i vintras. Fast nu var det bultarna till klämman runt kardanröret, sist var det bultarna in i ljuddämparen. Tror att jag har för mycket kopparpasta på  ;)  ;)  ;)

Ikväll bytte jag ena bussningen till diffen/växellådan. Den hade gått av och hängde i en skör tråd när jag fick loss den.
Dock satt allt märkbart stabilt även med bara en bussning bak och 2 fram (motorkuddarna)..

Kudden höll i 2,5 år men den andra som sitter kvar verkar inte vilja släppa i vulkningen än.
Kuddarna sitter lite vinklade/böjda så jag tror att det spelar in. River jag ner diffen så ser jag nog till att få allt vinkelrätt nästa gång.

För er som är intresserade så kan man läsa och se bilder om när jag monterade dessa biltema universalkuddar: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg41985#msg41985

Det var ett litet helvete att komma åt muttern uppe på bakaxelbalken. Skulle gjort hål i bagagerumsgolvet när jag monterade dom. Men det gick att lösa i allafall..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Maruder

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
« Svar #2122 skrivet: maj 05, 2010, 08:27:19 »
Oj jävlar, den kudden var inte snygg  :P
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

kirre

• Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
« Svar #2123 skrivet: maj 05, 2010, 21:45:11 »
hehe fler som har problem med avgas upphängning :) fick också byta min. har dock bara kört bilen i 2 veckor sedan ny monterades. Körde med en s**b växellådskudde och dom va inte stadiga alls tydligen. Nu sitter de en bättre beggad b20 kudde  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2124 skrivet: maj 05, 2010, 21:58:46 »
hehe fler som har problem med avgas upphängning :) fick också byta min. har dock bara kört bilen i 2 veckor sedan ny monterades. Körde med en s**b växellådskudde och dom va inte stadiga alls tydligen. Nu sitter de en bättre beggad b20 kudde  ;D

Det är inte upphängningen till avgaset du ser. Det trillade ned pga. bult och mutter som skramlade loss.

Bussningen på bilden är en av två som håller upp diff+växellåda i växellådsbalken.
Hade den andra gått oxå så hade jag haft drivlinan hängande i drivaxlarna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #2125 skrivet: maj 05, 2010, 22:03:15 »
Frej kolla hur zyklon gjorde med fäste och kuddar när han körde med transaxel . Han gjorde så kuddarna blir komprimerade
istället för utdragna .
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2126 skrivet: maj 07, 2010, 16:45:36 »
Frej kolla hur zyklon gjorde med fäste och kuddar när han körde med transaxel . Han gjorde så kuddarna blir komprimerade
istället för utdragna .

Jo jag vet. Mycket smartare men är ju så även original om jag inte minns fel?
Jag gjorde en så enkel lösning som möjligt. Utöver att jag lagade upp originalbalken  ???

Men den som lever får se  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2127 skrivet: maj 17, 2010, 19:54:55 »
Var och köpte 4st 15" plåtisar i helgen som jag tänkte bredda till typ 7,5"

Hade ägt dom i minst en minut när jag kom på att kolla så att det verkligen var 4-bult. ICKE! 5 bult var det.. så går det när man litar på internet (försäljaren är oskyldig)

Hade varit perfekta att bredda annars då de satt nån millimeter från fjäderbenet bara. Så blir det rätt ET trots breddning sen. Och maximal bredd på liten yta (alltså som ryms i original hjulhus)  :P

Tager gärna emot tips på billiga breddade eller breddbara 15" plåtisar med FYRA GÅNGER HUNDRA i bultcirkel.
« Senast ändrad: augusti 24, 2010, 22:26:01 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2128 skrivet: juni 06, 2010, 20:36:50 »
För att lyfta min egen tråd lite så säger jag som sisåhär till mig själv: Dags att byta avatar nu kanske?  ;)

För er övriga kan jag upplysa om att jag tänkt plocka ut rutan och rostlaga rutramen denna våren. Men nu är ju sommaren här och jag har fortfarande inte gjort något på bilen så den som (över)lever får se.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2129 skrivet: juni 08, 2010, 23:04:50 »
Passade på att mappa lite bensinmapp på väg hem från jobbet idag och hade uppe bilen i ganska höga hastigheter på stora vägen.
Usch så vinglig den är, känns livsfarlig att köra fortare än ~120 med. Och ska man sen bromsa drar bilen kraftigt åt vänster första metrarna tills man hinner kompensera med ratten.
Har lite att förbättra på väghållningen känner jag..

(Tror inte det är reaktionsstaget som är nån brist på vänster sida som gör att den drar snett. Bromsarna har sett friska ut men kan ju vara så att oket på höger sida kärvar lite så att det bromsar bättre på vänster. Men hade OK värden på besiktningen i vintras i allafall.)

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #2130 skrivet: juni 09, 2010, 17:04:17 »
Låter verkligen som de är dags för en fix av väghållningen! Hårdare dämpare/fjädrar o bussningar kanske? ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2131 skrivet: juni 09, 2010, 18:03:11 »
Låter verkligen som de är dags för en fix av väghållningen! Hårdare dämpare/fjädrar o bussningar kanske? ;)

Jepp, gissar att den är något väldigt mycket sämre än original till och med  :P

Har allt det där utan bussningar då. Ska bara hitta tid att sätta dit det med. Sugen på dubbla/hårdare krängare fram med. Samt även bak men då vill man helst ha diffat för vill inte få ännu sämre driv på innerhjulet än vad som redan är  :P

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2132 skrivet: juni 11, 2010, 14:46:42 »

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #2133 skrivet: juni 11, 2010, 15:31:55 »
Bara att köpa  ;) eller har du lagat all rost?

kirre

• Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
« Svar #2134 skrivet: juni 11, 2010, 16:07:09 »
hur många hekto vakuum har du i denna maskin? själv lyckas jag bara få 3hekto i min lilla motor :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2135 skrivet: juni 12, 2010, 22:22:21 »
Frej den här måste du ha  :)
http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_360_GL_26365918.htm?ca=8&w=3

Den där var fin, trots att det var en 4-dörrars  ;)

Fanns en lika fin, i samma fina blåa färg, med rätt kaross (5-dörrars) utanför min egen håla!
Och jag skippade den oxå!  :o

Nej jag har inte lagat all rost än.. men tänker fortsätta mitt envisa synsätt att se på min bil som en livskamrat!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2136 skrivet: juni 12, 2010, 22:26:18 »

Kom på en annan grej med väghållningen/uppförandet.

När jag gasar iväg hårt så känns det som om bakaxeln vill vrida sig, alltså svänga så att bilen svänger.
Kan det vara infästningen mellan bakaxel och bladfjädrar som rör sig eller är det bristen på dubbla reaktionsstag som gör det?
Någon av er motorstarkare medlemmar borde väl råkat ut för det nån gång kanske..

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2137 skrivet: juni 13, 2010, 07:35:53 »
Det beror på att det fattas ett reaktions stag på vänster sida  ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2138 skrivet: juni 13, 2010, 21:48:12 »
Det beror på att det fattas ett reaktions stag på vänster sida  ???

Okej.. då är det enda som saknas ett svetsat fäste på bakaxeln för att kunna montera staget som ligger och väntar på att få ta lite stryk!

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #2139 skrivet: juni 14, 2010, 12:07:21 »
Ja min vill gå av vägen när ja ladda på utan de vänstra staget! Så dit med det snarast!  :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2140 skrivet: juni 22, 2010, 22:43:43 »
Idag har jag varit och köpt 4 fälgar till min 360 som jag är lite smått glad över

Körde även den längsta turen nånsin med 360:n. 9,73 mil! Och fick sen i 6,33 liter bränsle! 0,65 l/mil!!
Tror inte riktigt på den mätningen (blir inte så exakt med så kort sträcka heller) men indikerar i allafall att det går att köra under 1,6 liter milen om man kör lite utanför stadsgränsen ;)

Mer info och bild en annan dag.
I morgon har jag premiär i både elgocart och på Segway. Det sistnämda ska bli mest intressant hehe. Efteråt blir det öl och grillning med jobbarkompisarna. En liten semesterkickoff  :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2141 skrivet: juli 09, 2010, 00:52:04 »
Idag har jag varit och köpt 4 fälgar till min 360 som jag är lite smått glad över

Mer info och bild en annan dag.

Här kommer utlovad info.

Fälgarna jag köpt är 15x6" ET43 från Opel Astra mfl.

Sitter ett fåtal millimeter från fjäderbenet och kan därmed breddas utåt ca 2" till 8" bredd! Tänkte 7,5" först men när jag måttade på bilen så blev det lagom maxat med 8" tror jag. Eventuellt får jag bygga om innerskärmen lite där den möter ytterskärmen, men den är bortrostad ändå så det gör ingenting i så fall.

Efter breddningen så blir alltså fälgen 15x8" ET 17,6!
Däck till detta blir 195-50-R15 för lagom fegt/snyggt tyskstuk. Gillar inte när man ser hela fälgkanten och glappet till däcket därav bredden.
Dessutom blir rullomkretsen bara -1,63% skillnad mot 175-70-R13.

Lite bilder:

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2142 skrivet: juli 09, 2010, 00:56:15 »
Lade en linjal mot fälgkanten och måttade då fram med skjutmåttet att med 2" breddning så hamnar fälgkanten nästan i linje med skärmkantens inre kant.
Men sen är ju däcket inte lika brett tack vare tyskstuket så då går det nog bra. Ska inte sänka så mycket att fälgen går i skärmkanten ;)

Se bild för visualisering av texten ovan.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2143 skrivet: juli 09, 2010, 22:10:32 »
Blir nog bra med breddade plåtisar. Gör du det själv lr känner du nån som är en hejare på att bredda plåtisar?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2144 skrivet: juli 10, 2010, 00:12:59 »
Blir nog bra med breddade plåtisar. Gör du det själv lr känner du nån som är en hejare på att bredda plåtisar?

Ja det blir bra. Vill ha breda fälgar som inte kostar skjortan eller ser alltför pråliga ut.
Nu får jag ju skräddarsydda fälgar efter utrymmet i de minsta hjulhusen (fram). Edit: (FEL! I bakre hjulhus tar ytterkanten på däcket i före det gör i fram!)

Kommer göra så mycket jag kan själv och ta hjälp med resten av bekanta som är allmänt händiga med svarv och fräs.
« Senast ändrad: mars 26, 2022, 10:21:19 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2145 skrivet: augusti 28, 2010, 00:23:25 »
Gjort framsteg med dwell idag men mer info en annan dag!

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2146 skrivet: augusti 28, 2010, 19:38:45 »
Inte fått ordning på fälgarna än?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2147 skrivet: augusti 29, 2010, 10:12:57 »
Inte fått ordning på fälgarna än?

Hehe näe, här skenar det inte. Men blir allvarligt arg på mig om jag inte fixar dem tills solen visar sig igen i vår!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2148 skrivet: september 08, 2010, 02:22:27 »
Gjort framsteg med dwell idag men mer info en annan dag!

Nu är det dags att informera om vad jag håller på med just nu.
Till och från varvar bilen inte ur motorn fullt. Just nu varvar den 6000rpm på full gas inte mer. Dock mer på lite mindre än full gas.

Har länge trott att det har med tändningen att göra, dock verkar så inte fallet.

Har efter mycket bök och stök (vissa lär sig inte lika fort som andra) har jag fått lite mer hum om det här med dwell (tändspolens uppladdningstid) samt inställning av trigger angle (hur många grader före TopDeadCenter triggergivaren informerar sin dator om att det snart är dags att ge ifrån sig en gnista).

I skrivande stund kör jag med full kontroll av dwell. Den är nu inställd på 4ms fast visas som minst 5ms på mätaren i Megatune.
Trigger angle är 60° och det är bekräftat bra med tändinställningslampa på vevens remhjul. Dvs. den tändvinkel man önskar i Megasquirt får man oxå i verkligheten.

Bilen har gått rätt dåligt ett tag (pga. min oförmåga att få rätt på inställningarna) men ikväll släppte det och nu går motorn bra i hela registret förutom 6000rpm+

Spelade in ett par filmer för att ge er en korrekt bild (och ljud) av hur felet visar sig.
Tror inte längre att det är tändning (eller bränsle) som gör detta. Kan det vara nåt mekaniskt i toppen etc. frågar jag mig återigen!?

Lyssna på ljudet vid 6000rpm på fullgas i dessa filmer:
Film 1: friläges fullgasning http://www.youtube.com/watch?v=J7ESCCOqAQk
Film 2: Gasar iväg 1an + 2an: http://www.youtube.com/watch?v=mRVDqpXUC6E

Sen bifogar jag några bilder på fördelaren.

Kom på att min "stumning" inte höll måttet och att tändläget ändrade sig ~5° hit och dit när man körde. Inte optimalt när man börjar finlira.
Tidigare hade jag bara böjt upp två ändstopp så att slungvikterna skulle låsas men det var inte tillräckligt. Så nu lade en svetsloppa mellan fördelaraxel och ena slungvikten så blev det stumt på riktigt. Se bild nedan.

När jag ändå hade fördelaren isär så kom jag på/passade på att bygga hallgivaren justerbar och låsbar med en stoppskruv. Tidigare har den roterbara plattan som hallgivaren sitter på suttit fast med hjälp av vakumklockan som inte har varit ansluten till något vakum. Klockan sitter fortfarande kvar men armen är loss från hallgivarens platta så den nu alltså går att rotera och sen låsa på valbart ställe för önskad Trigger angle!

För att se att rotorn/fördelaren stod rätt så gjorde jag hål i ett gammalt fördelarlock för full insyn.
Rotorn ska peka mitt på stiftet för cylinder 1 då tändvinkeln är 25° BeforeTopDeadCenter. På så vis kan man justera tändläget åt båda håll utan att rotorn tenderar att missa stiften för respektive cylinder vid extremt små eller stora tändvinklar. Min mapp går mellan 10° till 45° just nu även om 45° nog är onödigt högt.

Nog pratat om bilderna, här är dem:
« Senast ändrad: september 08, 2010, 02:25:57 av FREJ »

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #2149 skrivet: september 08, 2010, 07:50:06 »
Motorljudet är ju spännande när den slutar varva i vart fall - hoppas någon med lite motoröra känner igen det och kan hjälpa... Det enda jag kommer på på rak arm annars är att se över varvstoppsinställningarna i MS; jag har haft problem med att de inte tagit ordentligt när jag bränt dem...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2150 skrivet: september 08, 2010, 11:02:11 »
Motorljudet är ju spännande när den slutar varva i vart fall - hoppas någon med lite motoröra känner igen det och kan hjälpa... Det enda jag kommer på på rak arm annars är att se över varvstoppsinställningarna i MS; jag har haft problem med att de inte tagit ordentligt när jag bränt dem...

Jo det låter sådär bra..

Kan spela in en film med varvstopp med för att jämföra. Är ganska väldigt säker på att det inte är något sånt men får inte släppa det här nu, måste komma till rätta med det en gång för alla!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2151 skrivet: september 08, 2010, 22:05:26 »

Jo det låter sådär bra..

Kan spela in en film med varvstopp med för att jämföra. Är ganska väldigt säker på att det inte är något sånt men får inte släppa det här nu, måste komma till rätta med det en gång för alla!

Ikväll har jag testat lite olika varianter av varvstopp och jämfört mot utan varvstopp. Har loggar och filmer men de kommer upp en annan dag.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2152 skrivet: september 09, 2010, 23:14:54 »

Jo det låter sådär bra..

Ikväll har jag testat lite olika varianter av varvstopp och jämfört mot utan varvstopp. Har loggar och filmer men de kommer upp en annan dag.

Här kommer utlovade filmer med tillhörande loggfiler bifogat längst ned.

Hade maximum retard på 13° men den sänkningen av tändvinkeln hade ingen eller liten påverkan på hur snabbt motorn varvade upp. Värdelöst som varvstopp i allafall. Varvar lätt upp till 6000rpm där motorn som vanligt inte vill mer.

Här händer det grejer, fortfarande retard på 13° men samtidigt så bryter den tändningen. Showigaste typen av varvstopp :P
Kolla varvräknaren, så ser det ut när man bryter tändningen och har varvräknaren kopplad till tändspolen som det är på alla våra gamla bilar!

Detta att bara bryta bränslet fungerar ju oxå. Låter som 360 B200 LU Jetronic original ungefär. Som beter sig på samma sätt.
Intressant dock att det låter ungefär som när jag kör utan varvstopp, fast lite brutalare här då.

Vad kan det vara? Tror inte det är bränslet som sviker, och tändningen tror jag inte på längre.
Och varför hjälper det att lätta lite på gasen?

Se nedan för Megasquirts loggfiler från filminspelningarna. Nu packat i vanligt zip-format.
« Senast ändrad: september 11, 2010, 12:20:39 av FREJ »

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #2153 skrivet: september 10, 2010, 00:48:22 »
kan inte vara någon spridare / pump kanske som jävlas med dig ?
Risig Men Betald,

DaViD^^

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
« Svar #2154 skrivet: september 10, 2010, 08:07:41 »
hur ser stiften ut?
det kan ge en fingervisning om vad som händer
bara fimpa av bilen när du ligger på "varv" stoppet och kolla
läget på stiften
är dom kritvita så skulle jag börja kolla om verkligen soppan räcker till
Varför köra sakta när man kan köra fort?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #2155 skrivet: september 10, 2010, 19:20:31 »
Är du säker på att det inte är Dwell-relaterat - vid 6000rpm har du 5ms mellan gnistorna, med 4ms dwell blir det inte mycket tid kvar... Har du någon overdwell/underdwell protection inställt?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2156 skrivet: september 10, 2010, 21:54:36 »
Är du säker på att det inte är Dwell-relaterat - vid 6000rpm har du 5ms mellan gnistorna, med 4ms dwell blir det inte mycket tid kvar... Har du någon overdwell/underdwell protection inställt?

Inte bombsäker såklart..

Men första gången jag fick kontrollen över dwell körde jag "Maximum Dwell Duration" inställd på 6ms och fick då 4ms Dwell kvar vid 6000rpm. Och då varvade den över 6000rpm utan problem (sen minns jag inte om jag släppte precis vid 6000 eller om jag drog förbi det problemområde jag nu har vid 6100rpm..
Se bild:

Alltså har spolen 1ms på sig att släppa gnistan. Är det för kort? Nu kör jag ju 4ms önskad dwell och borde då få mindre kanske 3-3,5ms vid 6000rpm eftersom MS skalar ner både dwell och gnistans tid när fönstret krymper på höga varv så att de inte får plats.

Dock kom jag att tänka på en annan inställning. "Dwell battery adjustment"! Nu ligger min spänning runt 12-13 volt när jag kör enligt loggen. (har spänningsfall mellan batteri och MS) så då ökar dwell med 115-125% ungefär.. sen så har jag tapp på spänningen som ser ut som nedåtvända spikar eller dalar när varvet stiger.. ibland ned till 10.3V som lägst loggat  :-[ Då är dwell ~165% längre pga. Dwell battery adjustment. Så vet inte vad som händer då riktigt med dwell vs gnista på höga varv med låg uppmätt spänning.
Måste nog dra om matningen till MS då den jag nu använder (som gick till LU-Jetronic original) verkar vara för klen. Och förvisso, nu kör jag strömslukande lågohmiga spridare, original var det ju högohmiga...
Vad händer med spridarnas öppning vid spänningsfall.. påverkas dem på nåt sätt  ???

Och tillbaks till dig Kurre, nej jag har inte någon over/underdwell protection på. Kan prova det.. men kanske ska läsa på hur de funkar först  :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2157 skrivet: september 10, 2010, 21:57:10 »
hur ser stiften ut?
det kan ge en fingervisning om vad som händer
bara fimpa av bilen när du ligger på "varv" stoppet och kolla
läget på stiften
är dom kritvita så skulle jag börja kolla om verkligen soppan räcker till

För nån dag sen när jag hade ute ettans och letade TDC så var det sotsvart=fett men då hade jag inte varvat förstås! Ska testa detta och återkomma! Tack för tips! Behöver nog alla tips och hjälp jag kan få med detta!

Angående soppan så fick jag byta spridare till 337cc när jag började köra på etanol (för 100 år sedan). Då räckte det n ä s t a n till. Tog slut vid 5750rpm eller nåt sånt. Då höjde jag bränsletrycket från 2.5 till 2.9 bar så gick det bra med spriten. Så på bensin SKA det gå bra om inget hänt förstås.

Fast nu när jag tänker efter så hade jag problem med att lambdavärdet visade snålt i vintras/våras, och då bytte jag till bensin för att testa och har sen dess kört med det..

något har ändrat sig (bränsletrycket??) för nu räcker plötsligt bränslet inte till på full belastning och varvtal över 2500-3000rpm.
Tankade etanol idag. På köpet fick jag mer fart i bilen för på sistone har mappningen omöjliggjorts pga. att bränslet inte räcker till. Misstänker svikande bränsletryck men har inte orkat skruva dit bränsletrycksmätaren än för att kolla trycket.

Men nu med bensin i tanken så fick bilen lagom blandning med samma mapp som jag tidigare kört fett på etanol med. Så nåt är skumt och bränsletrycket är huvudmisstänkt!
Får följa upp med en mätning snart!

Nog dags att återuppta den felsökningen genom att kolla bränsletryck och hitta en orsak till varför soppan inte räcker lika långt nu.. (MÅSTE vara bränsletrycket..)

i'll be back!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #2158 skrivet: september 11, 2010, 01:28:15 »
Spridarnas öppning ska inte påverkas mycket; öppningstiden blir lite längre, men så länge spänningen räcker för att hålla spridarna öppna ska inte flödet påverkas...
Tändningen är ju en annan femma förstås - om jag inte missminner mig är standardkurvan för dwell-kompenseringen inte riktigt optimal (kan var ändrat i nya versioner...); i vilket fall kommer det definitivt påverka hur mycket spolen orkar! Bra matning till MS är ju aldrig fel, så det kan nog vara ett bra ställe att börja på.

BTW, jag prövade att ladda hem en av dina loggar, ändrade filändelsen till .zip och försökte öppna, men 7-zip sa bara att arkivet var korrupt...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2159 skrivet: september 11, 2010, 09:09:52 »
Spridarnas öppning ska inte påverkas mycket; öppningstiden blir lite längre, men så länge spänningen räcker för att hålla spridarna öppna ska inte flödet påverkas...
Tändningen är ju en annan femma förstås - om jag inte missminner mig är standardkurvan för dwell-kompenseringen inte riktigt optimal (kan var ändrat i nya versioner...); i vilket fall kommer det definitivt påverka hur mycket spolen orkar! Bra matning till MS är ju aldrig fel, så det kan nog vara ett bra ställe att börja på.

BTW, jag prövade att ladda hem en av dina loggar, ändrade filändelsen till .zip och försökte öppna, men 7-zip sa bara att arkivet var korrupt...

Nej jag såg i en logg oxå att spridarnas öppning inte påverkas så mycket av kompenseringen för batterispänning så det är nog lugnt. Men vill ändå bygga bort spänningsfallet såklart.
Och tändningen måste ju få alla förutsättningar för att utföra sitt vanskliga arbete.

Jag laddade oxå hem filen och testade och fann ut med samma program jag använde (gamla herdeliga pk-zip inbyggt i Total Commander) att filen var korrupt.
Måste hända något när man laddar upp dem med fel filändelse tyvärr.

Kan vi tillåta zip-filer på forumet eller är det totalt olämpligt i virushänseende?