Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2153103 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2160 skrivet: september 11, 2010, 12:21:42 »
Nu finns loggarna i zip-format i inlägget med filmerna se några inlägg ovan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #2161 skrivet: september 11, 2010, 13:26:04 »
Kollade lite snabbt på sista loggen; vid 6000rpm, 1410s ungefär har du dwell på 4.93ms - det lämnar mindre än 0.1ms för gnistan... Kan kanske bli lite problematiskt? Jag skulle nog prova att experimentera lite med "overdwell protection", dwell och "Maximum spark duration" - förhoppningsvis gör det någon skillnad...

Behöver du verkligen 4ms dwell? Jag kör med en vanlig Renix spole, och den vill inte ha mer än 3.1ms dwell och 1.7ms spark duration (Renix Spole)... Jag har ställt in MS på 3ms dwell och 2ms maximum spark duration och det fungerar utan problem trots att jag stundtals har ganska dåligt med spänning i systemet...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2162 skrivet: september 11, 2010, 16:23:15 »
Okej.. jo när du säger det så verkar det ju helt klart värt att experimentera med tiderna för att få längre tid på sig att gnistra..

Det jag har erfarit från första testet med dwell är att 3ms är för kort men ska testa mycket mera för att vara säker.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2163 skrivet: september 12, 2010, 23:14:03 »
hur ser stiften ut?
det kan ge en fingervisning om vad som händer
bara fimpa av bilen när du ligger på "varv" stoppet och kolla
läget på stiften
är dom kritvita så skulle jag börja kolla om verkligen soppan räcker till

Ikväll drog jag en repa (typ 2 sekunder) på maxvarv då motorn låter sådär illa konstant när jag håller plattan i mattan. Efter 2 sekunder med missljudet vred jag av tändningen och släppte sen gasen, frikopplade och rullade till stopp. Skruvade ur stiften och kollade och fotade.

Tyvärr fick jag se att minneskortet inte satt i kameran (och jag var på jobbet) så mobilkameran var det enda jag hade att fota med.

Stiften hade lite olika färg allihop:

1: Sotsvart med lite mörkare askgrå färg på porslinsisoleringen
2: Sotsvart överallt utom den precisa punkten där gnistan vandrar mellan elektrod och jordelektroden
3: Sotsvart med lite mörkare askgrå färg på porslinsfoten
4: Ljusgrått med lite ljusare grå färg på porslinsfoten

Nu undrar jag, höll jag motorn tillräckligt länge på problemstället för att stiften skulle hinna få sin rätta färg?
Och kan det ljusgrå stiftet på fyran säga att det går snålt eller måste stiftet bli vitt för det?

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #2164 skrivet: september 15, 2010, 03:08:34 »
Kör du med förkopplingsmotstånd eller PWM till spridarna?
Jag hade själv problem med ojämn batterispänning när jag körde lågohmiga spridare & det fuckade upp dwellen så att jag ibland fick misständningar. Tydligen kan flybacken inte hantera en del spridare å då blir det problem. Ska tydligen va enkelt att fixa med en kondensator i sprutet, men jag kom aldrig så långt att jag provade detta då jag redan köpt större spridare å dom var högohmiga.
Men du kanske kör med separat flybackkort? Det kanske inte blir samma fenomen då?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=48244&postdays=0&postorder=asc&highlight=sp%E4nning&start=0
Oavsett så kan det ju va en bra idé att se över kablarna, både + å -.
Jag vet inte riktigt vad man kan dra för slutsats av tändstiften mer än att dom flesta ser ut att vara ganska sotiga. Och om jag inte ser alldeles galet är det volvostift?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2165 skrivet: september 15, 2010, 17:55:07 »
Tack zlobban för att du tar dig tid med mina problem  :D

Jag har separat flyback-kort som man var tvungen att ha på V2.2-korten om man skulle köra lågohmigt.

Menar du att det är pga. lågohmiga spridare i ditt fall som gjorde att batterispänningen blev orolig och därav dwellen eller var det bara så att användning av högohmiga spridare inte hade samma känslighet mot svängningar i spänningsmatningen?

Ska absolut se över spänningsmatningen eller rättare sagt kablaget till detta. Får dra nya grövre ledningar..

Ja tändstiften var ju ganska sotiga och jag kanske har lite för fet blandning generellt. Får pröva att optimera framöver.

Dock undrar jag fortfarande hur länge man ska ligga och varva som i mitt exempel 6000rpm innan stiften får sin rätta färg för just den situationen..  ???
Känns som om mina 2 sekunder var väl kortkort..
« Senast ändrad: januari 18, 2016, 23:48:57 av FREJ »

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #2166 skrivet: september 15, 2010, 18:21:33 »
Om man lyckas sota ner tändstift med e85 så är nått jätte fel, typ bränsle blandning eller otroligt låg tänd.
I ditt fall kolla vad du har för lambdavärde.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2167 skrivet: september 15, 2010, 23:52:44 »
Om man lyckas sota ner tändstift med e85 så är nått jätte fel, typ bränsle blandning eller otroligt låg tänd.
I ditt fall kolla vad du har för lambdavärde.

Nej alltså, jag bytte FRÅN E85 till bensin tidigt i våras för att motorn fick för SNÅL blandning. Sen har jag kört bensin sen dess. Med rätt blandning.
Lambda 0.9 ungefär vid fullgasaccellerationer. Lambda 1-1,1 vid svenssonkörning.
Men sen har jag bekymmer med att den "fetar ner sig" vid acc på låga varv efter en motorbromsning så då går den nog tokfett men har inte sett vilket lambdavärde jag har just då.

Min tändning är allt annat än otroligt låg. Snarare så hög det går att ha utan att det spikar. 40-45° på höga varv. Vet att det är högre än vad böckerna säger men inget spik i allafall. Kanske får lite mer effekt med något lägre tändning har inte utvärderat.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #2168 skrivet: september 16, 2010, 00:19:52 »
Menar du att det är pga. lågohmiga spridare i ditt fall som gjorde att batterispänningen blev orolig och därav dwellen eller var det bara så att användning av högohmiga spridare inte hade samma känslighet mot svängningar i spänningsmatningen?
Det är ju inte själva batterispänningen som är ojämn. Problemet är tydligen att flybacken skickar sin "flimmerström" till samma ställe som processorn mäter spänningen på. Då blir den lurad att kompensera för det fast det inte behövs och allt blir knas. Om det funkar på samma sätt med separat flybackkort vet jag inte. Jag har V3-kort. När jag bytte till högohm blev spänningsgrafen i princip ett rakt streck.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2169 skrivet: september 16, 2010, 18:51:30 »
Det är ju inte själva batterispänningen som är ojämn. Problemet är tydligen att flybacken skickar sin "flimmerström" till samma ställe som processorn mäter spänningen på. Då blir den lurad att kompensera för det fast det inte behövs och allt blir knas. Om det funkar på samma sätt med separat flybackkort vet jag inte. Jag har V3-kort. När jag bytte till högohm blev spänningsgrafen i princip ett rakt streck.

Aha nu fattar jag  ;D

Tack för förklaringen, men då känns det ju motiverat med en konding på rätt ställe sen då om det är vad som behövs för att processorn inte ska bli lurad.
Du har inte en länk till fenomenet på tex. Megasquirt.se eller MSEFI.com, annars får jag leta rätt på nåt om kondingen sen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Projekt Värsta rosten!
« Svar #2170 skrivet: september 17, 2010, 19:35:11 »
Ikväll börjar projekt "Värsta rosten"!

Mer info kommer

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #2171 skrivet: september 17, 2010, 20:08:13 »
är det dags för det nu då får peter göra ny pepperkaks bil uttan håll dena gång då ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2172 skrivet: september 17, 2010, 20:41:30 »
är det dags för det nu då får peter göra ny pepperkaks bil uttan håll dena gång då ;)

Haha.. nej jag blir nog bli en pepparkaksgubbe som driftar i snön denna julen med... men nu gav du mig nästan en galen idé att fixa all rosten tills dess ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2173 skrivet: september 18, 2010, 01:33:55 »
Varning: känsliga tittare undanbedes!

Ikväll har projekt Värsta rosten inletts!

Projektet går ut på att laga all rost som tyvärr finns i rutans nederkant och ut i A-stolparnas nederkant.
Bilen står och faller med denna reparation. Det är dessutom den farligaste rosten enligt mig då A-stolparnas styrka är kraftigt nedsatt.
Till och med rattens infästningar hade på sikt lossnat upptäckte jag. Vindrutetorkare vänster har redan lossnat en gång pga. bortrostade fästpunkter.

Ikväll hände följande:

- Borttagning av hela instrumentpanelen
- Borttagning av rattställ och vindrutetorkare
- Borttagning av framrutan

När rutan skulle bort så gjorde jag som de flesta säger att man ska göra ink. Haynes (som för övrigt har en dålig beskrivning av demontering av ruta).
Jag lossade de två metallblecken som sitter i underkant av rutan och håller fast gummilisten.

Sen pillade jag lite på gummilisten samtidigt som jag tryckte utåt på rutan så att det härliga ljudet uppstod av gummilist som släpper från plåt efter många års nära sammankomst.
Till sist satte jag mig bekvämt tillrätta på handbromsspaken och satte fötterna mot rutan och började tryckta försiktigt samtidigt som jag pillade lite på gummilisten med fingrarna för att hjälpa den på traven lite. Tog cirka 2 sekunder sen sprack rutan! Uppfrån och ner. Jahapp då var den körd (skönt för den var för repig att eventuellt sätta tillbaka igen).

Gick till datorn och googlade lite och fick fram att man ska börja uppe i ena hörnet och sen trycka ut rutan och pilla gummilist successivt, avancerande mot andra sidan bilen.
Testade detta och det gick bra när väl gummilisten började krypa ur i ena hörnet där jag började. Dock så sprack rutan lite mer när jag kom till stället med sprickan.
Min teori är dock att det var en skada på kanten av rutan som gjorde att det sprack. Det finns en skada vid sprickans början men kan inte säga om den var där innan eller om den blev när rutan sprack. Men såå lätt ska väl inte rutan spricka.. hann ju knappt börja lägga tryck på den. Enligt andra forum ska det bara va att "sparka ut" rutan.

Till sist lite bilder på allt elände. Före:

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2174 skrivet: september 18, 2010, 01:35:42 »
Efterbilder, alltså efter att rutan tagits ur. Efterbilder som visar en rostfri och fin 360 rutram lär vi få vänta på läskigt många arbetstimmar.

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #2175 skrivet: september 18, 2010, 07:03:00 »
ROOOOST :(:O:O:O:O
Risig Men Betald,

DaViD^^

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
« Svar #2176 skrivet: september 18, 2010, 08:25:41 »
shit jag lider med dig..det där är inget skoj

fick byta halva min 245turbo när jag rostlagade den
går åt så mycket tid men är skoj när det är klart och man känner sig nöjd över jobbet man lagt ner
Varför köra sakta när man kan köra fort?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2177 skrivet: september 18, 2010, 15:15:02 »

går åt så mycket tid men är skoj när det är klart och man känner sig nöjd över jobbet man lagt ner

Tack för dom orden DaViD^^!

Jag hade oxå en 245T men fick sälja den när den blev för dålig. 1500kr men ville inte skrota den, hellre "skänka" bort den till en som kunde fixa till den.
Nu har jag större möjligheter för rostlagning och dylikt. Dessutom tillverkades det nog fler 245:or än 360-karosser  :P
Vill absolut inte skrota min kärlek så lite extra tid är den värd!
Synd bara att jag inte gjorde iordning rosten för nåt år sen.. innan barnen kom och så.
Då hade det inte varit lika stort jobb heller för rosten har kommit fort på slutet när den fått härja fritt!

Lätt att vara efterklok. Men det var roligare att trimma och busa runt på den tiden. (Som om det inte är det nu med  :P )

Nu ska jag iväg och se om jag kan få ut en ruta hel ur en donatorbil.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #2178 skrivet: september 18, 2010, 15:44:28 »
Om du har hel och fin gummilist nu så tycker jag du ska ta kniven och skära sönder listen på donatorbilen så att du inte har sönder den rutan också.
Men jag skulle köpa en ny ruta, jag köpte en ny fast jag hade flera bra beg liggandes, och det var som att köra en ny bil när man hade ny ruta.
En ny ruta kan man hitta ganska billigt.

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
« Svar #2179 skrivet: september 18, 2010, 20:34:56 »
de va visst en hel del rost på den drygt men skönt när de är fixat
Old Volvo's never die, they only go faster!"

DaViD^^

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2180 skrivet: september 18, 2010, 21:35:09 »

Tack för dom orden DaViD^^!

Jag hade oxå en 245T men fick sälja den när den blev för dålig. 1500kr men ville inte skrota den, hellre "skänka" bort den till en som kunde fixa till den.
Nu har jag större möjligheter för rostlagning och dylikt. Dessutom tillverkades det nog fler 245:or än 360-karosser  :P
Vill absolut inte skrota min kärlek så lite extra tid är den värd!
Synd bara att jag inte gjorde iordning rosten för nåt år sen.. innan barnen kom och så.
Då hade det inte varit lika stort jobb heller för rosten har kommit fort på slutet när den fått härja fritt!

Lätt att vara efterklok. Men det var roligare att trimma och busa runt på den tiden. (Som om det inte är det nu med  :P )

tror nog att en 245turbo är ovanligare faktist
bytte allt från kardantunneln och utåt typ
nu hade jag fördelen att jag jobbade på ett ställe där vi gjorde sånt skit hela dagarna =)

när det gäller rost ska man aldrig vänta det går fortare än vad man tror
och när det är gummilist kan man inte ens skylla på att rutan sitter ivägen =)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2181 skrivet: september 19, 2010, 02:02:03 »
Om du har hel och fin gummilist nu så tycker jag du ska ta kniven och skära sönder listen på donatorbilen så att du inte har sönder den rutan också.
Men jag skulle köpa en ny ruta, jag köpte en ny fast jag hade flera bra beg liggandes, och det var som att köra en ny bil när man hade ny ruta.
En ny ruta kan man hitta ganska billigt.

Ojojoj vilket bra tips att skära sönder gummilisten!! TACK snälla du räddade min kväll!
Fattar inte att jag inte tänkte på det själv  :o

Nu har jag en fin ruta att sätta i, 2 gummilister att välja mellan samt hela överdelen på brandväggen samt en bit av A-stolparna.
Allt i ett stycke.. vilket bök det var att såga av där dörrarna möter framskärmarna.. vet inte hur många lager plåt det var där i A-stolpen!

Men fick börja kvällen med att skruva ned all inredning i donatorn precis som jag gjorde på min bil igår kväll!
Och i morgon får jag göra repris på dagens arbete, att kapa sönder brandväggen och sen börja passa in den nya rostfria!

Hade faktiskt lite problem med donatorn.. en svartmetallic fin GLT 1988 som inte hade en gnutta rost på dom ställena min bil är som rostigast.
Fast sen fanns det grov rost på några andra ställen istället. Samt att den är frontad i en lyktstolpe. Och så vill jag inte ha 3-dörrars. Skjutsar för mycket på övriga familjen för att det ska vara praktiskt.

Nu fick den donera finfin plåt till min blåa livslånga kärlek istället! Samt lite svarta snygga lister!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2182 skrivet: september 19, 2010, 12:59:11 »
Mobilbild från igår kväll då donatorn skändades

Någon som vet vad plåten mellan huv och vindruta heter? Jag har glömt det..

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #2183 skrivet: september 19, 2010, 13:14:18 »
Ska du byta så stor bit :o
Trodde bara du skulle ta yttre plåten från donatorbilen.
Du kommer nog antagligen att få förfrågningar om delar till takluckan och vindavvisaren nu ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2184 skrivet: september 19, 2010, 14:38:18 »
Ska du byta så stor bit :o
Trodde bara du skulle ta yttre plåten från donatorbilen.
Du kommer nog antagligen att få förfrågningar om delar till takluckan och vindavvisaren nu ;)

Jag tänkte flytta över hela den biten till min bil först, men sen när jag insåg hur omöjligt det är att få ihop det i hörnen så har jag backat lite.
Men mellan A-stolparna byter jag nog hela biten för det enklaste stället att skarva på är på själva brandväggen!
För både yttre och inre plåten är dålig, speciellt vid vänster vindrutetorkare.
Störst problem kommer jag dock få med vänster A-stolpe som är dålig rakt igenom vad det verkar.. och först trodde jag att det bara var att svetsa ihop den runtom men när jag kapade isär såg jag att det är en tredje plåt innuti som en mellanvägg/förstärkning.
Så förmodligen får jag kapa ned donatorns A-stolpar och sen svetsa på min bil i omgångar med yttre plåten sist.
Usch vilket pussel och pyssel. Bara att skära brandväggen rätt kommer bli nog spännande. Är ju bra om det blir rätt höjd direkt och det inte glipar nånstans. Så att det bara är att svetsa ihop delarna sen.

Före isärtagning av min bil hade jag inte fantasi nog att inse att det skulle kunna bli så här omfattande. Men det är ju som vanligt, den synliga rosten är bara toppen av ett isberg..

Donatorn var dock 99,5% rostfri i hela den delen jag tagit bort! Men listen på den var "limmad" med nåt grått klet som såg ut som silikon fast som aldrig torkar. På så vis kommer det ju inte in nån skit eller vatten mellan gummilist och plåt.

Sen så saknades typ 4 fästen till vindrutelisten i min blåa så förmodligen har någon varit där och grejat. Även en skruv till instrumentpanelen saknades. Men inga spår efter lagningar i plåten dock. Kanske vindrutan har bytts pga. stenskott eller dylikt och sen har man slarvat och inte satt dit alla små plåtar som klämmer runt gummilisten.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2185 skrivet: september 20, 2010, 23:53:10 »
Tråkar visst ut er med all text om rost och skit så här kommer lite bilder på samma skit hahaha

Till kullke: Hade nog inte räckt att byta ytterplåten som synes.....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2186 skrivet: september 21, 2010, 00:03:20 »
Ifall nån tycker jag har mycket rost att dona med, spana in den här killen: http://www.matsmustang.se/karossen.htm

Ska bli spännande att se hur jag ska få in den nya plåten (inte i ett stycke) utan att göra bort mig vid kapningar osv.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2187 skrivet: september 21, 2010, 00:27:29 »
När jag ritade fina sträck på brandväggen inför en första grovkapning så hittade jag feta rinningar i lacken. Backjobb för Volvo, jag rullar över bilen på måndag för omlack ;)

Sista bilderna visar vart jag står just nu, har kapat ett snitt på var sida av plåten under vindrutan. I morgon blir det att lägga det horisontella snittet på brandväggen så hela biten faller bort. Sen börja måtta kapa och slipa till den nya delen så att den stämmer bra.. eller nej, tror jag får börja med A-stolparna först och sen det sista sätta långa biten på plats mellan A-stolparna.

A-stolparna ska bli hemskt intressant att laga upp. Tror jag kommer få kapa ned dem och bygga upp dem i omgångar. Eftersom det är minst trippelplåt i dem och man vill ha allt minst lika starkt som original.

Vänster A-stolpe som är sämst kommer jag nog få byta plåten rakt igenom...

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2188 skrivet: september 21, 2010, 12:43:47 »
Du har nog att sysselsätta dig med om kvällarna ser jag.  :)

Tufft att du tar tag i saken och byter hela plåten, och bra att du lagar a-stolparna med dubbel/trippel plåt ordentligt och inte fuskar genom att bara byta yttersta delen.  Tummarna upp härifrån!  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2189 skrivet: september 21, 2010, 18:41:53 »
Du har nog att sysselsätta dig med om kvällarna ser jag.  :)

Tufft att du tar tag i saken och byter hela plåten, och bra att du lagar a-stolparna med dubbel/trippel plåt ordentligt och inte fuskar genom att bara byta yttersta delen.  Tummarna upp härifrån!  :)

Tack Girder  :D
Men har du bytt namn? Nej inte namn men nickname!? Kommer ta ett tag att vänja sig, Girder sitter hårt!

Jo tufft att ta tag i det. Men som vanligt har jag gått som katten kring het gröt ett tag.. och under tiden har det rostat lite till.. hit men inte längre!
Och nåt fusk är det inte tal om. Byter så mycket plåt jag kan. Osäker på om jag kommer åt allt utan att sabba hela bilen men så långt det är möjligt i allafall!

Fuskar jag nu kommer ju det tillbaka dubbelt värre innan jag hinner säga diffbroms hehe
Tack för kommentaren!

Nu väntar jag på svar från föregående rostlagare som var på sin bil på samma ställe..  :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2190 skrivet: september 21, 2010, 22:55:51 »
Nån som hoppades på 0 rostiga bilder ikväll? Glöm det  ;D

Har kapat bort underdelen av rutramen nu så nu är jag av med flera kilo ROST. Den var som en maracas när jag fick bort den. Skakade ut säkert ett kilo rost.... det var mellanplåten/plåtarna som gått upp i rök/rost. För på utsidan ser det ju inte sååå farligt ut.

So far so good. Nu till det stora huvudbryt. Hur i Hälsingland jag ska kunna laga mina rostiga A-stolpar. Känns som om man vill byta allt där med för det är så himla rostigt invändigt men det går ju inte svetsa allt på en gång så som jag sagt tidigare. Blir att skala av plåt för plåt från donatordelen och föra på min bil..

Ska ner i garaget nu och försöka ta av dörrarna då dom är i vägen för stundande A-stolpelagning. Usch hade hoppats slippa för gillar inte att pilla dän och dit med dörrarna. Särskilt inte den vänstra som jag utrustat med heavy duty solida dörrsprintar för 6-7 år sedan. Sitter det tror ni!?!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2191 skrivet: september 21, 2010, 22:56:32 »
Den som inte gillar rost hoppa nu  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2192 skrivet: september 22, 2010, 01:26:40 »
Ska ner i garaget nu och försöka ta av dörrarna då dom är i vägen för stundande A-stolpelagning. Usch hade hoppats slippa för gillar inte att pilla dän och dit med dörrarna. Särskilt inte den vänstra som jag utrustat med heavy duty solida dörrsprintar för 6-7 år sedan. Sitter det tror ni!?!

Fick aldrig känna på att ta bort vänster dörr. Fick inte ens bort höger dörr som har original ihåliga och skårade sprintar till dörrarna.

Trodde att understa skulle bli värst men även om den gick TRÖGT att slå ur med en perfekt dorn och slägga underifrån (med bilen upphissad lite för att få lite sving med släggan) så trillade sprinten ur till slut.
Men den övre har tagit tvärstopp och börjat "kalva" ut genom springan mellan gångärnsdelen i bilen och delen på dörren... *suck* vill inte hålla på och krabba med allt runtomkring vill bara svetsa upp bilen och få ihop den igen snabbast möjligt. (bruksbil).

Nån som har några knep med dörrsprinten? Provade att slå med en liten dorn i centrum men inte ens då händer det nåt. Stumt!
Provade att borra med olika borrstorlekar men hände inget då heller! Härdade sprintar!?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2193 skrivet: september 22, 2010, 19:13:53 »
Har du försökt med värme? Värm gångjärnen så de utvidgas lite och se hur det går.  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2194 skrivet: september 22, 2010, 21:14:18 »
Har du försökt med värme? Värm gångjärnen så de utvidgas lite och se hur det går.  :)

Hade inte tillgång till värme men det gick ändå. Den sista på höger sida bröt jag av med dörren.

På vänster sida kapade jag gångjärnen! Jag kan vara brutal när jag vill! 8)

Topfuel

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
« Svar #2195 skrivet: september 23, 2010, 16:56:16 »
Nu ser jag vad jag har framför mig :'( hoppas inte det finns så mycke rost på min,
ser ju ut på bilderna som det har rostat inifrån, sånt ser man ju inte innan man börjar riva i grejerna.
Fantastiskt och se nån som inte skäms att sätta vinkelslipen i lite gravrost :)
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #2196 skrivet: september 23, 2010, 17:07:43 »
credits för dig Frej som kämpar på med sånt som förmodligen alla här på forumet skulle lämna bilen för.
Men du vet ju sen att det inte finns nån rost kvar i slutändan :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2197 skrivet: september 23, 2010, 21:06:25 »
credits för dig Frej som kämpar på med sånt som förmodligen alla här på forumet skulle lämna bilen för.
Men du vet ju sen att det inte finns nån rost kvar i slutändan :)
Tackar, bara hoppas att mina kommande försök till att stoppa rostens återkomst fungerar! ALLA TIPS MOTTAGES VARMT på vad man kan göra i balkarna för att hindra ny rost och eventuellt sätta befintlig rost i karantän med linolja eller vad man nu ska spruta in!

Nu ser jag vad jag har framför mig :'( hoppas inte det finns så mycke rost på min,
ser ju ut på bilderna som det har rostat inifrån, sånt ser man ju inte innan man börjar riva i grejerna.
Fantastiskt och se nån som inte skäms att sätta vinkelslipen i lite gravrost :)
Usch ja, syntes inte mycket av vad som egentligen fanns! Visst det var rost som syntes på utsidan men det visade ju inte att ALLT på insidan i princip gick att skaka ur sen när jag skurit bort "balken" i underkant på vindrutan.

DaViD^^

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2198 skrivet: september 24, 2010, 06:57:53 »
börja med att köpa rostskyddsfärg som kan målas innan man svetsar

minns jag inte fel har volvo en bra färg till detta
sen är det bara att köra tunflytande rostskydd mycket mer än så kan man ej göra

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #2199 skrivet: september 24, 2010, 14:29:30 »
Simpelt; FY SATAN VAD ROST!

Förstår vad du menar nu med att jag skulle ta itu med min rost direkt istället för att låta den 3 dubbla sig
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!