Kände du något i ögonen medans du svetsade? Vet att det svider när man provkör bilen i garaget och fuskar med dörrarna i alla fall, men det går över ganska fort 
Nej det gjorde jag inte, men kan kanske dra mig till minnes att jag råkade tända svetsen en gång medans jag fortfarande tittade i siktfönstret.. men minns inte om det var den aktuella kvällen eller någon dag innan...
Kan man få problem med ögonen av röken, nån som vet?
Nyttigt är det i alla fall inte!
Tror inte, att glaset i hjälmen skyddar till 100%. Det finns olika mörka glas att använda! Du kanske behöver ett mörkare! Har själv investerat i en automatisk hjälm, väldigt bra! Man kan ställa styrkan och det blir mycket lättare att starta svetsningen, speciellt med pinne...
/Max
Ps. Tror det finns ögondroppar, som hjälper! /Ds
Okej, nu har jag svetsat på läge 5 på svetsen (tror den är på 180A) så det blir väl mer intensivt än när man kör på lägre effekter..
Jag har självklart biltemas billigaste hjälm... och glaset är det som följer med den. Visste inte att det fanns mörkare..

Jag skulle oxå vilja ha/behöva automatisk hjälm.. det är underbart, kör med det på jobbet.
Man kan få ont i ögonen av både röken å ljuset, men det du beskriver låter som en "mildare" form av svetsblänk.
Jag var hos en doktor idag och han trodde oxå det var en mildare form av svetsblänk. Han hittade ingen skada eller skit i ögat. Han hällde i en droppe gul färg för att se eventuella skador och skit.
Men han hittrade inge som sagt och tyckte inte jag skulle få nåt (hjälp)medel heller så han sa bara
"kom tillbaka i morgon om det inte blivit bättre men det tror jag att det blir." Betalade 150kr för 3minuters jobb och fick inte ens droppar eller salva

Nu har jag köpt receptfritt istället, får hoppas det hjälper.
Man brukar känna en molande/kliande känsla bakom ögonen på kvällen å dagen efter är man väldigt ljuskänslig, speciellt om man slarvat med sömnen.
Jepp det stämmer.. fast jag hade inte ont i ögonen samma kväll men det var ju på natten jag svetsade och gick sen och la mig direkt. Sen började det kännas en bit in på morgonen på jobbet dagen efter. Blev värre framåt eftermiddagen.
Lugnt på natten men sen kändes det direkt på morgonen idag när jag smakade solljus igen.
Om du har en hjälm med "siktglas" så kan du byta ut det mot ett så mörkt som möjligt, eller tejpa över det helt å hållet, eller köpa en "riktig" svetshjälm.
Ja det får väl bli en riktig.. men duger biltemas/julas billiga?
Vad svetsar du på för ström? Mellan 100-150A är DIN 11-12 lagom på glaset, men man ska alltid ha så mörkt glas man kan.
Tror svetsen är på 180A och jag har kört för fullt nu när jag svetsat kopplingskåpan som är i 5mm stål.
Smärtstillande ögondroppar funkar skitbra, men använd dom BARA om du måste, å svetsa aldrig om du använt dom. Det vore i så fall som att dunka huvudet mot en vägg samtidigt som man dricker Treo...
Okej, menar du att om jag kan vila ögonen istället så är det bättre än att ta dropparna och sen fresta på ögonen med massa ljus?
Nej jag ska inte svetsa mer just nu... trist bara att arbetet stannar upp men då får jag tillfälle att göra lite rostlagningar i motorutrymmet istället!
TACK FÖR ALLA SVAR!