Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2184241 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #880 skrivet: april 16, 2008, 21:27:17 »
You do wan't to keep the vacuum/pressure fuel regulator!

Linear fuel pressure regulator doesn't "enrichen" the mixture, it just keeps the fuel pressure in the fuel rail same level related to the pressure in the intake manifold.

For example you set 3bar fuel pressure when there's atmospheric pressure in the manifold. Then you put 1bar of boost in the manifold. Without the vacuum/pressure controlled regulator the pressure in the fuel rail is 2bar compared to the pressure in the manifold! And you don't want that to happen, there would be a huge drop in the injector flows and even MS can't compensate that quite well..

Of course fuel rail pressure is still 3bar compared to the outside atmospheric pressure but that doesn't mean anything. So to keep the constant 3bar pressure in the fuel rail under 1bar boost you'll need to add +1bar to fuel pressure too, so when compared to the outside atmospheric pressure it's 4bar in the fuel rail but the engine "sees" it as 3bar because of the 1bar pressure in the manifold.. 

MS can't adjust the fuel correctly if you don't have steady pressure in the fuel rail compared to the manifold pressure.

Of course in the NA cars it's a bit different thing but I would guess it would affect in a bad way if the fuel pressure is set 3bar in the atmospheric pressure and then comes -0.5bar in the manifold compared to the atmospheric pressure, again same thing happens as before but reversed, fuel pressure in the rail is 3.5bar compared to the intake manifold pressure.

Thank you Fuse! That sounds good!

Thanks for explaining it for me that can't figure it out myself.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #881 skrivet: april 16, 2008, 21:29:39 »
You do wan't to keep the vacuum/pressure fuel regulator!

Linear fuel pressure regulator doesn't "enrichen" the mixture, it just keeps the fuel pressure in the fuel rail same level related to the pressure in the intake manifold.

Vet inte hur jag tänkte, i mitt förra inlägg! Får skylla på att det blivit för lite sömn, den senaste tiden!  :-[

Den citerade texten stämmer! Givetvis gör vakuumregleringen så att bränsletrycket, jämfört med ingastrycket är konstant. Mao vakuum behövs, annars blir spridarna olinjära (jag tänkte, tvärt om tidigare)! ;D

FREJ, ersätt den skadade vakuumslangen, den behövs!
:) /Max

Det är inte helt enkelt med alla små och stora "system & undersystem" som skall samverka i en bilmotor.
Jag är inte man nog att räkna ut allt på egen hand så jag får lita på dig, Fuse och alla andra som verkligen tänker ut saker och ting.

Slangen skall fixas innan nya motorn startas! Räcker att korta den förmodligen. Men sen är jag sugen på att byta alla vakumslangar på motorn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #882 skrivet: april 16, 2008, 21:31:57 »
Skönt att det händer lite saker mer än rostlagning! Ditt pyre kommer nog komma ihåg det här projeket och med det ge honom självförtroende att utföra det själv när han är 18 och köpt sin första 360. Kan pappa, kan jag.

Ja problemet är bara att rosten gör framsteg när jag gör annat än rostbekämpar  ;)

Mitt pyre vet nu hur man lyfter ur en motor. Och han vet att en "räser-motor" skall ta plats  ;D
Kul att ha honom med sig i (300)livet!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #883 skrivet: april 16, 2008, 21:33:01 »
Fan va trist... följa ditt projekt på nätet ist för att vara där och störa.
men men. grattis till att lyfta ur det gamla hjärtat och lycka till med det nya!

Apropå kådan/klägget i kanalerna så har det nåt med vevhusventilationen att göra. olje dimma och etanol gas bildar tydligen gegga det har jag läst mig till på etanol.nu så häng inte mig om det är fel :P

Ha d

Hehe ja, annat var det med projekt B230e!

då kanske öppen vevhusvent vore att föredra just för att förhindra ned"kläggning"

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #884 skrivet: april 17, 2008, 21:39:40 »
skaffa en catchtank eller gör en själv..
det funkar fint dessutom är ångorna från oljan brandfarliga så det är nog bra å ha det kopplat till insuget...

det är bara sånt som lärarna tvättar våra hjärnor med i skolan, jag vet inte riktigt hur brandfarliga ångorna är..
men du gör som du vill :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #885 skrivet: april 18, 2008, 13:31:50 »
skaffa en catchtank eller gör en själv..
det funkar fint dessutom är ångorna från oljan brandfarliga så det är nog bra å ha det kopplat till insuget...

det är bara sånt som lärarna tvättar våra hjärnor med i skolan, jag vet inte riktigt hur brandfarliga ångorna är..
men du gör som du vill :)

Mm får väl klura ut nåt bra sen när motorn är på plats..
Men för att inte få in skiten i insuget igen så måste det ju till ett filter eller?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #886 skrivet: april 18, 2008, 20:55:18 »
Update:

Nu pågår uppbyggnaden av en sprängkåpa i 5mm svarstål runt kopplingskåpan. Bifogar bild på födelsen.

Numera har jag tagit ut kåpan och satt den på motorn som står på verkstadsbänken så att jag lättare och snabbare ska kunna bygga den. Inte optimalt att göra det inne under bilen 20m från vinkelslipen och med svetsstänk på magen!

To be continued..

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #887 skrivet: april 18, 2008, 22:00:30 »
så du tänker bygga en hel sprängkåpa eller?  :o förklara för oss ovetande  ::)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #888 skrivet: april 18, 2008, 22:15:02 »
ser ut att bli en extrakåpa runt sprängkåpan, om svänghjulet släpper eller spricker så man kan komma ur bilen på egna ben.>
Gjorde en liknande variant jag också när jag svarvade ner mitt, dock inte lika extremt lättat som Frejs är :P

Får hoppas på lite mer snurr i bitarna nu med 230 :)
Vad för bottendel kör du med?
/Johan

*edit* pinnsvetsar du Frej? :)
« Senast ändrad: april 18, 2008, 22:16:44 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #889 skrivet: april 18, 2008, 22:18:04 »
aaah Säkerheten först  ;D det ser ut som att det är svetsat med pinne så

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #890 skrivet: april 19, 2008, 00:19:41 »
Som allt annat kör han väl med flussfylld tråd?

Ser bra ut  men blir det inte trångt upp med torpedväggen och kardantunneln?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #891 skrivet: april 19, 2008, 01:40:20 »

Nej den ser hel ut i botten men det är bara för att kunna nyttja bultarna till momentröret som fästpunkt.

Resten blir 25mm framför och bakom svänghjulets fram och bakkant. Alltså typ 60-70mm spränkåpa som löper hela vägen runt. Tar inspiration av instruktioner från SBF:s regelbok för dragracing. Där står det att man inte ska fästa sprängkåpan på motorn utan istället fästa i karossen. Men jag gjorde en genväg och fäste i transaxelröret istället. Tycker det borde stå pall om det smäller, även fast bultarna kommer från kopplingskåpan.

Två skarvar får det bli så att man kan demontera & montera "smidigt". Det blir alltså två halvor som bultas ihop.

Gjorde en liknande variant jag också när jag svarvade ner mitt, dock inte lika extremt lättat som Frejs är :P

Får hoppas på lite mer snurr i bitarna nu med 230 :)
Vad för bottendel kör du med?
/Johan

*edit* pinnsvetsar du Frej? :)

Va, den har du inte visat här på forumet va? Kanske hade kunnat snappa upp tips och ideer från den?

Ja ska bli intressant att känna hur B230:ns vrid påverkar 360:ns gång. Och hoppas på att svänghjulets bantning för med sig nån kul egenskap med  :)
Bottendelen är en B230A. Sen kommer 3mm planad 531-topp, SAM3/Kent Karlssson 3-kam och ställbart drev på senare.. då kanske det blir snurr på maskin  8)

Nej inte pinne, MIG med Fluss. Dock bara punktar jag med den och sen helsvetsar jag på jobbet med en Kempi MIG som inte går av för hackor!

aaah Säkerheten först  ;D det ser ut som att det är svetsat med pinne så

Ja vill inte få in svänghjulet i kupeen..
Det skvätter mycket och skitar ner med flusstråden, sen vill den inte svetsa så bra på sånt här grovt, är väl därför det ser ut som pinne..

Som allt annat kör han väl med flussfylld tråd?

Ser bra ut  men blir det inte trångt upp med torpedväggen och kardantunneln?

Om man ändå hade ditt minne Loffe  ;)
Nej där uppe mot torpedväggen finns det gott om plats tror jag och kardantunneln kommer jag inte besöka..
« Senast ändrad: maj 13, 2008, 17:50:17 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #892 skrivet: april 19, 2008, 02:26:16 »
Nu har jag roat mig med att passa in bitarna runt extraktorn, fick sätta upp ett block, topp, kopplingskåpa, sprängkåpa och extraktor för att få möjlighet att göra millimeterpassning vid extraktor mm.

Fick låta det vara en öppning precis där extraktorn passerar skarven mellan motor och kopplingskåpa. Sen vart det väldigt nära extraktorn precis vid skarven till momentröret. Hade inte tänkt tanken att extraktorn skulle kunna vara så nära där så det var bara tur att det passade. Men ska ta upp lite för att få lite större spelrum ändå.

Samma sorts öppning kommer det bli nånstans vid infästning för kopplingswire och där det är nära till styrningens svarta "puck" över kopplingen till styrväxeln.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #893 skrivet: april 19, 2008, 02:29:28 »
Vad 17 är de här fyra "öronen" till för? Vill gärna ta bort dom om jag får för dom är lite i vägen..

Så tala om för mig vad de är bra till, används inte på min bil/motor i allafall!

se 4 bilder på de 4 öronen:
« Senast ändrad: april 19, 2008, 20:05:28 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #894 skrivet: april 19, 2008, 15:23:13 »
Vad 17 är de här fyra "öronen" till för?

Ingen som vet  ???

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #895 skrivet: april 19, 2008, 16:22:09 »
Kan det inte vara till för att bryta loss sprängkåpan från styrstiften?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #896 skrivet: april 19, 2008, 18:12:22 »
Kan det inte vara till för att bryta loss sprängkåpan från styrstiften?

Inte troligt om du tittar på bild 1 & 4 där det inte finns nåt block att ta spjärn mot.. men vad vet jag  :-\

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #897 skrivet: april 19, 2008, 18:36:45 »
Vad 17 är de här fyra "öronen" till för? Vill gärna ta bort dom om jag får för dom är lite i vägen..

Friskt vågat, hälften vunnit! ;D Vet inte, kanske samma kåpa används till B172!? :-\

Får felmedelande, då jag klickar på öron-bilderna! Är kanske fel på min dator, eller? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #898 skrivet: april 19, 2008, 18:45:13 »
Ha ha dom där örona har inte jag kvar på min då jag tog en hammare och slog
på dom för det fanns inget att  bryta emot när jag skulle ha isär motor-vxl på min.Ingen bra ide allså  ;D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #899 skrivet: april 19, 2008, 19:55:36 »

Friskt vågat, hälften vunnit! ;D Vet inte, kanske samma kåpa används till B172!? :-\

Får felmedelande, då jag klickar på öron-bilderna! Är kanske fel på min dator, eller? :) /Max

Jepp vågar nog ta bort dom då de inte verkar ha nån funktion på en B200/B230 i 360..

Jag får oxå felmeddelanden.. inte fel på din dator alltså. Undrar om det är filnamnen med Ö som ställer till det, men har aldrig märkt nåt sånt innan. Får prova att bifoga om bilderna!
Edit: hjälpte inte, provar att döpa om dem!
Edit2: Det hjälpte att döpa om dem utan Ö:n  :P

Nu ska jag ner och bygga mera på min sprängkåpa!
« Senast ändrad: april 19, 2008, 20:07:45 av FREJ »

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #900 skrivet: april 19, 2008, 22:50:52 »
Aaah nu fattar jag vad du håller på med :D pula på nu Frej när du har börjat  ::)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #901 skrivet: april 20, 2008, 15:14:29 »
Aaah nu fattar jag vad du håller på med :D pula på nu Frej när du har börjat  ::)

Haha det är bra, jo ska försöka att inte dra ut på det, men idag kom sommaren så jag har varit ute mycket. Köpt vertikalskärare till gräsmattan bla.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #902 skrivet: april 20, 2008, 17:23:57 »
sommar? vad är det?  ???

hehe, vet faktist vad det är. Det är då man kan dricka öl dygnet runt fast man är mörkrädd :)

vertikalskärare a.k.a mossrivare a.k.a moss/ogrässpridare?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #903 skrivet: april 21, 2008, 00:44:34 »
sommar? vad är det?  ???

hehe, vet faktist vad det är. Det är då man kan dricka öl dygnet runt fast man är mörkrädd :)

vertikalskärare a.k.a mossrivare a.k.a moss/ogrässpridare?

Nej inte mossrivare för denna skär bara spår i gräsmattan. River inte, fast det lossnar en hel del mossa och torrt gräs ändå. Uppsamlaren blir full fort!

Lägesupdate efter helgen:

Har inte hänt så mycket, trist. Har satt på kopplings & sprängkåpa på bilen igen för att passa in sprängkåpan vid kopplingswiren. Just nu håller jag på med fäste till övre halvan. Det fästet bultas även det i bultarna som håller kopplingskåpan och momentröret samman!

Godnatt
« Senast ändrad: april 21, 2008, 00:46:38 av FREJ »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #904 skrivet: april 21, 2008, 15:30:02 »
Hur mycket är det kört sedan grenröret gick sig en omgång svärta?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #905 skrivet: april 21, 2008, 19:31:54 »
Hur mycket är det kört sedan grenröret gick sig en omgång svärta?

0 meter 0 minuter  >:(

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #906 skrivet: april 22, 2008, 22:09:21 »
Då är det lite tidigt att uttala sig om funktion alltså ;)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #907 skrivet: april 23, 2008, 00:46:48 »
Då är det lite tidigt att uttala sig om funktion alltså ;)

Ja.. men kolla här så ser du det jag skrivit i ämnet hitills.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #908 skrivet: april 23, 2008, 01:02:54 »
Liten update för att visa att jag inte tröttnat och börjat spela golf istället!

Håller nu på med övre delen på kåpan, har gjort ett fästjärn som sitter i övre bultarna till momentröret.

Mer info - se bildtexter..

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #909 skrivet: april 23, 2008, 11:26:15 »
ser bra ut... ;) smart att lägga lite tid på en spräng kåpa så du får ha kvar dina fötter ifalll svänghjulet exploderar eller nåt annat dumt :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #910 skrivet: april 23, 2008, 21:36:41 »
ser bra ut... ;) smart att lägga lite tid på en spräng kåpa så du får ha kvar dina fötter ifalll svänghjulet exploderar eller nåt annat dumt :D

Ja jag kunde inte låta bli, tur att man blivit äldre och tänker lite på hälsan med  ;)

På tal om hälsan så har jag varit "trött" i ögonen idag, särskillt i höger öga. Har inte kunnat titta upp ute pga. det starka solljuset..
Känns som grus i ögonen, värker och svider lite. Tror att det är svetsröken som gjort detta. Svetsar i ett litet rum med dålig ventilation..

Har aldrig haft svetsblänk men tror inte det är det för jag har haft svetshjälmen på hela tiden och absolut inte tittat genom det klara glaset nån gång!

Kan man få problem med ögonen av röken, nån som vet?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #911 skrivet: april 23, 2008, 22:40:02 »
Kände du något i ögonen medans du svetsade? Vet att det svider när man provkör bilen i garaget och fuskar med dörrarna i alla fall, men det går över ganska fort ;)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #912 skrivet: april 24, 2008, 00:18:50 »

Nyttigt är det i alla fall inte! ;) Tror inte, att glaset i hjälmen skyddar till 100%. Det finns olika mörka glas att använda! Du kanske behöver ett mörkare! Har själv investerat i en automatisk hjälm, väldigt bra! Man kan ställa styrkan och det blir mycket lättare att starta svetsningen, speciellt med pinne... :) /Max

Ps. Tror det finns ögondroppar, som hjälper! /Ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #913 skrivet: april 24, 2008, 01:39:03 »
På tal om hälsan så har jag varit "trött" i ögonen idag, särskillt i höger öga. Har inte kunnat titta upp ute pga. det starka solljuset..
Känns som grus i ögonen, värker och svider lite. Tror att det är svetsröken som gjort detta. Svetsar i ett litet rum med dålig ventilation..

Har aldrig haft svetsblänk men tror inte det är det för jag har haft svetshjälmen på hela tiden och absolut inte tittat genom det klara glaset nån gång!

Man kan få ont i ögonen av både röken å ljuset, men det du beskriver låter som en "mildare" form av svetsblänk. Man brukar känna en molande/kliande känsla bakom ögonen på kvällen å dagen efter är man väldigt ljuskänslig, speciellt om man slarvat med sömnen. Om du har en hjälm med "siktglas" så kan du byta ut det mot ett så mörkt som möjligt, eller tejpa över det helt å hållet, eller köpa en "riktig" svetshjälm. Vad svetsar du på för ström? Mellan 100-150A är DIN 11-12 lagom på glaset, men man ska alltid ha så mörkt glas man kan. Smärtstillande ögondroppar funkar skitbra, men använd dom BARA om du måste, å svetsa aldrig om du använt dom. Det vore i så fall som att dunka huvudet mot en vägg samtidigt som man dricker Treo...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #914 skrivet: april 24, 2008, 11:37:58 »
Kände du något i ögonen medans du svetsade? Vet att det svider när man provkör bilen i garaget och fuskar med dörrarna i alla fall, men det går över ganska fort ;)

Nej det gjorde jag inte, men kan kanske dra mig till minnes att jag råkade tända svetsen en gång medans jag fortfarande tittade i siktfönstret.. men minns inte om det var den aktuella kvällen eller någon dag innan...

Nyttigt är det i alla fall inte! ;) Tror inte, att glaset i hjälmen skyddar till 100%. Det finns olika mörka glas att använda! Du kanske behöver ett mörkare! Har själv investerat i en automatisk hjälm, väldigt bra! Man kan ställa styrkan och det blir mycket lättare att starta svetsningen, speciellt med pinne... :) /Max

Ps. Tror det finns ögondroppar, som hjälper! /Ds

Okej, nu har jag svetsat på läge 5 på svetsen (tror den är på 180A) så det blir väl mer intensivt än när man kör på lägre effekter..

Jag har självklart biltemas billigaste hjälm...  och glaset är det som följer med den. Visste inte att det fanns mörkare..  :-[
Jag skulle oxå vilja ha/behöva automatisk hjälm.. det är underbart, kör med det på jobbet.

Man kan få ont i ögonen av både röken å ljuset, men det du beskriver låter som en "mildare" form av svetsblänk.

Jag var hos en doktor idag och han trodde oxå det var en mildare form av svetsblänk. Han hittade ingen skada eller skit i ögat. Han hällde i en droppe gul färg för att se eventuella skador och skit.
Men han hittrade inge som sagt och tyckte inte jag skulle få nåt (hjälp)medel heller så han sa bara "kom tillbaka i morgon om det inte blivit bättre men det tror jag att det blir." Betalade 150kr för 3minuters jobb och fick inte ens droppar eller salva  >:(
Nu har jag köpt receptfritt istället, får hoppas det hjälper.

Citera
Man brukar känna en molande/kliande känsla bakom ögonen på kvällen å dagen efter är man väldigt ljuskänslig, speciellt om man slarvat med sömnen.

Jepp det stämmer.. fast jag hade inte ont i ögonen samma kväll men det var ju på natten jag svetsade och gick sen och la mig direkt. Sen började det kännas en bit in på morgonen på jobbet dagen efter. Blev värre framåt eftermiddagen.
Lugnt på natten men sen kändes det direkt på morgonen idag när jag smakade solljus igen.

Citera
Om du har en hjälm med "siktglas" så kan du byta ut det mot ett så mörkt som möjligt, eller tejpa över det helt å hållet, eller köpa en "riktig" svetshjälm.

Ja det får väl bli en riktig.. men duger biltemas/julas billiga?

Citera
Vad svetsar du på för ström? Mellan 100-150A är DIN 11-12 lagom på glaset, men man ska alltid ha så mörkt glas man kan.
Tror svetsen är på 180A och jag har kört för fullt nu när jag svetsat kopplingskåpan som är i 5mm stål.

Citera
Smärtstillande ögondroppar funkar skitbra, men använd dom BARA om du måste, å svetsa aldrig om du använt dom. Det vore i så fall som att dunka huvudet mot en vägg samtidigt som man dricker Treo...
Okej, menar du att om jag kan vila ögonen istället så är det bättre än att ta dropparna och sen fresta på ögonen med massa ljus?

Nej jag ska inte svetsa mer just nu... trist bara att arbetet stannar upp men då får jag tillfälle att göra lite rostlagningar i motorutrymmet istället!  :)

TACK FÖR ALLA SVAR!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #915 skrivet: april 25, 2008, 03:01:43 »

Jag impulsköpte min på Jula, under en kampanj för 498 kr. ;D Fungerar jätte bra! Går att justera känslighet och fördröjning samt svärtan (Din 9-13, se bild)...  :) /Max

Hjälmen heter Optech S998a och är från Kina!

Tillverkaren: http://www.optech.cn/product.html#

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=212035

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #916 skrivet: april 25, 2008, 14:01:53 »

Jag impulsköpte min på Jula, under en kampanj för 498 kr. ;D Fungerar jätte bra! Går att justera känslighet och fördröjning samt svärtan (Din 9-13, se bild)...  :) /Max

Hjälmen heter Optech S998a och är från Kina!

Tillverkaren: http://www.optech.cn/product.html#

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=212035

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/212035_c.jpg

Bra kampanjpris, jag tycker den är "billig" till fullpris, köper jag en så blir det en sån!

Och TACK för tabellen, har letat på jobbet idag men inte hittat någon! Hittade dock ett glas med EN 11 (det starkaste vi hade).
I min biltema-hjälm sitter EN 10... svetsen är visst bara på 160A (jag skrev 180A i mitt tidigare inlägg) men EN 10 räcker ju bara till 100A!! Så jag sätter i EN 11 nu (som enligt tabellen ska räcka till 175A med MIG) och kör på.
Dock ska jag ändra rutinen och inte ha svetsglaset halvöppet så att ljuset kan läcka in genom det klara glaset.
Så har jag kört hitills för att det varit smidigt att kika där och sen nicka till lite när man tänder svetsen för att då titta genom det mörka.
Får väl köra med "nackknyckssvetsning" istället, alltså ha hjälmen uppe tills det är dags sen knäcka till på nacken så att hjälmen åker ner och man kan börja svetsa utan att behöva stänga skyddet med handen. Bäst är ju förstås att köpa en automatiskt avbländnande hjälm men det kanske jag inte hinner få tag i innan det här projektet är slutfört.

Glömde skriva, igår när jag somnade hade jag typ lika stora problem med synen som jag haft hela dagen men idag är det HELT borta! Alltså jag har inga problem med synen!  :D
Så ikväll blir det fortsättning i garaget *jippie*

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #917 skrivet: april 25, 2008, 14:08:21 »
haha vad väntar du på ut med dig! och försökatt inte få svets blänk igen nu! :) hoppas det kommer bilder i helgen med  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #918 skrivet: april 25, 2008, 19:18:35 »
haha vad väntar du på ut med dig! och försökatt inte få svets blänk igen nu! :) hoppas det kommer bilder i helgen med  :)

Mm ska bara lägga sonen och röja köket så jag får leka i garaget resten av helgen med  :P

Jodå det måste bli progress nu! Spränkåpan färdig i morgon tänkte jag och sen är det kanske lite rost jag känner att jag måste putsa bort och måla på i motorrummet men sen ska spisen i!  :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #919 skrivet: april 26, 2008, 01:05:20 »
Update för ikväll:

Bytte glas i svetshjälmen, fick tillverka en plåtbit med för det glaset jag bytte till nu var inte lika högt. Men det funkar så länge.

Fick några bitar gjorda på sprängkåpan med, nu är det bara 1 fjärdedel kvar ungefär.

Blev rejält trött i ögonen och knoppen nu men inget svetsblänk hoppas jag.

Tröttheten kan komma av en öl, heavy metal och andra tunga metaller  ;)

Bifogar en liten bild med som visar kvällens arbete