Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2153831 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1000 skrivet: maj 15, 2008, 00:26:56 »
Nu sitter motorn där, n ä s t a n !

Den har gått på splinesen så snurrar jag på motorn för hand så snurrar bakhjulen. Men det säger inte klick utan man får pressa dit motorn, har försökt att avlasta på alla möjliga sätt men det vill inte. Nu har jag fått i några bultar men får se om jag vågar dra ihop det, ska ju inte vara nånting som tar emot nu om det inte tar stopp mot kanten på lagret i veven eller nåt..

Sen har jag provat lite med att få på övre halvan till sprängkåpan med motorn på plats. Det är ett helvete! Får nog skruva loss styrstången sen för att få dit den.

Kul att lyfta i motorn i allafall  :)
Men jag är glad att jag inte har nylackad motor eller nylackat motorrum eller lackade detaljer överallt. Det är inte lätt att få i spisen utan att stöta i 100 gånger på vägen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1001 skrivet: maj 15, 2008, 01:26:16 »
Nu sitter motorn där, n ä s t a n !

Nuu!  :D

Behövde lite nattamat och godis så jag kunde tänka, sen gick jag ner i garaget igen och hittade direkt resterande bultarna till kopplingskåpan/motorn som jag gömt och glömt. Hade gömt dom på den gamla motorn  ;)

Och sen skruvade jag i dem och med lätthet drog jag korsvis motorn på plats, inga problem. Det var mest att motorn inte hängde rakt och inte ville glida in utan glida iväg som gjorde att jag inte fick motorn på plats så lätt som jag ville. Men riktigt skönt att "få till det" innan man går och lägger sig! Nu är det bara det "tråkiga" kvar  ;)

Skönt att de här hårda nätterna snart är slut, är öm i kroppen, speciellt mellan skulderbladen idag. Frestar på att stå böjd över bilen och slita i en motor halva kvällen!

Godnatt!
« Senast ändrad: maj 15, 2008, 10:43:49 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #1002 skrivet: maj 15, 2008, 10:57:09 »
Äntligen är den på plats!! Nu när du har en bra bottendel slipper du göra samma operation på ett tag. Nu är det bara fin lir med toppen sen har du en riktig vass vagn.

Säger som andra:
- Var är bilderna?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1003 skrivet: maj 15, 2008, 11:17:59 »
Äntligen är den på plats!! Nu när du har en bra bottendel slipper du göra samma operation på ett tag. Nu är det bara fin lir med toppen sen har du en riktig vass vagn.

Säger som andra:
- Var är bilderna?

Japp ÄNTLIGEN som Gert brukar säga! Blir alltid extra pillipill när man har motorn ur och kommer åt att hitta mer rost och annat skoj  ;)

Jag tar inte ut nåt i förskott, hoppas för det första att motorn startar och går och inte knackar eller låser sig direkt  :-\

Men är förväntantsfull. Har ju trots allt hänt en hel del nu på en gång:

- 15% större cylindervolym = lite fler häst och massa vridmoment.
- 46% lättare koppling
- 40% starkare tryckplatta + ny lamell.
- Extraktorgrenröret på igen.
- Rakt rör genom kat.
- 20mm shortshift och nya bussningar i växellänkage.

Så viss skillnad på flera fronter borde uppmärksammas efter start  :D

Jag ska ta tag i bilderna nån dag. Har fotat friskt! Och ju mer bilder det blir desto mindre tid känner jag att jag har för att redigera och lägga in. Var ju likadant med tidigare intensiva delprojekt. Men jag ska skärpa mig.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1004 skrivet: maj 16, 2008, 01:27:37 »
Nu är jag trött på min sprängkåpa. Och förbannad, utmattad och skitig som en skitig uteliggare från bortre mongoliet eller nåt..

Det är sjukt mycket jobb och sjukt pilligt att få dit den. Den blev i minsta laget så det är precis att man kan tvinga den på plats och tvinga i bultarna.. skönt dock att den går att få dit ändå.. det är preciis att det går, har haft ordentligt med tur eftersom den passar..

Får fortsätta i morgon.. hoppas det går bättre då för det ska bli skönt när den sitter där och jag kan skruva vidare med motorn+tillbehören

Natti

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #1005 skrivet: maj 16, 2008, 11:41:45 »
grattis!! kul att motorn kom i :)

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #1006 skrivet: maj 16, 2008, 17:05:14 »
 :D
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1007 skrivet: maj 16, 2008, 20:34:58 »
grattis!! kul att motorn kom i :)

:D

Tack tack men den är bara där än, inte installerad förutom mot sprängkåpan då. Alla kablar och slangar och motorfästen mm återstår. Vill starta den NU men det är bara att bita ihop.. när jag fått i de 4 sista bultarna till min sprängkåpa kommer det kännas roligt igen. Försökte 1 timme med dem idag utan att få nån att ta gänga  :'( Skulle nog kört en gång till med gängtappen efter att jag målat dem med zink och rostskyddsklet..

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #1008 skrivet: maj 16, 2008, 21:43:47 »
Tack tack men den är bara där än, inte installerad förutom mot sprängkåpan då. Alla kablar och slangar och motorfästen mm återstår. Vill starta den NU men det är bara att bita ihop.. när jag fått i de 4 sista bultarna till min sprängkåpa kommer det kännas roligt igen. Försökte 1 timme med dem idag utan att få nån att ta gänga  :'( Skulle nog kört en gång till med gängtappen efter att jag målat dem med zink och rostskyddsklet..

Skoj att det framskrider! :) Testa att fila, på de yttersta gängorna. Mao skruven skall bli lätt konisk, de första gängvarven! Obs jag talar om tiondelar inte mm! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Aterfallet

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
« Svar #1009 skrivet: maj 16, 2008, 21:51:36 »
Vilket projekt du gett dig in på.. Riktigt bra läsning.
Måste bara citera några uttalanden jag fått i min tråd under byggets gång;
Hur orkar du? ;)

Det blir toppen Frej. Kul med en sugmotor bland alla turboprojekt :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1010 skrivet: maj 16, 2008, 23:33:07 »
när jag fått i de 4 sista bultarna till min sprängkåpa kommer det kännas roligt igen. Försökte 1 timme med dem idag utan att få nån att ta gänga  :'( Skulle nog kört en gång till med gängtappen efter att jag målat dem med zink och rostskyddsklet..

Skoj att det framskrider! :) Testa att fila, på de yttersta gängorna. Mao skruven skall bli lätt konisk, de första gängvarven! Obs jag talar om tiondelar inte mm! :) /Max

Tack för tipset, men jag hade redan provat det utan framgång.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1011 skrivet: maj 16, 2008, 23:33:32 »
Vilket projekt du gett dig in på.. Riktigt bra läsning.
Måste bara citera några uttalanden jag fått i min tråd under byggets gång;
Hur orkar du? ;)

Det blir toppen Frej. Kul med en sugmotor bland alla turboprojekt :)

Tack o store Återfallet!  :D

Hur jag orkar? Det är ju roligare än att slipa spackel i allafall  ;)

Nej seriöst, jag har laddat i flera år för det här motorbytet. Vet inte när jag blev säker på att det skulle ske men det är nåt jag gått och drömt om dagligen i flera år i allafall! Drivkraften är ju att få bilen att gå fortare & bli bättre/mer mig, mindre gubbe.

En annan drivkraft är 300 power! Förr skulle man imponera på polare eller brudar, men varken polare i allmänhet eller brudar i synnerhet förstår eller uppskattar att man trimmar en 360. Det är bara broder min och ni här som gör det! Uppskattas!

Vet inte varför jag vägrar turbo. Förmodligen för att det inte går att besikta med en. Men jag uppskattar sugis mer oavsett.
Det är inte som hund och katt, manuell kontra automat eller framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift, men ändå. Har dock varit nyfiken på kompressor, men har inga planer på det.

Tack för att du tittar in Återfallet!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1012 skrivet: maj 16, 2008, 23:34:00 »
Efter att ÄNTLIGEN fått i de sista 4 skruvarna till sprängkåpan så sitter alla 14st M12:or på plats! *pust*
Känns som det tagit 14 timmar att få dit dem. Inte riktigt kanske men nog inte långt ifrån. Själva sprängkåpan var inte nådig heller. När jag byggde den räknade jag inte med att det skulle vara så förbaskat trångt bakom motor, under fläktkåpan och till vänster om vakumklockan. Det var på håret att det gick att få ihop alls!

Så när kåpan nu var på plast så var jag så lättad, glad och stolt! Tänker att nu kommer den få sitta där LÄNGE!
Nu skulle bara kopplingen provas så skulle det bli meka av med resten av runtomkringgrejerna under huven. Full fart mot uppstart med andra ord.

När jag började skruva på muttrarna på kopplingswiren tänkte jag att det här ser ju lovande ut. Armen var längre ut än med den gamla slitna kopplingslamellen. Kruxet var att jag glömt att dra tillbaka wiren och pedalen.
Sen såg det inte fullt så bra ut. Fick använda nästan hela justeringen för att få lagom spänn med lagom litet glapp på kopplingsarmen. Gjorde en hylsa av förkromat kopparrör så jag slapp skruva på muttrarna så långt på justeringen på kopplingswiren.

Nu skulle kopplingen provas, kontrollerade med min shortshifter att en växel låg i. Ettan, stark och bra  ;)
Frikopplade och rullade bilen. Efter att det sedvanliga glappet i drivlinan ätits upp tog det STOPP! Vad nu?

Spände kopplingswiren lite till så kopplingsarmen nästan börjat trycka in urtrampningslagret & tryckplattan redan i viloläge.

Nytt försök med att rulla bilen, funkade INTE. Nu börjar jag svettas och tankarna far, har jag satt i fel tryckplatta? Har jag glömt urtrampningslagret i verkstaden? Rör sig kopplingsarmen?

Jepp kopplingsarmen kopplar ur tills hålet i kopplingskåpan ej medger mer rörelse, tills armen tar i kanten på hålet med andra ord. Men inte kopplar det ur ändå! Vad i hela världen ska jag ta mig till!? Vill INTE lyfta ur spisen igen  :'(

Edit: Kopplingsarmen gick inte alls i kanten på sitt hål, det var 10mm spel där, det var jag som trodde att den gick i ändläge.
« Senast ändrad: maj 18, 2008, 15:53:05 av FREJ »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1013 skrivet: maj 17, 2008, 00:11:42 »
Gjorde en hylsa av förkromat kopparrör så jag slapp skruva på muttrarna så långt på justeringen på kopplingswiren.

Tack för tipset! Lägger det på minnet! :)

Vad i hela världen ska jag ta mig till!? Vill INTE lyfta ur spisen igen  :'(

Trist, men det finns nog inte så många alternativ! Det där hävarms hålet, är väl inte så stort nog för några ingrepp!? :-\

:) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1014 skrivet: maj 17, 2008, 00:34:25 »
Gjorde en hylsa av förkromat kopparrör så jag slapp skruva på muttrarna så långt på justeringen på kopplingswiren.

Tack för tipset! Lägger det på minnet! :)

Vad i hela världen ska jag ta mig till!? Vill INTE lyfta ur spisen igen  :'(

Trist, men det finns nog inte så många alternativ! Det där hävarms hålet, är väl inte så stort nog för några ingrepp!? :-\

Nej.. jag har funderat på om man kan komma åt att kapa av kopplingsarmen för att sedan svetsa ihop den igen med en förskjuten placering i riktning bakåt så att kopplingsarmen kan trycka mer på urtrampningslagret.. men det är nog trångt och jävligt.

Har även en liten idee om att lossa kopplingsarmens skruvade infästning och trycka den gängade tappen inåt och tvinga kvar den där. Då skulle man kunna koppla ur mer. Men då kanske inte kopplingsarmen går tillbaka ordentligt istället.. vet inte.

MEN varför räcker inte slaget till? Jag har plant svänghjul+djup tryckplatta från B21ET. Nytt original urtrampningslager som är exakt likadant som det gamla. Jag tror inte jag har kunnat göra nåt fel när jag satte ihop kopplingsarm mm..

Funderar på om svänghjulets djup är förändrat vid svarvningen (lättningen).

Bilder för att bekräfta djup tryckplatta bifogas samt bild på svänghjulet monterat.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #1015 skrivet: maj 17, 2008, 00:53:49 »
Hur känns kopplingen när du kopplar då?
Trist om du måste lyfta ur motorn igenn  >:( Men då kanske du kan justera din sprängkåpa så den passar lite bättre.

Och det kan jag säga dig, du kommer att få en skön upplevelse med sugmotorn. Min är helt annan än den var original och din motor blir ju vassare   ;)

Lycka till!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1016 skrivet: maj 17, 2008, 00:58:48 »
Fina bilder! På bild #2, tycker jag att tallriksfjädern ser ganska ihoptryckt ut! Det finns en möjlighet, att "paketet" dvs; lamell, fjäder, tryckplatta mm. Passar så dåligt ihop, att fjädern redan är maximalt ihoptryckt! Mao kopplingen är stum! :-\ :) /M

Ps. Var det detta paket som du provade fjäderkraften på? /Ds

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1017 skrivet: maj 17, 2008, 03:05:35 »
Trist om du behöver plocka ur allt igen!
Går det att komma åt att se lamell och dylikt när allt sitter på plats; t.ex. med en liten spegel eller liknande genom hålet för kopplingsarmen så att du kan se om det verkar röra sig som det ska därinne? Då kanske du kan se vad som felar; om det är något mått som inte stämmer eller om någonting inte sitter som det ska...
Jag lider med dig...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #1018 skrivet: maj 17, 2008, 05:40:05 »
"Sprängkåpa: måste slipas ur invändigt så att bultarna till tryckplattan går fria. Kåpan måste även slipas ner på ovansidan så att vevaxelgivaren får plats. Se bilder.

Pilen markerar nerslipningen som måste göras få att vevaxelgivaren ska få plats.

Kopplingsgaffel: måttet från vevaxeln till tryckplattans fjädrar blir 7mm längre när ett dm-svänghjul används, som tur är har Volvo tänkt till av medlidande med oss och gjort urtrampningslagret till just dm-svänghjulet 7mm kortare. Dock måste kopplingsgaffeln modifieras för att det ska gå att använda det lagret. Hålet måste svetsas igen något så inte lagret glappar och två skåror måste slipas upp så lagret går att få på plats. Se bild.

Kopplingslamell: eftersom det är ett dm-svänghjul så är lamellen stel, dvs. det är inga dämpfjädrar. Dalhems har ett löst lamellcentrum till Porsche och VW som har 24splines och passar på 20,6mm axel (art.nr. NAVA). Det centrumet kanske passar men det är osäkert. Det enklaste är att svarva ut lamellcentrumet ur standard B200 lamell och pressa in och svetsa fast det i M90 lamellen. Se bild.

M90 lamell med centrum från standard B200 lamell."

från perfans guide, kanske säger dig nått. har inte läst igenom så noga eftersom jag ändå inte har sovit nå på 24timmar (först 8timmardagtids jobb sen skiftnatten så nu ska jag hem och sova).
« Senast ändrad: maj 17, 2008, 20:42:21 av FREJ »

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #1019 skrivet: maj 17, 2008, 08:54:19 »
Finns nog inga genvägar  :'(  bara att lyfta ur motorn,det var lika dant
för mej när jag mont min 2-skiviga koppling.Jag fick svarva en distans
till urtrampnings lagret ,sen så funkade det.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1020 skrivet: maj 17, 2008, 11:43:57 »
Hur känns kopplingen när du kopplar då?
Trist om du måste lyfta ur motorn igenn  >:( Men då kanske du kan justera din sprängkåpa så den passar lite bättre.

Och det kan jag säga dig, du kommer att få en skön upplevelse med sugmotorn. Min är helt annan än den var original och din motor blir ju vassare   ;)

Lycka till!

Kopplingen känns ungefär som vanligt, lite för lätt tycker jag men var längesen man kopplade nu  :P
Jo måste jag ta bort motorn och sprängkåpan igen så blir det till att göra den lite bättre återigen  ;)

Låter bra, och motorn är ju låångt ifrån färdigutvecklad. Frågan är bara när man tycker det är lagom att stanna utvecklingen?  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1021 skrivet: maj 17, 2008, 20:34:27 »
Fina bilder! På bild #2, tycker jag att tallriksfjädern ser ganska ihoptryckt ut! Det finns en möjlighet, att "paketet" dvs; lamell, fjäder, tryckplatta mm. Passar så dåligt ihop, att fjädern redan är maximalt ihoptryckt! Mao kopplingen är stum! :-\ :) /M

Fjädern är ihoptryckt 4,6mm. Bildbevis: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3830.msg47766#msg47766

Jag hade mina funderingar på 1,42mm shims innan jag monterade kopplingen men övergav den tanken då lamellen pressades ihop vilket jag inte riktigt räknat med. Ingen shimsning såg vettigast ut just då. Men då tänkte jag bara på att få maximalt tryck från tryckplattans fjäder under lamellens hela livslängd.
Men tror inte 1,5mm shims hade gjort nån skillnad. Kopplingen hade inte kopplat ur ändå. Handlar nog snarare om 10mm längre urtrampningslager skulle jag uppskatta.
EDIT: 1.5mm shims var perfekt. Hade jag inte hoppat över det vid första montaget hade jag sluppit lyfta ur motorn en gång till.

När man försöker koppla ur så känns det precis som vanligt förutom att det kanske går något lättare än med gamla kopplingen. Kan bero på att jag fettat in styrhylsan som urtrampningslagret glider på.
Men man känner ju aldrig att man kommer över gränsen (gränsen för då solfjädern ger med sig och frikopplar tryckplattan från lamellen).
Så det är inte stumt som du misstänkte Max!

Japp det var detta paket jag provade fjäderkraften på. Då hade jag dock bara svänghjul+tryckplatta. Ingen lamell användes i testet.

Jag fattar inte varför det inte passar. Enda orsaken jag kan komma på är att svänghjulet är lättat. Vet ju inte om det är tunnare än original. Har inget plant svänghjul att jämföra med. Och dessutom sitter ju mitt numera inspärrat  :-\
Svänghjul+tryckplatta är ju från B21 (Volvo 240) eller B230E (Volvo 740).
Jag trodde att detta paket skulle passa utan problem då jag trodde att djupet på hela paketet blev detsamma som med det djupa pottsvänghjulet vi har original på B200 tillsammans med den tunna tryckplattan..
Trodde det var bolt on, inga andra tankar har någonsin förekommit hos mig.  :'(
« Senast ändrad: december 17, 2009, 23:02:52 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1022 skrivet: maj 17, 2008, 20:37:50 »
Trist om du behöver plocka ur allt igen!
Går det att komma åt att se lamell och dylikt när allt sitter på plats; t.ex. med en liten spegel eller liknande genom hålet för kopplingsarmen så att du kan se om det verkar röra sig som det ska därinne? Då kanske du kan se vad som felar; om det är något mått som inte stämmer eller om någonting inte sitter som det ska...
Jag lider med dig...

Trist som f-n då jag ville ha ihop bilen i helgen för att slippa cykla till jobbet mer. Har haft bilen i garaget i över en månad nu.

Japp man ser ju direkt in i hålet för kopplingsarmen. Kanske kan man se något med spegel, men jag vet inte riktigt vad du far efter. Jag ser ju att kopplingsarmen rör sig och trycker på urtrampningslager som i sin tur trycker på tryckplattan. Tryckplattan fungerar för det testade jag ju när jag provtryckte den.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #1023 skrivet: maj 17, 2008, 20:41:05 »
dubelmassesvänghjul är juh som perfan skrivit 7mm kortare så om du byter från dbmsvänghjul till eneklmasse så torde du juh ha det längre lagret?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1024 skrivet: maj 17, 2008, 20:41:11 »

Jasså! Ja den kopplingen är ju lite special på en 360  ;)

Hur gjorde du distansen, eller rättare sagt var placerade du denna!? Du har ingen bild på den?  :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1025 skrivet: maj 17, 2008, 20:44:35 »
dubelmassesvänghjul är juh som perfan skrivit 7mm kortare så om du byter från dbmsvänghjul till eneklmasse så torde du juh ha det längre lagret?

Jag har inte dubbelmassesvänghjul (sitter bara på 940 tror jag) och dito urtrampningslager passar inte på 360:ns kopplingsarm som Performance skrev!
Så där fick jag ingen hjälp, men tack för försöket!  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1026 skrivet: maj 17, 2008, 20:53:08 »
Nu har jag fått kopplingen att koppla ur nästan helt! Går i allafall att rulla bilen med handkraft med växel i och kopplingspedalen nedtryckt. Innan var det tvärstopp men nu känns det som att putta bilen i 5cm snö..

Jag gjorde en fuling!
Kopplingsarmen sitter fast med en smörjd plastkula på en bult som har knopp som passar i plastkulan. Detta för att det ska bli en led för kopplingsarmen som rör sig ut och in när man kopplar. Ovan nämnda bult är det enda som håller fast kopplingsarmen i kopplingshuset. Bulten sticker ut rak bakåt genom ett hål i kopplingshuset som sitter till höger om övre högra bulten i kopplingshusets anslutning till momentröret.

Det jag gjorde var att lossa muttern till kopplingsarmens bult och tillverkade ett "finger" av plattjärn som jag lät tvinga in bulten till kopplingsarmen så att dito arm fick en framskjuten position i kopplingshuset. Framskjuten uppskattningsvis 7mm. Detta ger om jag inte räknat fel 3.5mm mer rörelse på urtrampninglagret.
Detta hjälpte alltså inte helt. Vet inte om jag ska försöka att trycka in skruven mer, eller försöka svetsa på skruven så att den blir längre och pressa in den mer, eller kapa och svetsa i kopplingsarmen så att den blir anpassad till den nya kopplingen. Ytterligare ett alternativ är att bygga en plåtgaffel i samma form som kopplingsarmen som blir en distans mellan kopplingsarm och urtrampninglager. Problemet är väl att få denna plåtgaffel att sitta fast på kopplingsarmen samt att få den så bra utformad att urtrampningslagret sitter fast på gaffeln.
Allt detta kan göras utan att röra en skruv på kopplingskåpa eller motor. Annars är enda alternativet att riva skiten igen och lyfta ur motorn och göra det ordentligt. Ett alternativ som inte tilltalar mig i denna stund.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1027 skrivet: maj 17, 2008, 21:04:51 »
HJÄLP! Jag har en STOR undring!

Ligger urtrampninglagret alltid mot kopplingens solfjäder eller ska det ligga i luften och alltså stå still då man inte trycker ned kopplingen?

Jag har alltid trott att lagret inte ska ha kontakt med kopplingen då man inte trycker på pedalen men i min bil verkar så inte vara fallet.. finns inget som håller tillbaka armen och lagret!
Tyngden från kopplingspedalen (som vill falla ned om man lossar wiren) gör att kopplingsarm+urtrampningslager vill trycka på tryckplattan! Annars skulle det behövas en fjäder nånstans som gör att detta inte händer. Men jag såg inte till nån fjäder då jag demonterade!?

Om lagret alltid ligger mot kopplingen så borde ju lagret slitas ut mycket fortare än om det låg ifrån kopplingen och inte snurrade med!?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1028 skrivet: maj 17, 2008, 21:51:56 »

Ligger urtrampninglagret alltid mot kopplingens solfjäder eller ska det ligga i luften och alltså stå still då man inte trycker ned kopplingen?

Har på någon bil set en fjäder, från armen och framåt, mins inte vilken bil! :-\ Går väl att komplettera med en sådan! :)

Hur gjorde du distansen, eller rättare sagt var placerade du denna!? Du har ingen bild på den?  :P

Distansen måste väl vara ett rör, som träs på splinesaxeln mellan lager och solfjäder!? Går det kanske att göra en sådan distans i två halvor, med skruvförband!? :-\

Framskjuten uppskattningsvis 7mm. Detta ger om jag inte räknat fel 3.5mm mer rörelse på urtrampninglagret.

Har du flyttat hävarmens infästningspunkt 7 mm, har du väl flyttat hela mekanismen 7 mm, inte 3,5! Eller har jag missat något? :-\

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1029 skrivet: maj 17, 2008, 22:15:26 »

Har på någon bil set en fjäder, från armen och framåt, mins inte vilken bil! :-\ Går väl att komplettera med en sådan! :)

Jo det gör det ju, men vill inte göra det om den inte ska vara där.

Distansen måste väl vara ett rör, som träs på splinesaxeln mellan lager och solfjäder!? Går det kanske att göra en sådan distans i två halvor, med skruvförband!? :-\

Det är möjligt. Jag hade gissat på distans mellan lager och kopplingsarm!? Peter får svara för sina hyss  :P

Framskjuten uppskattningsvis 7mm. Detta ger om jag inte räknat fel 3.5mm mer rörelse på urtrampninglagret.

Har du flyttat hävarmens infästningspunkt 7 mm, har du väl flyttat hela mekanismen 7 mm, inte 3,5! Eller har jag missat något? :-\

Hmm.. har man tänkt galet nu igen.. jo det har du ju rätt i. Resonemangen hade stämt om det var 7mm mer rörelse på wiren alltså ej på armens infästningspunkt..  ::)

Tack för ditt svar Max, tack alla för svar!!

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #1030 skrivet: maj 17, 2008, 22:27:48 »

Jag har alltid trott att lagret inte ska ha kontakt med kopplingen då man inte trycker på pedalen men i min bil verkar så inte vara fallet.. finns inget som håller tillbaka armen och lagret!
Tyngden från kopplingspedalen (som vill falla ned om man lossar wiren) gör att kopplingsarm+urtrampningslager vill trycka på tryckplattan! Annars skulle det behövas en fjäder nånstans som gör att detta inte händer. Men jag såg inte till nån fjäder då jag demonterade!?

Om lagret alltid ligger mot kopplingen så borde ju lagret slitas ut mycket fortare än om det låg ifrån kopplingen och inte snurrade med!?
Ja urtrampninglagret ligger alltid mot kopplingens solfjäder i 360, man justerar ju på wiren så att pedalen kommer stå lagom högt.
Finns en del bilar som har fjäder som drar tillbaks kopplingsarmen men då har de en stoppare så att inte pedalen kommer för högt och då justerar man wiren så man känner ett litet glapp i pedalen.
Går det inte att förstora hålet för kopplingsarmen så att den går lite längre frammåt?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1031 skrivet: maj 17, 2008, 22:57:20 »

Ja urtrampninglagret ligger alltid mot kopplingens solfjäder i 360, man justerar ju på wiren så att pedalen kommer stå lagom högt.
Finns en del bilar som har fjäder som drar tillbaks kopplingsarmen men då har de en stoppare så att inte pedalen kommer för högt och då justerar man wiren så man känner ett litet glapp i pedalen.
Går det inte att förstora hålet för kopplingsarmen så att den går lite längre frammåt?

Tack kullke!! Det var skönt att få det bekräftat! Och trevligt med 0 glapp i pedalen!

Jag trodde oxå att jag skulle behöva ta ur material i hålet för kopplingsarmen, men se mer om det i nästa inlägg!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1032 skrivet: maj 17, 2008, 22:58:05 »
Nu har jag kollat rörelsen lite noggrannare och fotat för att kunna visa er så vi kan brainstorma lite mer tillsammans!

Jag blev väldigt förvånad då jag såg att kopplingsarmen inte alls gick i kanten i kopplingshuset som jag trodde. Hade ju tänkt bygga om armen för att undvika detta men nu räcker det med att spänna wiren mer. DOCK så är wiren max spänd förutom ett minimalt spel! Spänner jag mer kommer kopplingen tryckas ihop redan i viloläge! Alltså den kommer aldrig "koppla in" helt!

Dessutom ser det ut som om tryckplattans soljfäder redan skulle vara tillräckligt ihoptryckt.. kanske du har rätt Max. Solfjädern verkar redan vara för mycket intryckt så att även att jag trycker på den med urtrampningslagret så kommer den inte att kunna släppa helt från lamellen.. i så fall räcker det med att jag lossar sprängkåpan och sen shimsar ut tryckplattan tills det funkar igen! Shimsningen kan ju göras från tittutluckan i botten (vilken jag inte kommer åt nu pga. min sprängkåpa).

Här kan man smidigt se framför sig hur en koppling fungerar: http://auto.howstuffworks.com/clutch1.htm
« Senast ändrad: maj 17, 2008, 23:28:29 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1033 skrivet: maj 17, 2008, 22:59:02 »
Två bilder till, mest kuriosa.

Benämningen skruv till kopplingsarm är lite felaktig.. det är ju en bult som är monterad innifrån och som har en kula på skallen som kopplingsarmen är ledad i. Sen sitter det som synes en mutter på utsidan.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1034 skrivet: maj 17, 2008, 23:43:39 »
Om nu inte kopplingen är stum, pga shimsbrist! Testa att spänna wiren, eller använd något annat för att manövrera kopplingsarmen, till fullt utslag! Kopplar den ur, kan du ändra infästningspunkten på pedalen! För att få ett större hävarms-område, wire-rörelse! :) /M

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1035 skrivet: maj 17, 2008, 23:44:40 »

det ser ut som om tryckplattans soljfäder redan skulle vara tillräckligt ihoptryckt.. kanske du har rätt Max. Solfjädern verkar redan vara för mycket intryckt så att även att jag trycker på den med urtrampningslagret så kommer den inte att kunna släppa helt från lamellen.. [/b]i så fall räcker det med att jag lossar sprängkåpan och sen shimsar ut tryckplattan tills det funkar igen! Shimsningen kan ju göras från tittutluckan i botten (vilken jag inte kommer åt nu pga. min sprängkåpa).

Sitter och brainstormar med mig själv. Eftersom Opellamellen är tunnare än original Volvo-lamell så skulle det innebära ännu större trubbel om jag kört med originallamell! Tryckplattan har jag ju bultat på svänghjulet utan shims och sådana finns ju inte original. Svänghjulets slityta är i samma nivå som infästningen för tryckplattan och så måste det väl vara på de plana svänghjulen även original?
FATTAR INTE att det inte kopplar ur.. får gå ner och prova att spänna upp wiren mer. Bara för att se om kopplingen tillslut frikopplar helt! Det som nu hindrar mig att trycka in tryckplattans fjäder mer är nåt så larvigt som kopplingspedalen. Den tar i golvet innan kopplingsarmen har gått full rörelse i sitt hål i kopplingskåpan. Se bilder i föregående inlägg.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1036 skrivet: maj 17, 2008, 23:48:08 »
Om nu inte kopplingen är stum, pga shimsbrist! Testa att spänna wiren, eller använd något annat för att manövrera kopplingsarmen, till fullt utslag! Kopplar den ur, kan du ändra infästningspunkten på pedalen! För att få ett större hävarms-område, wire-rörelse! :) /M

Hej Max, kul att fler är vakna än jag på detta forum  :)

Vi skriver visst om varandra, se mitt nyss skrivna inlägg! Kopplingen är inte stum men frågan är om mer tryck på fjädern gör nån nytta.. ska testa att spänna wiren, det är enklast. Ligger under bilen och mekar och har inte hissat upp den nåt pga. att motorn fortfarande hänger ifrån taket, har inte satt dit motorfästena än.

Jag spånade på att ändra infästningen i kopplingsarmen, men det blir konstig vinkel på wiren då och är inte helt smidigt att ändra genomgången som är gjuten i kopplingskåpan där wirens hölje passar.
Ska kika på vad det innebär att göra om på kopplingspedalen istället! TACK för tipset!
edit: men varför skulle jag behöva större område plötsligt!?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1037 skrivet: maj 18, 2008, 00:07:14 »
Jag spånade på att ändra infästningen i kopplingsarmen, men det blir konstig vinkel på wiren då och är inte helt smidigt att ändra genomgången som är gjuten i kopplingskåpan där wirens hölje passar.
Ska kika på vad det innebär att göra om på kopplingspedalen istället! TACK för tipset!

Tänkte inte på infästningen, tänkte på kraften (spänningen) i Wiren. Minskar du kopplingens hävarm, ökar du erforderlig kraft i Wiren! Det vill vi inte, den går då trögare, även om den håller! :)

Större område!? Är inte lamellen stum eller armen i sitt ändläge, är det området som är för litet... Eller? :) /M

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1038 skrivet: maj 18, 2008, 00:20:34 »

Tänkte inte på infästningen, tänkte på kraften (spänningen) i Wiren. Minskar du kopplingens hävarm, ökar du erforderlig kraft i Wiren! Det vill vi inte, den går då trögare, även om den håller! :)

Större område!? Är inte lamellen stum eller armen i sitt ändläge, är det området som är för litet... Eller? :) /M

Okej, nej min tanke var att minska hävarmen för att få mer verkan vid samma slag på kopplingspedalen. Men var nere och tittade nu och det ser ut att gå att få en centimeters längre wire-rörelse utan problem!

DOCK så spännde jag upp wiren ca 5-10mm men det som hände var att jag fick en konstig känsla i pedalen sista biten.. frågan är om det inte är solfjädern som börjar stumma..

Måste tänka lite nu på inpressningsdjupet.. men kan inte komma ifrån, att om jag använt original tjocklek på lamell så hade läget varit ännu värre, ännu större shimsning av tryckplattan hade krävts! Och enda saken där som inte är original är ju svänghjulet. Men som jag skrev tidigare, förmodligen är det inte förändrat nåt när det rör inspänningdjup. Arbetsytan på svänghjulet ligger i samma nivå som ytan där tryckplattan ligger an. Alltså borde tryckplattans inspänningsdjup vara oförändrat om man bortser från lamelltjocklek.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1039 skrivet: maj 18, 2008, 01:56:11 »
Trist som f-n då jag ville ha ihop bilen i helgen för att slippa cykla till jobbet mer. Har haft bilen i garaget i över en månad nu.

Japp man ser ju direkt in i hålet för kopplingsarmen. Kanske kan man se något med spegel, men jag vet inte riktigt vad du far efter. Jag ser ju att kopplingsarmen rör sig och trycker på urtrampningslager som i sin tur trycker på tryckplattan. Tryckplattan fungerar för det testade jag ju när jag provtryckte den.

Det var ganska precis det jag fiskade efter...

Det låter som om du har tänkt på de flesta lösningar; här kommer i alla fall mina bidrag:
Som jag ser det så finns det inte så många saker som kan få kopplingen att inte koppla ur. Antingen trycks inte urtrampningslagret fram tillräckligt så att solfjädern inte pressar isär kopplingen, eller så kärvar lamellen på axeln så att den alltid ligger emot endera slitytan, även om den andra har släppt. Tredje alternativet som jag ser det är att solfjädern bottnar ur utan att ha pressat isär kopplingen tillräckligt.
Hur diagnostiserar vi detta då?
Först en tankeövening; om slaglängden hos urtrampningslagret inte räcker till, vad kan det bero på? Sannolikt att solfjädern sitter längre fram i förhållande till kopplingsarmen, eller att urtrampningslagret är tunnare. Kan vi avgöra detta på något vis, har du mätt på delarna innan du satte dit dem?
Nästa alternativ, går det att komma åt att peta på lamellen med t.ex. en skruvmejsel eller likande för att se om den är fastklämd fortfarande eller om den går fri ordentlig?
Alternativ tre; här är det inspänningsdjupet det handlar om tycker jag det låter som... Här får man väl pröva sig fram; se om det hjälper att trycka fram urtrampningslagret mer. Om det inte gör det torde ju solfjädern ha bottnat ur...

Som sagt; du verkar ha tänkt igenom det mesta rätt ordentligt redan, jag kände inte att jag kunde tillföra så mycket... Hoppas du hittar en smidigt lösning!
« Senast ändrad: maj 18, 2008, 02:23:02 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82