går inte varvräknaren på impulser från svänghjulet?
Inte längre.. ser du några "impulshål" här?

Förresten går aldrig varvräknaren på det. Varvräknaren går på tändspolen, är kopplad till minus på tändspolens primärsida.
Däremot tar ju Renix informationen från svänghjulet för att bestämma när gnistan ska skickas iväg.
Nu har jag Megasquirt till att bestämma detta och kopplat till Megasquirt sitter det en hallgivare i fördelaren så som på många 240, 740 och andra bilar. Men varvräknaren går fortfarande på tändspolens minusanslutning på spolens primärsida. Som original alltså, fast det inte är original tändspole & tändmodul.
När jag tänker efter så är det antingen störningar på kabeln till varvräknaren eller så är det verkligen så som tändningen ser ut just då, och i så fall är det nog Megasquirt alternativt tändmodulen som strular.. kanske får kolla med osilloscop för att reda ut det hela.
Nu i kväll satte jag batteriet på laddning.
Före laddning så mätte jag spänningen på batteriet urkopplat.
Det gav 12,40 volt.
Med batteriet inkopplat och kupeebelysningen tänd så gav det ~12,30 volt.
Med helljuset på max en minut så skönk spänningen till 11.5 volt.
Efter att ljuset släckts så steg tändningen upp mot ~12 volt.
När jag hade batteriet anslutet på pluskabeln så tog jag bort minuskabeln och duttade den mot polen. Då gnistrar det ordentligt.
Kopplar jag in en 12v lampa mellan minuskabeln och minuspolen så lyser den svagt med darrande sken. Lampan ligger alltså då i serie med hela bilens elsystem.
Tänder jag kupeebelysningen så lyser lampan starkare/starkt.
Går det alltid en ström genom batteriet även när allt är avstängt eller är det nåt som drar tjuvström? Och är det vanligt att gamla bilar drar tjuvström på detta sätt? Kan ju inte handla om en stor ström, vet inte vad lampan jag testade med är på för effekt men inte är det många watt i allafall. Men får bilen stå så är det ju klart att den tillslut laddar ur sig om det ligger tjuvström hela tiden.
Problemet uppstod efter att jag haft bilen i garaget över en månad under motorbytet. Dock var batteriet inte inkopplat under den tiden. Bilen har efter motorbytet ibland startat med nöd och näppe och ibland startat normalt.
Nån som har erfarenhet eller teorier om tjuvströmmen/strömmarna?