Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2158508 gånger)

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1920 skrivet: december 14, 2009, 22:08:25 »
kollade idag hade såna låg lösa i garaget från bilar jag skrotat så bara höra av dig om de skulle va så :)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #1921 skrivet: december 14, 2009, 23:13:30 »
Ikväll trodde jag att jag skulle få upp avgaset och varmköra.. men hej vad jag bedrog mig.

Gick bet på en gänga.. nä inte riktigt så illa men skulle göra en ny "hästsko" över bakaxeln som håller upp fästet till främre dämparen och biltemas gängsnitt gjorde inte jobbet.
Tar med och gängar på jobbet i morgon samt lackar där så har jag ett färdigt "U"- att montera i morgon kväll.

Nu fick jag chans att lägga lite mer färg på fästen och under golv.
Blir annars gärna att man stressar med färgen för att få ihop skiten när det börjar dra ihop sig..  >:(

Hoppar över bilderna idag för att få sova lite extra istället. Känns som om det behövs..  ::)
Natti
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1922 skrivet: december 16, 2009, 15:09:54 »
Igår kom bilen äntligen ur garaget!
Gött att slippa få understyrning på cykeln i den ständigt fallande snön. Överstyrning i 360:n är mycket bättre  8)

Avgaset är färdigt men rosthålet i hjulhuset är kvar att laga. Får se om jag orkar med det ikväll.

Bilder mm. kommer senare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1923 skrivet: december 16, 2009, 19:59:05 »
Kanon! Snart är det dags att ge sig på tändningen igen alltså!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1924 skrivet: december 16, 2009, 20:43:18 »

Japp får inte lägga ned det igen bara för att det råkat bli vinter och varvet har vandrat ned från höga höjder till låååga greppletarhöjder ala 1000-1500rpm

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1925 skrivet: december 16, 2009, 23:16:24 »
Här kommer slutupdate på avgassystemet!

Nedan lite fästen.
U:et som klämmer runt transaxeln kunde jag ersätta med ett nytt icke rostigt som jag hittat i skrotlådan på jobbet.
Fick bara bocka om det till den mindre radien samt kapa och gänga ena änden som efter bockningen blev för lång.
Det var där min gängsats från biltema gick bet. Men gängsnittet på jobbet bet på första försöket. Skillnad på verktyg och verktyg..
Gillar mycket från biltema men gängsatsen i stora blåa lådan ska ni låta bli om ni inte håller på med trä, plast eller dylikt  ::)

Bakre fästet på slutdämparen jag tillverkade för ett år sedan får hänga med ett tag till men borde egentligen göra ett nytt.
Nu är det ett plåtkors med lite vinklar på samt en gummisnodd spänd runt den och mellan de två original krokarna i bagagegolvet.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1926 skrivet: december 16, 2009, 23:21:04 »
Först en bild på en av de 10-talet ståltrådar som penetrerat min kropp på alla ställen utom de mest privata... kommer från stålborsten jag kör med i borrmaskinen  >:(

Vid montage av avgaset använde jag grabbens uttjänta lekmatta på golvet samt wellpapp och tygstycken under/runt avgaset för att inte stöta lacken. Gick rätt bra blev bara nåt enstaka märke som ändå gick att komma åt att måla igen efter montage.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1927 skrivet: december 16, 2009, 23:23:27 »
Mer bilder.

Betänk att vid flexröret skall ett reaktionsstag husera i framtiden. Men det får plats!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1928 skrivet: december 16, 2009, 23:27:42 »
Mycket tid lades på att få röret bra över bakaxeln. Fanns egentligen inte mycket till alternativ när jag väl valt placering av dämparen bak.

På alla bilder så är bilen lyft under vänster bladfjäder så mycket att det fjädrat in max på vänster sida samt att höger bakhjul står i luften.
Vet inte hur mycket bakaxeln fjädrar upp mer än detta när man kör i ett stort gupp men flera centimeters frigång finns ju så tror det ska räcka.
Förhoppningsvis räcker det även efter en lätt sänkning framöver..

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #1929 skrivet: december 16, 2009, 23:29:08 »
ser riktigt bra utt det där  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1930 skrivet: december 16, 2009, 23:31:34 »
Nu sitter utblåset där det ska. Precis under kofångaren + rostplåten bakom kofångaren.
Ska väl snygga till där sedan och då kanske utblåset får en lite mer ombonad omgivning...

På det hela taget väldigt nöjd med nya dragningen av avgaset. Nu är det tight mot bilens underrede all the way utan att verka ta i nånstans!! (Med reservation för slutrörets tillfälliga närhet till plåten)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1931 skrivet: december 16, 2009, 23:31:56 »
ser riktigt bra utt det där  :)

Tackar  :)

dahlan144

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #1932 skrivet: december 16, 2009, 23:34:44 »
riktigt bra får bygga på min bil om du vill med ;D får bort rosten på plåten där bara så blir det riktigt fint

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1933 skrivet: december 17, 2009, 21:01:44 »
riktigt bra får bygga på min bil om du vill med ;D får bort rosten på plåten där bara så blir det riktigt fint

Hade blivit ännu finare med nya dämpare oxå, inte bara rör. Men som vanligt är det rost bara i gavlarna runt själva rören och då kan jag inte med att kassera dem.
Särskilt inte eftersom jag inte vet om jag vill köpa nya likadana eller nån annan modell.

Och ja, rostplåten där bak ska tas bort och dit med frisk plåt. Vet ännu inte inte hur jag ska göra där bak men riktigt original blir det nog inte  ;)

Angående ditt avgas får du nog svetsa det själv.. har bara energi och tid till mina egna projekt och knappt det  ::)

Har börjat på en guide till vilka rör och böjar man behöver för att bygga ett 2,5" universal avgas på en 360. Har lite skisser på det baserade på en tidigare medlems system som varit på besök i mitt garage.
Tyvärr byggde jag själv nu så avancerat med mycket kapande och svetsande på rören att det inte går att göra en exakt byggguide på det. Men får se till att få färdigt guiden till 2,5"-systemet i allafall. Hjälper väl alltid någon när det är inköpsdags på biltema  :P

Ikväll mekar jag DISKMASKIN  >:(
Verkar som om den inte vill ta in vatten. Sitter en "AQUASTOP" på slangen. En magnetventil som släpper in/stoppar vattnet. Ska ohmmäta spolen på den nu men tror den är hel för det låter om den. Men vattnet vill ändå inte komma in  ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1934 skrivet: december 17, 2009, 21:58:24 »
Ikväll mekar jag DISKMASKIN  >:(
Verkar som om den inte vill ta in vatten. Sitter en "AQUASTOP" på slangen. En magnetventil som släpper in/stoppar vattnet. Ska ohmmäta spolen på den nu men tror den är hel för det låter om den. Men vattnet vill ändå inte komma in  ???

Nu fungerar den!!
Aquastop var hel men det var igenkorkat med skit i en slang i botten av maskinen. Passade på att kolla runt lite övrigt samt titta på hur maskinen arbetar när man ändå hade den öppen. Så GÖTT att man kan lösa såna där irriterande saker i vardagen. Hade full maskin och INGEN lust att ta ut allt för att handdiska i väntan på diskmaskinsreparatören som inte kunde komma förrens på tisdag!
Frugan blev oxå glad, och stolt över gubben  ;)

Här är felsökningsinstruktionerna som hjälpte mig, se inlägg 13 om ni oxå råkar ut för nåt strul i framtiden (skrivet för Bosch men var identiskt i min Siemens):
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/100597-aquastop-till-diskmaskinen-trasig.html

Nu ska jag ut och skotta snö så jag får IN 360:n i garaget, så att den är varm å go å is/snöfri i morgon bitti när det skall sladdas till jobbet.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #1935 skrivet: december 17, 2009, 22:19:03 »
Bra jobbat med både avgasrör och diskmaskin.  :)

Akta dig för rosten bakom bakkofångaren. Det brukar vara den mildaste rosten som syns under kofångaren..  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1936 skrivet: december 17, 2009, 22:24:08 »
Bra jobbat med både avgasrör och diskmaskin.  :)

Akta dig för rosten bakom bakkofångaren. Det brukar vara den mildaste rosten som syns under kofångaren..  ;)

Tack Girder, känns underbart med körbar bil igen. Och sitter här och bara njuter av ljudet av en arbetande diskmaskin, med glögg och lussebulle  8)

Angående rosten så är din oro befogad, rötet från botten ända upp i bakstammen mot bakluckan samt ut i baljan. Blir lite att bita i, går åt mycket plåt där  ;)
Men så får man ju lite vilda* idéer om förändringar man kan göra när man bygger nytt.

(* vilda betyder på mitt sleeperspråk lite annorlunda än original)  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1937 skrivet: december 17, 2009, 22:29:39 »

Japp får inte lägga ned det igen bara för att det råkat bli vinter och varvet har vandrat ned från höga höjder till låååga greppletarhöjder ala 1000-1500rpm

Tar tillbaks mitt uttalande. Idag var det asfaltsrent i spåren och full gas kunde utnyttjas samt hela varvtalsregistret.
Gick jättefint idag och misstände inte förrens vid 5700rpm på full last. Då är det som att köra huvudet i ett varvstopp.. som vanligt  ;)
Ska bli skönt den dagen jag hittar lösningen och kan passera 6500rpm utan strul. Den som väntar på nåt gott...  :P

Måste vara för att det är vinter och dåligt fäste samt att jag inte kört bilen på två veckor men känns som värsta turboräsern. Buskul med andra ord!

Men nu får jag inte släppa, måste mappa om till etanol före besiktning. Samt fixa vindrutetorkarEN. Har en idé om att bygga om vänstra armen så den går dit igen.
Efter min bonnalagning på insidan så tar armen i rutlisten men höjer man armen ut från bilen går det nog. I allafall så jag slipper bygga om till laglig singeltorkare eller riva ur hela instrumentpanelen för att laga ordentligt där under. Bara för att klara besiktningen i januari samt tiden fram till våren då jag SKA lyfta ur rutan+instrumentpanel samt laga rost där i kring.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1938 skrivet: december 20, 2009, 00:17:13 »
Ikväll fortsatt rostlagning.

Gjorde ju stort hål i V.B. hjulhus vid början på avgasbygget:

Såg framtills idag ut såhär:

Ikväll har jag kapat bort det sista av den rostiga plåten och konverterat till enkelplåt istället för trippelplåt i hörnet där rosten har startat......
Hann även måtta till och svetsa dit en plåt av tre för att laga igen hålet.
Se bifogade bilder:
« Senast ändrad: december 20, 2009, 00:19:34 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1939 skrivet: december 20, 2009, 00:53:40 »

Kollade inställningarna härifrån och jämförde med mina i boxen och kunde inte se nåt som avvek.
Dock verkar manualen lite äldre för allt stämmer inte.

Hittar inte följande Coil Charging Scheme   Standard Coil Charge

Tror jag får skaffa mig en fungerande 124 tändmodul. Kommer inte längre ihåg vart jag fick tag i min modul, om det var från en fungerande bil eller ej.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1940 skrivet: december 21, 2009, 21:12:01 »
Inga bilder på färdig rostlagning än så visar lite före/efter-bilder på avgaset istället:

Före (low hanger):

Efter (high hanger) "lite" skillnad eller!!:

Low output:

High output:

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1941 skrivet: december 21, 2009, 23:00:47 »
Snyggt byggt! Verkar följa golvet i bilen lite bättre nu.  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1942 skrivet: december 21, 2009, 23:15:15 »
Snyggt byggt! Verkar följa golvet i bilen lite bättre nu.  :)
Tack!
Jo nu är det rätt maxat. Innan var det sådär bra när avgasklämman framför bakhjulet tog i trottoarkanten varje gång jag backade ur garaget!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1943 skrivet: december 29, 2009, 22:52:12 »
Tidigare i höstas sa plåten upp sig kring vänster torkararm. På INSIDAN. Hade ingen lust att plocka ner hela inredningen och svetsa dit ny nu i vinter så jag fullagade med en plåt som skruvades på med tungan rätt i mun och självborrande plåtskruv. Fick alltså ligga upp och ned med huvudet vid pedalerna och lång förlängare med bits till skruvdragaren för att få dit grejerna.
När jag väl fått dit torkararmen igen så insåg jag att det inte skulle funka. Armen tog i rutlisten pga. att min bonnalagning gjorde att det blev för mycket plåt att komma igenom för axeln till armen.
Så då gav jag tillfälligt upp och körde singeltorkare modell snik. Tog och lossade höger torkararm och flyttade lite och drog åt igen. Då fick jag höger torkare att torka en kvarts cirkel mitt på vindrutan. Inte helt optimalt.

Tänkte ett slag att jag skulle modda stagen på insidan för att få "äkta" singeltorkare som gick en "hel halvcirkel" istället för en kvarts. Men då jag insåg att det skulle lämnas en hörna o-torkad framför min nuna så sågade jag den idéen. Den o-torkade ytan hamnar alltså uppe i vänstra hörnet av rutan. Och jag som är lång använder även den hörnan vid tex. rondellkörning.

Nu har jag tillverkat en liten förhöjare till vänster torkararm så att den går fri för rutlisten. Den får tjänstgöra tills jag någon gång i vår plockar ut ruta och instrumentpanel för att laga upp all rost i det området.

Se bilder nedan på sötnosen som tog några timmar att tillverka. Jobbigast var att slipa upp ett runt men lagom koniskt hål i samma form som sitter original på torkararmen. Hade varit NÅGOT smidigare om man haft en försänkare med rätt vinkel på.

Har torkat fram och tillbaka till jobbet idag och än funkar det peppar peppar ta i trä.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1944 skrivet: januari 06, 2010, 22:40:06 »
Har torkat fram och tillbaka till jobbet idag och än funkar det peppar peppar ta i trä.

Idag körde jag med vindrutetorkarna trots lite knöggelis på rutan och det funkade det med  :)

Ikväll håller jag på att knåpar ihop lambdasonden och styrboxen för ett "free-air-calibration"-test.
Blir bara trött på Microsoft som bromsar mig. Först måste jag ha .Net installerat för att installera 60kb stora programmet för att programmera bredbandselektroniken.
Sen när jag ska installera .Net så vill mitt gamla XP i mappdatorn ha "Windows installer 3.0" så många rundor på nätet och usb-minnet får fara som skinnet mellan datorerna  ;D

Får se om jag har nåt mer att komma med ikväll.

Edit: Ojoj det funkade. Nu kan jag köra bredbandslambdaprogrammet i mappdatorn wehoo! Då återstår bara att se om jag byggt allt så det funkar  :o
« Senast ändrad: januari 06, 2010, 22:41:37 av FREJ »

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1945 skrivet: januari 06, 2010, 22:47:30 »
På god väg nu alltså! Sedan ska det bara kopplas in i bilen också!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1946 skrivet: januari 06, 2010, 23:51:22 »
Får se om jag har nåt mer att komma med ikväll.

Edit: Ojoj det funkade. Nu kan jag köra bredbandslambdaprogrammet i mappdatorn wehoo! Då återstår bara att se om jag byggt allt så det funkar  :o

Nu har jag spänningssatt med 9v-batteri och kollat att kommunikationen mot laptopen funkar!  :D

Har precis anslutit sonden direkt till boxen så plus och minus sen är det dags för att se om sonden från skroten levererar!

På god väg nu alltså! Sedan ska det bara kopplas in i bilen också!
Jepp sen är det inkoppling i bilen. Men lite bök där med att skruva i sonden, trångt som attan med extraktorröret. Sen fundera ut kabelväg samt optimal placering av box.
Eller rättare sagt hitta ett ställe där den får plats och där jag kan tänka mig att ha den  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1947 skrivet: januari 07, 2010, 10:30:19 »
Bredbandslambdasonden fungerade att kalibrera i allafall! Vad varm den blev!  :o

Lite svajigt att hålla tempen verkar det som då den växlar mellan "perfect" "too cold"/"to warm" ser man på dioderna.

Sen fick jag kalibreringsvärde mellan -5 & +3 hela tiden varierande. Verkar vara oberoende om sonden värmer/kyler för tillfället.

Hur säger ni andra som testat era JAWs, känner ni igen er?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1948 skrivet: januari 07, 2010, 11:28:10 »

Låter som min, min ligger och slår mellan "too cold" och lagom hela tiden... Sällan den går upp till "too hot" dock, i vart fall inte när den sitter i bilen. Misstänker att jag har ganska låga avgastemperaturer!
Kalibreringsvärdet låter jättebra med tanke på att det är en begagnad sond. Att den slår lite beroende på temperatur är nog helt normalt skulle jag vilja påstå, det är ju därför det är så känsligt att sonden håller rätt temperatur...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1949 skrivet: januari 07, 2010, 14:49:46 »
Min vill vara för varm emellanåt, iofs vart det ganska hårt pressat med bilen i somras.

Jag fick kalibreringsvärden kring 0 och -5. Det med en ny sond så det verkar nog vara ganska normalt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1950 skrivet: januari 07, 2010, 18:19:37 »

Låter som min, min ligger och slår mellan "too cold" och lagom hela tiden... Sällan den går upp till "too hot" dock, i vart fall inte när den sitter i bilen. Misstänker att jag har ganska låga avgastemperaturer!
Kalibreringsvärdet låter jättebra med tanke på att det är en begagnad sond. Att den slår lite beroende på temperatur är nog helt normalt skulle jag vilja påstå, det är ju därför det är så känsligt att sonden håller rätt temperatur...

Min vill vara för varm emellanåt, iofs vart det ganska hårt pressat med bilen i somras.

Jag fick kalibreringsvärden kring 0 och -5. Det med en ny sond så det verkar nog vara ganska normalt.
Tack för svaren!
Skönt att höra, visste inte vad jag skulle förvänta mig och JAWS forum var inte imponerande när man är van vid detta.

I natt läste jag på om det datapraktiska kring MS och Bredbandare.
Ikväll ska jag kika på installation i bilen  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1951 skrivet: januari 07, 2010, 23:49:14 »
Citat från: FREJ link=topic=javascript:void(0);574.msg75877#msg75877 date=1262884777
Ikväll ska jag kika på installation i bilen  :)

Usch va svårt det ska vara att klämma in diverse boxar och kablar mm i en 360  >:(

Kom på att man skulle haft lambdasondens box i motorutrymmet för då hade jag kunnat gå på både plus & minus (på förvärmningen till smalbandaren) samt lambdasignalen i originalkontakten.

Men nu har jag byggt lådan för ett inomhusklimat så då får det bli så.

Ska klämma in även den under handskfacket.
Sedan tidigare finns där en MS-box och en lambdadisplaydriver.. får se om jag orkar göra nåt seriöst fäste. Men misstänker att det blir som vanligt inför besiktning, att bara kasta in skiten fort och slå på täckskivan innan allt kommer ned igen  ;)

Har i allafall bestämt mig för att ta upp ett stort hål i torpeden så att lambdakontakten går igenom där. Är inte sugen på att bygga så att lambdasondens box sitter fast i bilen.

Bilder kommer när det börjar hända nåt kreativt  ::)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1952 skrivet: januari 08, 2010, 12:53:19 »
Har i allafall bestämt mig för att ta upp ett stort hål i torpeden så att lambdakontakten går igenom där. Är inte sugen på att bygga så att lambdasondens box sitter fast i bilen.

Där original kabelhärvan går genom torpeden är det ett stort hål, där borde den gå igenom.  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1953 skrivet: januari 08, 2010, 12:58:20 »

Där original kabelhärvan går genom torpeden är det ett stort hål, där borde den gå igenom.  :)

På "fel sida" menar du? Nu har jag i allafall tagit upp ett hål på 37mm jämte den som redan finns jämte säkringsboxen. Bilder ligger i kameran och kommer upp senare ikväll hoppas jag.
Nu ska jag fulkoppla in boxen lite och provköra för jag är så sugen  :)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1954 skrivet: januari 08, 2010, 13:17:28 »
Passa dig bara så att det inte går som det har gjort för mig... Jag fulkopplade in min BBL i augusti, den sitter fortfarande på samma sätt i bilen. ;D
Jag misstänker att du kommer bli frälst ganska snabbt när du väl börjat mappa lite och har dragit igång med AFR-tables och liknande!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1955 skrivet: januari 08, 2010, 13:32:14 »
Passa dig bara så att det inte går som det har gjort för mig... Jag fulkopplade in min BBL i augusti, den sitter fortfarande på samma sätt i bilen. ;D
Jag misstänker att du kommer bli frälst ganska snabbt när du väl börjat mappa lite och har dragit igång med AFR-tables och liknande!

Hehe jo lätt hänt. Been there done that  ::)
Men jag lägger sladdarna lite lagom synligt och fult i mototorrummet så MÅSTE jag städa upp innan besiktningen i slutet av månaden!

Jepp ska bli kul att äntligen bli invigd i "the art of analog O2-signal"  8)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1956 skrivet: januari 08, 2010, 19:10:45 »
Hehe jo lätt hänt. Been there done that  ::)
Men jag lägger sladdarna lite lagom synligt och fult i mototorrummet så MÅSTE jag städa upp innan besiktningen i slutet av månaden!

Jepp ska bli kul att äntligen bli invigd i "the art of analog O2-signal"  8)

Så har jag också resonerat; innan besiktningen i april måste det snyggas till lite... Polisen må ha accepterat att det sitter elektronik fasttejpat på instrumentbrädan, men på bilprovningen kan det bli lite knöligt... ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #1957 skrivet: januari 08, 2010, 19:23:01 »
Ska du ha boxen på förarsidan?  ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1958 skrivet: januari 08, 2010, 19:58:09 »
Ska du ha boxen på förarsidan?  ???

Nej för tusan, visste bara inte vilken härva och hål girder menade.
Men han menade nog kablarna från säkringsboxen men jag trodde han menade kablar som verkligen går genom torpeden utan snabbkontakt. Skit samma här kommer bilder på hålet:

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #1959 skrivet: januari 08, 2010, 20:12:08 »
Men sitter väl ett hål längre ner i torpeden där originalkabelhärvan till sprutet går? Vad ska du ha för genomföring/skavskydd i hålet?